Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

PWA Worldtour 2019

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

PWA Worldtour 2019

Bericht door Mark » za jan 26, 2019 9:26 am

2019 Set to be Biggest Year Yet on PWA World Tour With 14 Events & Prize Fund in the Region of €1,000,000!
E764BFAE-D912-4CA0-959B-171A1A399CB8.jpeg
2019 looks set to be a bright, prosperous and exciting year on the PWA World Tour with 14 events currently in the pipeline, spanning 4 continents, across 4 disciplines (Wave, Freestyle, Slalom, Foil) - while further additions remain possible in Morocco, Turkey and China. With 2019 predicted to be the biggest year yet that the PWA World Tour has seen, the world’s best windsurfers will be battling it out for a total prize purse expected to break the €1,000,000 mark.

The competition season will be kicked off in style - freestyle - as the contortionists of the windsurfing world take the honour of raising the curtains on the 2019 PWA World Tour, on the pristine beaches of Lac Bay, Bonaire, which has produced some of the biggest freestyle names on the planet. It will be the first time back to the Dutch Antilles since 2014 and an event not to be missed.

Meanwhile, the PWA is delighted to announce a brand new contest on the calendar in Marignane, France, which will stage the first Men’s and Women’s Slalom skirmish of the year in April, with foil expected to be included in the event also. With such a strong racing pedigree, France’s own slalom superstars will be hard to beat in this showdown of pure racing, at this much anticipated event.

Provisional Calendar 2019

- Bonaire - (9th-13th April) Freestyle
- France - (17th-22nd April) Slalom (Foil TBC)
- Japan - (10th-15th May) Slalom and Foil
- Korea - (18th-23rd May) Slalom (Foil TBC)
- Costa Brava - (28th May - 2nd June) Foil
- Portugal (15th-22nd June) Slalom, Freestyle, Foil
- Gran Canaria (14th-20th July) Wave
- Fuerteventura (25th July - 3rd August) Freestyle, Slalom
- Tenerife (5th-11th August) Wave
- Klitmøller (9th-14th September) Wave men
- Hvide Sande (17th-23rd September) Slalom
- Sylt (27th September - 6th October) Wave, Slalom, Freestyle
- Maui - (27th October - 9th November) Wave
- New Caledonia (19th-24th November) Slalom and Foil
2FF2BD8C-516F-4676-9303-C4BC3180C004.jpeg
Lees meer: https://www.pwaworldtour.com/index.php? ... 179de6df94

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Re: PWA Worldtour 2019

Bericht door Frank-363 » za jan 26, 2019 10:18 am

Opvallende nieuwkomer, dat Marignane in Frankrijk is een echte binnenwater spot in de buurt van Marseille. Kan wel spectactulair worden met een mooie Mistral...

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za jan 26, 2019 10:46 am

Is dat de spot waar de AFF al meerdere jaren highwind slalom laat zien?

Edit: ja dus.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED 326
Teamrider: 99NoveNove
Surf spul: 99NoveNove Sl 89,109 en 129, KA Sails race en Koncept
Contacteer:

Bericht door Guido » za jan 26, 2019 1:56 pm

Etang de Berre

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » za jan 26, 2019 3:06 pm

Het kan daar vreselijk spoken ...!!! de plek waar ik mijn kleinste zeil ooit gevaren heb ...

fokkie2411
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: fanatic Severne my wallet

Bericht door fokkie2411 » za jan 26, 2019 3:55 pm

geen slalom aan de costa brava...achteruit gang voor de pwa...foiling????? waar gaat het naar toe met de PWA???als dit de evenementen moeten zijn om de sport te liften dan hebben ze het goed mis...sorry voor de negativiteit...maar ik zie niet in dat er legers mensen gaan foilen...Er zijn locaties die de pwa alleen daarvoor gaan betalen..foilen is geen windsurfen.....foilen naast het slalommen is prima maar slalom is en blijft gewoon meer actie...succes pwa. met het kapot maken van de sport...

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jan 26, 2019 4:05 pm

ik snap dat ook niet....
Costa Brava is wellicht te onzeker qua wind en dan is met Foilen wellicht meer wedstrijd zekerheid te bieden. Foilen gaat de kant op van Formula in mijn opinie: Jammer. het weerspiegelt zeker niet de markt, daarnaast op veel locaties gaat het foilen niet.

Jinne
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: I-99/P7

Bericht door Jinne » za jan 26, 2019 4:09 pm

Snap er ook niets van...geen slalom meer aan de Costa Brava 😢
Waarom geen combi???

fokkie2411
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door fokkie2411 » wo feb 20, 2019 8:13 pm

weer en teleurstelling voor de PWA...Portugal gaat niet door in zijn geheel.

misschien wel weer in 2020..weer een slalom wedstrijd minder...PWA..PWA...krap eens goed achter je oren....

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo feb 20, 2019 8:22 pm

Dit jaar zijn er 7 slalomevents, vorig jaar waren er dat 6.

https://www.pwaworldtour.com/index.php?id=2208

fokkie2411
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door fokkie2411 » wo feb 20, 2019 8:58 pm

Mark schreef:
wo feb 20, 2019 8:22 pm
Dit jaar zijn er 7 slalomevents, vorig jaar waren er dat 6.

https://www.pwaworldtour.com/index.php?id=2208
Dat zal..3 worden er gehouden aan de andere kant van de wereld..Niet alle wedstrijd surfers hebben er geld voor om al die reizen te maken..ten tweede wordt het eerst bekent gemaakt om het vervolgens te cancellen...zo kun je je reisschema niet plannen en niet ver genoeg vooruit boeken..

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » wo feb 20, 2019 9:13 pm

Bij de wave zijn er wel twee evenementen bij gekomen :cheer:

kleine kanttekening is echter wel dat 4 van de 5 evenementen in euro-onshore condities zijn en slechts één down the line.
jammer dat dat niet wat meer in verhouding is.

Wie bepaald de locaties, sponsoren of PWA zelf?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo feb 20, 2019 9:33 pm

Laat me raden: de sponsor EN de PWA. De laatste wil, de eerste betaalt. Wie betaalt bepaalt al zal de PWA niet op ieder aanbod ingaan.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo feb 20, 2019 9:39 pm

Fokkie, je klinkt wel erg teleurgesteld en gefrustreerd. In mijn ogen worden er best leuke event neergezet en wordt er best geprobeerd een spreiding te maken over disciplines en regio. Als er volgens mij een discipline reden tot klagen had, was dat afgelopen jaar het freestylen.
Dat jij foilen blijkbaar niet wat vindt, betekend niet dat het best kan zijn dat best een boel mensen hier potentie in zien en dit een kans wil geven, blijkbaar op zijn eigen podium ipv alleen als extra optie naast slalom.
Als je klaagt over geografische spreiding moet je misschien ook kijken hoeveel (slalom)events in de Amerika's worden gehouden... Dat is misschien wel schrijnender dan de hoeveelheid events in Europa???

Ben het wel eens met dat het jammer blijft dat er weinig variatie zit in de wave-omstandigheden...

Als ik het een beetje begrijp heeft veel met sponsorgeld / locaties die het initiatief nemen en op kunnen brengen om een dergelijk event te hosten. Ik vind het moelijk om in te schatten hoeveel ruimte de PWA daarin heeft om te manoeuvreren?

fokkie2411
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door fokkie2411 » wo feb 20, 2019 10:27 pm

JanvD schreef:
wo feb 20, 2019 9:39 pm
Fokkie, je klinkt wel erg teleurgesteld en gefrustreerd. In mijn ogen worden er best leuke event neergezet en wordt er best geprobeerd een spreiding te maken over disciplines en regio. Als er volgens mij een discipline reden tot klagen had, was dat afgelopen jaar het freestylen.
Dat jij foilen blijkbaar niet wat vindt, betekend niet dat het best kan zijn dat best een boel mensen hier potentie in zien en dit een kans wil geven, blijkbaar op zijn eigen podium ipv alleen als extra optie naast slalom.
Als je klaagt over geografische spreiding moet je misschien ook kijken hoeveel (slalom)events in de Amerika's worden gehouden... Dat is misschien wel schrijnender dan de hoeveelheid events in Europa???

Ben het wel eens met dat het jammer blijft dat er weinig variatie zit in de wave-omstandigheden...

Als ik het een beetje begrijp heeft veel met sponsorgeld / locaties die het initiatief nemen en op kunnen brengen om een dergelijk event te hosten. Ik vind het moelijk om in te schatten hoeveel ruimte de PWA daarin heeft om te manoeuvreren?
Ik heb niks tegen foilen..heb het van dichtbij mogen aanschouwen maar het mag absoluut niet ten koste gaan van slalom.
Foilen lijkt op formula windsurfen en is gewoon duur....bijna niemand vaart nog op formula en het foilen kan je echt niet op veel locaties doen in de wereld..Ik heb een groot hart voor de Windsurfsport maar ik ben zeker ook kritisch..en dat mag en moet soms ook ..kijk ff wat het kost om een formula set aan te schaffen..die kosten ben je ook kwijt voor foilen..een standaard set gaat niet op een foilboard zoals iedereen denkt. foilen is ook een andere techniek dan gewoon windsurfen..ernaast doen als extra discipline prima..maar niet ten koste van..

De PWA heeft het format van het organiseren van slalom freestyle of wave enz...ze zoeken sponsoren op goede windsurflocaties om windstrijden te kunnen houden. De PWA windsurfers betalen allemaal per wedstrijd inschrijf geld om de PWA draaiende te houden..De sponsoren betalen het prijzengeld en voor de eerste 24 geplaatste wedstrijdsurfers hun verblijf..

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do feb 21, 2019 9:38 am

Foil rekt, net als Formula, het windbereik van een evenement flink op. Ik was vorig jaar bij het event bij La Balena en daar zag je wel gebeuren dat het foilen wel ruim in het onderste bereik van de slalomcondities doorging. Liever zeker foilen dan twijfelachtig slalommen leek het devies, da's jammer want wedstrijd-foil is voor het publiek wel ver-van-mijn-bed/budget.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo mar 20, 2019 5:19 pm

PWA update maart.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo mar 20, 2019 11:24 pm

Huug schreef:
do feb 21, 2019 9:38 am
Foil rekt, net als Formula, het windbereik van een evenement flink op. Ik was vorig jaar bij het event bij La Balena en daar zag je wel gebeuren dat het foilen wel ruim in het onderste bereik van de slalomcondities doorging. Liever zeker foilen dan twijfelachtig slalommen leek het devies, da's jammer want wedstrijd-foil is voor het publiek wel ver-van-mijn-bed/budget.
Oneens. Volledige slalomquiver (idealiter) = 3 boards, per board 3 vinnen en 6 tuigages. Volledige foilquiver (idealiter) = 1 board, 3 zeilen en 1 foil met 2 wings.

Dat laatste is zekerweten goedkoper. Daarbij kom je met alleen een 9 of 10m ook al een heel eind op de foil, zeker als ze overschakelen naar slalom als t een beetje gaat waaien.

@fokkie2411 , ik weet niet of je wel eens live PWA hebt gekeken, maar slalom is dus echt geen bal aan he. Ik ben meestal na 1 slalomrace wel klaar en elke race ziet er hetzelfde uit... Zeker met de slechte beeldkwaliteit soms is het amper te volgen (watnatuurlijk ook geld voor foil). wave en freestyle volg ik wel graag de hele competitie omdat er de hele tijd wat gebeurt. Foil vind ik interessant omdat er veel meer dynamiek in de wedstrijden zit dan in 2 min hard downwind en een gijpje draaien.

Om zelf te doen vind ik slalom ook echt saai geworden, beetje heen en weer varen de hele dag en de meesten bepalen achteraf aan de hand van de GPSdata of het een goede sessie was of niet... De spullen varen ook nog eens vreselijk oncomfortabel vergeleken met de rest wat er op de markt is, ik zie t niet zo. Ieder zn ding, maar voor mij 10x liever foilen.

fokkie2411
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door fokkie2411 » vr mar 22, 2019 7:24 pm

WhiteofHeart schreef:
wo mar 20, 2019 11:24 pm
Huug schreef:
do feb 21, 2019 9:38 am
Oneens. Volledige slalomquiver (idealiter) = 3 boards, per board 3 vinnen en 6 tuigages. Volledige foilquiver (idealiter) = 1 board, 3 zeilen en 1 foil met 2 wings.

Dat laatste is zekerweten goedkoper. Daarbij kom je met alleen een 9 of 10m ook al een heel eind op de foil, zeker als ze overschakelen naar slalom als t een beetje gaat waaien.

@fokkie2411 , ik weet niet of je wel eens live PWA hebt gekeken, maar slalom is dus echt geen bal aan he. Ik ben meestal na 1 slalomrace wel klaar en elke race ziet er hetzelfde uit... Zeker met de slechte beeldkwaliteit soms is het amper te volgen (watnatuurlijk ook geld voor foil). wave en freestyle volg ik wel graag de hele competitie omdat er de hele tijd wat gebeurt. Foil vind ik interessant omdat er veel meer dynamiek in de wedstrijden zit dan in 2 min hard downwind en een gijpje draaien.

Om zelf te doen vind ik slalom ook echt saai geworden, beetje heen en weer varen de hele dag en de meesten bepalen achteraf aan de hand van de GPSdata of het een goede sessie was of niet... De spullen varen ook nog eens vreselijk oncomfortabel vergeleken met de rest wat er op de markt is, ik zie t niet zo. Ieder zn ding, maar voor mij 10x liever @Fokkie[/menti@Fokkie[/m@Fokkie

belangrijkste verandering bij de zeilen is het maximale grootte van zeilen. 9.0 m2.. is het maximale wat ingeschreven gaat worden volgend jaar.. maar de windlimiet gaat niet veranderen. Dit betekent dat de 8.6 met daaronder de slalomboards met 72 breedte weer smaller gemaakt kunnen worden.. omdat het gat tussen 8.6 en 9.7 of 9.4 kleiner is geworden. Er gaat dan waarschijnlijk eerder gefoild worden op elk event.. maar goed dit houden ze 2 jaar vol en omdat de afzetmarkt van foil te laag is en alle slalom boards met foilkast worden uitgevoerd welke zwaarder zijn dan de dp

Ik ben trouwens een slalom freak en geen freestyle kenner...Ik hoop trouwens dat er maximaal wind gaat staan aan de costa brava...dan gaat het foilen ook niet door..hihi...

Plaats reactie