Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ameland, Nes Pier West

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Longfin Lucas
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft custom 70 + SB Evo 81 & Gunsails
Contacteer:

Ameland, Nes Pier West

Bericht door Longfin Lucas » vr okt 19, 2012 1:19 pm

Woensdag terug gekomen van paar dagen Ameland. Mooie trip met veel wind gehad.

Van de 5 dagen er 4 gesurfd (waarvan 1 met 7/8 Bft en 1 met 7 Bft). Bij zuidenwind vaar je op de Waddenzee. Nes, Pier West is mooie spot waar je trouwens overal kunt staan. Daar met een paar andere (kite)surfers gevaren. Ameland surfer - van dit Forum - was er ook, maar die ging net aftuigen toen ik aankwam. Het werd eb en dan moet je ver lopen!

Op het Wad staan er nauwelijks golven. Voor golven moet je naar de noordkant van het eiland en heb je noordenwind nodig. Die heb ik helaas niet gehad. Ik heb het geprobeerd met ZW, maar dat was niet te doen. Gelukkig ben je binnen 10 minuten aan de andere kant van het eiland.

Ook als het niet waait is er op Ameland genoeg te doen. Een aanrader dus.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Re: Ameland, Nes Pier West

Bericht door Rop » vr okt 19, 2012 1:24 pm

Noord is pal onshore aan de noordzeekant, leuk als je het hele eiland langs wil surfen maar West is ideaal; Sideshore van links met de meeste kans op golven. WNW is ook leuk, iets onshore maar vaak snel dikke bakken. Het mooiste is een paar dagen een dikke NWN zodat er een flinke swell staat, en dan krimpend naar West of zelfs ietsje WZW (crossof...) :9~

Oost is sideshore van rechts maar dan blijft het vaak vlak.

Longfin Lucas
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft custom 70 + SB Evo 81 & Gunsails
Contacteer:

Bericht door Longfin Lucas » vr okt 19, 2012 1:30 pm

Rop, dank voor je aanvulling/verduidelijking.

Ik bedoelde eigenlijk dat je iets met noord erin moet hebben om op de Noordzee te varen. Bij het Wad is alles met zuid erin goed. Op de website van http://www.funsport-ameland.nl/spots staat dat volgens mij echt verkeerd. Daar staat dat je met elke windrichting met een beetje west of oost aan de Noordzee kant kan surfen. Ik vond dat een drama met ZW (voorspelling was dat de wind zou draaien naar W maar die voorspelling bleef uit). West lijkt me inderdaad ideaal daar.

Ik was overigens de enige windsurfer daar terwijl het zondag was. Aan de zuidkant waren wel nog twee surfers en twee kiters, maar ik vond het weinig voor zo'n goed surfeiland.

Terug_in_de_vaart
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: tweedehandse shizzle

Bericht door Terug_in_de_vaart » vr okt 19, 2012 3:17 pm

Longfin Lucas schreef: Ik was overigens de enige windsurfer daar terwijl het zondag was. Aan de zuidkant waren wel nog twee surfers en twee kiters, maar ik vond het weinig voor zo'n goed surfeiland.
Ah, dan ben ik nog langs je gelopen toen je aan het optuigen was en heb je nog even zien varen. Bij paal 13 toch? Was met vrouwlief ons 10-jarig jubileum aan het vieren dus kon het moeilijk maken om spullen mee te nemen en een tijd te gaan varen :wink:
Ik verbaasde me er al over dat je / iemand met zw aan de noordzeekant ging varen omdat het behoorlijk side-off was en het er niet helemaal prettig/soepel uitzag. Te vlagerig of tikje aan de kleine kant? Anyway, ik ben met de boot van 12.30u weer teruggegaan en zag de twee surfers aan de waddenzeekant lekker heen en weer bumpen & jumpen. Was wel even een moeilijk momentje :9~
Hoorde trouwens dat er een jonge kiter even daarvoor met vasthoudende vader over de dam en tegen een auto was gevlogen. Iets te pittig windje om het te leren... brrrr.
Volgende keer als ik er ben probeer ik gear mee te nemen. Sta al veel te lang weer droog.

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » di sep 04, 2018 7:45 pm

Komend weekend ben ik op ameland voor een sportevenement. Zit voorspelling te kijken en nu lijkt het erop dat het goed gaat waaien. In bovenstaande berichten staat dat noordzee zijde west tot oost aan kan. Zaterdag staat zw gepland. Dat betekent dan freestylen op het wad. Met welk getij kan ik daar terecht? Iemand idee of zaterdag dus iets kan worden?

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd RRD firewave 102 ltd Kona mini tanker TT Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » wo sep 05, 2018 11:19 am

9.30 hoog water bij de pier, uurtje voor hoog beste om te freestylen daarna klotsbak. En dan wachten tot uurtje na hoog.

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » vr sep 07, 2018 10:01 am

Ameland schreef:
wo sep 05, 2018 11:19 am
9.30 hoog water bij de pier, uurtje voor hoog beste om te freestylen daarna klotsbak. En dan wachten tot uurtje na hoog.
Thanks! Noteer ik voor volgende keer. De voorspelling is helaas wat bijgedraaid.

Plaats reactie