Hoewel het binnenland van Zweden zo'n beetje compleet uit water bestaat is het er niet heel goed te surfen. Veel bomen en wind stil.
Wel zijn er goede spots in het zuiden, oosten en westen van Zweden te vinden. Dit jaar ben ik naar Zweden op vakantie geweest en vond het een zeer mooi vakantieland. Ik zal hieronder een paar goede spots noemen, ook een paar waar ik geweest ben en wat links die ik gebruikt hebt.
Link naar spots in Zweden:
Alle spots in Zweden.
°ƒÆ’°¢€â€œland (oosten van Zweden)
Wave spots zijn in het oosten (op het eiland dus) niet te vinden. Heb er geen golf gezien, alleen maar chop van maximaal 1 meter. Het eiland is in de maand juli enorm druk. Echter heb ik deze drukte alleen gemerkt op het noorden van het eiland. We zijn direct terug gereden (ook omdat Haga Park in het zuiden van °ƒÆ’°¢€â€œland ligt) naar het zuiden van het eiland. Op °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n van de campings daar heb ik een soort krant kunnen meekrijgen waarin Zwedens beste freestyler vertelt over de spots op °ƒÆ’°¢€â€œland, maar kan hem nu helaas niet zo snel vinden. Het kwam er op neer dat het eiland het meest geschikt voor freestyle/freeride was.
Haga Park
Een echte aanrader is de camping Haga Park op het eiland °ƒÆ’°¢€â€œland. De camping ligt vlakbij een surfschool/centrum en de spot is erg windzeker. Bij zon is er in de maanden mei, juni en augustus elke dag een goede 20-25 knopen te vinden. In de herst maanden zelfs meer. (zie:
deze link) Helaas was ik er eind juli en dan werkt de spot niet elke dag goed (de week dat ik er zat heb ik toch drie dagen kunnen planeren met 6,3...).
Je staat niet heel ver van het water, maar het is toch gauw 200 meter lopen. Aan te raden is dan ook dat je met de auto (inclusief surfstuff) van de camping rijdt en dan direct naar het water. Je staat dan 50 meter bij het water en er is daar goede parkeergelegenheid en genoeg ruimte om op te tuigen. Bedenk wel dat je links het zwem gedeelte hebt en rechts het surfgedeelte. Maar hierdoor heb je tijdens het surfen geen last van de zwemmers. Het water is er niet diep. Je kan ongeveer tot 300 meter uit de kust nog staan en dan pas wordt het dieper. Hieronder de link naar de camping waarop ik heb gestaan. (overigens niet heel duur!)
Site van de camping.
In 2002 is er op Haga Park een groot surf evenement geweest. Hieronder de link naar de site van het evenement. Check vooral ook de link naar de video op de site!!
Site van Nordic Championships 2002
Zuidkust van Zweden
Hier heb ik op een paar campings gestaan en ben dus via de zuidkust naar °ƒÆ’°¢€â€œland gereden. Naar mijn ervaring voor het surfen minder geschikt en vond de zee er ook niet mooi. De zee stonk er en er zijn meer vissers dan surfers. Ik denk dat je hier vooral geluk moet hebben met de wind, thermische wind is er zeldzaam. Toch schijnt er wel °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n goede spot met thermische wind aanwezig te zijn. De spot heet Haboljung en moet erg mooi zijn voor freestyle: een baai met volkomen vlak water, ligt vlak onder Lomma. In een surfmagazine staat geloof ik meer info over deze spot. (ben er zelf net niet geweest.. helaas..)
Check
deze link en klik op Lomma. De omgeving ziet er daar wel mooi uit..
Westkust van Zweden
Varberg schijnt de windsurfhoofdstad van Zweden te zijn. Zelf ben ik bij Halmstad geweest. Heb er helaas alleen wat gedobberd en niet geplaneerd. Wel is de omgeving er erg mooi en hoewel er rotskusten zijn zijn er ook zandstranden, overigens ook kwallen...
Ik ben er zelf niet erg lang geweest want ben daarna direct doorgetrokken naar Roskilde (Denemarken), ook een tip trouwens... maar kan dus helaas weinig vertellen over deze westkust. De plaats waar ik zat was ondiep en ik kon toch wel 200 meter uit de kust nog staan. Het meisje van de camping had zelfs het gevoel dat ze helemaal naar Denemarken kon lopen.
Ik heb er geen golven gezien maar het schijnt dat er wel vette golven kunnen staan aan de westkust... (waarschijnlijk nog iets noordelijker dan waar ik zat, voorbij Denemarken) In de surfmagazine van idd. een tijd terug (heb hem helaas niet meer) gaan ze veel dieper in op de spots.
Nog °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n tip voor vakantie in Zweden: als je op een camping overnacht dan heb je het meeste voordeel als je een tent hebt, dan krijg je namelijk de mooiste plekjes en meestal het dichtst bij het water.
Ook is het erg handig dat je in Zweden overal mag wildkamperen (camper met tent is dus erg handig). Bedenk dan wel dat je een bepaalde afstand van een huis moet staan en je maar °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n nacht op dezelfde plaats mag wildkamperen.