Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Getijdencentrale Brouwersdam

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Harry
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider Windsportstrading
Surf spul: Starboard Isonic 90, 107, 117, 137 W58 W54 en Challngersails AeroV7

Getijdencentrale Brouwersdam

Bericht door Harry » zo dec 18, 2016 6:13 pm

Beste Windsurfers

Rijkswaterstaat is een plan aan het uitwerken om de waterkwaliteit in het Grevelingenmeer te verbeteren, dit is nodig omdat er in de zomermaanden weinig tot geen zuurstof aanwezig is waardoor er op vooral de dieper gelegen plaatsen geen planten en vissen meer kunnen leven. Dit is op te lossen door het getijden weer terug te brengen op de Grevelingen en ze willen dit gaan doen d.m.v. een doorlaat met eventueel een getijdencentrale in de Brouwersdam. Deze centrale zal komen tussen De punt en Port Zélande, exacte locatie en afmeting is nog niet definitief bekend maar zal ongeveer 200 meter breed worden. Er is op dit moment een voorkeur voor een getijdenslag van 50 cm rondom het huidige middenpijl van -20 nap 2 maal per dag. Er word ook gesproken over het verhogen van het middelpijl zodat er bij laagwater niet direct problemen ontstaan op de diverse windsurflocaties maar hier is nog geen duidelijkheid over.
Nu hebben wij als windsurfers op de Grevelingen geen vereniging dus ook geen inspraak maar Peter Ruit en Harry Westhoeve zijn inmiddels al wel in gesprek met RWS en zijn dus het aanspreekpunt voor de windsurfers.
Graag zouden wij van jullie willen weten wat de gevolgen zijn van het realiseren van een doorlaat in de Brouwersdam en hoog en laagwater op jullie surfspot op de Grevelingen zodat we voor de diverse spots compensatie kunnen aanvragen.
Het gaat om de volgende locaties.
-Brouwerdam zeezijde tussen de werkhaven en strandpaviljoen Brouw
-De Punt bij restaurant Twins
-Trambaan
-Ouddorp Haven
-Herkingen strandje
-Grevelingendam
-Zonnemaire
-Kabbelaarsbank

In januari 2017 willen we jullie voorstellen graag verwerken in een definitief plan zodat we dit eind januari kunnen overleggen aan RWS

De plannen zijn nog niet definitief maar zoals het er nu naar uitziet zal zal de doorlaat op zijn vroegst in het najaar van 2023 operationeel zijn.

Voor meer info over de plannen kun je mij een PB sturen met je mail adres dan stuur ik je de info

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Getijdencentrale Brouwersdam

Bericht door coen76 » zo dec 18, 2016 7:38 pm

Dit zal een behoorlijke impact hebben op de spots op de grevelingen. Vroeger vaarde ik graag bij herkingen. Het is daar tussen de 0,5 en 1 m diep op het grootste gedeelte. Als het water nivo zakt wordt het listig varen daar. Ook vraag ik mij af wat er van de spot bij de punt over blijft. Is er sterke stroming te verwachten rondom de doorlaat? Ook hier zijn veel ondiepe plekken waar nu gewoon overheen gevaren kan worden.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo dec 18, 2016 9:51 pm

Ik vermoed dat men over een breedte van 200mtr buizen er doorheen ramt, vergelijkbaar aan de Katseheule bij of in de Zandkreekdam (Veerse Meer) , daar valt de hinder er van enorm mee, behalve dan dat er enorm veel oesters zijn gekomen.
Of er een getij verschil gaat ontstaan van 50cm zou ik niet weten, maar dan zou dat vermoedelijk betekenen -25cm bij laag water en +25cm bij hoogwater. En ja dan zul je vlak bij de doorlaat wel een por stroom hebben staan.

SonicSurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SonicSurfer » zo dec 18, 2016 10:31 pm

Een aandachtspunt is het speedvaren achter dammetjes bij Ouddorp Haven, Archipel, Zonnemaire en Herkingen etc.

Weet niet hoe hoog de dammetjes nu zijn maar je wilt bij een verhoogd middenpeil plus getij niet dat de dammetjes onder water verdwijnen. Bij laag water is een te hoog dammetje ook niet ideaal.

Je zou de hoogte van de dammetjes kunnen meten en dan een geschikt middenpeil hiervoor moeten kiezen.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma dec 19, 2016 10:15 am

Zijn de gras veldjes op de diverse spots hoog genoeg zodat ze bij hoogwater en aanlandige wind niet onder water lopen?

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma dec 19, 2016 7:25 pm

Voor de getijden centrale plannen zou je eens contact met Sportvisserij Nederland op kunnen nemen.
Die zitten behoorlijk fel achter de waterkracht centrales aan omdat deze de vis vermalen etc.
Zo'n centrale mag maar een heel klein beetje schade aan de visstand toebrengen of iets dergelijks.
Het precieze weet ik er niet van maar ik lees er in het visblad wel eens wat over en dat zij er bovenop zitten.
Je zou zeggen dat dat voor de plannen nog wel eens een bepalende factor kan zijn, gezien ze juist de natuur daar willen verbeteren/herstellen .

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » di dec 20, 2016 9:45 am

"Art impression" B'dam/De Punt...

Afbeelding

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 FX5 Fanatic Falcon 89 TE 2017 & 114 2017. Fanatic Falcon 122 . North warp

Bericht door Jacques P » do dec 22, 2016 11:22 am

Dan krijg je ook last van gemalen zeehond denk ik .Is niet zo leuk voor de zeehonden fam :

Plaats reactie