Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

WK Slalom Youth & Masters 2018 met NED 223

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet TB58, TB62, TB67, Manta 80, Exocet Warp 100, S2Maui Venom

WK Slalom Youth & Masters 2018 met NED 223

Bericht door BennoH » vr jul 20, 2018 9:30 am

Het leek mij leuk om weer eens een “verslagje” te schrijven van het WK slalom voor jeugd en masters dat dit jaar op het Gardameer werd gehouden.
Mijn verslag van vorig jaar werd wat langer dan verwacht, maar ik kan niet beloven dat deze korter wordt.

Op een of andere manier weet de IFCA de jeugd wedstrijden zo te plannen dat ze precies buiten de NL schoolvakanties vallen. Gelukkig werkt de school van Fabienne (NED 223) goed mee en mag ze de laatste 2 weken toch weg, al betekent dat wel dat ze drie dagen vd toetsweek gaat missen, dus 11 toetsen in 4 dagen.
Vrijdagochtend gaan we op weg. De trailer vol met surfspullen, waar ik als “caddy daddy” natuurlijk verantwoordelijk voor ben. Heb ook nog een aantal reserve masten en zeillatten kunnen regelen (bedankt Marco!), ook nog maar wat epoxy en matten mee voor een evt reparatie aan een board. Verder een paar dekzeilen, boardbags, een tenttapijt, gereedschap, stoeltjes en een fiets. De trailer zit echt goed vol. De kofferbak wordt vol gestopt met de andere bagage, gelukkig gaan we niet camperen, want dan zou er nog meer zooi mee moeten.
We hebben een hotel geboekt ten westen van München en na een lange dag sturen komen we daar om 20.30h aan.
Rond 9.15h gaan we weer op weg en de navigatie vraagt of we een andere route willen kiezen zodat we een half uur sneller zullen reizen. Die route is natuurlijk niet sneller dan de originele route, maar geeft hopelijk een half uur minder vertraging. Hij stuurt ons naar een soort autoweg, we kunnen goed door rijden, maar er komen steeds meer dorpjes op de route. Het wordt steeds drukker, we staan soms 3 x voor hetzelfde stoplicht en ik vraag me af of dit echt wel een half uur “sneller” is.
Na Garmisch-Partenkirchen zie ik waarschuwingsborden voor een helling van 16%. De weg gaat naar beneden en ik denk nog, dat was toch geen 16%?. Een stukje verder weer zo’n zelfde bord en weer denk ik dit was geen 16%. Een stukje verder het 3de bord en een bord dat de noodstroken aan geeft wanneer vrachtwagens niet meer kunnen remmen, een soort grindbakken die steil omhoog gaan en ja hoor daar is hij dan, dit is echt wel 16% naar beneden. Snel terug schakelen, hoge gearing en 2de versnelling, af en toe bijremmen beperkt de snelheid tot zo’n 50km/u bij 4500 toeren vd motor en voor de haarspeldbochten moeten de ankers uit. Dat waren toch wel een paar spannende minuten. M’n bijrijder zit nog een poosje stijf van de stress, maar dat gaat wel weer over.
We komen bij de Brennerpas uit, druk voor de tolpoortjes en erg warm, zo’n 36 graden op de Autostrada. Ook voor Torbole is het erg druk en komen we rond half 4 in het plaatsje aan.
De planning was om nog ff te gaan surfen, dus zoeken naar de Circolo surf Torbole. De navigatie stuurt ons een weggetje in, maar dat loopt dood en de surfclub is er niet. Een ander weggetje in, wat uit komt bij een camping, dus ook niet goed. De derde is goed, maar we kunnen er niet parkeren en we kunnen niet onze spullen daar achter laten, helaas, surfen gaat niet meer lukken.
Dan maar opzoek naar het appartement in het centrum van Torbole. We moeten een stukje terug en ik denk te kunnen draaien op de weg langs het meer. Helaas is het toch iets smaller dan ik dacht en blokkeer de hele weg. Misschien zijn er meer van die klunzen zoals ik bezig en is het daarom zo druk in Torbole. Fabienne ziet nog een straatje wat we kunnen nemen om de andere kant op te gaan. Het is smal, eigenlijk wel erg smal en nu begrijp ik het formaat weer van de originele Fiatjes 500.
Het appartement is erg ruim, zo’n 80m2, heel wat anders dan de kippenhokken in de Franse Alpen waar we op wintersport in verblijven. Het ligt in het gezellige centrum van Torbole.
Zondagochtend rijden we toch maar weer naar de surfclub en zowaar vindt Fabienne iemand die de slagboom van het parkeerterrein open wil doen. Later zie ik dat hij instructies krijgt om dat vooral niet meer te doen. We laden de spullen uit en later op de dag komt er wind en kan er gesurft worden, eindelijk. Tevens claimen we een stukje van het grasveld voor onze spullen. Erg handig om een fiets mee te hebben, zodat je er 2 zware tassen aan kunt hangen, dat scheelt een hoop gesjouw.
Het Gardameer is een enorme klotsbak, met de wind uit het zuiden, vele surfers, zeilboten en niet te vergeten de ferryboten die hevig toeterend hun weg banen tussen de surfers door.
Maandag is er weinig wind. In de middag gaat Fabienne nog even het water op met 8.4 en grote board, maar het loopt niet goed, toch te weinig wind.
Dinsdag is de eerste wedstrijddag. De wind neemt toe en de organisatie legt 2 slalombanen neer, oost en west. De girls en juniors (jongens) varen op west en de jeugd (jongens) en masters varen op oost. De banen liggen ver uit de kant, want op die plek zou er geen last zijn van de ferries die van dorp naar dorp varen, volgens de wedstrijdleiding. Te ver, zelfs voor mensen met goede ogen, om te zien wat er gebeurt. Ook de vlaggen op de startboot zijn niet te zien, ook niet met onze verrekijker. Ik schat dat de deelnemers minimaal zo’n 2 km moeten opkruisen om bij de start te komen. Bij voldoende wind is er minimaal 20 min nodig om heen en terug te varen.
Elke 5 min wordt er een heat gestart en je moet dus goed weten wanneer je weer moet varen en of je terug naar de kant kan gaan of op het water moet blijven. Er is een vast schema opgesteld, er worden eerst 4 heats vd girls gevaren, dan 4 heats juniors, dan girls heat 5, 6 en C-final, dan hetzelfde voor juniors, dan A en B-final girls en hetzelfde voor juniors.
Stel je begint in heat 3 girls en je eindigt bij de eerste 4 dan moet je in heat 6 weer varen, dus zo’n 6 x 5 minuten later. Ik snap dat het nu verwarrend wordt.
Als deelnemer moet je dus het schema onthouden, of op je arm tekenen en de startboot in de gate houden, want daar zie je de klasse vlag en het heat nummer. Dat is ook de enige informatie die je hebt als je op het water bent.
Als je twijfelt op welke plek je gefinished bent, altijd ff navragen bij de finish boot, anders vaar je misschien in een verkeerde heat daarna.
Tijdens de skippersmeeting werd medegedeeld dat via de IFCA site de live scoring te zien zou zijn, dus overal ter wereld zou de wedstrijd te volgen zijn. Ik probeer de site, maar deze wil niet laden. Mooi is dat, “overal ter wereld”, behalve bij het event zelf dus.
De wind neemt toe. De “klasse vlaggen” worden gehesen, wat betekent dat 1ste start van de 1ste eliminatie over minimaal 20 min gaat beginnen.
Voor de mensen die geen idee hebben wat een eliminatie is zal ik proberen dit kort uit te leggen (de anderen kunnen dit stukje natuurlijk overslaan):
Stel je hebt 32 deelnemers, dan verdeel je die in 4 groepen (heats genoemd). Van iedere heat die gevaren wordt gaan de eerste 4 door naar een volgende ronde, totaal dus 16. Deze 16 worden verdeeld over 2 heats, waarvan weer de eerste 4 door gaan naar de A-final om te strijden voor plek 1 t/m 8. De rest van de 16 gaat door naar de B-final voor plek 9 t/m 16. De deelnemers van heat 1 t/m 4 die niet door waren, gaan naar de C-final om te strijden voor plek 17 t/m 32.
Ik heb de 7.7 en 7.0 opgebouwd. Fabienne gaat met de 7.7 en grote board het water op om ff te testen, maar ze komt niet meer terug, dus het zal wel goed zijn.
Helaas geeft de organisatie geen windsterkte op de baan door. De wind neemt verder toe en ik heb het idee dat Fabienne te groot staat. Later blijkt dat ook het geval en ze is er in gegaan bij boei 3 en 4. Na de heat komt ze terug naar de kant om te wisselen naar het kleine board en 7.0. Snel terug het water op en 2 minuten voor de start van de C-final is ze terug bij de startboot. In de C-final scoort ze een 5de plek wat resulteert in een 21ste plek in de eerste eliminatie.
De 2de eliminatie wordt ook gestart. Het is nog harder gaan waaien, dus 6.3 met kleine board. De eerste heat gaat goed, dus door naar de volgende ronde. De volgende heat een 5de plek, dus net geen A-final, maar een B-final, waar ze een 4de plek behaald, dus 12de in de 2de eliminatie. Een mooi resultaat!
Het kleine board heeft een schadeplek aan de zijkant ter hoogte vd masttrack. Het board ontvetten en er wat tape op plakken is de snelste oplossing.
Woensdagochtend geen wind, maar begin van de middag gaat het toch weer waaien en worden de 160 deelnemers in 4 categorieën allemaal tegelijk het water op gestuurd. Het zou misschien een beter idee zijn om ze in 2 groepen te laten gaan, zodat er een iets mindere chaos ontstaat.
Fabienne gaat met 7.0 en kleine board, haar favoriete setje en het leek ons een goed plan dat ik er met de grote set achteraan zou komen, zodat we voor de start nog op het water konden wisselen, mocht de wind wat minder worden.
Het is de eerste keer dat ik het Gardameer op ga en ervaar de klotsbak. De golven lijken van alle kanten te komen en het is lastig om snelheid te maken. Op een of andere manier is er het eerste stuk dichter bij de kant weinig wind, dat schijnt door de berg achter Torbole te komen. Eindelijk kan ik planeren en dichter bij de westkant van het meer is duidelijk veel meer wind. Het opkruisen gaat goed, voldoende zeilpower en hoe hoger ik kom des te meer wind en hoger de chop. In de buurt vd startboot is het voor mij volle bak en heb ik moeite om het setje op het water te houden. Fabienne staat dan in ieder geval niet te klein. Ik kom haar tegen en kan nog wat water aanbieden. Na overleg besluiten we dat ik teug ga om de 6.3 op te bouwen, want als het zo door gaat zal die nog nodig zijn vandaag. Volle bak terug over de chop en zo’n 10 min later sta ik met een rood hoofd en dikke onderarmen weer op de kant.
Sinds dinsdag doet de live-scoring het, dus ik check en het duurt erg lang voordat de ranking op het bord verschijnt en zie dat Fabienne niet door is naar een volgende ronde, maar naar de C-final. Zo’n 5 min nadat ik bij de startboot weg ben gegaan is de wind daar ingekakt en was de kleine set te klein, balen.
Er worden 2 heats gevaren waarbij de meeste meiden te klein staan en er komt ook nog een ferry over de baan tijdens een race (de baan lag toch ver uit de kant om dit te voorkomen?). Alleen een paar lichtgewichten kunnen nog planeren. Daarna neemt de wind weer toe en wordt de C-final gevaren, waar deze keer een aantal hele snelle dames aan mee doen, die ook slachtoffer waren geworden van de winddip. Fabienne wordt 7de, dus 23ste in de 3de eliminatie. Na 3 eliminaties mag er een weggestreept worden. Het had mooi geweest als we de 21 hadden kunnen wegstrepen, maar dat moest nu de 23 worden.
Ik heb nog een klusje. Er begint een band los te scheuren van Fabienne d’r trapeze. Ik heb een naaisetje mee, eigenlijk bedoelt om evt een zeilreparatie mee uit te voeren. Met een tang krijg ik de naald door het materiaal geduwd en na een uurtje naaien lijkt alles weer vast te zitten.
Ook in de middag niet voldoende wind om te racen. Het tape op het kleine board begint toch los te laten dus besluit ik het board te repareren. Het zal niet mooi worden, maar ik wil voorkomen dat er water in het board komt. De plek ontvetten, dan schuren tot op het laminaat, weer ontvetten en dan met epoxy en matten de plek bedekken, peelply er over en dat weer met tape afplakken. Weegschaaltje vergeten mee te nemen, dus maar op de gok de epoxy hars en harder mengen en hopen dat het hard wordt.
Donderdagochtend naar de trailer om de reparatie te checken en ja hoor, de epoxy is goed hard geworden. Het is idd niet mooi geworden, maar dicht en hard.
In de middag komt er toch nog wat wind. Iedereen het water op, Fabienne met kleine set en ik met grote, want we willen niet dat ze nog eens te klein komt staan. Nog voordat we bij de start zijn wil Fabienne al wisselen, de wind valt erg tegen, dus dat wordt dobberen voor mij op de kleine set. Uiteindelijk lukt het mij toch om nog wat hoogte te lopen en boven de startboot uit te komen. Ik zie vanuit het westen wat donkere wolken aankomen en hoor wat gerommel. De wedstrijdleiding besluit meteen de races te stoppen en iedereen naar de kant te sturen. De wind is inmiddels bijna niks meer en daar sta je dan op een 97 liter board met totaal geen druk in je 7.0 zeil in die enorme klotsbak. Het lijkt wel rodeo rijden en na zo’n 3 kwartier ben ik als een van de laatsten aan de kant.
Vrijdag weinig wind. Eind vd middag lijkt het niks meer te worden en ik besluit de zeilen af te bouwen, maar net als ik bijna klaar ben besluit de organisatie toch nog een 4de eliminatie te willen starten op de oost baan. De wind neemt toe en 7.0 lijkt goed, dus snel opbouwen. Voor de zekerheid ook maar de 7.7, dan kan ik er nog achteraan varen. We staan klaar om het water op te gaan en dan kakt de wind weer in en is het einde dag, dus opruimen maar weer. Om 17h is er nog een skippersmeeting waarin wordt verteld dat ze zaterdagochtend nog willen proberen om bij noorden wind te gaan racen. De eerste start zou dan om 7h zijn, dus dat wordt vroeg op.
Zaterdagochtend is er voldoende wind uit het noorden. De baan wordt neergelegd, maar het gaat allemaal niet zo vlot. Er worden een paar heats gevaren, maar voordat Fabienne het water op moet kakt de wind in en wordt het wachten op de zuiden wind.
Die komt nog wel en de 4de eliminatie vd girls kan starten. Fabienne zit in een sterke heat met onder andere de huidige nummer 1 en 2 dames die ook in de PWA mee doen. De eerste 4 gaan door dus dat zal lastig worden.
De wind is weer minimaal en na een heftige strijd met een Turkse, weet ze toch als 4de te finishen. Daarna kakt de wind weer in en kan de eliminatie niet afgemaakt worden en dus niet mee telt voor het eindresultaat. Fabienne eindigt het WK op de 16de plek bij de jeugd.
Fabienne heeft goed gevaren en heeft laten zien dat het mogelijk moet zijn om een top 10 plek te varen en dat in het eerste jaar in de jeugd categorie.
Een heat varen duurt maar 3 tot 4 minuten en lijkt niet zo moeilijk, maar op een dag waarop een aantal eliminaties gevaren worden ben je toch heel wat uren op het water. Je moet weten wanneer je waar moet zijn, het overzicht houden en de prestatie op het juiste moment neer zetten.
Dit WK was de eerste wedstrijd van het seizoen voor haar. In NL zijn alle wedstrijden gecanceld wegens windgebrek, dus geen wegstrijdervaring op kunnen doen en dan kan het best spannend zijn om met z’n achten of achttienen (zoals in een C-final) om de eerste boei te moeten gijpen.
We weten waar aan gewerkt moet worden en met een goed gevoel sluiten we het event af.
Door de ervaring van het WK van vorig jaar was de informatie over de wedstrijd voldoende, maar een speaker op de site zou toch wel erg prettig geweest zijn, niet alleen voor de deelnemers maar ook voor de caddies en toeschouwers. Het zou leuk zijn als de wedstrijdbaan eens iets dichter bij de kant zou liggen, zodat de races ook vanaf de kant te volgen zouden zijn.
Wat opviel is de Franse deelname aan het event. Erg veel Franse deelnemers (58), 18 girls van de 34. De Fransen zijn ook veel beter georganiseerd. Ze hebben een boot bij zich waarmee er deelnemers naar de baan en terug gebracht worden en ook een “mannetje” die veel van tuning van zeilen lijkt te weten. Ook voor slalom zijn er in Frankrijk 3 trainingen per week. Zeg maar een “professionele” aanpak van het geheel. Zij komen naar het WK als Frans team, terwijl wij het surfen toch meer als individuele sport ervaren. Er is in NL geen begeleiding/ondersteuning voor slalom of formula WK of EK deelnemers vanuit de NVW of het Watersportverbond, de focus lijkt vooral bij Bic Techno en RS-X te liggen. Van de NVW kunnen we wel een boot mee krijgen voor dit soort events, maar ja, wie gaat de boot meenemen? Hij past niet in m’n trailer. Wie gaat de boot besturen? Daar is nog iemand voor nodig met een vaarbewijs.
Volgend jaar staat het WK gepland in La Tranche sur mer aan de Franse westkust, een thuiswedstrijd voor de Fransen en de overmacht zal nog groter zijn, maar dat is nog ver weg.
We zijn nog een weekje in Torbole gebleven voor vakantie. Eerst verhuizen naar een hotel aan de andere kant van het dorp. Was wel ff wennen aan de kamer van 20m2, maar een prima hotel met een geweldig ontbijt en verder alles wat je nodig hebt. Helaas nog maar 1 middag goeie wind gehad en Fabienne is nog aan het foilen geweest. Het Gardameer heeft zijn reputatie deze twee weken niet waar gemaakt wat wind betreft, of mijn verwachtingen waren te hoog.
Verder is het natuurlijk een erg mooie plek om een weekje vakantie te houden. Mooie omgeving, Torbole, Riva, Limone, Ledromeer, Verona, genoeg te doen, lekker eten, wat wil je nog meer? Nou, nog een weekje met goeie wind zou lekker zijn.

Wat een verhaal is het geworden, idd niet korter dan vorig jaar.
POXH6579.JPG
Zie mijn FB pagina voor nog wat andere foto's (Benno Hoogendam) want het lukt niet om hier meer foto's te plaatsen.
Laatst gewijzigd door BennoH op vr jul 20, 2018 6:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Re: WK Slalom Youth & Masters 2018 met NED 223

Bericht door oossie71 » vr jul 20, 2018 10:01 am

Mooi verslag!

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » vr jul 20, 2018 4:49 pm

Leuk verslag, paar foto's erbij?

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » vr jul 20, 2018 7:54 pm

Mooi hoor!

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » zo jul 22, 2018 10:58 am

Mooi verslag Benno, leuk dat jullie gisteren op het Amstelmeer erbij waren. Ik denk dat dit soort trainingen al een beetje helpen. Het lastige met plannen is altijd de wind (die ons deze zomer behoorlijk in de steek laat) maar een betere organisatie vanuit NL (welke vorm dan ook) voor het slalom surfen zou zeker op z'n plaats zijn als ik het zo lees. Ik weet te weinig van de NL watersport organisaties af om een duidelijk beeld te hebben, maar een goede opzet zoals de Fransen dat doen lijkt mij geen slecht idee. Ik hoop voor Fabienne (en alle andere jongens en meisjes die op een hoog niveau willen windsurfen) dat er goede steun gaat komen vanuit een landelijke organisatie, goed georganiseerd. Ik blijf het volgen :-)

Plaats reactie