Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.
door Crazyed » vr maart 30, 2012 2:27 pm
Crazyed schreef:Peter de Wit schreef:jt schreef:Tijdens het schuren van mijn vin viel me op dat mijn crossfire na 1 keer gebruiken helemaal los zit op het punt waar de vin overloopt in de (ingegoten) tuttlebox voet. (Dit was ook het zwakke punt van sommige sl-7 vinnen). Maar even terug naar de winkel, ik ga er van uit dat het een incident betreft. Wel is hierdoor te verklaren waarom ik veel spinouts had.
Jan Tjeerd
Hi JT, Het is goed om met dit verhaal naar de dealer te gaan vinnen horen vast te zitten, maar spinout heeft het weinig mee te doen. Uit eigen ervaring met vinnen die ruim of los in de box of in de base zitten -want dat heeft hetzelfde effect- nog nooit extra spinouits gehad. Kijk eerst eens of de vin bij het in het water steken meteen droogtrekt, als dit zo is dan er is er een andere reden voor het probleem spinout's. Zorg ervoor dat de vin nat blijft als je hem uit het water haalt er moet een flimpje water aan blijven kleven, enige tijd tenminste tot dat het droogt door de lucht, maar het mag er NIET afparelen!!! Even opschuren met een schuursponsje of een waterproof schuurpapiertje doet wonderen!! Bij gebrek aan dit alles even een hand zand van de bodem en even de vin tussen je handen schuren om het vette laagje kwijt te raken. Spinout's zijn hiermee in 85% van de gevallen verleden tijd. Groet, Peter
goede tip, ik ga straks mijn nieuwe vinnen even checken onder de kraan.....
gisteren de select s09 37 cm gepakt...welke ik toch alweer een paar keer gebruikt heb..in het water en jawel bijna 30 tot 40 % vet...de hele vin licht geschuurd en jawel de hele dag spinout vrij gevaren.......hierbij moet ik wel eerlijk aangeven dat er al weinig problemen mee had.. Voor mij werkt het, in ieder geval als placebo
-

Crazyed
- Freeride pro

-
- Surfspullen: Severne Reflex 4, JP Speed 55, slalom 59, 68 en 84, Select V-max/BPF diversen
door lennn » wo mei 16, 2012 9:57 pm
jt schreef:Vandaag met de crossfire 31cm op Horst gevaren in combinatie met de falcon 91 en ka koncept 6.4. Combinatie werkte niet zoals ik gehoopt had, erg veel en hardnekkige spin outs op ruime koers. Ik heb het idee dat de sl7 31 cm beter werkt met deze combinatie. Ik blijf proberen en hoop dat het gaat wennen!
Vandaag met de Crossfire 33 gevaren onder de FF91. Het viel me op hoe makkelijk het hard ging en heb geen spinout gehad. ook niet door de chop. In Uitgeest moet je je vaak af laten schieten van de kant de chop in. Het viel me op dat de vlagen niet heel hard hoeven te zijn om goed te versnellen. De wind had af en toe wel wat harder mogen zijn voor 7.0. Ben met de falcon 91 nog niet zo hard gegaan als JT, maar ik vond 33 bij 65 km/h wat groot worden. Ik kan me voorstellen dat 31 het op Horst heel goed doet! Ook aan de wind gaat de crossfire lekker!
-

lennn
- Hardcore windsurfer

-
- Surfspullen: Fanatic Falcon 89/125 & Gaastra Vapor 6.4/7.1/8.6
-
door peterz » wo jun 06, 2012 9:36 am
Ben nu ook in het bezit van een crossfire 29. Uit de verpakking is het een mooi afgewerkte vin maar qua oppervlakte en dikte begin ik te twijfelen of ik niet beter voor een 31er had kunnen kiezen. Deze vin wil ik inzetten op Horst voor speed met een Falcon 80 i.c.m. een warp 7.0 2011. Met een 32 C3 venom werkt het niet lekker. Een Venom 32 cut 28 werkt wel ook met een 7.0 goed gepowered maar juist in het low-wind bereik van de FF80 7.0 mis ik de lift.
Wie kan advies geven??
-
peterz
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Falcon speed, 80, 104 North Warp F2011 RAM F11
Probeer het eerst even. De crossfire 29 geeft meer lift (drive) als de caspar 29 cm en daarbij meer controle/rust Zeker voor vlakke horst ik het geen probleem, ook in low wind of je moet erg zwaar zijn
Ik heb ook een naast 29 cm crossfire ook de 27 cm aangeschaft voor mijn W53 met 7.0 in combi met vlak water
-

Down the line
- Windsurf guru

-
- Surfspullen: past er niet allemaal op , speed,speed en speed
Al mensen die ervaring hebben met de nieuwe V max vinnen?
Gr, John
-

J. munten
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Patrik Diethelm-Loft Sails-Ianovated wetsuits
-
Op Facebook staat een recensie van Edwin Harteveld. Hierbij de tekst Ik wil graag mijn ervaring delen over de nieuwe Select V-max vin. ik heb afgelopen vrijdag en zaterdag 2 verschillende Select V-max vinnen geleend van TelstarSurf&Kitecenter en hiermee proef gevaren. Vrijdag heb ik de Select V-max 33 cm gevaren icm de Vapor 8.6 en de Tabou Manta 71, dit liep als een trein en de vin was erg stabiel, gaf naar verhouden erg veel lift en gaf absoluut geen spinouts, hij fluit alleen halve en aan de wind. Ook gewisseld met de Crossfire 33 cm maar deze was absoluut niet opgewassen tegen de kracht van de Vapor 8.6, ook nog de S09 35 cm gepakt en dit was qua lift en snelheid vergelijkbaar maar gaf wel af en toe een spinout, met name aan de wind tijdens het opkruizen. Vrijdag de snelste tijden gehaald met de V-max, max van 75,2 km. Zaterdag heb ik in eerste instantie met de Vapor 7.9 icm de Tabou Manta 71 gevaren en de Crossfire 33 cm en dit leidde snel al tot de eerste max van 75,4 km toen er nog veel wind stond, toen de wind afnam en onregelmatig was had ik te weinig lift en heb wederom een V-max (31 cm) eronder geschroefd, deze gaf meer lift en is beter bestand tegen chop en onregelmatige wind, helaas was er te weinig wind om er nog fatsoenlijke tijden eruit te persen, ook deze vin floot halve wind.. Aan het einde van de dag nog even met de Vapor 8.6 gevaren icm de Lessacher vin en nog even de 65,5 km aangetikt voordat ik stopte met surfen...vond het te druk op het water icm de achterblijfende wind. Conclusie: de V-max is voor mij de ideale Horst vin bij onregelmatige wind, waarbij je graag zowel hard downwind wil gaan als ook halve en ruime wind graag controle en snelheid wil behouden. De absolute controle heb ik bij de Crossfire alleen met meer stabiele wind en deze geeft duidelijk minder lift. Kortom een hele goede vin, alleen de prijs vind ik aan de hoge kant, de vraag blijft of je dit ervoor over hebt. Ik vind het wel top dat je kostenloos deze vin kunt proberen bij TelstarSurf&Kitecenter, goede actie!
-
BicElectricRock
- Freeride pro

-
- Surfspullen: KA Race 7.8/7.1/6.2 JP VI 68 2010, RRD X-Fire 98 2007
-
Bedankt voor de info, ik zal ze eens gaan testen!
gr, John
-

J. munten
- Deur-surfer

-
-
door peterz » zo jun 10, 2012 9:50 pm
Zaterdag tijdens de USM voor het eerst gevaren met de select crossfire. Ik ben geen fan van select vinnen door ervaringen met de SL 7 i.c.m. F.F 80. Zeer veel onrust in het board over de chop, letterlijk klotsende testikels in de broek. Daarom een aantal jaren overgeschakeld op de C3 Venom. Deze vin is te soft en geeft te weinig lift en een drama met hoogte lopen. De 32 cut 28 vin geeft nog de beste performance. De crossfire is voor mij een openbaring, de vin laat het board mooi vrijlopen, hoog op het water en eindelijk een vin waarmee ik goed hoogte kan lopen! Met de nodige rust, controle en dus vertrouwen om vol over de chop te rammen. Een maatje kleiner was misschien nog beter geweest. Wat wel opvalt is dat de opdruk van de tekst voelbaar is op het profiel, misschien even een met schuurpapiertje bewerken?
Gr. Peter
-
peterz
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Falcon speed, 80, 104 North Warp F2011 RAM F11
Welke vin/board combinatie heb je gevaren met deze vin?
-

J. munten
- Deur-surfer

-
-
Hoi Peter,
Ik denk inderdaad dat je met 6,3 op de FF80 (als je lekker powered-up bent) ook prima met 27cm kunt varen. Ik kan me voorstellen dat het hoogtelopen ook extra goed uitpakte omdat je met de 29cm voer. Ik gebruikte afgelopen zaterdag de 29cm in de FF89.
Ik heb inderdaad het logo ook vrijwel geheel weggeschuurd (keukenspons/waterproof 600) omdat het inderdaad goed voelbaar was op de vin.
Gr. Luc
-

Luc Salomons
- Freeride pro

-
- Surfspullen: North Sails Warp 5,7/6,3/7,0/7,8 Fanatic 51/89/112
- Teamrider: FunsportMakkum-FanaticNorthION
-
Zelf heb ik ook de 27 en 29 cm crossfire voor de W53 aangeschaft Als het echt vlak is (Horst/Wad) pak ik de 27 cm en is het vlagerig binnenwater met wat chop (uitgeestermeer/amstelmeer) pak ik de 29 cm
-

Down the line
- Windsurf guru

-
- Surfspullen: past er niet allemaal op , speed,speed en speed
@ GTJ, De V-max is een vin die z'n werk veel minder merkbaar doet, makkelijker gijpen en varen maar vooral veeeel controle.
De SL7 is een power vin die al snel te groot wordt, tot dat moment is het een heerlijk vinnetje met bakken power.
Door de extreem rechte en rechtop stand van de SL7 gecombineerd met een enorm en power layup (inhoud ven de vin) en daar tegenover de iets gekromde en minder rechtop staande V-max is dit een vin die erg lang is te controleren.
Dus kiezen voor de SL7 bij medium condities voor de set en als het allemaal wat ruiger of richting highend gaat dan kiezen voor de V-max.
-

Peter de Wit
- Freeride pro

-
- Surfspullen: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
- Zeilnummer: NED-161
- Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
-
door Crazyed » zo okt 14, 2012 7:55 am
Peter de Wit schreef:@ GTJ, De V-max is een vin die z'n werk veel minder merkbaar doet, makkelijker gijpen en varen maar vooral veeeel controle.
De SL7 is een power vin die al snel te groot wordt, tot dat moment is het een heerlijk vinnetje met bakken power.
Door de extreem rechte en rechtop stand van de SL7 gecombineerd met een enorm en power layup (inhoud ven de vin) en daar tegenover de iets gekromde en minder rechtop staande V-max is dit een vin die erg lang is te controleren.
Dus kiezen voor de SL7 bij medium condities voor de set en als het allemaal wat ruiger of richting highend gaat dan kiezen voor de V-max.
ik heb de S09 en S11 ingeruild voor de Vmax, idd veel meer controle en de vin is nog snel ook en robuust, een keertje tegen de grond aanstuiteren heeft minder impact voor de vin.
-

Crazyed
- Freeride pro

-
- Surfspullen: Severne Reflex 4, JP Speed 55, slalom 59, 68 en 84, Select V-max/BPF diversen
door Crazyed » do jan 10, 2013 7:06 pm
-

Crazyed
- Freeride pro

-
Marco schreef:Kan iemand mij vertellen uit welk materiaal een Select productie vin opgebouwd is?
Hi Marco, Select heeft grofweg drie soorten vinnen gehad: - gefraisde CNC vinnen (recreatief en weed) dit wordt al enige tijd niet meer door Select gedaan zover ik weet - Prepreg geperste vinnen in de mal - En een mix van geperst met prepreg en natte layup Die laatste bouw weet ik niet 100% van hoe het werkt...dat zal wel de bedoeling zijn  = V-Max en andere Lab versies. In ieder geval wordt daar gewerkt met prepreg, Epoxi hars, Glasfiber en Carbon in verschillende diktes en richtingen. De tweede versie is volgens mij de versie waar iedere slalom of speed surfer wel eens een baantje op heeft getrokken in de vorm van een SL7, Caspar pro, S07,SL9, S10, S11 en alle types daarvoor die een zwart uiterlijk hebben. Deze vinnen zijn opgebouwd uit meerdere lagen materiaal die in de vriezer worden bewaard, dit kan van alles zijn bijv meerdere soorten Glasvezel, Carbon maar ook een geprint laagje en andere materialen hoort bij de mogelijkheden en heeft om die reden ook bij alle vinnen een andere set eigenschappen. Wat daarbij de uiteindelijke eigenschappen ernstig beïnvloed is de hoeveelheid en de richting van die laagjes. Je kunt je vast voorstellen als een uit laagjes opgebouwd pakket van soms 5 cm dik wordt samen geperst tot een vin van max. 8 mm dat je vaak totaal andere eigenschappen in een vin kan stoppen. Op de home pagina van de select site staat een plaatje van wat er allemaal in een vin kan worden gepropt http://www.select-fins.com/en/
-

Peter de Wit
- Freeride pro

-
- Surfspullen: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
- Zeilnummer: NED-161
- Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
-
Keer terug naar Speed/Slalom/Formula/Raceboard