Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

WK slalom La Tranche met NED 223

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 25
Lid geworden op: za jun 06, 2009 5:17 pm
Surf spul: Exocet TB58, TB62, TB67, Manta 80, Exocet Warp 100, S2Maui Venom

WK slalom La Tranche met NED 223

Bericht door BennoH » wo jul 03, 2019 12:59 pm

Van 24 Juni t/m 1 Juli 2019 stond het WK slalom voor dames en jeugd op het programma. Dit keer werd het gehouden in La Tranche sur mer aan de west Franse kust. La Tranche ligt in zuid -Bretagne. Voor veel mensen geen bekende plaats, maar het lijkt of iedereen La Rochelle kent en dat is ongeveer een uurtje rijden daar vandaan.
Op 11 km over het water naar het zuiden ligt Ile de Re, waar Antoine Albeau woont en de jaarlijkse long disstance race vanuit La Tranche naar toe gaat.
Een paar weken voor het WK merk ik dat mijn auto (Subaru Legacy) een koelprobleem heeft. Bij snelheden boven de 130 zonder en 90km/h met kar gaat de koelwatertemperatuur oplopen. Wat kan het zijn? Thermostaat die niet helemaal open gaat? Radiateur vervuild? Waterpomp slecht? Ik bestel 2 weken voor vertrek een thermostaat, radiateur en waterpomp online, maar de levering laat op zich wachten.
Het plan is om op donderdag 20 Juni te vertrekken zodat er nog een paar dagen zijn om de spot te verkennen. 19 Juni worden eindelijk de onderdelen bezorgd. Ik neem een halve dag extra vrij en ga aan het werk.
Koelwater aftappen, radiateur er uit en die blijkt erg slecht. Om de waterpomp te vervangen moet de hele distributie los. Veel werk, maar ja, nu de radiateur er uit is, is het wel makkelijker. Ik heb de pomp liggen, dus toch maar vervangen. Om 19h is alles klaar en tijd voor de proefrit. Kar opgehaald en rijden. Temp blijft goed, ook met 140 op de teller, dus het is gemaakt! Op weg naar huis hoor ik wat gebrom onder de auto. Blijken 2 RVS bouten vd achter demper afgebroken. Deze waren blijkbaar tijdens de APK twee dagen eerder nog heel. 2 nieuwe bouten er in en hij is weer stil. Nog een probleempje, de LPG-installatie werkt niet. Ik heb een idee wat het kan zijn en dat klopt, er is een massadraad afgebroken. Nieuw stukje draad er aan en hij werkt weer. Zou de Subaru geen zin hebben om naar Frankrijk te gaan na z’n ervaring van 2 jaar geleden?
De rest vd avond wordt besteed om in te pakken. Kleding voor zowel warm als koud weer, alle surfpakken (winter, zomer en shorty), spullen om noodreparaties aan surfspullen uit te voeren, dekzeilen om de zeilen te beschermen tegen de zon, 2 fietsen, eten en drinken voor onderweg.
Donderdag: de wekker om 6h en 7.15h vertrekken we. Bij Gent een poosje file, maar verder gaat het vrij vlot. We rijden via Amiens om Parijs te mijden. Volgens de navigatie is het wel wat langer, maar Parijs kan veel tijd kosten als het een beetje tegen zit. Om 19.15h, na ongeveer 945km rijden we de camping op waar we een stacaravan geboekt hebben. Caravan ziet er schoon uit, 2 slaapkamers, badkamer met douche en wasbak, apart toilet en leefruimte met keuken. Redelijk compleet ingericht, ongeveer 5 min met de auto van de WK spot, dus prima.
We rijden naar de spot en gaan daarna nog ff wat eten.
Vrijdag: brood halen in de Super U, een grote supermarkt, want het winkeltje op de camping is nog niet open, de Franse vakantie begint pas 29 Juni. Om 9.00h gaat hij open en er staat al een kudde bejaarden voor de ingang te trappelen. De mosselen blijken in de aanbieding.
Eind vd middag komt er wat wind en we kunnen de kar vlak bij het strand bij de WK spot parkeren. De meeste parkeerplaatsen hebben een balk zodat de inrijhoogte beperkt wordt tot 1.90m, maar deze is vrij. Fabienne kan goed varen met 7.7 en de Isonic 117 met 41cm Finish vin met NW wind. Het eerste stuk van de baai is met NW schuin aflandig. Het water wordt verder uit de kant choppy, maar wat verder naar “buiten” staan al beste golven in verhouding tot de wind.
Om 19.30h wordt de wind minder en als we klaar zijn met opruimen komt er een Fransman aanlopen en begint te praten, in het Frans natuurlijk. Wat ik ervan begrijp is dat de kar mag blijven staan omdat hij de bewaking is/regelt. Met disselslot en wielklem op de kar en een duimpje omhoog van de “bewaker” als we weg rijden vertrouw ik er op dat de kar veilig staat.
Zaterdag: geen wind en die lijkt er ook niet te komen. We besluiten om naar La Rochelle te gaan. Ongeveer een uur rijden, onderweg weinig te zien, maar als je van een weids uitzicht houdt is het wel mooi, want er is geen heuveltje te bekennen. La Rochelle is een leuke plaats. We lopen het centrum in naar een winkelstraat en komen op een markt uit, waar ze vooral fruit en groente verkopen, maar ook wat vis en vlees. Het ziet er allemaal perfect uit, er speelt nog een bandje op straat en komen zo in een overdekte markthal, waar nog meer etenswaren te koop zijn zoals kaas en wijn. Het is er gezellig druk en er hangt een erg prettig sfeertje. We lopen via een park weer terug naar de haven waar de auto staat. Nog even langs een pomp waar ze LPG hebben. Het kost “maar” 80ct/l, scheelt toch zo’n 20ct met de prijs langs de tolweg, maar toch nog 35ct duurder dan langs de Belgische snelweg. Ergens klopt er iets niet.
Zondag: geen wind. Ik rommel nog wat aan de surfspullen en Fabienne gaat met een aantal vrienden een stukje noordelijker aan de kust golfsurfen. Helaas zijn er geen golven.
Eind vd middag komt er nog wat wind, maar als de set opgebouwd is, is de wind weer weg.
Maandag: inschrijving en opening. Lijkt heel wat, maar de inschrijving is in 5min geregeld, want die is al online gedaan, verder krijg je een event programma, T-shirt, lycra, sticker, korting bon van 15 euro in een vd plaatselijke restaurants en wordt er een foto gemaakt. In de ochtend regen en daarna zou er in de middag nog wat wind komen en die kwam ook. 7.0 of 7.7 opbouwen? Ik pak vast het board kijk nog een paar keer naar het water en besluit 8.4 op te bouwen. Fabienne kan nog een paar rakjes planeren en dan is de wind weer op.
’s Avonds om 19h is de officiële opening. De burgemeester van La Tranche brabbelt wat in het Frans, dan nog een paar woorden vd voorzitter vd club en IFCA en dan worden er foto’s gemaakt per deelnemend land. NL is met 8 deelnemers (Femke, Ashley, Fabienne, Jakob, Jelle, Koen, Stijn en Sem) goed vertegenwoordigd. Na de foto’s nog een drankje en wat zoutjes.
Dinsdag: skippers meeting om 11h ipv 10h. Verwacht de organisatie geen wind? Misschien eind vd middag. De lucht is betrokken en ieder uur krijgen we de melding dat over een uur de volgende melding is. Om 15h trekt de lucht open en neemt de wind wat toe. 8.4 met IS117 opbouwen en Fabienne gaat ermee het water op. Ze kan planeren tot halverwege de baan en dan is het dobberen tot de eerste boei. De wind zit dus vooral bij de kant. Fabienne zet het formula board, dat klaar lag als “caddy board”, onder de 8.4 en dat gaat prima. Veel bekijks met een formula board met een 70cm vin er onder. Lijkt of de foil al aardig ingeburgerd is. De wind neemt nog iets toe en het lijkt ff genoeg om te racen, maar vanaf Ile de Re komt een donkere lucht aan en maakt een einde aan de pret, wind weg.
Woensdag: Skippers om 8 uur. In eerste instantie weinig wind, maar ze wilden het toch proberen. Baan werd erin gelegd en de eersten konden planeren. Toen iedereen het water op. Juniors op baan B gingen starten maar halverwege werd de heat afgebroken, te weinig wind.
Fabienne moest op baan A varen en was met 8.4 het water op. Met 8.4 kan ze eerder aanplaneren en doorplaneren maar de topsnelheid is lager dan met 7.7. Ik het water op met formula en 7.7 en knapzak met eten en drinken. Wind bleef langzaam toenemen en hebben we op het water van zeil gewisseld. Water en eten was ook lekker, want het was al goed warm. Uiteindelijk is er 1 heat gevaren en heat 2 is afgebroken. Daarna kakte de wind helemaal in en kon iedereen terug naar het strand.
Donderdag: wind uit het oosten en neemt wat toe, maar zakt ook weer in en draait naar west en neemt weer toe, maar ook weer af en draait weer naar oost. Er wordt nog een sup race georganiseerd. Eind vd middag neemt de wind nog ff toe. Er kan een half uurtje geplaneerd worden, maar er is niet genoeg voor een slalom race.
Vrijdag: de dag begint met mist en wind uit west. Misschien als het opklaart dat de thermiek nog iets kan doen. Erg warm met 36gr. De wind laat het weer afweten.
Zaterdag: de laatste kans om een race te varen. Eind vd middag zou er wind moeten komen, 12-15 knopen, maar komt hij op tijd is de vraag. Een aantal modellen voorspellen wind vanaf 14h, dat zou prima zijn. Om een complete eliminatie af te ronden is ongeveer 1 uur nodig, dus die moet voor 17h gestart zijn, want om 19h staat de prijsuitreiking gepland. Iedereen is er klaar voor, de wind neemt heeeeeeel langzaam toe tot 8, 9 en soms 10 knopen. Om 15.30h wordt iedereen het water opgestuurd. Fabienne maar weer met 8.4 en IS117. Een paar juniors kunnen planeren, ook een RSX dame die 2de is geworden bij de jeugd olympische spelen krijgt het voor elkaar om te planeren en ze starten de 1ste heat. De RSX dame komt weg en blijft pompen tot aan de eerste boei maar de heat wordt afgebroken. De crew besluit ermee te stoppen. Helaas, dat was het dan, geen nieuwe wereldkampioen dit jaar. Na een poos dobberen met 7.7 op m’n formula kunnen we gaan inpakken.
Zondag: om 8.15h vetrekken we van de camping om 11 uur later in Hellevoetsluis aan te komen.

La Tranche is een mooie spot die, afhankelijk vd windrichting en -sterkte makkelijk tot heel heftig kan zijn. Het verschil in hoog en laag water was deze week iets meer dan 3 m, maar kan ook wel 5 tot 6 m zijn. Bij laag komt er nog een bank vrij en is een groot stuk te ondiep voor formula of foil, dan moet je echt bij de pier opstappen waar het iets dieper is.
Wat de organisatie betreft was er met deze wind weinig eer te behalen. De crew heeft het geprobeerd. Het leek een beetje of ze achter de feiten aan liepen, maar als je puur naar de wind kijkt was het nooit genoeg, die 12 knopen gemiddeld was er gewoon niet.
Wat wel een probleem is dat de crew geen Engels sprak. Als je dus iets vroeg in het Engels bij de startboot werd je gewoon genegeerd en dat kan natuurlijk niet op een WK.

Volgende internationale event op onze planning is het EK in Alacati in September. Wat wind betreft kan het alleen maar beter zijn dan afgelopen week.
IMG_8176.jpg
NXXS2637[1].JPG
Soms kon er geplaneerd worden

Gebruikersavatar
Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 10:48 pm
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Re: WK slalom La Tranche met NED 223

Bericht door Loop » vr jul 05, 2019 10:07 pm

Leuk verslag, jammer van de wind die er niet was :)

Plaats reactie