Speedmateriaal ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 12:00 am

Wat vinden jullie van deze extreme speedproto (Challengersails?) van Anders Bringdal (S10):

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mark op di nov 01, 2011 2:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor 5x10s » zo okt 16, 2011 1:02 am

Beetje weinig zicht denk ik? ;) wat is er zo "anders" :+ aan dan een conventioneel racezeil?
5x10s
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
 
Berichten: 3873
Geregistreerd: do aug 13, 2009 11:20 pm

Berichtdoor Marco B » zo okt 16, 2011 7:07 am

lennn schreef: wat is er zo "anders" :+ aan dan een conventioneel racezeil?


Wellicht de masthoes van ongeveer 1.20 breed op het breedste punt?
Avatar gebruiker
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 7539
Geregistreerd: zo nov 30, 2003 6:14 pm
Surfspullen: Loft Sails
Zeilnummer: NED-838

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 7:35 am

Idd, widesleeve++++
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor XeRpiO » zo okt 16, 2011 9:14 am

Ik vind het wel een vet zeil! Over dat weinig zicht, dat hebben die mannen toch niet nodig. Zolang ze maar vooruit kunnen kijken is toch genoeg
Avatar gebruiker
XeRpiO
Freeride pro
Freeride pro
 
Berichten: 234
Geregistreerd: wo aug 22, 2007 10:20 pm
Surfspullen: Quatro Twin Tempo 76l, Quatro Quad LS 85l, Ezzy wave panther II 3.7 / 4.2 wave panther III 4.7 / 5.2

Berichtdoor Bartsurft » zo okt 16, 2011 9:23 am

Idd een supervet/extreem zeil!! Goed om te zien dat er weer wat geinvesteerd word in deze specifieke klasse.
Ook al zou het niks op leveren, het ziet er iig goed uit 8)
Ben erg benieuwd naar bewegend beeld van dit zeil.
Avatar gebruiker
Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
 
Berichten: 4585
Geregistreerd: vr apr 13, 2007 12:42 pm
Surfspullen: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 9:41 am

Ik denk dat we hem wel eens hier zouden kunnen zien: http://www.luderitz-speed.com/
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 9:48 am

De vraag is nog of dit een Challengersail ontwikkeling is of dat http://ailerons-gasoil.com/ ook in zeilen gaat?

Hier nog meer pics:

Afbeelding

Afbeelding

Enkele quotes erbij:
First proto sailing asymmetric

Preparation of Luderitz Speed ​​Challange 2011
This year in addition to new Lammes asymmetric preparation of 3 sails dedicated to speed, the decor will be signed SPIGAW. The pilot test is ANDERS


Bron: Facebook Philippe Cecchi
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor Jeroensurf » zo okt 16, 2011 9:56 am

Ik vraag me af of het echt de slurf is die zo bizar ver doorloopt of dat het een ingezet stuk/opvulling is bij een "normaler" zeil.
Avatar gebruiker
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 9545
Geregistreerd: za nov 22, 2003 3:30 pm
Surfspullen: Hotsails KS3+Firelight, Witchcraft+ Flikka boards, TL gieken, Starboard SUP,s
Teamrider: Zuidwest6.nl

Berichtdoor Bartsurft » zo okt 16, 2011 10:00 am

Jeroensurf schreef:Ik vraag me af of het echt de slurf is die zo bizar ver doorloopt of dat het een ingezet stuk/opvulling is bij een "normaler" zeil.


Dat vroeg ik me ook af, het lijkt net of er gewoon een stuk is opgenaaid.
Misschien dat het een normale Challenger is met een aerodynamische hoes van Gasoil?
Avatar gebruiker
Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
 
Berichten: 4585
Geregistreerd: vr apr 13, 2007 12:42 pm
Surfspullen: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 10:04 am

Goed gezien, mij vallen nu ook de zwarte "plakstrips" op aan de achterkant, hoe zou de voorkant vast zitten?

Dit zou dus ook toepasbaar zijn op andere zeilen!
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor 5x10s » zo okt 16, 2011 10:15 am

Marco B schreef:
Wellicht de masthoes van ongeveer 1.20 breed op het breedste punt?


Dacht dat er gewoon een grote sticker opzat. Ik meen de "oude" slurf nog steeds te zien zitten
5x10s
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
 
Berichten: 3873
Geregistreerd: do aug 13, 2009 11:20 pm

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 10:19 am

Het zeil is hierdoor asymmetrisch gemaakt -> meer efficiëntie ->snelheid, tenminste dat hopen ze ermee te bereiken in Luderitz.
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor Joshua » zo okt 16, 2011 11:14 am

Nog steeds geen verbetering om een asymetrische wind stroming te krijgen..
Ik heb al jaren een nieuw latten systeem om dit over loef en lij te creeren, helaas geen zeilmaker die eraan durft..
Stelletje conservatieve figuren.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
 
Berichten: 1920
Geregistreerd: do maart 04, 2004 11:11 am
Surfspullen: ELIX

Berichtdoor Jacques van der Hout » zo okt 16, 2011 11:31 am

http://www.speedsurfingblog.com/2010/01 ... oject.html

7 jaar geleden heeft NP ook een dergelijk brede masthoes gebruikt in een record zeil voor Bjorn en Antoine.
Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
 
Berichten: 279
Geregistreerd: vr sep 07, 2007 5:16 pm
Surfspullen: NeilPryde/ JP/ NP Surf
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 11:38 am

Joshua schreef:Nog steeds geen verbetering om een asymetrische wind stroming te krijgen..

Why not? :-?

Het effect van de reactiekracht is eenvoudig te begrijpen. Een vlakke plaat die een hoek maakt met de luchtstroom, zo dat de luchtstroom aan de onderzijde van de plaat wordt afgebogen, ondervindt behalve een reactiekracht in de richting van de stroom, ook een naar boven gerichte component. Deze reactiekracht is de belangrijkste component van de liftkracht bij vliegtuigvleugels.
Een platte plaat volstaat om vliegtuigen in de lucht te houden. Een vlakke vleugel is echter om meerdere redenen niet optimaal. Naast de vereiste neerwaartse kracht veroorzaakt een vlakke plaat ook turbulentie en luchtweerstand. Uit vele experimenten en berekeningen is gebleken dat de bovenkant van de vleugel beter een bolle vorm kan hebben. De luchtstroom volgt het vleugeloppervlak en buigt hierdoor ook aan de bovenkant van de vleugel naar beneden. Zonder deze bolle vorm zou de luchtstroom boven de vleugel bij een kleinere aanstromingshoek al loslaten (gewoon rechtdoor gaan) en zouden er luchtwervelingen ontstaan. Deze turbulentie werkt remmend en omdat de lucht aan de bovenkant van de vleugel niet meer afgebogen wordt, is er ook minder liftkracht. Deze bijdrage aan de totale liftkracht, die dus veroorzaakt wordt door het afbuigen van de luchtstroom, is gebaseerd op de Derde wet van Newton en wordt daarom wel de Newton-benadering genoemd.
De luchtsnelheidsverschillen boven en onder een vleugelprofiel kunnen met behulp van de Wet van Bernoulli worden omgerekend in drukverschillen, die ook weer liftkracht veroorzaken. De verklaring dat de lucht langs de bovenkant van de vleugel een langere weg moet afleggen en daarom sneller gaat stromen dan de lucht die onder de vleugel door gaat, is onjuist. We zouden dan immers ook wel een vleugel met een holle bovenkant of met heel veel hobbeltjes erin kunnen maken.
In professionele kringen rekent men met circulatie volgens de werveltheorie. Deze berekeningen zijn correct, maar geven weinig intuïtief inzicht in de aard van het ontstaan van liftkracht.
De verplaatsing van de vleugel door de lucht veroorzaakt aan de onderkant van een vleugel een overdruk en aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk. Deze drukverschillen veroorzaken zelf nog een extra effect. De lucht aan de onderkant van de vleugel wordt door de overdruk ter plaatse afgeremd. Door de onderdruk boven de vleugel wordt de lucht naar de bovenkant van de vleugel gezogen. Dit veroorzaakt een grotere snelheid van de lucht boven de vleugel dan er onder. Daardoor wordt typisch 2/3 van de liftkracht aan de bovenkant van de vleugel geleverd en 1/3 aan de onderkant. De afbuigkrachten voor de luchtmassa zijn evenredig met het kwadraat van de luchtsnelheid.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liftkracht
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor Mark » zo okt 16, 2011 11:55 am

Jacques van der Hout schreef:http://www.speedsurfingblog.com/2010/01/asymmetrical-speed-seeker-project.html

7 jaar geleden heeft NP ook een dergelijk brede masthoes gebruikt in een record zeil voor Bjorn en Antoine.


Hier nog eentje met Bjorn van een of ander merk:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 10878
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Surfspullen: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION

Berichtdoor Joshua » zo okt 16, 2011 11:56 am

Mark de theorieën kloppen, maar het technisch toepassen niet.

De stromingslijn wat nu bij Anders zichtbaar is door het opgezette stuk is oke.
Maar het veranderd structureel niets aan de stroming van de wind, zoals Jack meld dat NP en North hetzelfde hebben gemaakt jaren terug..

HEEEL simpel, een widesleeve voegt niet echt iets toe aan een speedzeil.. Stabiel ja.
De zeilen op Sandy point zijn allemaal in de catogorie old school race, cams oke voor druk etc.
Maar de stroming is aan loef en lij niet anders, heb eens ergens een theorie gelezen van Ingenieur in deze materie incl tekening.. Waarbij duidelijk is dat er door de down wind hoek op een gegeven moment een stop is, een versnelling krijg je dus alleen maar door een veranderde stroming aan loef en lij.. Groter varen, gewichtsvest grote mensen van rond de 128 kilo etc, maar ook minder grote kunnen harder als nu.. Grote mensen en bierbuiken hebben een voordeel met hun massa..

Lange leve carbon en lego.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
 
Berichten: 1920
Geregistreerd: do maart 04, 2004 11:11 am
Surfspullen: ELIX

Berichtdoor Djeez » zo okt 16, 2011 9:05 pm

HEEEL simpel, een widesleeve voegt niet echt iets toe aan een speedzeil.. Stabiel ja.

Het voegt wel degelijk iets toe, het verlaagd de totale luchtweerstand van het zeil door te zorgen voor minder turbulentie aan de loef zijde. Daardoor is een hogere topsnelheid mogelijk.

Wat betreft de maximale downwind hoek, deze is helemaal afhankelijk van de verhouding tussen de snelheid van de surfer en de snelheid van de wind.
Djeez
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
 
Berichten: 474
Geregistreerd: ma sep 22, 2008 1:16 pm
Zeilnummer: 929

Berichtdoor Jeroensurf » zo okt 16, 2011 9:51 pm

Het ging om dit zinnetje :wink:
Joshua schreef:Maar de stroming is aan loef en lij niet anders


En volgens mij heeft John daar gelijk.
Een surfzeil heeft met de huidige profielen een beperkte strominghoek.
Widesleefes dragen alleen bij aan de efficientie waarmee de langsstromende wind verwerkt wordt, maar vergroot niet de hoek/mogelijkheden (en volgens mij liggen daar kansen).

Wil je significant harder dan moet je de efficientie veel groter maken, dus vooral de weerstand enorm verlagen en de mogelijkheden (hoek) vergroten.
Dit (niet oneerbiedig bedoeld voor ik weer half speedend nederland in mijn PB box heb :wink:) "inzet stukje" verlaag je alleen de druk aan de binnenkant van het zeil waardoor je het wellicht iets langer houdt, maar de weerstand aan de buitenzijde blijft gelijk, zo ook de hoek waaronder je kunt varen en daardoor een snel doodlopend pad.
Avatar gebruiker
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
 
Berichten: 9545
Geregistreerd: za nov 22, 2003 3:30 pm
Surfspullen: Hotsails KS3+Firelight, Witchcraft+ Flikka boards, TL gieken, Starboard SUP,s
Teamrider: Zuidwest6.nl

Volgende

Keer terug naar Slalom (Speed, Formula en Raceboard)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten