Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Veluwemeer en huidirritatie

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Veluwemeer en huidirritatie

Bericht door oossie71 » vr aug 11, 2017 7:21 pm

Wellicht dat ik het niet op de juiste plaats zet hier.

telkens als ik op het Veluwemeer gevaren heb (Horst en Bad Hoophuizen) krijg ik naderhand last van huidirritatie.
Eerst dacht ik dat het seizoen gebonden was. Maar nu ik na 2weken Italie aan de kust een relax vakantie had zonder enige vorm van huidirritatie na de eerste sessie gelijk weer een droge huid en geïrriteerd, voor de handen (knokkels) is het ergst. Smeren met zalf verzacht wel, maar toch houdt het wel een paar dagen aan.
Woensdag voor het laatst op Bad Hoophuizen gevaren en nu nog steeds heel licht geirriteerd

Op Makkum geen enkel probleem.

Ik vermoed dat de waterkwaliteit niet over naar huis te schrijven is.... blauwalg?!?

Hebben er hier meer mensen last van?

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Re: Veluwemeer en huidirritatie

Bericht door Jeroen1970 » za aug 19, 2017 9:11 am

Goede reden om daar niet meer te gaan varen. Leer je gelijk beter surfen. Lees gijpen en waterstarten.

Daarnaast ondiep water geeft meer alg groei omdat t sneller opwarmt. De een heeft er sneller last van dan de ander.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » za aug 19, 2017 4:15 pm

Heeft niets te maken met eventuele blauwalg daar heb je inwendig last van. Dit heeft te maken met een miliscuul klein beestje wat zich voortplant in het riet en zit ook in het gras wat op de bodem groeit. Het veroorzaakt een rode huid uitslag en veel jeuk. In het ergste geval kunnen er blaasjes optreden.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo aug 20, 2017 8:11 am

Jeroen1970 schreef:
za aug 19, 2017 9:11 am
Goede reden om daar niet meer te gaan varen. Leer je gelijk beter surfen. Lees gijpen en waterstarten.
Nog nooit zoveel onzin gehoord.... absolute aanname dat ik dus niet kan gijpen en waterstraten...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma aug 21, 2017 1:53 pm

PieterW schreef:
za aug 19, 2017 4:15 pm
Heeft niets te maken met eventuele blauwalg daar heb je inwendig last van. Dit heeft te maken met een miliscuul klein beestje wat zich voortplant in het riet en zit ook in het gras wat op de bodem groeit. Het veroorzaakt een rode huid uitslag en veel jeuk. In het ergste geval kunnen er blaasjes optreden.
De opmerking van Jeroen1970 over gijpen en waterstarten was misschien wel wat voorbarig, maar met dit in het hoofd zou ik toch op zoek gaan naar een andere spot, daar heeft ie nl. wel een punt

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma aug 21, 2017 2:06 pm

Horst is dichtbij, vandaar dat ik er graag vaar. Reistijd is geen surftijd...
Makkum vaar ik ook en binnenkort Lauwersmeer proberen na het werk (is dan niet zo heel ver meer) en daarnaast heb ik bij Pieter BIjl binnenkort een clinic op zee (ben (on)regelmatig in zuid-holland) om weer meer ervaring op de Noordzee te krijgen.

en ik was ook wel benieuwd of er meerdere gelijkgestemden hier er last van hebben.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma aug 21, 2017 3:30 pm

Het lijkt me toch wel handig het beestje bij de naam te noemen. In dit geval letterlijk. :P

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » ma aug 21, 2017 5:13 pm

Wat is zwemmersjeuk?
Zwemmersjeuk is huiduitslag die vaak heftig jeukt of brandt. U krijgt rode vlekjes die branderige pukkeltjes en blaasjes worden.

De huidslag begint direct of binnen 2 dagen nadat u heeft gezwommen in zoet natuurwater. Larven van een platworm die in dat water leven kunnen in de huid kruipen.

De jeuk en uitslag kunnen na 12 uur alweer verdwijnen, maar ook tot 3 weken blijven. Zwemmersjeuk gaat vanzelf over en kan geen kwaad. Het is niet besmettelijk.

Zwemmersjeuk komt voor bij mensen die in het late voorjaar, de zomer of de vroege herfst zwemmen in natuurwater. Ook rietsnijders en fuikvissers kunnen er last van hebben.

De medische naam voor zwemmersjeuk is cercariën dermatitis.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma aug 21, 2017 5:24 pm

belangrijkste symptoom van zwemmersjeuk heb ik dus niet, de rode vlekken/bultjes.
hm, naja het is alweer een stuk minder na de zaterdagsessie op Horst

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Bericht door Jeroen1970 » di aug 22, 2017 2:08 pm

@oossie71 Sorry. was wat kort door de bocht.
Veel Veluwemeer surfers blijven hangen qua ontwikkeling op die spot. Net als op Makkum. Want afstappen setje omdraaien is er makkelijk en kost minder energie.

Wat natuurlijk niet voor iedereen geldt.
Veel plezier op lauwersmeer en als het je goed afgaat moet je keer bij west gaan varen bij de haven van lauwersoog met afgaand tij.
Succes met de huiduitslag. Is erg verveelend.
(ps zoutwater geeft dat probleem niet)

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di aug 22, 2017 2:18 pm

Jeroen1970, no hard feelings.
Het valt mezelf ook op hoor dat 90% rakje vaart, stopt. spul omkeert en dan weer opstapt. En er zijn er bij die echt hard gaan. Met een gijp ben je x meters verder en veel minder vermoeiend, laat staan als je een snelle laydown maakt, heerlijk.
ik zie dat een beetje zoals bij snowboarden. stoppen zitten, gaan, stoppen zitten. Ook zon rare bedoening.

Zodra ik in de buurt ben en de richting is goed (hoorde dat lauwersmeer kritisch is met windrichting) ben ik te vinden op Lauwersmeer. En een flinke chop maakt me niet uit hoor, kwestie van blijven vasthouden :D

Ride284
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ride284 » di aug 22, 2017 2:36 pm

Als flinke chop je niets uit maakt dan kan je op het Lauwersmeer met alle windrichtingen surfen. Op het moment wel wat wier op de ondiepere gedeeltes langs de kant.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » vr aug 25, 2017 7:29 pm

Vaar vrij veel op Horst, nergens last van (moet er wel bij zeggen dat ik niet zo heel veel afstap en in principe altijd gijp) en maar eigenlijk ook nooit iemand van mijn local surfmaatjes hierover gehoord.

Plaats reactie