Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.
Het filmpje van Tho_vis laat meteen bij de eerste surfer ook wel iets interessants zien. Ik zie vaak weinig mensen gebruik maken van de golven om hoogte te lopen. Dat hoeven niet perse bijna brekende golven zijn, ze kunnen ook een stuk minder steil zijn. Gewoon een leuk golfje opzoeken je board erin parkeren en extra hoogte hobbelen.
Laatste keer dat dat me heel erg opviel was op 28 April in de buurt van ouddorp. Volgens mij werd er toen veel gebruik gemaakt van de 'kluunsloot'
Bij die draai op 4:06 was de golf denk ik nog wel wat beter te raken. Volgens mij gaat het inzetten nog wel redelijk maar halverwege de draai begin je rechtdoor te gaan ipv dat je de ingezette draai verder afmaakt.
-

Jeroen T
- Die-hard windsurfer

-
- Surfspullen: Originele Echtzoslecht boards
-
door tho_vis » di mei 08, 2012 11:29 pm
Ridge255 schreef: 1:20 en 1:30 waren een beetje de eerste pogingen en voor mijn gevoel vloog ik echt naar rechts, in de film komt het niet zo over..
De 2 meest interessante zijn op 2:30, alleen hier kies ik om de cutback op een kleiner "overdwars komend golfje" te doen.
De meest interessante is de laatste op 4:06...had ik die lipp nog kunnen halen? Want dit overkomt me vaker, dat ik (het gevoel heb dat ik) te laat ben... wellicht het nog agressiever inzetten dat dat hier het verschil maakt?
De golven en je houding zijn lastig af te leiden uit de beelden (misschien GoPro op einde giek zetten zodat dat je lichaam grotendeels te zien is, of halverwege mast). Ik zie ook wat Jeroen zegt...je eerste stuk bottom turn zet je in, het lijkt alsof je netjes van boven in de golf komt om snelheid te genereren, pakt goed breed, en dan lukt het niet om door te draaien. Je punt moet flink meer richting golf. Leun hiervoor geleidelijk je lichaam in de bocht terwijl je zeil net zo geleidelijk opent en terwijl je board de tweede helft van je bottom turn maakt. Shift je zeil bij openen tegelijk iets naar de buitenkant (!) van de bocht (spanning op achterste hand houden). Dit laatste is vooral nodig bij side-on en/of minder snelheid, anders dreig je aan de binnenkant van de bocht erin te vallen/grijpt de golf je onderlijk. Bij gebrek aan golven kun je je gijpen doorplaneren terwijl je je zeil clew first houdt en je in de voetbanden blijft. Kan helpen om de beweging goed in te laten slijten en kun je je vervolgens richten op de timing en cutback. Persoonlijk vind ik "onze" golven heel veel techniek vragen dus veel tijd op t water blijft een voorwaarde...
-

tho_vis
- Deur-surfer

-
- Surfspullen: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Skate 107, Twin 93, Quatro KT 83, Ezzy Panther III Oranje.
Dank voor de feedback weer!! Volgende keer idd de camera weer op de giek, deze view is niet echt ideaal. @ JeroenT dat gebruik maken van de golven om hoogte te lopen doe ik heel veel, ook de deining achterop is daar prima voor...als ook om bij minder wind in plane te komen kun je als je op het goed moment je board wijder gooit en een klein pompje geven net even eerder in plane komen. @ Tho-Vis, met name je uitleg over wat ik moet doen met het zeil is heel helder...merkte dit ook. Soms gooi ik mijn zeil te snel open (stil vallen) en soms hou ik hem te lang dicht (wind aan de andere kant, zeker side-on)... Dat clew-first gijpen is idd ook een goede oefening Laat de wind maar komen!! Ik wil oefenen !!! 
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
- Surfspullen: Starboard Evo 91 + Quad 81, Ezzywave SE 6.3 / 5.8 /5.2/4.7/ 4.2 / 3,7
Gisteren op de Zuid goed geoefend op side-on golf rijden. Drie aanpassingen tov de vorige keer; nieuwe SB Quad 87 (2012), achterste voetband in de achterste positie en zeilhand verder naar achter op de giek. De bottom turn ging perfect! Geen backwind en ik kon naar de lip komen ipv op de schouder, top, want dat ging echt beter dan ooit! Over de cutback/topturn ben ik nog niet tevreden. Mijn zeil staat zover open en ik shift mijn handen iets te laat terug waardoor ik niet spray maar eigenlijk terugglij, de lip helpt me ook weer terug voor een nieuwe bottom turn maar hij is niet hard genoeg. Eerder shiften? Meer over mijn achterste been? Dat het zeil zover openstaat zorgt ervoor dat ik meer bovenop mijn board sta ipv op de rail om te carven, hoe los ik dat op?
-

Jacco Bergsma
- Die-hard windsurfer

-
- Surfspullen: Quatro LS Thruster 82/102 NP Atlas 4,0/4,7/5,4/6,2 SUP SB Hero, Padde Quickblade Kanaha Magic
-
Mooi dat je resultaten boekt enne dat nieuwe board watskebeurt ????? Met Side-on heb je twee mogelijkheden: je kunt heel dik sprayen en dan moet je idd de topturn meer over je achterste been draaien OF over je voorste been waarbij je natrapt met je achterste. De laatste variant is het gaafst maar kost enorm veel kracht van je buikspieren in je zijde maar ook je knieen en enkels want je trekt de hele boel door. Time je dit goed heb je EN spray en acceleratie. Trap je TE ver door dan heb je de aanzet tot je eerste Taka  Bij de laatste moet je wel wat met de positie van je zeilhand doen anders word je aan stukken getrokken. Om te VOORKOMEN dat je zeil uit je handen word geblazen moet je een lichthanteerbaar en/of niet te groot zeil nemen. Juist met Onshore is het handigger om eerder een maatje groter board te pakken en een maatje kleiner zeil (als je kunt kiezen). Wat betreft gewicht: dat is finetunen. i.p heb je met side-on wat minder snelheid dus mag je gewicht wat centraler staan, zolang je nog maar kunt carven. Als je straps relatief wijd staat zodat je wat met je voeten kunt draaien in je straps geeft dat ook wat meer speling. Wat plaatjes uit de ouden doosch van zo onshore als het maar onshore kon zijn, oftewel even goed beide kanten op Frontside golfrijden        Met Side-On en sideshore kun je de bochten wat wijder draaien als hierboven en verticaler benaderen, deze was met perfect sideshore in Cornwall, in Side on kun je dezelfde lijn varen maar moet je iets meer rechtop blijven om je leech iets meer open te houden.   
-

Jeroensurf
- Elite windsurfer

-
- Surfspullen: 5-Oceansails, Witchcraft, TL, MUFin,CAAS, Starboard+ Naish sups
- Teamrider: Zuidwest6.nl + 5Oceans sails
@Jeroen; de SB Quad 2011 had een zachte plek voor de achterste voetband die er niet hoorde te zitten  , ook niet na het het aantal sessies dat ik vaar. Ik kreeg een garantiedeal met Hightide (Ivo) en Foxsports en heb met wat bijbetalen nu de 2012 verise. Die bevalt overigens nog beter en is iets verandert tov de 2011 versie. Ik bedoel de positie en je gewicht op foto 3 en 4, die herken ik erg. Ik kom niet snel genoeg of met genoeg gewicht terug op de loefzijde van mijn board en dan dweil je de bocht door. Je handen shiften richting de mast zorgt ervoor dat je zeil open blijft maar dat je wel vol aan je giek kan gaan hangen en je gewicht weer naar de rail brengt, dat lijkt me het meest natuurlijk. Je speelt met je lichaamsgewicht en gebruikt de energie van de golf. Jouw andere oplossing om vanuit je heupen te draaien en je board door het water te sleuren zie ik ook voor me, die kost idd veel kracht. Ik doe dat met snowboarden ook wel vanuit 'tiefentlastung' ipv 'hochentlastung', waarbij je opveert om jezelf lichter te maken zodat je kan draaien. Ik kende je foto's al, en die van Gwythian zijn ZOOOO lekker!!!
-

Jacco Bergsma
- Die-hard windsurfer

-
- Surfspullen: Quatro LS Thruster 82/102 NP Atlas 4,0/4,7/5,4/6,2 SUP SB Hero, Padde Quickblade Kanaha Magic
-
Het hoeft ook niet vanzelf te gaan he  Maar het is inderdaad een balans en timing spelletje. Wat je beschrijft over snowboarden (ik ben geen wintersportmens) heeft als nadeel/risico dat je alle grip op je finnen verliest. Dat kun je dus alleen doen als je goed getimed je board flink kantelt om weer te happen anders is het takatime (of plons in mijn geval  ).
-

Jeroensurf
- Elite windsurfer

-
Wat zijn de top-down views toch mooi om je houding te zien/analyseren!! Ik herken foto 3,4,5 bij mezelf als het "kritische moment" waar ik altijd het gevoel heb dat ik een soort moet stallen om de golf me in te laten halen...gevolg snelheid weg, dus doodvallen...is de golf krachtig genoeg kan hij me weer een push geven en gaan we verder, anders rolt ie onder me door.. Naar mijn idee is dit slechte timing en te ver voor de golf uit lopen.. nu met meer superman en daarmee ook een handiger gevoel van (bijna) switch-stand varen zou dit met wat oefenen ook beter moeten gaan lijkt me. (kortom errug leerzaam deze post  ) 1 vraagje over de on-shore foto's, het valt me op dat je achterste hand niet zo heel extreem naar achteren is. Is dit bewust of onbewust? Of gewoon de ervaring en als je het truukje door hebt hoeft het minder extreem? Die Cronwall pics ken ik ook, die zijn VETT!! 
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
- Surfspullen: Starboard Evo 91 + Quad 81, Ezzywave SE 6.3 / 5.8 /5.2/4.7/ 4.2 / 3,7
ik vaar met zeilen met een vrij strakke leech die kun je scherper op de wind zetten zonder het risico gebackwind te worden. dat geeft wat meer tollerantie in de houding. daarnaast waren die golven niet supersterk en sta ik er wel met 90kg op een 80l board dus moet ook niet teveel naar voren hangen anders duw ik de neus te diep en loop je vast. het blijft een fijne balans kwestie waarbij je voor de nuances echt per set moet kijken wat wel en wat niet werkt. met mijn 92l bijv hang ik weer meer naar voren en kan ik ook meer naar binnen hangen. gisteren moest ik in dead onshore met clewfirst frontside ritten met de firelight die een vrij losse clew heeft mijn clew weer wat verder open houden. kortom per set bekijken!
-

Jeroensurf
- Elite windsurfer

-
Ik weet niet of ik het goed uit leggen kan. maar wat ik zelf ondervind aan mijn eigen techniek is dat als ik een golf wil pakken. ik de bottom turn niet goed kan maken.
Ik begin boven aan de golf, stuur naar het dal, en als ik dan doorstuur ( dus zeg maar, pre-gijp beweging ) dan ga ik onderuit, omdat ik na mijn gevoel mn gewichts verdeling niet goed plaats. Hierdoor zijn mijn "golf ritjes" altijd richting het dal, onderin weer paralel aan de orginele vaarrichting tot bovenaan de golf, en dan het zelfde.
Wat kan ik hier het beste aan doen om mijn gewichtsverdeling goed te krijgen waardoor ik dus wel door kan draaien en de andere kant op kan varen op de golf?
PS. ik ben echt geen golf-ride guru, dus misschien zijn mijn gebruikte termen een beetje wazig.
-

Martijn K.
- Die-hard windsurfer

-
- Surfspullen: Fanatic & Gunsails
door Kees » vr jun 15, 2012 9:52 am
Op dit filmpje van mij zie je hoe ik mijn handen continue van onderhands naar bovenhands draai voor een bottom turn. Tevens is ook goed te zien waar ik mijn handen (ver)plaats tijdens het golfrijden. Achterste hand naar achter op de giek in de bottomturn en weer op je trapeze koortjes bij de topturn, hier zie je dat ik daardoor zelfs mijn voorste hand kan loslaten in de topturn! Wat volgens mij de grootste fout is die de meeste maken is om vóór je mast langs naar de golf te kijken tijdens je bottomturn ( dit zie je extra goed bij filmen met de helmcam) Kijk door je venster!!!! daardoor druk je automatisch je zeil meer naar voren in je turn, heb je meer druk op je voorste voet, en houd je veel meer snelheid. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=at0UKhWsYUQ[/youtube]
Laatst bijgewerkt door Kees op vr jun 15, 2012 12:12 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
-

Kees
- Freeride pro

-
- Surfspullen: Witchcraft 77-92l,SUP 7'6-9'1,HotSails SF 3,7 Fire 4,2-4,7-5,3 Firelight 5.7
- Teamrider: zuidwest6.nl
-
can i haz ur skilz?
mooi filmpje ;0
-

Martijn K.
- Die-hard windsurfer

-
- Surfspullen: Fanatic & Gunsails
Het gaat al een stuk beter, had zondagochtend ook de timing door van het "terug naar voren pakken van je achterste hand" voor een betere Cutback...zat daar (icm het echt voor de lip gaan) nog mee te hannesen.. Op het laatsts ging het heen en weer switchen van de achterste hand bijna vanzelf en toen ging het (voor mijn gevoel) echt goed (in de zin dat het steeds beter voelde) Nu uitbouwen en meer kracht (agressiever) in de cutback voor de aerials!! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CHTh0TKf8m0[/youtube]
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
Oordelen vanaf de bank is makkelijk, maar ik doe het toch maar ff  De progressie zit er duidelijk in, maar tenzij het meer on als sideshore is moet je proberen nog agresiever en explosiever je bottomturn in te zetten. Heb je nou een brekend lipje voor je: gooi hem er tegenaan en je zult zien dat dat je acceleratie geeft. Ik heb van alles gefilmt alleen na veel aankloten blijkt mijn laptop gewoon niet sterk/goed genoeg te zijn om de filmpjes te bewerken Het sparen voor Maui gaat ff voor dus ik ga er nu geen nieuwe kopen want voor de rest doet ding het nog, dus het laten zien hoe het moet zoals Kees zo mooi heeft gedaan kan dus alleen IRL. Ik ga wel binnenkort maar eens met mijn vriendin/ de R.v.B overleggen of ik niet op haar laptop die een stuk nieuwer is daarvoor kan lenen (in ieder geval vd vakantie!).
-

Jeroensurf
- Elite windsurfer

-
Jeroensurf schreef:Oordelen vanaf de bank is makkelijk, maar ik doe het toch maar ff  De progressie zit er duidelijk in, maar tenzij het meer on als sideshore is moet je proberen nog agresiever en explosiever je bottomturn in te zetten. Heb je nou een brekend lipje voor je: gooi hem er tegenaan en je zult zien dat dat je acceleratie geeft. Ik heb van alles gefilmt alleen na veel aankloten blijkt mijn laptop gewoon niet sterk/goed genoeg te zijn om de filmpjes te bewerken Het sparen voor Maui gaat ff voor dus ik ga er nu geen nieuwe kopen want voor de rest doet ding het nog, dus het laten zien hoe het moet zoals Kees zo mooi heeft gedaan kan dus alleen IRL. Ik ga wel binnenkort maar eens met mijn vriendin/ de R.v.B overleggen of ik niet op haar laptop die een stuk nieuwer is daarvoor kan lenen (in ieder geval vd vakantie!).
Mijn laptop is ook bagger, staat op pootjes en met een ventilator ernaast, anders loopt ie warm en krijgt ie een shut-down ....  Maar ja dan lukt het wel  Dank voor de feedback weer! Het was idd volledig sideshore en je hebt helemaal gelijk en working on it!!! Je ziet in deze sessie dat ik zeker in het begin wat mooie golven laat liggen, aan het einde doe ik de bottom al een stuk(je) agressiever en ga ik voor de break c.q. het schuim...laatste uurtje had ik ook echt het gevoel de timing met sprongen beter te doen in zowel de bottom als de cutback.
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
De timing gaat over het lezen van de golf zodat je precies op de brekende lip uitkomt. Om voor het brekende gedeelte te gaan is volgens mij wat meer een kwestie van durven en dan je bottomturn verder doorzetten waardoor je verticaler naar de golf toe gaat. Brekende golven zijn vaak gekoppeld aan gespoeld worden dus daar zit een stukje angst tussen waardoor je meer voor veilig gaat. Ik heb gemerkt dat er niet zoveel gebeurt als je iets te laat bent en de lip al breekt. Aerials kan je volgens mij op twee manieren springen; als je full speed down the line gaat en wat meer dwars op de brekende lip inzet en dan met de lip meedraait om weer voor de golf te landen OF zoals in de fotoserie van Jeroen, je verticaler naar de lip toe carved en je de energie van de brekende lip gebruikt om je de lucht in te gooien.
-

Jacco Bergsma
- Die-hard windsurfer

-
-
door Ridge255 » do jun 21, 2012 12:06 pm
Klopt wat je zegt, ben niet meer (altijd) bang om gespoeld te worden..dat was ik wel, maar dat speelt nu zo goed als geen rol meer.. Gaat meer nu echt om het lezen en vertalen naar wat ik kan en haal... het wennen dat ik met de beter bottomturn techniek veel sneller kan draaien. Het effect is dat ik nog denk in de oude langzamere draai en denk dat ik "het toch niet meer ga halen" en maar weer weg draai. Wat ik in deze laatste 2 sessies heb gedaan is die gedacht zoveel mogelijk negeren en er meteen achteraan te denken "echt wel!!" het einde van de sessie in het laatste filmpie zie je ook dat ik meer en meer voor de lip ga en daar lukt het me het beste. Maar ik moet hier op blijven focussen! Ook wat Jeroen zegt, nog agressiever de BT in, hier moet ik aan wennen en duurt kennelijk even..komt wel  Bij de grotere golven komt af en toe wel de "veilige modus" boven, die zag je goed terug in de sessie met mijn 3,7 waar ik vooral onder de indruk raakte dat ik met 3,7 zelfs overpowered was in 2+ swell...erg op mijn hoede, terwijl dat niet nodig was.  Ik verwacht met een paar van dit soort sessie nog veel meer progressie te maken en ook voor de earials te kunnen gaan!  De progressie merken/voelen geeft al een hele lekkere kick 
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
@ Kees, top filmpie trouwens en zie het verschil ook!! (zag je filmpie vanmiddag pas...had hem op 1 of andere manier gemist  )
-

Ridge255
- Windsurf guru

-
Keer terug naar Wave/Freestyle/SUP