Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

WK slalom 2018 Hvide sande met NED 223

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet TB58, TB62, TB67, Manta 80, Exocet Warp 100, S2Maui Venom

WK slalom 2018 Hvide sande met NED 223

Bericht door BennoH » zo sep 23, 2018 8:58 pm

In Augustus stond het EK slalom jeugd & masters in Kroatië op de agenda. Na onze trip naar het WK slalom jeugd & master in Italië had ik het wel een beetje gehad om lange reizen te maken met de trailer, dus met de auto en trailer vond ik geen optie.
Vliegen dan? Voor een IFCA wedstrijd mag je 3 boards en 6 zeilen inschrijven, dus als alles mee moet, dan wordt het een hele berg spullen. Als je niet alles mee neemt zal je zien dat je precies nodig hebt wat je niet bij je hebt.
De tickets waren best wel prijzig en ook accommodaties waren gewoon duur en bijna alles leek vol te zitten. De laatste jaren was er in Kroatië weinig wind geweest en dat maakt de keuze om er niet heen te gaan alleen maar makkelijker.
Een week op een warm strand zitten op een mooi eiland zonder wind is best leuk, maar niet als je komt om te surfen.
De volgende wedstrijd is het WK slalom in Hvide-sande in Denemarken van 9-14 Sept. Geen jeugd & masters, maar voor iedereen, dus hoog niveau. Het is voor ons 884 km rijden en waarschijnlijk minder verkeer op de weg. Ik twijfel lang of we de trailer meenemen.
3 boards, 6 zeilen, 6 masten, 5 gieken, 4 verlengers een tas met vinnen en 2 tassen bagage past wel in en op de auto, maar dan moet een deel vd achterbank en de leuning vd voorstoel omlaag en kunnen we alleen nog achter elkaar zitten, wat niet zo gezellig is.
Uiteindelijk toch maar besloten om met trailer te gaan en achteraf gezien de beste keuze, je neemt toch altijd meer mee dan je denkt en al was het alleen maar om onder de klep te schuilen voor de regen. Donderdagavond gaan we de trailer ophalen. Fabienne heeft woensdag haar rijbewijs opgehaald en mag met een coach nu zelf rijden. Het is even wennen aan de auto met een trailer er achter, maar het gaat goed.
Vrijdagochtend om 7.15h vertrekken we richting Denemarken, Fabienne rijdt. Best wel spannend in de ochtendspits langs Rotterdam. Vanaf Apeldoorn begint het heftig te regenen en bij Hengelo gaan we wisselen.
In Duitsland is de max snelheid voor auto’s met aanhanger 80km/h, maar dat schiet echt niet op, dus een beetje gas bij. Na een korte file bij Bremen, diverse wegwerkzaamheden en inhaalverboden, drukte bij Hamburg komen we om 18.15h aan in Hvide-sande.
Eerst naar het huisje dat we gehuurd hebben wat ong 10min zuid van Hvide-sande ligt. Het staat in een soort van wijkje met allemaal verschillende vakantiehuisjes in de duinen. Bijna ieder huisje heeft een auto met Duits kenteken voor de deur staan. Het is net of we in Zeeland zijn.
Huisje is netjes, ruim en heel compleet ingericht. Bedden zijn heel goed, eigenlijk niets te klagen, al hoorden we later dat veel huisjes een sauna hebben en heeft ons huisje dat niet. We rijden nog even naar Hvide-sande om bij de WK spot te kijken. Het is bij een surf/kite shop/school aan het Ringkobing Fjord met veel gras, een strandje en aardig wat parkeergelegenheid. Als je echt dicht bij het water wil staan kan je door de slagboom naar de shop rijden en daar parkeren. De slagboom gaat open als je er naar toe rijdt, maar om er uit te komen moet je een muntje kopen in de shop van ong 5 euro. De wind aflandig en water is vlak. Onder de kant erg vlagerig, maar verder weg steeds beter.
Daarna wat eten in 1 vd 2 restaurantjes in het dorp waar je blijkbaar niet met een buitenlandse betaalpas kan betalen. Euro’s vinden ze wel leuk gelukkig, dat scheelt een zoektocht naar een geldautomaat.
Vrijdag en zaterdag was de long distance race gepland, 4 km naar een boei en weer 4 km terug, net als de Real Trip.. Vrijdag was er te weinig wind en was er niet gevaren. Zaterdag wel veel wind, maar ook veel regen en we waren toch al niet van plan om mee te doen. We gaan boodschappen doen, lunchen en tegen de middag wordt het droog en kunnen we het water gaan verkennen.
Volgens de voorspellingen is de wind op zaterdag een voorproefje voor dinsdag en de verwachting voor zondag lijkt op die van maandag. Zou leuk zijn als dat idd klopt. Na dinsdag wordt er niet veel wind meer verwacht.
Het waait stevig en met de 5.6 is Fabienne overpowered, maar met de 5.0 die ze heeft kunnen lenen van Aron gaat het wel goed.
Zondag registratie voor de wedstrijd. Betaling controleren, licentie checken en foto maken. We krijgen een lycra en een pak reclame stickers mee, die in de zeilen moeten.
Na het stickers plakken het water op. Het Fjord is een enorme plas water van ongeveer 30km lang en 10km breed. Het water is ondiep, 2-3m en volgens zeggen kan je zo’n 500m uit de kant nog staan. Nou, niet overal dus, persoonlijk ervaren, voortaan eerst ff meten voordat ik afstap. Goed windje en lekker gevaren.
Er zijn aardig wat inschrijvingen bij de heren en de NL-ers zijn goed vertegenwoordigd met Ingmar Daldorf, Ennio dal Pont, Tomas van Zelst, Jakob Kooij, Martijn van Noord en dan nog wat reserve NL-ers zoals Andrea Vanhoorne en Aron Etmon. Er zijn niet veel dames ingeschreven en tot mijn verbazing helemaal geen Franse dames.
Ook weinig PWA toppers, later hoorde ik dat sommige op uitnodiging waren en dat anderen niet mee mogen doen van hun sponsors, al snap ik niet waarom dan niet.
Maandag eerste racedag, skippers meeting om 9h, dus wekker om 7h om op tijd te zijn. Ontbijtje, eten en drinken voor de hele dag, en wetsuits mee. Meteen begonnen met opbouwen en Fabienne naar skippers. Eerste race. Wind was licht, Fabienne met IS (Isonic)117 en 7.7, maar 7.7 op IS97 gaat ook als er genoeg wind is en loopt sneller. Lastige keuze, dus ik met 7.0 met IS97 achter haar aan. Ik ben in de buurt vd start heen en weer blijven varen. Later hebben we gewisseld omdat wind toe nam en nog later in de middag na een pauze was ik overpowered met 7.7, dus zij is dat dan met 7.0 en ben ik de 6.3 gaan halen. 6.3 op de IS117 gaat ook. Ook weer op tijd gewisseld. Met de laatste heat was er opeens minder wind en kon de 6.3 weer gewisseld worden voor de 7.0. Werkte goed zo en gelukkig telkens de juiste keuzes gemaakt, ook de volgende dagen zo gedaan. De races gingen goed, gezien het aantal wedstrijden dit seizoen, ook de starts waren niet slecht. De gijpen wat wijd genomen, maar de snelheid is heel goed. Niveau is erg hoog, 6 dames die ook PWA doen, de nummer 1 en 2 van Europa en nog een paar die ook RSX varen en veel wedstrijdervaring hebben. Na de races afbouwen en alles in de trailer die we op de site lieten staan. Boodschappen doen bij de Aldi, daar kwamen we toch langs, naar huisje, eten maken, douchen, pakken uitspoelen nog ff wat drinken en naar bed. Was een lange dag, Fabienne was aardig total loss en ik eigenlijk ook wel.
Dinsdag om 10h skippers. Weer meteen begonnen met opbouwen, veel wind en regen dus 5.6, 6.3 en 5.0. Bij de eerste windmeting op de baan werd 15-19 knp gezegd, maar denk dat dat m/s zijn geweest ipv knp. Fabienne ging ff testen met 6.3, maar was veel te groot. Toen ze voor haar race het water op ging was de wind nog harder en was de Exocet TB58 (80 liter) met 5.0 al aan de grote kant. Ik omgekleed en met de IS97 en 5.6 het water op. Kon de vlagen net houden. Eerste race ging goed, maar bijna alle dames hadden veel problemen met de gijpen, zelfs de ervaren Marianne Rautelin (Kaplas) ging er een aantal keer in met gijpen. 3de in de B final en 2de eliminatie 5de dus net geen A final (eerste 4 gaan door), maar wel de B final gewonnen. Laatste eliminatie ook niet door en 2de in de B.
Waren echt heel heftige omstandigheden. Vlagen van 35 tot 40 knp met regen, echt knap om zo de baan te varen.
Woensdag weer stevig windje, begonnen met 6.3 en later gewisseld voor 7.0, 3 eliminaties gevaren.
Donderdagochtend weinig wind, maar na een paar buien kwam de wind goed door en werden de dames na een eliminatie gevaren te hebben om 17.30h nog het water op gestuurd om de eerste heats te varen van de volgende eliminatie. Na de race nog zo’n 20 min terug opkruisen naar het strand, dus laat van het water af. De finals moesten op vrijdag gevaren worden.
IS97 met 7.7 was inmiddels het favoriete setje geworden. Snelheid nog steeds heel goed en ook de starts en gijpen gingen steeds beter.
We werden uitgenodigd om bij Jakob z’n familie te komen eten. Was erg gezellig! ’s Avonds alvast het huisje opruimen en wat inpakken want vrijdagochtend moesten we eruit.
Vrijdagochtend ff stressen met schoonmaken en inpakken, de dames moeten als eerste varen, dus weinig tijd om op te bouwen. Het lukt toch om op tijd weg te rijden, pff.
Er is weer wind, 16-20 knp, ik met de IS117 en 7.0 als “caddy setje” en dat liep ook nog best goed. Fabienne weer 7.7 met IS97 en ja hoor, het was gelukt om door te gaan naar de A-final.
12 eliminaties in 5 dagen racen met zeker op dinsdag hele zware omstandigheden had geresulteerd in een 4de plek bij de jeugd. Een mooie prestatie gezien het niveau van de andere dames.
Om 14h waren de dames klaar. Er zou ’s avonds nog een diner zijn en de prijsuitreiking om 21,30h, nou daar zijn we maar niet op gaan wachten, want zaterdag stond deelname aan de Real Trip in Makkum op de planning.
Om 15.15h zijn we weg gereden, weinig drukte op de weg en om 00.15h zijn we in Lelystad waar we overnachten. We kunnen nog een goede nacht maken voordat we naar Makkum rijden.
Wat ons betreft was dit WK het beste internationale event tot nu toe (misschien begint het te wennen). Goede keuzes gemaakt wat materiaal betreft, 3 boards en 5 zeilen gebruikt, alleen de 8.4 niet. Prima georganiseerd, een speaker die de nodige informatie verstrekt, voldoende ruimte om spullen op te bouwen op gras, grote tenten om spullen neer te leggen, sauna en hot tub op het strand, prettige sfeer en 5 dagen wind. De baan lag er telkens goed in, niet extreem down of up en wisselend met starts over links en rechts en verschillende lengte vd rakken. Dan nog een negatief puntje: een prijsuitreiking om 21.30h op de laatste avond, dat kan echt niet.
Na 2 dagen Real Trip gaan we zondag richting huis waar we om 22.15h aankomen.
Het was een zwaar maar mooi avontuur, 9 dagen achter elkaar surfen en zo’n 2300km reizen. Ik ben aan vakantie toe. Oh, dit was mijn vakantie. Wat mij betreft volgend jaar weer! (alleen wat minder regen graag)
Bijlagen
QVYP4492.JPG

BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet TB58, TB62, TB67, Manta 80, Exocet Warp 100, S2Maui Venom

Re: WK slalom 2018 Hvide sande met NED 223

Bericht door BennoH » ma sep 24, 2018 5:48 pm

Voor een aantal foto's zie: https://www.facebook.com/benno.hoogendam

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma sep 24, 2018 7:48 pm

mooi verhaal weer :)

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Bericht door sjoerdhuurdeman » ma sep 24, 2018 8:18 pm

Inderdaad een mooi verhaal! :clap:
Ik hoop dat fabienne inziet hoeveel geluk ze heeft met zo,n begeleider die alles tot in de puntjes voor haar regelt. :thumbup:

Plaats reactie