Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen IJsselmeer vanaf Zwolle

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Windsurfen IJsselmeer vanaf Zwolle

Bericht door Edwin-D » vr sep 14, 2018 3:19 pm

Morgen gaat het met name op het IJsselmeer flink waaien itt het Veluwemeer.

Wie weet een mooie stek aan het IJsselmeer in de omgeving Urk die met de auto vlot bereikbaar is vanaf Zwolle. Liefst niet te diep (mijn zoon wil ook mee = beginner) en zonder stenen etc...

Ben een tijdje terug ook op het Ketelmeer geweest, maar was daarover niet heel enthousiast, grote klotsbak,basalt op de kant, diep en veel grote schepen.

Surfspots.nl is niet erg duidelijk iig waar je in de omgeving van Urk precies moet zijn.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Windsurfen IJsselmeer vanaf Zwolle

Bericht door Nelis » vr sep 14, 2018 4:09 pm

Ik zie via windguru 12 tot 14 knopen wind staan voor het IJsselmeer, en voor flink waaien zie ik heel andere kleuren en grafieken :)
Waarom niet naar Bad hoophuizen? 29 minuten en je bent er :right:

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » vr sep 14, 2018 4:20 pm

Nelis schreef:
vr sep 14, 2018 4:09 pm
Waarom niet naar Bad hoophuizen? 29 minuten en je bent er :right:
Omdat TS al aangeeft dat het minder gaat waaien op het Veluwemeer :wink:

Urk is ook niet heel makkelijk en ik dacht dat je er ook niet overal goed kan staan.
Beter kan je iets noordelijker richting Hindelopen, Workum of Makkum gaan.
Makkum is dit weekend de Realtrip dus wellicht erg druk, voordeel van Makkum is wel dat het er vaak wat harder waait en er geen kiters zijn.
Erg goeie spot voor beginners/kinderen

Dichtbij Zwolle is ook nog Hoekipa Lelystad, mooie spot maar veel stenen en diep.

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D » vr sep 14, 2018 7:59 pm

Kun je in Makkum met de auto bij het strand komen?

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » vr sep 14, 2018 8:20 pm

ja, maar dit weekeinde is de Real Trip, dus je bent er dan wel met een paar honderd andere windsurfers :-)

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr sep 14, 2018 8:37 pm

Zaterdag wordt niks qua wind. Ga zondag met je zoon naar Mirns/Oudemirdum. Parkeren in de bocht en niet bij het paviljoen (kitersparadise). Over de dijk en de wind staat dan pal op de kant. Je kan overal staan en bijna geen golven omdat die gebroken worden door de zandbanken die er voor liggen. Nooit druk en ik zie regelmatig vaders met hun zoon daar varen. Tot zondag,ik ga daar ook varen...

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D » za sep 15, 2018 7:31 am

Wat is de exacte locatie van 'de bocht' bij Mirns? Kan je misschien een Google maps link delen?

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za sep 15, 2018 10:38 am

Huningspaed 23, 8567 LL Oudemirdum Zet die maar in Google Maps. Die weg kruist Sefonsterdyk en op die kruising moet je zijn. Staat een bankje in de bocht. Auto parkeren, over het houten hek klimmen (mag van de beheerder) en ga op de dijk staan. Wind is iets afgezwakt (14 knopen) maar goed voor freeride spullen. Enige nadeel is dat je bij het water over een stenen dijkje moet klimmen. Is wat lastig in en uit stappen maar daarna is het perfect. Tip is om een jerrycan en anker/steen met touw mee te nemen en die 5 meter verder in het water vast te zetten. Dan kan je na een sessie je spullen daar aan vast maken en hoef je niet met je hele set het water weer uit klimmen. De boei die daar eerst zat is namelijk weg gehaald... Verwachting is nu vooral wind in de ochtend en voormiddag dus wees op tijd (maar dat kan morgen weer anders zijn dus check Windfinder Mirns)

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » zo sep 16, 2018 1:20 pm

Edwin, (mede-blauwvinger ;-) ) vanuit Zwolle rij ik altijd naar Stavoren (ZO-ZW) of Hindelopen (Zw - N). Is wel stukje verder dan Urk, maar in mijn ogen mooiere spots en vooral op zondag een stuk betere sfeer ;-)
Zowel op Stavoren als op Hindelopen is tot aan de zandbank redelijk te staan en wordt het pas echt diep na de zandbank (voor je zoontje zou het op Stavoren voor de zandbank misschien wel diep aanvoelen). Op beide spots direct aan de spot parkeren.

Veel betere wind dan op de randmeren, bijna altijd > 1M2 minder varen dan daar en veel minder vlagen.
Succes!

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D » zo sep 16, 2018 4:19 pm

Allemaal bedankt voor de reacties.

Lekker gesurfd bij Mirns totdat ik op een zandbank voer en (gelukkig alleen) mijn giek brak. Volgende keer toch door rijden naar wat dieper water.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf » zo sep 16, 2018 6:08 pm

Hoe laat was je daar? Helemaal niet gezien want er waren er in totaal maar 3 surfers.... En de zandbank was waarschijnlijk de zandmotor die ze 5 jaar geleden hebben aangelegd en die niet werkte. Tot en met vorig jaar lagen daar boeien als waarschuwing maar dit jaar niet... Misschien schadevergoeding vragen bij de instantie die het beheer doet. Ik heb van 11.30 tm 14.15 lekker gevaren met 7,8.

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D » ma sep 17, 2018 10:38 am

Ik ben het water ingegaan bij het paviljoen, omdat er helemaal geen surfers waren om 9.00 op de aangegeven spot en ik wilde toch wat sociale controle ivm mijn zoon. Daar was het ploegen met de vin.

Zag uiteindelijk rond 11.00 de eerste surfer (oranje zeil) bij het schapendijkje en wilde daar naartoe varen om te kijken of de diepte beter was. In plane ging het ook bij het paviljoen goed met een shallow water vin, maar kwam dus inderdaad halverwege die zandmotor tegen (enkel diep!)

Grote klap...en giek geknikt/geknapt tussen de trapezelijnen, verder gelukkig geen schade en het was een eenvoudige Alu giek.

Voor die tijd prima wind, gevaren met een 8.5.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf » ma sep 17, 2018 11:11 am

Zonde. Je bent opgestapt waar alle kiters varen. Dat is bijna niet te doen alleen als je plane bent. Daar is het rond de 50 cm diep (vandaar alle kiters). Na de zandmotor varen wij altijd, daar is het rond de 80 - 100cm diep. Die met oranje zeil had een rechte vin (40cm) maar ik vaar met grote zeilen ook een wiervin daar (33cm). Over de zandmoter, google maar eens over zandmotor Oudemirdum. Ik heb op dit forum ook het nodige hierover geschreven. Totaal mislukt maar ligt er nog steeds tot grote frustratie van de meeste windsurfers... Met zuid is dit een veel betere spot dan Stavoren. Met Zuid-West kan je daar beter heen gaan, met west naar Hindelopen en met Noord-West naar Molkwerum. Zo ben je weer bij met Zuid-Friesland spots.

Hier een filmpje van een paar jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=ddBAqKf36FM

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » ma sep 17, 2018 1:22 pm

Het water lijkt redelijk vlak op het filmpje. Klopt dat, Ton?

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf » ma sep 17, 2018 1:52 pm

Ja, voor de zandbanken is het vlak. Een van mn favoriete spots, je kna scheuren op vlak water en als je wat hoger gaat varen dan komje in de golven van de zandbanken. Ik pak meestal wat golven en scheur dan van die golven af het vlakke water op. Was btw gisteren met jou Phantom, top zeil, roteerd ook fijn, stukken beter dan de 8,5 en 9,5.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo sep 19, 2018 7:05 pm

Thnx. Het was mijn favoriete Phantom. Superlicht ook en toch stabiel.

Plaats reactie