Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Peilbeheer in het IJsselmeergebied

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Re: Peilbeheer in het IJsselmeergebied

Bericht door Koffie » wo okt 28, 2009 7:36 pm

spietpiet schreef:Ik vraag mij wel eens af wat de reden is dat er een zomerpeil en een winterpeil is, waarom laten ze het water niet op een constante hoogte staan ????
Om te zorgen dat de boeren hun werk kunnen blijven doen en niet alles weg rot in een drassige grond. Het voorkomt dus rotte aardappelen en vastzittende trekkers in de modder.

Armand M4M
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Armand M4M » zo nov 15, 2009 8:38 pm

vroeg het mij eerlijk gezegd ook af ... damn, wat is de waterstand laag nu ... :( :( :(

jjonge
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: nooit genoeg, Starboard FW159, FW186,IS111, IS87,Surf, NP RS5-8,North10,Hotsails3-4,Gaastra2-3

Bericht door jjonge » zo nov 15, 2009 9:55 pm

vandaag met 127 liter en 32cm wiervin liep ik nog regelmatig op de grond of greep een klont wier. Zelfs bij de boeien :x

willef
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door willef » do mei 27, 2010 12:27 pm

Mensen: kijk eens hier, wat een onzalig plan is dit!!! http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... 112415.ece

In Hindeloopen, Workum en Oudemirdum met palen en riet en zand de kust verknoeien! Niet alleen gaat hiermee het open karakter van het water verloren, ook krijgen we last met zondzuigers etc. Mooi waardeloos!

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do mei 27, 2010 9:02 pm

Echt totale onzin. Afgelopen weekend schat ik dat er zo'n 150 surfers en kiters bij Hindelopen waren die dikke pret hadden. Vind wel dat het water daar steeds ondieper wordt. Is er een adres waar je meer info kan aanvragen? Ik heb al een keer Fryske Gea achter me aan gehad toen ik van Hindelopen naar Wolkmerum vaarde, dan kom je een klein stukje natuurgebied tegen. Man helemaal over de zeik omdat ik daar te dicht bij langs vaarde. Vond het bijna sneu.

Armand M4M
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Armand M4M » wo jul 07, 2010 10:27 pm

Vandaag een mailtje gekregen van Rijkswaterstaat mbt mijn vraag over de lage waterstand nu @ Strand Horst:
Dit heeft te maken met het warme droge weer waardoor de vraag naar water vanuit met de name de landbouw sector is toegenomen. Voor meer informatie kunt u kijken op onderstaande link

met daarbij dus ook een link naar een nieuwsbericht (30-6) over o.a. het lage waterpeil op de Veluwerandmeren:

Stukje bericht:
Veluwerandmeren en Julianakanaal

Wel is de waterstand in de Veluwerandmeren lager geworden dan het streefpeil van NAP -0,05 meter. Vanuit het Markermeer wordt daarom water vanuit het Markermeer naar de Veluwerandmeren geleid om deze meren weer op het gewenste niveau te krijgen. Op het Julianakanaal langs de Maas wordt het schutten van schepen op een waterbesparende manier uitgevoerd.
Hele bericht:
http://www.rws.nl/actueel/nieuws_en_per ... ldoen.aspx

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Loft Racing Blade/Patrik Diethelm boards

Bericht door Robert Seinen » wo jun 20, 2018 9:16 am

Waterpeil in IJsselmeer wordt flexibel vanwege drogere zomers

Gepubliceerd: 14-06-18 10:33Laatste update: 14-06-18 12:24

Het waterpeil in het IJsselmeer en Markermeer wordt flexibel. Dat staat in een nieuw zogeheten peilbesluit, dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag ondertekent.

Het waterpeil in het IJsselmeer werd in de zomer tot nu toe op een vast niveau gehouden, maar daar komt nu dus verandering in.

Volgens het ministerie zorgt het veranderende klimaat voor steeds drogere zomers en daardoor worden we steeds afhankelijker van het water in het IJsselmeer. Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden, waardoor er in drogere tijden genoeg zoetwater beschikbaar blijft.

Dat betekent dat in het voorjaar een hoger peil en aan het einde van de zomer een lager peil wordt aangehouden. In de winter verandert het waterpeil van het IJsselmeer en Markermeer niet, om zo de waterveiligheid te waarborgen en zodat de scheepvaart daar geen last van heeft.

Sterkere natuur

"Met dit nieuwe peilbesluit bereiden we ons voor op de toekomst. Extreem weer wordt eerder regel dan uitzondering", aldus Van Nieuwenhuizen. Volgens haar wordt door het flexibele waterpeil de natuur sterker en zorgt dit voor "betere recreatievoorzieningen".

Het ministerie noemt het IJsselmeer een "onmisbare waterbron voor Nederland voor bijna een derde van Nederland". In navolging van het nieuwe peilbesluit heeft het Deltafonds ruim 12 miljoen euro beschikbaar gesteld om de bevaarbaarheid van het IJsselmeer voor de recreatievaart te verbeteren. Als voorbeeld noemt het ministerie het verdiepen van toegangsgeulen van jachthavens.

Het oude peilbesluit dateert uit 1992, waarin was opgenomen dat het IJsselmeer een vast waterpeil moest hebben.
Laatst gewijzigd door Robert Seinen op wo jun 20, 2018 11:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » wo jun 20, 2018 1:25 pm

Dat betekend dat in het najaar het water lager kom te staan (10cm) dan nu het geval is.
En dit is nou juist de periode met de beste windvoorspelling.
Spots als Schellinkhout werken het beste met een wat hogere waterstand, In het voorjaar gaat het hier dus beter worden, najaar minder.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo jun 20, 2018 2:41 pm

Zoals ik de post van Robert lees, juist andersom.
Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden....
Ze gaan gerust een streefpeil aanhouden maar willen denk ik wat meer vrijheden om met het peil te spelen indien nodig.
Op die manier zal de drinkwater voorziening en de landbouw minder snel in problemen komen mocht het peil even wat lager staan in geval van droogte en minder water aanvoer.
Of in het geval van overvloedige regenval of water aanvoer meer de vrijheid hebben om het water wat te kunnen bergen en geleidelijker af kunnen voeren dan misschien nu het geval is.
En als het hier heet en droog is dan wil het nog niet veel zeggen want voor het zelfde geld heeft het eerder in de bergen flink geregend al dan niet in combinatie met nog wat dooiwater en zo...
Zo zijn er natuurlijk nog wel heel wat meer scenario’s te verzinnen.
Persoonlijk verwacht ik dat de schommelingen in de praktijk wel mee gaan vallen.

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » wo jun 20, 2018 3:25 pm

Ilja1974 schreef:
wo jun 20, 2018 2:41 pm
Zoals ik de post van Robert lees, juist andersom.
Door het flexibele waterpeil kan er extra water worden vastgehouden....
Ze gaan gerust een streefpeil aanhouden maar willen denk ik wat meer vrijheden om met het peil te spelen indien nodig.
Op die manier zal de drinkwater voorziening en de landbouw minder snel in problemen komen mocht het peil even wat lager staan in geval van droogte en minder water aanvoer.
Of in het geval van overvloedige regenval of water aanvoer meer de vrijheid hebben om het water wat te kunnen bergen en geleidelijker af kunnen voeren dan misschien nu het geval is.
En als het hier heet en droog is dan wil het nog niet veel zeggen want voor het zelfde geld heeft het eerder in de bergen flink geregend al dan niet in combinatie met nog wat dooiwater en zo...
Zo zijn er natuurlijk nog wel heel wat meer scenario’s te verzinnen.
Persoonlijk verwacht ik dat de schommelingen in de praktijk wel mee gaan vallen.
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar blijkt niet zo te zijn.
In het voorjaar laten ze het peil oplopen tot -10cm beneden NAP (was altijd -20cm NAP in zomer) en dan laten ze het gedurende zomer aflopen
naar -30cm NAP. In de winter blijft het -40cm NAP.
https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-nieu ... meergebied

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » wo jun 20, 2018 3:35 pm

Je hebt ook de maken wat de boeren willen. Gaan die gillen omdat hun land onderwater staat wordt er binnen een paar dagen het water weg gepompt; eerst van het land het ijsselmeer in en dan via het ijsselmeer de Noordzee in. En helaas zit het CDA (ook deze dame) in de regering en die beschermt nog steeds de boeren...

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo jun 20, 2018 5:20 pm

Zoals je het peil verloop omschrijft dan beginnen we in maart/april met 10cm meer en als ze daar nou lekker vroeg mee beginnen dan zijn we misschien wel eerder van het winterpeil af en richting het winterpeil september/ oktober zakken ze daar langzaam naar toe dan.
We gaan de invloed allemaal wel merken de komende periode.
Dat we er misschien wat hinder van zouden kunnen hebben in het algemeen belang is wel acceptabel toch?
Wordt het te ondiep dan moeten we toch ook maar gaan kiten.
Zijn we ook meteen van het gezeik met het wier af!
Hahaha

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » wo jun 20, 2018 8:27 pm

Ilja1974 schreef:
wo jun 20, 2018 5:20 pm
Zoals je het peil verloop omschrijft dan beginnen we in maart/april met 10cm meer en als ze daar nou lekker vroeg mee beginnen dan zijn we misschien wel eerder van het winterpeil af en richting het winterpeil september/ oktober zakken ze daar langzaam naar toe dan.
We gaan de invloed allemaal wel merken de komende periode.
Dat we er misschien wat hinder van zouden kunnen hebben in het algemeen belang is wel acceptabel toch?
Wordt het te ondiep dan moeten we toch ook maar gaan kiten.
Zijn we ook meteen van het gezeik met het wier af!
Hahaha
Jij moet echt nodig weer het water op maar wel graag zonder short over je wetsuit :lol:

Plaats reactie