Formula surfen is gerelateerd aan de wedstrijdvorm "Formula", binnen deze wedstrijd discipline ziet men 1m brede boards als een standaard (vroeger soms 95+), en qua vinnen is de standaard 70cm, heel soms vaart er iemand met een 68cm. Vroeger toen de tails minder breed waren werd er ook nog wel met 60-66 cm gevaren.
De zeilen die men gemiddeld vaart zijn 12m (3-5bft), 11m (4-6bft) en 10m (5-7bft). Beginnend en lichtere formula surfers zie je met zeilen die minimaal 9 meter zijn.
Er vanuitgaande dat het woord "Formula" van bovenstaande discipline is afgeleid kan je inderdaad stellen dat bij een dergelijke speedranking wel de volgende limieten gesteld mogen worden:
Board --> Officieel Formula board
Vin --> >60cm
Zeil --> >9m2
Ik ga er ook vanuit dat deze funranking wordt gebruikt door formulasurfers die "normaal" ook formula surfen op spullen die in de wedstrijden normaliter de beste keus zijn qua maatvoering.
Voorbeeld: Tijdens verschillende NK wedstrijden hebben we >5bft gehad, met uitschieters naar 6bft. Hierbij pak ik al de 10m. Mooi om te zien is dan dat de toppers gewoon nog de 12m blijven vast houden en hieruit toch nog hun voordeel weten te putten, na een zware manche onder deze omstandigheden zie je ook hen omtuigen naar de 11m.. (ik sta nog steeds met de handen vol met 10m). Conclusie: Formula met veel wind doe je ook met grote lappen
Ik nodig iedereen overigens uit om een keertje een NK formula bij te wonen, metname bij veel wind, super gaaf om te zien of aan mee te doen..
Om jullie enthousiast te maken:

Dennis Littel wederom als 1e over de finsish, NK Hoorn 2010

Trouwens goed idee om weer eens te "formula speeden", ik zie nu dat ik wel erg ver in de ranking ben gezakt