Formula speed... (on)geschreven regels

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Berichtdoor iSonic » za jun 30, 2012 7:25 pm

@Marco ik ken je niet als arrogant en jou mening komt op het forum altijd sterker over als irl. Maar ik heb je Posts even terug gelezen en je kan ze ook heel anders lezen dan jij uitlegt....

Verder ben ik het met je eens dat een formula ranking op formula materiaal gevaren moet worden. Echter die discussie is ook moeilijk... De wat oudere boards met minder brede rail gaan bijvoorbeeld makkelijker hard dan een f2 FX Z of 167 wide... En de nog oudere boards zijn geeneens 1 meter breed! En mogen de starboard f-type meedoen?
iSonic
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Surfspullen: Starboard - Loft Sails - Aeron - Tectonics - VMG Blades
Zeilnummer: NED-145

Berichtdoor Bartsurft » ma jul 02, 2012 12:16 pm

Oh dear, the Australians are at it again.

Just after I read a discussion amongst speedsurfers on whether it is "okay" to post speed records on their Formula boards, Craig “Spotty” Spottiswood takes that particular topic to a whole different level.
..by going strapless.

...on an SUP board...

...at at a speed run...

Craig Spottiswood:
“I had the thought of giving my 12’6″ SUP with 206 litres volume a run at Sandy Point – Australia, lingering for some time, so with the odd little squall coming through I took to the SUP with the KA Koncept 6.6 and Ka wave fin. It gave the other guys something to laugh about at as this huge board went flying down the run with its nose nearly a meter off the water and me hanging off the rear. With plenty of experience wave sailing the SUP and getting it flying on the swells I knew how to trim it ok for speed. On the flat water at Sandy I had to re trim again with the higher speed generating lots of nose lift as I tried to find that sweet spot on the huge amount of tail rocker."

"With no foot straps your all clear to spread out and try a few stances to compensate for the very forward mast foot position. I had to pretty much battle with trying to have one foot near the tail and other well forward but this caused us to over rake the sail back. I started hitting a wall getting a few 32s, solution more wind power… With the wind angle a bit tight it eventually took a huge gust followed by a big bear away into the channel chop to get a 34.43 peak and 2sec 34.18. My 5×10 on the SUP was 31.9, SUP speed sailing is another challenge one can try whilst waiting for that perfect PB day…”

Bron: http://www.star-board.com/2012/news_eve ... -on-an-sup
Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Surfspullen: F2 SX M/ F2 SX S/AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Berichtdoor The eagle » za jul 14, 2012 9:49 am

Laten we uberhoud blij zijn dat er nog mensen op een formulla willen varen,hun aantal sterft al zo snel uit!!!
The eagle
Deur-surfer
Deur-surfer

Surfspullen: fanatic , F2 north select

Berichtdoor Poofter » zo aug 12, 2012 8:24 am

Afgelopen maandag dan toch maar weer "gewoon" een sessie met de 9,7 en een 64 cm vin gevaren... Voelt toch lekkerder aan en geeft ook meer voldoening dan met kleinere zeil/vin combi.
http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=us ... 8&uid=3584

Ik zou toch graag de regels voor Formula op GPS-Speed aangescherpt zien.... misschien dat dan ook gelijk de verwerking van Formula sessies opgelost is, regelmatig worden Formula sessies niet verwerkt als zodanig omdat er iets van handmatig gefilterd word....?
Poofter
Deur-surfer
Deur-surfer

Berichtdoor marcoleer » za okt 20, 2012 6:35 pm

Formula surfen is gerelateerd aan de wedstrijdvorm "Formula", binnen deze wedstrijd discipline ziet men 1m brede boards als een standaard (vroeger soms 95+), en qua vinnen is de standaard 70cm, heel soms vaart er iemand met een 68cm. Vroeger toen de tails minder breed waren werd er ook nog wel met 60-66 cm gevaren.
De zeilen die men gemiddeld vaart zijn 12m (3-5bft), 11m (4-6bft) en 10m (5-7bft). Beginnend en lichtere formula surfers zie je met zeilen die minimaal 9 meter zijn.
Er vanuitgaande dat het woord "Formula" van bovenstaande discipline is afgeleid kan je inderdaad stellen dat bij een dergelijke speedranking wel de volgende limieten gesteld mogen worden:
Board --> Officieel Formula board
Vin --> >60cm
Zeil --> >9m2

Ik ga er ook vanuit dat deze funranking wordt gebruikt door formulasurfers die "normaal" ook formula surfen op spullen die in de wedstrijden normaliter de beste keus zijn qua maatvoering.

Voorbeeld: Tijdens verschillende NK wedstrijden hebben we >5bft gehad, met uitschieters naar 6bft. Hierbij pak ik al de 10m. Mooi om te zien is dan dat de toppers gewoon nog de 12m blijven vast houden en hieruit toch nog hun voordeel weten te putten, na een zware manche onder deze omstandigheden zie je ook hen omtuigen naar de 11m.. (ik sta nog steeds met de handen vol met 10m). Conclusie: Formula met veel wind doe je ook met grote lappen :lol:

Ik nodig iedereen overigens uit om een keertje een NK formula bij te wonen, metname bij veel wind, super gaaf om te zien of aan mee te doen.. 8)

Om jullie enthousiast te maken:
Afbeelding Dennis Littel wederom als 1e over de finsish, NK Hoorn 2010

Afbeelding

Trouwens goed idee om weer eens te "formula speeden", ik zie nu dat ik wel erg ver in de ranking ben gezakt :lol:
marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Surfspullen: Slalom, Speed, Formula, soms Wave
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: F2

Berichtdoor Hans Kleingeld » za okt 20, 2012 6:43 pm

Ik heb een paar formula-wedstrijden vanaf de boot/kant kunnen zien en vind het een fantastische discipline. Je hebt een duidelijk zichtbare competitie (als men niet te ver is) en het strategische aspect is erg belangrijk. Ik sta overigens ook van te kijken hoe 13-16 jarigen in de techno-klasse door een goede techniek heel lang door kunnen varen met een grote lap.

Ik vraag me af hoe lastig het is om de regelsvoor de formularanglijst te veranderen. Deze discussie speelt al lang en wat mij betreft een formula-klasse en een freeride XXXL klasse, waarbij één of meerdere onderdelen (fin, zeil) niet an de formula klasse voldoen. Zodoende kunnen ook fraaie prestaties die niet aan de hardcore regels voldoen een plekje blijven houden in een ranglijst.
Hans Kleingeld
Forum Meteoroloog
Forum Meteoroloog

Surfspullen: OD 6.0 M1 6.9 7.7 Futura 101 121

Vorige

Keer terug naar Speed/Slalom/Formula/Raceboard