Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier
door lennn » wo nov 25, 2009 1:12 pm
Maandag heb ik de gesurfd en aan het einde van de dag zag ik tot mijn schrik dat de huid van mijn board was losgelaten. Die dag had ik een spinout gehad (oii wat ging het hard) dus ik denk dat het op dat moment is gebeurd. Het board f2 Air uit 2000 is op marktplaats gekocht en op een aantal plekken in de neus al gerepareerd. Nu ben ik net weer begonnen met surfen en heb nog nooit een plank gerepareerd, maar na alle reparatietopics op dit forum te hebben gelezen denk ik dat het best leuk en leerzaam is om het zelf te gaan doen. Ik heb een aantal vragen: 1. Het lijkt alsof er een (verf)laagje van 1 mm dik af is en hieronder denk ik glasvezelmatjes te kunnen zien. Ik denk ook dat het board lek is want ik kan er water uitzuigen. Maar ik dacht altijd dat de waterdichte laag meer was dan die 1 mm, dus misschien zit het water tussen de matjes en die toplaag en dus niet echt in het schuim? Is dit een juiste aanname? 2. Stel hij is echt lek, dan moet ik hem eerst laten drogen. Ik heb hem al bij een verwarming gezet met de schroef los en de plekken naar beneden. Aangezien de matjes er nog zitten en niet door zijn volgens mij, kan ik gewoon repareren met epoxyplamuur? Of moet ik hem echt opschuren en dan opnieuw matjes lamineren? 3. Stel jullie raden mij aan om met matjes te werk te gaan. Als je doorsnede van de schil bekijkt hoe hoog komen die matjes dan? Of hoe dicht onder het oppervlak? Ik neem aan dat als je uiteindelijk je plamuur gaat opschuren niet die matjes te voorschijn moeten komen. Hieronder de foto's van de schade (de grootste plek is ongeveer 5 cm lang en de witte plekken zijn reparaties van de meneer van wie ik de plank heb gekocht):  
Laatst bijgewerkt door lennn op vr feb 05, 2010 2:49 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
-

lennn
- Freeride pro

-
door de kale » wo nov 25, 2009 1:55 pm
1. Het lijkt alsof er een (verf)laagje van 1 mm dik af is en hieronder denk ik glasvezelmatjes te kunnen zien. Ik denk ook dat het board lek is want ik kan er water uitzuigen. Maar ik dacht altijd dat de waterdichte laag meer was dan die 1 mm, dus misschien zit het water tussen de matjes en die toplaag en dus niet echt in het schuim? Is dit een juiste aanname?
het laminaat zou waterdicht moeten zijn, is dat het niet meer is het laminaat kapot, dus laten drogen en opnieuw in lamineren. die schade is ook niet ff makkelijk te testen met je mond of je moet een grote hebben 2. Stel hij is echt lek, dan moet ik hem eerst laten drogen. Ik heb hem al bij een verwarming gezet met de schroef los en de plekken naar beneden. Aangezien de matjes er nog zitten en niet door zijn volgens mij, kan ik gewoon repareren met epoxyplamuur? Of moet ik hem echt opschuren en dan opnieuw matjes lamineren?
als het laminaat nog goed is, kun je de deklaag verder uitschuren alle losse delen verwijderen en met epoxy plamuur herstellen. Stel jullie raden mij aan om met matjes te werk te gaan. Als je doorsnede van de schil bekijkt hoe hoog komen die matjes dan? Of hoe dicht onder het oppervlak? Ik neem aan dat als je uiteindelijk je plamuur gaat opschuren niet die matjes te voorschijn moeten komen.
vanaf een foto is geen echt zinnig advies te geven, maar als je moet lamineren, dien je ook een deel van het oude laminaat te verwijderen, opnieuw in te lamineren en daarna uit te vullen. dus niet er boven op lamineren.
-

de kale
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: AHD289, AHD272, gaastra GTX8.5, ART free blade 6.5, arrows race 6.4, gun megarace 5.8 en 4.7
door lennn » wo nov 25, 2009 3:02 pm
Huug schreef:Heeft deze Air niet een ASA huidje over een ovrigens waterdichte kern heen.
Misschien een heel domme vraag maar wat is een ASA-huidje?
-

lennn
- Freeride pro

-
door Huug » wo nov 25, 2009 4:43 pm
Domme vragen worden niet gesteld  ASA is een kunststof die re-de-lijk slagvast is en daarom bij de minder lichte planken als buitenste laag wordt gebruikt. Eigenlijk worden twee dunne platen plastic om de plank heen geperst en aan de zijkanten aan elkaar gelast. de lasnaad is altijd wel te zien. Er zit als het ware een schil om je plank.
-

Huug
- Hardcore windsurfer

-
- Surfspullen: KA Sails en allerlei boards
-
door lennn » wo nov 25, 2009 5:56 pm
Huug schreef:Domme vragen worden niet gesteld  ASA is een kunststof die re-de-lijk slagvast is en daarom bij de minder lichte planken als buitenste laag wordt gebruikt. Eigenlijk worden twee dunne platen plastic om de plank heen geperst en aan de zijkanten aan elkaar gelast. de lasnaad is altijd wel te zien. Er zit als het ware een schil om je plank.
Ow vandaar die naad! Heb al veel gelezen dat deze loslaat ja. Kan niet missen, mijn plank heeft zo een huid en die huid laat dus los zoals te zien op de foto's. Ik heb er alleen wel al wat water uit gezogen, maar weet niet of dat water uit de plank komt of dat het net onder de schil vandaan komt. Hoe kan ik daar het makkelijkste achter komen? Ik kan niet gaan wegen want de plank heeft een professionele reparatie gehad onder de voetbanden bij de vorige eigenaar. Hij zal dus sowieso wat zwaarder zijn. De plek eromheen is ook niet zacht. Als ik de plekken goed opschuur kan epoxyplamuur dan goed hechten op die ASA-huid? De vorige reparaties die al te zien zijn daar zitten vingerafdrukken op dus ik denk dat dat van die instant ding repair dingetjes zijn die je in de naad kan drukken? Daarvan is er eentje nu alsnog doorgescheurd dus wellicht dat ik dat ook meteen even kan schuren en kan plamuren?
-

lennn
- Freeride pro

-
door Jurjen » vr nov 27, 2009 5:33 pm
lwisgerhof schreef:Vandaag nog even intiem geweest met mijn board en er komt geen water meer uit. Dus ik denk dat ik dan kan aannemen dat er geen water in de kern zit?
In ieder geval niet zo heel veel meer. lwisgerhof schreef:Weet iemand nog of epoxy plamuur op een ASA-huid hecht en zo ja kan ik dan het beste iets met glasbubbles nemen ofzo?
Je moet sowieso royaal rond de barst schuren. Die asa huid is dan sowieso weg. En op de onderliggende matten hecht het prima. Als je toch bezig bent. Werk aub met (glas)matten en epoxy ten einde een stevig resultaat te verkrijgen. Epoxy met glasbubbels is meer een soort van alternatief voor plamuur en aleen dat is geenzins een goede reparatie.
-

Jurjen
- Meer een lezer

-
- Surfspullen: Exocet RRD Hot sails Simmer Style MUF MFC Hurricane
-
door TP » za nov 28, 2009 12:20 am
Voor heel veel info kijk op http://www.boardlady.com hier kan je heel veel leren. En zeker http://www.boardlady.com/fiberglass101.htmZij heeft inmiddels ruim 5000! boards gerepareerd . Ik heb zelf ook een aantal reparaties uitgevoerd ,het laatste aan mijn eigen Ahd fd65 ook met een ASA huidje ,en het goed schuren rondom en de plek schoonmaken met aceton vlak voor het lamineren met epoxy en glas is erg belangrijk . Er is eigenlijk weinig epoxy voor nodig ,meng een klein hoeveelheid met doseerspuitjes (15ml) epoxy en oefen eerst op een stukje hout of zo om daar achter te komen. De plek goed instrijken met epoxy en aantal lagen lichte 160g tot 180g glasweefsel achter elkaar (nat in nat) op het plek tot het doek goed doordrenkt en helder is en daarna een stuk nylon van bijvoorbeeld een oude zeilzak overheen leggen .Het kan ook zonder ,maar met meer kans op beschadiging van het dunne natte glasweefsel. Vervolgens alle lucht en overtollig hars verwijderen met een oude plastic pasje en de rest met keukenrol deppen . .Een stuk plastic huishoudfolie overheen en een plastic zandzak om alles op zijn plaats te houden en het voorkomt ook dat het weefsel op het epoxy gaat drijven,doe je handschoenen uit........en pak een biertje. Als de epoxy uitgehard is ,trek voorzichtig de nylon doek weg ,schoonspoelen met water en azijn om eventueel wasachtige resten te verwijderen ,laten drogen en schuren en plamuren met glassbubbles /epoxy mengsel . Last but not least.......goed afplakken ,want tot ie uit begint te harden blijft epoxy overal lopen!
-

TP
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Starboard Formula 159 Wood , S-TYPE 137 ,AHD FD65 :Sailworks Retro`s 10.0 &11.0 +Loftsails
door lennn » ma nov 30, 2009 3:56 pm
Jurjen schreef:Doseerspuit heb je niet nodig. Heb je wel een (precisie)weegschaal om de mengverhouding van de epoxy goed te krijgen?
Ik wilde een setje kopen op mrboat.nl. Hier zitten matjes en bekertje en roerstaafjes enzo bij en heb in andere topics prima reacties gezien over mrboat. Op deze site staat ook duidelijk dat je het met maatbekertjes kan mengen dus daar gebruiken ze volume eenheden. Dit lijkt me wel handig. TP schreef:Lees nou gewoon wat er op de site staat en gaat het prima.
Die site is zeker handig, en had alles al doorgelezen en bekeken. Toch miste ik de basics van het lamineren zelf. Er wordt niet echt stapsgewijs uitgelegd voor een leek zoals ik.  Ik denk dat ik nu weet hoe ik mijn reparatie ga uitvoeren. Even over de afwerking: Na het plamuren met bubbels kan ik dan direct grondverf eroverheen spuiten? En kan dit gewoon met een simpele bouwmarkt spuitbus? Is het zo dat de grondverf de laatste oneffenheden opvult, dus dan geldt in principe hoe vaker "gronden --> schuren", hoe mooier en strakker het resultaat?
-

lennn
- Freeride pro

-
door TP » ma nov 30, 2009 9:01 pm
Ik gebruik eenvoudige injectie/doseerspuiten van de plaatselijke apotheek, uiteraard zonder naald. Een voor hars, en een voor verharder. Deze kan je markeren - desnoods met een viltstift - en bewaar ze in aparte bekers. Als je kleine hoeveelheden gaat mengen, zoals met board reparaties, heb dan je geen geknoei zoals met uitgieten. De sandwich constructie is duidelijk kapot, en aangezien dat je geen p.v.c. sandwich plaat hebt, en als de onderste glas laag nog intact is, en het onderliggende polystyreen kern maar heel iets ingedrukt kan worden en nog redelijk stevig en licht veerkrachtig aanvoelt kan je verder. Probeer de randen van de groene sandwich plaat heel voorzichtig goed af te schuinen/schuren on een soort kom effect te creëren. Een laag glasvezel hier onderin liggen en nat maken met hars laat deze de buitenranden een paar centimeter overlappen. Maak een dikke plamuur van glassbubbles met een beetje fijngeknipt glasvezel in gemengd en vul het ondiepe holte hiermee tot iets hoger dan het bovenste glas laag. De bedoeling is dat de laag glas onderin ,wat ook op de randen zit en op de bovenste glas laag vast zit ,als een soort brug werkt een de krachten beter verdeeld bij een toekomstige klap . Als alles uitgehard is ,schuur de plamuur tot het niveau van het bovenste glas laag ,(probeer de glas brug wat je net gemaakt heb niet weg te schuren!) Gaan verder met A.S.A. randen schuren/ lamineren zoals beschreven ,echte sandwich plaat is altijd beter ,maar als je niet te veel hars gebruikt is dit ook heel sterk en slagvast .
Laatst bijgewerkt door TP op ma nov 30, 2009 11:57 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
-

TP
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Starboard Formula 159 Wood , S-TYPE 137 ,AHD FD65 :Sailworks Retro`s 10.0 &11.0 +Loftsails
door TP » di dec 01, 2009 12:41 am
Ja A.S.A bedoel ik ,normaal begin ik niet aan om zoiets uit te leggen hier in de forum want voor zelfs een kleine handeling is vaak heel veel text voor nodig ....en ik ben geen schrijver. Dat laagje glas onder het plamuur MOET een paar cm over het randje liggen en hechten op het bestaande bovenste laag glas . Schuur de A.S.A. +-3cm rondom de plek zodat er een geleidelijk verloop ontstaat maar probeer eerst de losliggende randen voorzichtig om een lichte hoek weg te snijden ,tijdens het aanbrengen en doordrenken van de glas perst er aardig wat hars onder en dit is een prima lijm .GOED ONTVETTEN en daarna niet met je vingers aanraken. Deze plek heeft een flinke klap gehad en het is dan niet verwonderlijk dat de buiten huid loslaat ,je zou de hele zaak op kunnen vullen met een flexibele auto plamuur voor bumpers en andere kunstof delen ,maar een tik met je mast en ben je zo doorheen ,net als beton zonder wapening en natuurlijk is een stuk p.v.c. hardschuim beter maar bij veel boards zit er heel wat glassbubbles en plamuur onder dat mooie lak.
Laatst bijgewerkt door TP op di dec 01, 2009 2:15 am, in het totaal 1 keer bewerkt
-

TP
- Deur-surfer

-
door lennn » ma dec 14, 2009 5:03 pm
Vandaag heb ik de spullen van mrboat binnen gekregen en kon het niet laten om alvast te gaan schuren. Ik heb de ASA huid verwijderd waar het los zat. Vervolgens de schuurmachine gepakt en buiten op het balkon lekker staan schuren... (brrrr) Ik vraag me af of de overlap van de bovenste glasvezel voldoende is. Heb nu een minimaal 1 cm rondom en op de meeste plekken wat meer. Het probleem is dat ik die ASA huid bijna niet verder wegkrijg. Vanavond wilde ik alvast de eerste laag lamineren. Maar heb nog wel 2 vraagjes: -Ik heb een 220 grams matje. Dit zat standaard bij het pakket. Kan deze reparatie daarmee gedaan worden? -Kan ik wasbenzine nemen om te ontvetten? Kan dit overweg met de andere materialen gebruikt in dit board? De opgeschuurde plek: 
-

lennn
- Freeride pro

-
Keer terug naar Doe het zelf