Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Mauritius - La Morne - Mei

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Mauritius - La Morne - Mei

Bericht door Jeroensurf » wo jun 08, 2016 5:24 pm

Deze link is dan erg handig:
http://wavetribecompany.com/2014-airlin ... r-surfers/
Daar staan vliegmaatschapijen en hun policy,s tav surfspullen.

Ongeacht met wie je vliegt: Je tas mag MAX 32kg zijn.
Zwaarder wordt bij geen enkele maatschappij in Europa en de VS meegenomen ivm arbo regelgeving, wat je op de terugweg erin stopt maakt vaak dan weer weinig uit. :roll:
Neem je meer mee, verdeel het dan over 2 tassen of meer tassen.

Toen wij vorige jaar Kaapstad gingen zat ik met een lichte travelbag van Flying objects met daarin 1 board, 3 zeilen, 3 masten exact aan 32kg.
In de 2e boardbag had ik mijn sup (van 256x73x112l) een 2e waveboard(96l), peddel en giek.
Voetbanden,verlengers vinnen etc had ik in mijn koffer want dat soort dingen tikt hard aan.
kleding: in de handbagage sleurtrut :lol:

kustom
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: the proof is in the pudding boards ;-) + HOT sails

Bericht door kustom » wo jun 08, 2016 6:56 pm

klm vliegt er ook heen.. das gratis je surfspul mee ipv gewone bagage (max 23 kg)
zeker interressant als je met meerde (bijv familie)vliegt.. want dan pak je gewoon 2 surfpakketten mee(=46 kg.. = meer dan genoeg )... en kleding kan in andere bagage

surfz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfz » wo jun 08, 2016 7:33 pm

stylo schreef:Ik ben info aan het verzamelen om mijn eigen spullen mee te nemen naar Mauritius.
Heb ondertussen 7 verschillende telefoon nummers gekregen van schiphol om het te regelen met mijn "vracht bagage"
Uiteindelijk komt het erop neer dat je bagage niet langer mag zijn dan 3 meter. Maar dat is gebaseerd op lengte + breedte+hoogte van de bagage. Dus mijn travelbag is 2.60+75+30cm = 365cm en dus langer dan 300cm. En het gewicht zal ongeveer 45 kilo zijn.

Ik kreeg VCK schiphol aan de telefoon die gaat over de vracht bagage voor emirates. Hij vertelde dat er een "transport document" voor de heen en voor de terug vlucht nodig is en schatte de kosten op 900 euro om mij spullen mee te nemen :-?

Heeft iemand andere ideeën of ervaring om met eigen spul naar Mauritius te gaan die wel schappelijk van prijs zijn?
De regels van Emirates zijn recent aangepast.
http://forums.boards.mpora.com/showthre ... nce-change
Misschien toch proberen onder de 300 te blijven zitten dmv meerdere boardbags. Of de gok wagen en via Parijs met KLM. Succes!

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Mijn eigen portemonaie
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » wo jun 22, 2016 7:40 am

Ja ja, wij gaan :D :D :D
Laatste week juli 1e week augustus.
Wij vliegen vanaf Köln, en zitten direct bij club mistral, heet nu ion club.
Aangezien het nogal druk schijnt te zijn en ze hoofdzakelijk alleen nog radicale wave boards vrij voor verhuur hebben zijn we nog aan het kijken of we eigen materiaal mee nemen.
Nu surfen wij in nl alleen met slalom materiaal, en ik dacht in de lagune zou dat dan ook goed zijn. Bv iSonic 90 en 97 meenemen. Zeilen konden we wel bij ze huren, die waren er genoeg. (Misschien raar om dan geen slalom zeilen mee te nemen, maar die cambers met zand ertussen is ook niet al te best voor je mast)
Wat denken jullie?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo jun 22, 2016 8:56 am

De lagune voor de mistral club lijkt mij wel wat klein voor echt leuk slalommen. Ik heb nooit iemand zien windsurfen in de grote baai links van de mistral club, dus geen idee of dat diep genoeg Is. Ik zou gewoon een 2de hands wave /freeride boardje kopen en die meenemen. Maar Is die club echt zo ingekrompen? Ik had toen een mistral syncro gehuurd, was absoluut geen extreem waveboard. Groot freeride materiaal hadden ze toen ook al niet. De zeilen maximaal 7m2.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » wo jun 22, 2016 11:20 am

Dank je Coen76,
we hebben wat zitten puzzelen op het planken overzicht wat ze gestuurd hadden van de nog vrije boards. We zullen gebruik gaan maken van Fanatic Free Wave boards van 86 tot 106 liter, en een paar dagen een Hawk 113 en een Gecko. Zag dat ze best wel wat boards hebben met veel volume.
Schijnt nogal druk te worden, vandaar dat ze niet meer zoveel op voorraad hebben. We gaan het zien, heb er heel veel zin in. :D :) :clap:
heb je verder nog tips?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo jun 22, 2016 1:37 pm

Het is inmiddels erg lang geleden dat ik er was, 2005 dacht ik. Dus het kan zijn dat niet alles meer klopt :wink:

1. Wij hebben geen georganiseerde excursies gedaan maar lokaal een autootje gehuurd voor niet al te veel geld. Het eiland is super mooi en zo kun je low budget veel zien en voel je je niet zo'n massa toerist.
2. Regel dingen lokaal. Het is een eiland waar je verschrikkelijk duur op vakantie kan, maar eigenlijk is het er niet duur. Bijvoorbeeld, wij wilden snorkelen en hebben via een kok bij ons appartementencomplex een bootje met lokale visser geregeld die ons naar de spot bracht.
eten bij een plaatselijk restaurantje, of groente en fruit van de markt zijn spotgoedkoop.
3. Laat je even goed informeren over de spots voor het surfcenter. Er zitten een aantal listige plekken bij met het rif net onder het wateroppervlakte.
4. Ga ook waven! er ligt een veilig mini rif voor de deur, perfect om op te beginnen.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » wo jun 22, 2016 6:43 pm

Uiteindelijk heb ik ook geboekt 8) . Het meenemen van eigen materiaal wordt te duur en lastig dus gaan lekker huren bij ion club. Ik ga de eerste twee weken van oktober.
Wij hebben alvast een auto gehuurd voor 22,50 per dag dus dat zijn de kosten ook niet.
Wij kiezen voor de tri wave fanatic van 88 liter, om op little reef en manawa te kunnen gaan surfen.

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, M Twinzer 76, T Pocket 80, Combat 3.7 - 5.3, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » do jun 23, 2016 9:18 am

stylo schreef:Wij kiezen voor de tri wave fanatic van 88 liter, om op little reef en manawa te kunnen gaan surfen.
Moet je 1 board kiezen dan? Het voordeel van huren leek me dat je afhankelijk vd wind een groter of kleiner board nemen..

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » do jun 23, 2016 9:30 am

Leuk hoor dit zo te lezen, ben erg benieuwd hoe het daar zal zijn.
Coen, bedankt voor je tips. We gaan zeker meer doen dan alleen surfen.
Het waven ga ik natuurlijk ook doen, surf al mijn hele leven( vanaf de Dufour ergens jaren 80 tot nu op slalom race materiaal) maar eigenlijk te weinig in de golven. Dus een mooie kans om dit eens te gaan doen.
Het meenemen van een surfset kost bij Eurowings (vlucht die direct gaat vanaf Koeln) 100 euro voor een retour. Wel van tevoren aanmelden.
Vanaf schiphol is er geen directe vlucht, dat kost je heel wat extra reistijd. Dan rij ik liever eventjes naar Koeln toe.

En Stylo, ik ga wij huren ook bij Ion, en ik ga zeker little reef en Manawa proberen :razz:

Heb er veel zin in, ben heel benieuwd.

Zal wat schrijven als we terug zijn.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » do jun 23, 2016 9:32 am

Stefan Kostense schreef:Moet je 1 board kiezen dan? Het voordeel van huren leek me dat je afhankelijk vd wind een groter of kleiner board nemen..
Ze houden 1 board voor je vrij, alle niet gereserveerde boards kan je gewoon uit kiezen. Maar op deze manier hebben ze iig een board voor je.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » di aug 16, 2016 4:56 pm

Zo, net terug van Mauritius, en het was super zeg. Toen we net geboekt hadden keek ik pas goed naar de temperatuur daar (het is er tenslotte winter) en dacht nog dat 21/22 graden aan de koele kant zou zijn. Maar dat viel dus enorm mee! Was gewoon heerlijk, en ’s nacht sliep je super lekker onder een deken zonder een airco aan. Ook het water was super goed op temperatuur, ook rond de 20 graden. Wel een shorty (2-3 mm) met lange benen de hele tijd aangehad, en dat beschermde gelijk mijn benen voor de gevallen dat ik tegen een rif aan kwam. Dat doe je zeker daar! Ook in de lagune links van de Ion club kan je prima surfen met hoog water, maar heb je van die scherpe stenen waar je je been makkelijk aan open kan halen als je eventjes door het water loopt. Tijdens ons verblijf was ook de Attitude Mauritius Freeride League (kijk maar eens op hun FB: https://www.facebook.com/MauritiusFreeride/?fref=ts ) en die voeren met groot slalom materiaal dwars door de lagune. (met hoog water natuurlijk) Kijk maar goed naar de foto’s die ze daar op 1, 2 en 3 augustus hebben gepost, dat is allemaal op Le Morne. Heb zelf heat 3 en 4 achter ze aan gesurft om eens te kijken hoe de route liep. Was erg leuk om te doen.
Het huren bij Ion ging goed, ze hadden het harstikke druk, maar er was voldoende materiaal. Zelf zou ik het wel leuk vinden als ze iets meer freeride materiaal zouden hebben, maar de meeste mensen komen hier om te gaan waven op Manawa. Ik vond dat als niet waver enorm mooi, moeilijk, en spannend. Golven van 4 meter hoog vind ik er heel mooi uit zien, maar ook best wel eng. Ik ben dus vooral vol speed tussen die golven door gegaan en heb de “echte” wavers daar lekker hun gang laten gaan en gekeken naar ze. Een dag kwamen de golven ook recht door de channel de lagune in, en was het direct voor de deur bij Ion waven. Was ook super mooi.
Kort om ik heb een super vakantie gehad. Heerlijk weer, van de 15 dagen dat we daar waren 2 dag geen wind, 2 dagen regen gehad waarbij de 2e dag het in de middag nog opklaarde. (het is tenslotte een tropisch regengebied, dus elk wolkje geeft ook regen) Het is er een prachtige natuur, Bounty stranden, palmbomen tot op het strand, kristal helder water. Gewoon super. :D :D :D

Zeilen die ik gebruikt heb: North sails Volt en Hero tussen 5.0 en 6.4, boards meestal Fanatic Freewave rond de 96 liter en Hawk 113 Freeride
Laatst gewijzigd door Arbee op di aug 16, 2016 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » di aug 16, 2016 4:59 pm

Zomer 2016 Mauritius (55).jpg
Hier nog een foto

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » di aug 16, 2016 6:36 pm

Arbee schreef:Wel een shorty (2-3 mm) met lange benen de hele tijd aangehad
Is dat net zoiets als een korte broek met lange pijpen??? :lol:

Mooi dat je het lekker hebt gehad. Klinkt als een mooie vakantiebestemming.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » di aug 16, 2016 7:26 pm

wow kan niet wachten tot oktober als ik die kant op ga. ziet er gaaf uit! Oei, Manawa met 4 meter hoge golven :9 Hoe waren de golven bij little reef?

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » do aug 18, 2016 2:32 pm

Hoi Stylo, om je gerust te stellen, het is niet elke dag 4 meter, en ze schijnen "vriendelijk" te zijn, dus goed te doen volgens insiders. Little reef is ongeveer 2 meter max, licht aan de deining op de oceaan. Wij hadden 1 dag dat de deining zo de channel in kwam, en toen had je veel hogere golven overal in de lagune. Ze breken niet zomaar, alleen op de kleine rifs voor het strand. Little reef ligt down wind rechts van het ion centrum. Voordat je daar bent ( ongeveer 1 kilometer van het centrum) heb je met laag water wel veel last van zeewier. Soms is het water zo laag dat je met je skeg de stenen raakt. Op beide riffen is het trouwens wel heel druk, ik kreeg vooral bij Manawa de indruk dat ze aan het file varen waren. Netjes op je beurt wachten voordat je de Golf in mocht...... maar het was ook heel druk bij Ion toen wij er waren, 1 dag hadden ze 72 :crazy: huurders. Gelukkig waren er 2 niet zeiden ze....... scheen wel een record te zijn vertelden ze ons.

Maar ik ben nu al jaloers op je;-) is echt heel mooi daar, en ik heb nog niet het gevoel dat ik alle mogelijkheden daar al benut heb. Wil nog wel een keer daar naartoe.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door stylo » di okt 18, 2016 4:43 pm

Gisteren weer terug gekomen uit Mauritius. WOW! wat een gave surfplek is Le Morne! 8)

De eerste week was de wind nog wat zwak, en iedere dag uit een andere richting. Zo hebben we een keer over de lengte van de lagoon kunnen freeriden en ook een keer 500 meter over het strand moeten lopen met mn surfsetje om aan de andere kant te kunnen surfen.

De tweede week was beter, de wind kwam uit de goede richting, en konden we naar Manawa en little reef. Manawa was gaaf, maar op dat moment best druk. Ook erg ondiepe stukken waardoor ik mijn vin onder het board vandaan heb gevaren. (ik ben netjes met de boot opgepikt, en naar ion-club terug gebracht) Maar ook little reef konden mooie golven staan en was toen minder druk, waardoor we daar hele mooie dagen hebben gehad. En alleen shorty en lycra aan gehad :D

Ion-club was goed geregeld, en het materiaal was over het algemeen goed. We hebben wel een verzekering van 70 euro op het materiaal genomen (ik mijn vin kapot gevaren en mn surfmaatje door een zeil heen gegaan, dus verzekeren was in ons geval een goede keus) Wat ik wel minder goed vind is dat sommige medewerkers erg ruw met het materiaal omgaan, gooien met gieken en zelfs over het monofilm lopen vind ik er nou niet egt professioneel uitzien.

Le Morne is wel een erg mooi gebied en het is zeker aan te raden om daar de Berg op te gaan en te snorkelen. Auto rijden was even wennen om aan de linkse kant van de weg, en zeker als het donker is moet je oppassen met de slinger wegen zonder verlichting. Maar ook daar wen je aan. Restaurantjes waren wel schaars in dat gebied, maar richting Tamarin en flic en flac kan je wel goed terecht voor meer restaurantjes.

Het was mij dus ook super goed bevallen, en wie weet ga ik er nog eens terug :P

https://myalbum.com/album/QY6Jtf1ef5hk
https://myalbum.com/album/JRYqhRcHhnl7

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » wo okt 19, 2016 8:50 am

Hoi Stylo, leuk je verhaal zo te lezen. Ja je wordt gauw verliefd op zo'n surfplek he ;-)
Zonde dat die medewerkers zo over een zeil liepen, zelf niet gezien dat dat gebeurde. Je foto's zien er mooi uit. Ik denk nog vaak terug aan die vakantie, zeker nu het kouder wordt hier in NL. Afgelopen weekend met DAM X mee gedaan, was nog redelijk warm, maar gaat nu echt koud worden. Helaas. Dus snel een vakantie r uit zoeken waar het lekker warm is ;-)

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door stylo » do nov 03, 2016 7:12 pm

Mijn filmpje is af van het prachtige Mauritius!! 8)

TtrFphUnM9A

ronaldbreure
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro LS95, Sphere115, Ezzy elite 4.5-6.4

Bericht door ronaldbreure » vr nov 04, 2016 3:16 pm

Na alle lovende berichten ben ik zelf ook aan het orrienteren voor '17 juni/ juli.
Wat de condities betreft, ben ik wel overtuigd. Nu nog het verblijf..
Nu lijkt het erop dat ik niet via de RIU hotels (le morne en creole) zelf kan boeken voor een verblijf en aan TUI ben overgelaten, welke prijzig uit de hoek komt.
De keuze dat ik hier liever niet voor kies is ivm opgelegde beperkingen zoals keuze vlucht, stoel (2.02m), welke ik liever zelf in de hand heb.
Hebben jullie voor de all-in-hotels gekozen of verder van de spot + huurauto?
Met oog op hotel; welke zouden jullie aanraden?

Plaats reactie