Als je eens kennis wil maken met suppen

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Als je eens kennis wil maken met suppen

Bericht door Jeroensurf » di jun 06, 2017 8:33 pm

Beste Eric,
Als allereerste welkom.
Het is je 1e post maar ik lees eerlijk er gezegd geen enkel argument in waarom ik je post serieus moet nemen.
Je schrijft dat je verschillende boards en peddel hebt, maar vermeld niet wat voor merk/type/bouwjaar/uitvoering en wat daar dan de ervaring/vergelijking mee is met de Action. (en evt waar jedat is aangesmeerd als je veel mindere hebt gehad die echt heel duur waren.
Oftewel wat jouw referentiekader is om te beoordelen of iets goed/slecht is mij als lezer absoluut niet duidelijk.
Het komt nu nogal Trumperiaans als Fake-news over op mij.

Verder is dit een windsurf forum, wat is jouw motivatie om hier jouwe eerste post over een sup hier te posten?
Ik lees het graag en mocht ik er volkomen naast zitten en kom je de volgende keer wel met een goed beargumenteerd verhaal dan alvast bij deze mijn excuses.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 06, 2017 8:51 pm

Ik zal het doorgeven aan de dame en heer die ik gisteren bezig zag op Action Sup op hun knieën omdat ze met geen mogelijkheid konden blijven staan, dat we reëel moeten blijven.
In China maken ze alles, inderdaad, ook de duurdere boards. En die laatste maken ze dan net ff beter.
Eerlijk is eerlijk, hun zoontje had het best aardig onder controle.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » di jun 06, 2017 9:51 pm

Jup ik zag er zondag ook eentje. 10 min en de dame ging aardig heen en weer. Zag er in het begin wel wiebelig uit maar kan ook zijn omdat het een beginner was. Blijkbaar heeft niet iedereen een super stabiel board nodig. En ja er zullen ongetwijfeld (veel) betere zijn.. maar als je weet wat je koopt kun je er toch veel plezier mee hebben.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 06, 2017 10:09 pm

Ik zie bij elke Friday Night Sup beginners op inflatables die een stuk stabieler staan dan het echtpaar gisteren. Dat je eens wil wippen kan ik me voorstellen, maar tijdens het suppen vind ik het ongepast

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades

Bericht door Geert » wo jun 07, 2017 8:54 pm

Eric55 schreef:
di jun 06, 2017 1:26 pm
Over de foto-test met het doorknikken, even verderop. Ik zet als het moet een serie foto's erop met precies het omgekeerde. Dus dat de Action-uitvoering strak blijft.

Gewoon eerlijk en reeel blijven, toch?
Nou Eric, ...ik zou de daad bij het woord voegen als ik jou was :wink:

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo jun 07, 2017 9:29 pm

ik ken iemand die er twee heeft, en ik heb zelf een Fanatic met goeie pomp en meter er op.
Lijkt mij ook wel een leuk idee om eens te proberen, al denk ik niet dat Kater de waarheid verdraaid...

Zal eens kijken wanneer ik een board mag lenen

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do jun 08, 2017 8:55 am

Mwa neem aan dat men die testen niet faked. Daar hebben ze alleen zichzelf mee..

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » zo jun 18, 2017 10:24 pm

Gisteren gesupped met zo'n instap model
Als je hem gebruikt zonder goeie pomp en +60kg bent dan is het geen goed idee....
- We kregen hem alleen op 15 PSI met mijn Fanatic pomp
- Staan op de kant wilde de eigenaar niet, maar met wat arm druk was het verschil al duidelijk zichtbaar....
- Met 85kg heb je continu natte voeten (ervaring!)
- mijn FlyAir haalt eenvoudig 8 a 10km/h AVG, dat board haalt +-5 ....
- de plastic paddel is net aan voldoende, maar alu buigt snel!

Is het wat om kennis te maken met suppen? Ja
Heb je er wat aan na 3 weken? Nee

Klopt de foto? Lastig te zeggen, maar als je de standaard pomp gebruikt, dan krijg je er geen 15 PSI in...

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma jun 19, 2017 10:12 am

Toevallig gisteren op Wijk aan Zee ge(s)pield met zo'n ding en daar is ie ook voor gekocht. Echt suppen vind ik niks maar met de koters spelen op het water en ze een golfje af laten rijden is helemaal top, hij mag mee op vakantie:-). Voor een klein stukje zo af en toe te peddelen en low-budget kennismaken is ie dus best leuk maar wil je echt gaan suppen dan schaar ik me helemaal achter het verhaal van Raymond hierboven. Hij was trouwens tot op de max (14,5 psi) opgepompt (met de NIET-standaard pomp) en ik had met 82kg inderdaad ook natte voeten (zakte wat door), vrouwlief van 50kg had echter nergens last van, ze stond er voor het eerst op, peddelde zo weg en kwam een kwartier later weer droog terug.

Als je uiteraard lekker spartaans wil trainen en je het voor de conditie en balans doet is het een top ding want hij peddelt lekker zwaar en is ook lekker instabiel :P.

De buren van ons hadden een starboard inflatable maar vond dat geen vergelijk, die was echt fors breder en dikker...dus stabieler en stijver maar was ook echt fors zwaarder wat ik echt wel een nadeel vind met kids.

Kolina
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Windsurfparts.nl Vinnetjes.nl
Surf spul: Ja een beetje veel

Bericht door Kolina » do jun 22, 2017 9:17 pm

Traptrede
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Traptrede » vr jun 30, 2017 4:27 pm

Hallo, ook een nieuw lid op dit forum.
Dit draadje heb ik al even gevolgd, we hebben ook het Action board in huis liggen.

Voor mijn dochter (60 kg) een aardig board, maar voor mijzelf (95 kg) iets minder. Met windstil weer kom ik er prima op weg en kan ik er ook gewoon een uur ( of langer, nog niet geprobeerd) op blijven peddelen.
Nu zoek ik een beter board voor mijzelf en kwam daarbij de boards van Aqua Marina tegen, oa de Monster en Magma zouden binnen mijn budget en gewichtsklasse vallen. Heeft iemand hier ervaring mee, of andere suggesties voor een voor mij betaalbaar board?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr jun 30, 2017 6:39 pm

Surfen is duur, dus voor een goed nieuw board betaal je flink. Tweede hands zijn de prijzen stukken beter.

Wil je graag nieuw en budget, kijk dan eens bij gong. Ze zullen nog een stuk duurder zijn dan aqua marina, maar dan heb je wel een goed board.

Moet het een inflatable zijn?

Traptrede
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Traptrede » vr jun 30, 2017 8:18 pm

Bedankt vast voor je reactie!
Het moet inderdaad een inflatable zijn, vervoer en stalling gaat anders een probleem worden.

Even bij de Gong boards gekeken, deze zien er net wat netter en completer uit voor een redelijke prijs.
Wat wel opvalt bij deze boards is dat ze twee inch dunner zijn dan bv de Aqua Marina boards, merk je dat in stabiliteit of drijfvermogen?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr jun 30, 2017 8:57 pm

Ik moet toegeven dat ik er niet heel veel van weet. Je zou even contact kunnen opnemen met supsurfing.nl. Die kan je vast goed adviseren. Uiteindelijk zal volume en breedte het meeste bijdragen aan stabiliteit lijkt mij.

Traptrede
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Traptrede » za jul 01, 2017 12:26 pm

Ga even contact opnemen met ze.
Op andere plaatsen dan de verkoop site kan ik eigenlijk erg weinig over Gong boards vinden.

Meer mensen tips voor redelijke boards in de lagere prijsklasse?
Bij Decathlon zag ik ook boards voor rond de €400,- heeft iemand hier ervaring mee?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » za jul 01, 2017 6:59 pm

Gong wordt veel verkocht hoor. Daar moet wel wat over te vinden zijn. Ik ken best veel mensen met een gong, maar niet met de inflatable.

Wat ik in mijn eerste reactie bedoelde Is dat als je echt budget wil gaan je ook geen goed fijn board gaat krijgen. Zelf zou ik niet voor zo'n decathlon board gaan in ieder geval.

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 » zo jul 02, 2017 11:04 am

De big basterd van Brunotti in Steenwijk (AK) voor 525 ( gebruikt) stevig stabiel goed ding ( past ook een zeil op)

Traptrede
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Traptrede » ma jul 03, 2017 9:55 am

Decathlon heb ik inderdaad geschrapt, Harde boards van Gong is inderdaad veel meer over te vinden dan de inflatables, ben daarover dus nog iets terughoudend.
Het Brunotti board lijkt voor mij wel erg breed om wat snelheid mee te maken en is ook meer gemaakt voor windsurfen lijkt het. Windsurfen wordt er voor mij zeker niet, dus twijfel.
Op de site van Kater worden boards getest op doorbuigen, daar staat een Aqua Marina tussen die nog redelijk scoort, zouden andere modellen van dezelfde fabrikant ongeveer dezelfde score hebben?
Misschien maar eens een les nemen hier of daar en proberen wat voor soort board ik eigenlijk wil😃

Traptrede
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Traptrede » di jul 18, 2017 2:00 pm

Inmiddels is mij een ander Brunotti board voor weinig aangeboden, met testmogelijkheid.
Dit is meer een race/ tour board en heb ik na een grondige test nu thuis liggen.
Voor mij voldoende board om afstanden met redelijke snelheid af te leggen en toch nog stabiel genoeg. We hebben er zelfs al op gegolfsurfd en ook dat ging prima, ik ben dus helemaal tevreden!!

paiso
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: upgrading

Bericht door paiso » zo jul 23, 2017 7:32 pm

paiso schreef:
za mei 27, 2017 6:00 pm
Heb hem ook gekocht.
Prima koop, we hebbener al twee dagen dikke pret mee.
Snap bovenstaande verhaal dan ook echt niet.
Ik ben 85kg en kan prima suppen op dat ding.
Nee heb geen geld voor een echte en heb ook geen referentiekader, nooit eerder gesupt.
Dat ie instabiel is lijkt me logisch, dat hoort toc zo dat je je best moet doen om je evenwicht te houden?
Super voor de kids, drie, vier kids tegelijk ermee weg.
Dikke pret en idd een veredeld luchtbed, maar dan een hele erge goede.
Mijn vrouw ook happy, die vaarde er ook zo mee weg.
Ik vond juist dat de pomp prima was en de
Krakkemigge peddel, peddelt gewoon goed.
Het is maar wat je verwacht denk ik als je 149 euro uitgeeft.
Hoe lang die meegaat weet ik niet maar zal het tzt eerlijk posten.
Hij moet deze zomer mee op kampeer vakantie naar Cornwall dus ben benieuwd!
Hij paste niet Meer in de auto dus kan geen ervaringen delen over dikke golven met de action sup.
Wel weet ik dat ie wat van vorm is veranderd.
Niet meer mooi recht.
Maar nog steeds blij mee, dat wel.

Plaats reactie