Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Peilbeheer in het IJsselmeergebied

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Peilbeheer in het IJsselmeergebied

Bericht door Opperhoofd » wo mar 17, 2004 10:48 pm

Hydrologische compartimenten, winterstreefpeil en zomerstreefpeil

IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Vossemeer, Markermeer, Gouwzee,
IJmeer, Gooimeer, Eemmeer, Nijkerkernauw
Winterstreefpeil: NAP-0,40 meter
Zomerstreefpeil: NAP-0,20 meter

Nuldernauw, Wolderwijd, Veluwemeer, Drontermeer
Winterstreefpeil: NAP-0,30 meter
Zomerstreefpeil: NAP-0,05 meter

Zomer en winterpeil

De overgang van winter- naar zomerpeil vindt plaats:
- IJsselmeer en Randmeren Noord ca. tussen 20 maart en 10 april
- Markermeer en Randmeren Zuid ca. tussen 15 maart en 15 april en
- Randmeren Oost ca. tussen 7 maart en 1 april

De overgang van zomer- naar winterpeil vindt plaats:
- IJsselmeer en Randmeren Noord ca. tussen 20 september en 10 oktober
- Markermeer en Randmeren Zuid ca. tussen 20 september en 15 oktober
- Randmeren Oost ca. tussen 15 oktober en 1 november

Bron: Rijkswaterstaat

Voor actuele waterstanden zie:
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/sch ... waterdata/

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do jan 11, 2007 8:33 pm

Frank had het al een paar keer genoemd maar het is handig om het hier bij te zetten (ik loop het steeds op te zoeken):

kijk voor Horst (actuele waterstand.nl) bij Nijkerk Oost. Misschien deze info verwerken in de sticky hierboven?

Ron
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Thommen 260, North IQ 6.2
Contacteer:

Bericht door Ron » vr jan 12, 2007 2:37 am

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma jan 15, 2007 10:01 pm

Kan iemand zeggen tot hoe "ondiep" Horst nog een mogelijkheid kan zijn om normaal te surfen met bijvoorbeeld een 37 cm? Dat plaatst het XX cm - NAP in het juiste perspectief

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Loft Racing Blade/Patrik Diethelm boards

Bericht door Robert Seinen » ma jan 15, 2007 10:14 pm

Zo ongeveer tot -30 NAP, als het lager is dan gaat het ook wel maar dan moet je verder afvallen naar Harderwijk, en dan daar varen, en redelijk uit de kant blijven

Baron van Lunteren
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic, Maui TR4
Contacteer:

Waterpeil Horst op 11 januari (storm)

Bericht door Baron van Lunteren » di jan 16, 2007 2:39 pm

Nav het extreem lage peil op die dag heb ik een vraag gesteld aan RWS omdat ik hen verantwoordelijk hield voor de waterstand:

Op 11 januari was de waterstand bij Nijkerk Oost bijna -70 cm Nap. Dat leverde gevaarlijke situaties op bij Strand Horst, waar de windsurfers regelmatig aan de grond liepen. De wijziging tov de dag ervoor was dan ook bijna 40 cm. Zijn er speciale redenen om de waterstand zo extreem te wijzigen ?
Bij een waterpeil van -20 tot -35cm valt er redelijk te surfen, bij lagere standen wordt het gevaarlijk.

Ik kreeg het volgende antwoord:
De extreem lage waterstanden op 11 januari bij het strand Horst zijn niet gevolg van geweest van het peilbeheer van RWS IJsselmeergebied, maar van de weersomstandigheden. De dag ervoor was de waterstand op het Wolderwijd, waaraan strand Horst is gelegen, NAP -28,5 cm, terwijl het winterstreefpeil NAP -30 cm is.

De extreme lage waterstanden op 11 januari j.l. op het Wolderwijd en Nuldernauw zijn zoals gezegd het gevolg van de weersomstandigheden. Door de zuidwesten wind, windkracht 8 met een waarschuwing voor windkracht 9, is sprake geweest van extreme afwaaiing in het Nulderwijd en Wolderwijd en daarmee samenhangend opwaaiing op het Veluwemeer en Drontermeer.

Verder is de verwijdering van de Knardam en het Hardersluis van invloed. Door de verwijdering van de Knardam is een grote meer ontstaan, waardoor de wind onder bepaalde ongunstige weersomstandigheden een veel grotere (grillige) invloed heeft op de waterstanden.

Tot slot willen we u het advies geven om bij dergelijke weersomstandigheden extra voorzorg in acht te nemen en wellicht te overwegen in zo'n extreme situatie helemaal af te zien van het surfen.

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Robert Seinen » di jan 16, 2007 4:34 pm

Tot slot willen we u het advies geven om bij dergelijke weersomstandigheden extra voorzorg in acht te nemen en wellicht te overwegen in zo'n extreme situatie helemaal af te zien van het surfen.

Volgens mij begrijpen die lui niet dat je juist wind nodig hebt om te varen :+

maar als ik het goed begrijp laten hun het water niet zelf zo ver zakken, dit komt dus puur door de Harde wind :-?

Marco
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Gestopt - lezer

Bericht door Marco » di jan 16, 2007 4:43 pm

Dat kan maar zo want hier in de buurt (Vollenhovermeer) hebben we bij een redelijke harde wind uit een bepaalde windrichting, hetzelfde effect
weet zo niet meer welke richting :oops:

Dan loopt als het ware het meer leeg en dan kun je het wel vergeten, ja alleen over het kanaal, deze is dan alleen diep genoeg :wink:
En wordt het opgestuwt het kanaal in, richting Kadoelermeer?!

Ron
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Thommen 260, North IQ 6.2
Contacteer:

Bericht door Ron » di jan 16, 2007 5:42 pm

Daar geloof ik dus bijna niks van, kijk maar eens naar het plaatje van afgelopen donderdag (zolang het nog kan) en zie de enorme daling en de enorme stijging binnen een paar uur. De harde wind duurde veel langer!

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Yamaha 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » di jan 16, 2007 7:39 pm

robert seinen schreef:maar als ik het goed begrijp laten hun het water niet zelf zo ver zakken, dit komt dus puur door de Harde wind :-?
Op het IJsselmeer, Grevelingenmeer, Gooimeer etc. gebeurt dat ook. Het is meer een natuurverschijnsel.

Moet je voor de gein eens opletten in Makkum met een harde O of NO wind, dan zie je het waterpeil gewoon zakken in een paar uur tijd.

HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: peddelspul, slalomsetje en een longboard
Contacteer:

Bericht door HansSC » do jan 18, 2007 1:04 pm

Het waterpeil bij de hollandse brug is bijvoorbeeld in een paar uur tijd 80 cm gezakt. De houtribsluizen N en Z geven ook aardig het effect weer van op en afwaaiing.

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Lorch, KA, AHD
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » do jan 18, 2007 1:22 pm

Baron van Lunteren schreef:Waterstand op Horst inmiddels -65 (12:50 uur)
-65?! kunnen we dan naar zeewolde lopen of is er nog water?

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » do jan 18, 2007 1:43 pm

RJ schreef:Op het IJsselmeer, Grevelingenmeer, Gooimeer etc. gebeurt dat ook. Het is meer een natuurverschijnsel.
Klopt.
Waar Horst verleden week weinig water had, had Stavoren ineens een bak meer water. het sloeg daar over de basaltblokken heen en stroomde zo het grasveld op. Een dag later was het alweer een stuk gezakt.

mgjaal
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB isonic 133 & 105 Gaastra GTX Race 8.5 7.0 6.0

Waterstand standhorst

Bericht door mgjaal » wo feb 28, 2007 12:17 pm

Hoi daar,

Weet 1 van jullie wanneer het waterpeil bij strandhorst omhoog gaat want ik heb geen zin om een stuk in het water te lopen of me vinnen kapot te varen

En ik wil dolgraag me nieuwe isonic uit testen :9~ :9~ :9~

TheMain
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Wave & Freestyle
Contacteer:

Bericht door TheMain » wo feb 28, 2007 2:58 pm

Meestal in maart / april laten ze het waterpijl weer stijgen. Maar hoe graag wil je nieuwe board proberen, :-? een beetje afzien hoort er natuurlijk bij 8)

Rocketeer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: TABOU ROCKET 69LTD / JP FWS84 Zeilen: Cosmic 8,0 & 7,0 Jet 5,9 Alpha 5,4 Zone 5,0 en 4,4
Contacteer:

Waterdiepte / vin lengte op strand horst ?

Bericht door Rocketeer » za nov 24, 2007 12:46 pm

Ik wil binnenkort wel weer eens op strand horst varen (Heeeel vroeger was dit mijn home spot)
maar ik weet dat het daar behoorlijk ondiep is. Vooral dicht bij de kant.

Is het nog wel mogelijk om daar met vinnen van 40 cm of meer te varen zonder dat je het puntje van je vin afschuurt :-?

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » za nov 24, 2007 2:21 pm

Het is nu winterpeil, dus laagwater. Ik zag een stand van -34 cm. Afhankelijk van je vaarkunnen is rond de 30 cm wel de max om niet te ver van de kant op te kunnen starten. Een alternatief is de wave- of wierfin :)

Zie ook deze site voor de meest actuele situatie (Nijkerk-Oost): http://www.actuelewaterdata.nl/waterstand/

Rocketeer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: TABOU ROCKET 69LTD / JP FWS84 Zeilen: Cosmic 8,0 & 7,0 Jet 5,9 Alpha 5,4 Zone 5,0 en 4,4
Contacteer:

Bericht door Rocketeer » za nov 24, 2007 2:54 pm

dan zou het met mijn jp tje moeten lukken die heeft er max 28 cm onder hangen
bedankt Hans

spietpiet
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Wave Warrior 257en meer : profiel

Re: Peilbeheer in het IJsselmeergebied

Bericht door spietpiet » wo okt 28, 2009 6:39 pm

Ik vraag mij wel eens af wat de reden is dat er een zomerpeil en een winterpeil is, waarom laten ze het water niet op een constante hoogte staan ????

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » wo okt 28, 2009 6:56 pm

waterbuffer :D

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » wo okt 28, 2009 7:36 pm

spietpiet schreef:Ik vraag mij wel eens af wat de reden is dat er een zomerpeil en een winterpeil is, waarom laten ze het water niet op een constante hoogte staan ????
Om te zorgen dat de boeren hun werk kunnen blijven doen en niet alles weg rot in een drassige grond. Het voorkomt dus rotte aardappelen en vastzittende trekkers in de modder.

Armand M4M
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Armand M4M » zo nov 15, 2009 8:38 pm

vroeg het mij eerlijk gezegd ook af ... damn, wat is de waterstand laag nu ... :( :( :(

jjonge
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: nooit genoeg, Starboard FW159, FW186,IS111, IS87,Surf, NP RS5-8,North10,Hotsails3-4,Gaastra2-3

Bericht door jjonge » zo nov 15, 2009 9:55 pm

vandaag met 127 liter en 32cm wiervin liep ik nog regelmatig op de grond of greep een klont wier. Zelfs bij de boeien :x

willef
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door willef » do mei 27, 2010 12:27 pm

Mensen: kijk eens hier, wat een onzalig plan is dit!!! http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... 112415.ece

In Hindeloopen, Workum en Oudemirdum met palen en riet en zand de kust verknoeien! Niet alleen gaat hiermee het open karakter van het water verloren, ook krijgen we last met zondzuigers etc. Mooi waardeloos!

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do mei 27, 2010 9:02 pm

Echt totale onzin. Afgelopen weekend schat ik dat er zo'n 150 surfers en kiters bij Hindelopen waren die dikke pret hadden. Vind wel dat het water daar steeds ondieper wordt. Is er een adres waar je meer info kan aanvragen? Ik heb al een keer Fryske Gea achter me aan gehad toen ik van Hindelopen naar Wolkmerum vaarde, dan kom je een klein stukje natuurgebied tegen. Man helemaal over de zeik omdat ik daar te dicht bij langs vaarde. Vond het bijna sneu.

Armand M4M
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Armand M4M » wo jul 07, 2010 10:27 pm

Vandaag een mailtje gekregen van Rijkswaterstaat mbt mijn vraag over de lage waterstand nu @ Strand Horst:
Dit heeft te maken met het warme droge weer waardoor de vraag naar water vanuit met de name de landbouw sector is toegenomen. Voor meer informatie kunt u kijken op onderstaande link

met daarbij dus ook een link naar een nieuwsbericht (30-6) over o.a. het lage waterpeil op de Veluwerandmeren:

Stukje bericht:
Veluwerandmeren en Julianakanaal

Wel is de waterstand in de Veluwerandmeren lager geworden dan het streefpeil van NAP -0,05 meter. Vanuit het Markermeer wordt daarom water vanuit het Markermeer naar de Veluwerandmeren geleid om deze meren weer op het gewenste niveau te krijgen. Op het Julianakanaal langs de Maas wordt het schutten van schepen op een waterbesparende manier uitgevoerd.
Hele bericht:
http://www.rws.nl/actueel/nieuws_en_per ... ldoen.aspx

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Robert Seinen » wo jun 20, 2018 9:16 am

Waterpeil in IJsselmeer wordt flexibel vanwege drogere zomers

Gepubliceerd: 14-06-18 10:33Laatste update: 14-06-18 12:24

Het waterpeil in het IJsselmeer en Markermeer wordt flexibel. Dat staat in een nieuw zogeheten peilbesluit, dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag ondertekent.

Het waterpeil in het IJsselmeer werd in de zomer tot nu toe op een vast niveau gehouden, maar daar komt nu dus verandering in.

Volgens het ministerie zorgt het veranderende klimaat voor steeds drogere zomers en daardoor worden we steeds afhankelijker van het water in het IJsselmeer. Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden, waardoor er in drogere tijden genoeg zoetwater beschikbaar blijft.

Dat betekent dat in het voorjaar een hoger peil en aan het einde van de zomer een lager peil wordt aangehouden. In de winter verandert het waterpeil van het IJsselmeer en Markermeer niet, om zo de waterveiligheid te waarborgen en zodat de scheepvaart daar geen last van heeft.

Sterkere natuur

"Met dit nieuwe peilbesluit bereiden we ons voor op de toekomst. Extreem weer wordt eerder regel dan uitzondering", aldus Van Nieuwenhuizen. Volgens haar wordt door het flexibele waterpeil de natuur sterker en zorgt dit voor "betere recreatievoorzieningen".

Het ministerie noemt het IJsselmeer een "onmisbare waterbron voor Nederland voor bijna een derde van Nederland". In navolging van het nieuwe peilbesluit heeft het Deltafonds ruim 12 miljoen euro beschikbaar gesteld om de bevaarbaarheid van het IJsselmeer voor de recreatievaart te verbeteren. Als voorbeeld noemt het ministerie het verdiepen van toegangsgeulen van jachthavens.

Het oude peilbesluit dateert uit 1992, waarin was opgenomen dat het IJsselmeer een vast waterpeil moest hebben.
Laatst gewijzigd door Robert Seinen op wo jun 20, 2018 11:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JPtwinserquad74, JPfreestylewave93, F2 Vegas126, NP zone 4,1, NP combat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » wo jun 20, 2018 1:25 pm

Dat betekend dat in het najaar het water lager kom te staan (10cm) dan nu het geval is.
En dit is nou juist de periode met de beste windvoorspelling.
Spots als Schellinkhout werken het beste met een wat hogere waterstand, In het voorjaar gaat het hier dus beter worden, najaar minder.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo jun 20, 2018 2:41 pm

Zoals ik de post van Robert lees, juist andersom.
Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden....
Ze gaan gerust een streefpeil aanhouden maar willen denk ik wat meer vrijheden om met het peil te spelen indien nodig.
Op die manier zal de drinkwater voorziening en de landbouw minder snel in problemen komen mocht het peil even wat lager staan in geval van droogte en minder water aanvoer.
Of in het geval van overvloedige regenval of water aanvoer meer de vrijheid hebben om het water wat te kunnen bergen en geleidelijker af kunnen voeren dan misschien nu het geval is.
En als het hier heet en droog is dan wil het nog niet veel zeggen want voor het zelfde geld heeft het eerder in de bergen flink geregend al dan niet in combinatie met nog wat dooiwater en zo...
Zo zijn er natuurlijk nog wel heel wat meer scenario’s te verzinnen.
Persoonlijk verwacht ik dat de schommelingen in de praktijk wel mee gaan vallen.

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JPtwinserquad74, JPfreestylewave93, F2 Vegas126, NP zone 4,1, NP combat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » wo jun 20, 2018 3:25 pm

Ilja1974 schreef:
wo jun 20, 2018 2:41 pm
Zoals ik de post van Robert lees, juist andersom.
Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden....
Ze gaan gerust een streefpeil aanhouden maar willen denk ik wat meer vrijheden om met het peil te spelen indien nodig.
Op die manier zal de drinkwater voorziening en de landbouw minder snel in problemen komen mocht het peil even wat lager staan in geval van droogte en minder water aanvoer.
Of in het geval van overvloedige regenval of water aanvoer meer de vrijheid hebben om het water wat te kunnen bergen en geleidelijker af kunnen voeren dan misschien nu het geval is.
En als het hier heet en droog is dan wil het nog niet veel zeggen want voor het zelfde geld heeft het eerder in de bergen flink geregend al dan niet in combinatie met nog wat dooiwater en zo...
Zo zijn er natuurlijk nog wel heel wat meer scenario’s te verzinnen.
Persoonlijk verwacht ik dat de schommelingen in de praktijk wel mee gaan vallen.
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar blijkt niet zo te zijn.
In het voorjaar laten ze het peil oplopen tot -10cm beneden NAP (was altijd -20cm NAP in zomer) en dan laten ze het gedurende zomer aflopen
naar -30cm NAP. In de winter blijft het -40cm NAP.
https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-nieu ... meergebied

Plaats reactie