Lauwersoog - surfen op zee - hoe, wat, waar, wanneer ?

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Berichtdoor AndreM » zo jul 08, 2007 9:12 pm

Hallo mensen,

Na het succes van vorig jaar gaan we ook dit jaar weer met vakantie naar Costa Lauwersoog. We verblijven van 27/7 tot 10/8 in de buurt van camping Lauwersoog.

Het afgelopen jaar heb ik met m'n toen nog nieuwe boardje (F2 Stoke) gevaren op 't Nieuw Robbengat. Ik weet dat 't Lauwersmeer veel groter is en dat wil ik dit jaar dan ook eens gaan ontdekken. Zeker nu mijn skills na vorig jaar te zijn her-ingetreden weer behoorlijk op niveau zijn wil ik daar flink van profiteren.

Maarrrr... Ik begreep dat 't Lauwersmeer vooral beroemt is om wat aan de waddenzeekant mogelijk is. Ik las ergens dat je er een kilometer uit de kust nog kunt staan. Vraag: Waar moet ik dan opstappen ? Enne... waar moet ik opletten ? En hoe zit het met de getijden ? Op zee surfen lijkt me dus wel heel leuk maar 't moet wel veilig blijven.
AndreM
Freeride pro
Freeride pro

Surfspullen: Zie bij biografie onderaan

Berichtdoor Marco » zo jul 08, 2007 9:57 pm

Probeer eens contact te krijgen met Jonas en/of Sea-surfer, hun staapen volgesn mij regelmatig op bij Lauwersmeer/Lauwersoog om op het wad te surfen, zij kunnen je vast meer vertellen.
Marco
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: Boards:RRD X-Fire's, Sails:KA Race, Boom:AL360, Fins:C3, MxR, Select
Teamrider: Gearfreak.nl-RRD-Simmer-AL360

Berichtdoor HansSC » zo jul 08, 2007 11:13 pm

Je kan aan de zeekant van de procinciale weg bij hoek van de bant de dijk overklimmen, en vervolgens, van +/- 2-3 uur voor, tot 2-3 uur na hoogwater het water in. Bij Lauwersoog zelf is geloof ik ook een dijk waar je redelijk makkelijk 't water in kan.
HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Surfspullen: peddelspul, slalomsetje en een longboard

Berichtdoor j0nas » ma jul 09, 2007 12:56 pm

Jah je moet er van uit gaan dat je 2 uur voor hoog tot 2 uur na hoog kan surfen.

Als je het niet in de gaaten houd dan moet je soms een heel stuk wad loopen :roll:
Je kan bijna tot de vaar geul staan.
Met west of oost kan je mooi halfe wind naar schier toe surfen 8) .
j0nas
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Surfspullen: simmer quad / Maui Ultra Fins / KA Sail
Teamrider: boarderzone.nl www.kasails.com

Berichtdoor AndreM » ma jul 09, 2007 2:10 pm

Enne... wordt er daar eigenlijk een beetje druk gesurfd ? Ik bedoel: Een beetje in m'n uppie over het wad varen lijkt me niet heel verstandig! Ook al heeft naar schiermonnikoog varen een hoge coolfactor.

Waar kan ik eigenlijk zien wanneer het hoogwater is ? Zijn er trouwens verder nog dingen waar ik aan moet denken ?
AndreM
Freeride pro
Freeride pro

Berichtdoor HansSC » ma jul 09, 2007 2:24 pm

Je hoeft de vaargeul niet over te steken hoor. In de vaargeul stroomt het het hardst bij afgaand tij, buiten de vaargeul stroomt het een heel stuk minder hard. De getijden kan je hier vinden. Of er tegenwoordig veel gesurfd wordt heb ik geen idee van. De laatste keer dat ik er was was het heerlijk rustig, het lauwersmeer was mij iig te druk.
HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Berichtdoor AndreM » ma jul 09, 2007 2:32 pm

HansSC schreef:Of er tegenwoordig veel gesurfd wordt heb ik geen idee van. De laatste keer dat ik er was was het heerlijk rustig, het lauwersmeer was mij iig te druk.

hmmmm... Maar waarom gaat dan niet iedereen op 't wad surfen als dat zo geweldig is ? :roll: Wat is dan de reden dat mensen voor 't meer kiezen ?
AndreM
Freeride pro
Freeride pro

Berichtdoor j0nas » ma jul 09, 2007 2:50 pm

Er zijn meestal wel een paar surfer En een paar zee honden :P dus je hebt alle ruimte :)
Jah ik snap ook niet waarom iedereen daar een beetje op et meerje in een hoekje gaat surfen.
j0nas
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Surfspullen: simmer quad / Maui Ultra Fins / KA Sail
Teamrider: boarderzone.nl www.kasails.com

Berichtdoor AndreM » ma jul 09, 2007 2:54 pm

HansSC schreef:De getijden kan je hier vinden.

thanx trouwens! Ik wist niet dat ook dat al digitaal bestaat... super!
AndreM
Freeride pro
Freeride pro

Berichtdoor HansSC » ma jul 09, 2007 3:05 pm

de voordelen:
- je hebt er flink de ruimte
- het is er niet druk
- er is vrije wind als er ook maar een beetje noord in zit
- er zijn leuke golfjes
- je zou naar schier kunnen

de nadelen:
- het optuigveldje is minder makkelijk dan bij 't lauwersmeer;
- je moet de dijk overklimmen;
- je komt wat lastiger het water in (basaltblokken tot aan het water, en dan een randje om het water in te stappen);
- getijdenstroming in de vaargeul
- met laagwater is het wadlopen.

kortom, moet ook maar weer eens die kant op :+
HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Berichtdoor sea_surfer » ma jul 09, 2007 10:36 pm

AndreM schreef: Ik las ergens dat je er een kilometer uit de kust nog kunt staan. Vraag: Waar moet ik dan opstappen ? Enne... waar moet ik opletten ? En hoe zit het met de getijden ? Op zee surfen lijkt me dus wel heel leuk maar 't moet wel veilig blijven.

Je wilt de zee op en toch kunnen blijven staan :-?

Je kan bij de haven varen, op goede dagen zijn er altijd surfers en voordeel je bent wat minder afhankelijk van het getij, waardoor je langer kan surfen. je kan optuigen op grasveld, alleen je moet wel over de besaltblokken het water in en uit.

Bij Hoek van de Bant, dan aan de wad kant kan je ook varen, wordt voornamelijk gebruikt om naar schier toe te gaan. Hou altijd rekening met een sterke stroming, en vooral tussen de eilanden stroomt het aardig. Ook hier kan je optuigen op het gras. 8)

Je kan beter niet alleen het wad op gaan, het is zo'n grote vlakte dat ook al ben met een paar gasten aan het surfen je elkaar nog makkelijk kwijt kan raken. En ga natuurlijk altijd met goed spul het water op!

kijk ook eens op google earth, kan je goed de ondieptes bekijken en voor info over de spots op http://www.surfspots.nl
sea_surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Surfspullen: Exocet, Attitude Sails
Teamrider: www.sudwestsurf.nl

Berichtdoor bas1970 » zo jan 08, 2012 3:56 pm

j0nas schreef:Er zijn meestal wel een paar surfer En een paar zee honden :P dus je hebt alle ruimte :)
Jah ik snap ook niet waarom iedereen daar een beetje op et meerje in een hoekje gaat surfen.

Euh, andere discipline wellicht? Bij windrichting west tot nnwest krijg je langs de dijk en langs het zand een mooi stuk vlak water waar slalommers en speeders aardige eindsnelheden halen....ook leuk, ook al varen ze dan maar op 'et meertje' :wink:
bas1970
Deur-surfer
Deur-surfer

Surfspullen: slalom; Isonic 121, 101 en Falcon 80; Warp 8,5/7.0/ evo 6.2/RS 5.4

Keer terug naar Nederland