Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe lang gaat een surfpak mee?

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo okt 27, 2019 6:19 pm

Wat zijn jullie ervaringen met levensduur van pakken?

Mijn ervaring is beperkt:
Patagonia R4 Back-ZIP Wetsuit
Gekocht maart 2016, dus 3,5 jaar gebruikt. Ongeveer 120 sessie mee gevaren. Alleeen hoogzomer gebruik ik een ánder pak, met korte mouwen. Nu merk ik dat er water in komt en zie ik dat de liquid seal op naden breekt.

Gevoelsmatig vind ik dat een pak van €475 toch wel een jaar langer echt warm mag blijven (ook bij gebruik in de winter).

Vandaar mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met levensduur van pakken?

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Hoe lang gaat een surfpak mee?

Bericht door GerP » zo okt 27, 2019 6:39 pm

Ik heb vorig jaar een Rip Curl Flash Bomb 4/3, zip free gekocht (+- 500 euro). Top model, daar zit ik lang goed mee dacht ik...
Vorig jaar voelde die eind november gewoon warm aan. Nu een jaar later is dit al veel minder, bij het betreden van het water voelt de liesregio koud aan en ook de schouder regio. Daar haal ik zonder neopreen ondergoed de winter niet mee.

Gebuik het pak van oktober tot begin mei, 1 a 2 sessie per week, spoel het elke keer goed uit in lauw water. Maar helaas pindakaas...

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe » zo okt 27, 2019 7:30 pm

Gemiddeld 4 jaar lukt mij wel, had een ion, die was na 3 jaar op.
Nu een cskin ook inmiddels 3 jaar en begint wel wat slechter te worden, bij de kraag, en op 1 plaats de naad wat los(maar weer gelijmd)
Voelt zeker nog niet koud aan, paar weken geleden(Enkhuizen)met 8 graden gevaren, maar mn lijf niet koud, (en ja ik ben een kou kleum)

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo okt 27, 2019 7:42 pm

Mijn ION van 175,- gaat al een jaar of 4 mee, 120-150 sessies denk ik. Pak heeft nu vele kleine beschadigingen maar tot in December voldoet het nog. Als het echt koud wordt gebruik ik een nieuwer, warmer pak, met een hooded vest en van die Iannovated blaasbuisjes in mijn handschoenen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo okt 27, 2019 7:53 pm

Jaren gebruik zegt niet zo veel vind ik. Mijn goede pakken gaan gemiddeld zo'n 100-150 sessies mee, dat is ongeveer een jaar gebruik voor mij voor een 5/3, of 4-5 jaar voor een 3/2 (want als 5/3 echt te warm is kan ik ook prima in een zwembroek).

Heb ion, mystic, gul, magic marine, prolimit en Jobe gehad recentlijk, niet heel onder de indruk, allemaal gewoon pakken, sommige gingen na 10 sessies stuk, de Mystic shorty is na 8 jaar nog steeds goed! (Qua prijs sommige in de uitverkoop 70€ en anderen 350€, wat totaal niet gerelateerd is aan de levensduur).

Sinds ik gesponsord ben door F-One alleen nog maar Manera pakken, trapeze, schoentjes etc.etc. en ben enorm onder de indruk. Is 3D ontworpen (als enige merk) en echt 2x zo stretchy als alle andere pakken die ik heb gehad! De pakken zien er uit als een maatje kleiner, als je er naast staat denk je dat je hem echt niet past, maar als je hem aan hebt zit ie zo lekker dat je niet voelt dat je hem aan hebt, en voelt ie als je op je hurken zit precies hetzelfde als wanneer je rechtop staat! Ik heb zelf de Magma pakken van Manera, de X10D zou nog flexibeler moeten zijn. De Magma 4/3 is nu nog ruim warm genoeg om niet afgeschrikt te worden om een paar dagen achter elkaar de hele dag backloopjes te oefenen.

Je moet natuurlijk ook met Manera wel oppassen met scherpe dingen, maar dat is met elk pak, als je een vin in je been krijgt gaat elk pak stuk zegmaar...

Je kan het zien als een "gekleurde" review, maar probeer er is eentje aan in de winkel zou ik zeggen ;).

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » zo okt 27, 2019 9:45 pm

Ik heb 10 jaar met een Ripcurl gedaan, maar die was zelfs afgelopen zaterdag al een beetje koud met extra hesje erbij. Is vooral hard achteruit gegaan sinds ik ben gaan foilen omdat je dan 8x zoveel sessies maakt (tenzij je met groot materiaal vaart).
Dus nu een 5/4 NP Mission besteld in de aanbieding. Zou een goed pak moeten zijn... :)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma okt 28, 2019 9:18 am

Mijn huidige pak begint na 4 jaar wel lelijk te verminderen, voor de sealing van de naden en de schouders. Voor de sealing maakt het aantal sessies volgens mij niet zoveel uit maar de leeftijd van het pak wel. De seals verharden na verloop van tijd, eenmaal hard verbrokkelen ze en begint je pak te lekken. Een pak trekt dus beter 200 sessies in één jaar dan 100 sessies in vier...

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma okt 28, 2019 9:57 am

M’n RipCurl Flashbomb zipfree 3/2 is na 2jaar echt wel op.
Heb de pijpen (net onder de knie) en mouwen ingekort. Ook vanwege het afknellen van de onderarmen Rond de hals is. Deze heeft nu wel zo’n 100-120sessies gehad en heb ik lang door gedragen tot het echt niet meer ging qua temperatuur.

Nu Sooruz, serieus goed pak. Flexibel & stretchy levensduur lijkt ook goed en qua prijs stukken goedkoper dan een Flashbomb.
M’n vriendin heeft ook een Sooruz en die heeft een beperking in de mobiliteit van de schouder, die trekt een frontzip met gemak aan en uit.
Bij veel sessies zoals WhiteofHeart schrijft Max 2jaar.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma okt 28, 2019 12:22 pm

Ik heb veel verschillende pakken en veel verschillende gehad: o.a Oneill, Cskins, Ripcurl, Bodyglove, Xcell, Matuse en gemiddeld gaat een pak bij mijn3 jaar mee dat ze echt goed zijn. Het 4e jaar gaat nog wel maar worden ze frisser.
Positieve uitschieter qua levensduur: Cskins, daarmee doe ik probleemloos 5jaar.
Bij andere merken als Ripcurl E-bomb merk ik dat ze soepeler zijn of Oneill: snelst drogende, maar hoewel ik er net weer een heb gekocht zijn Oneils bij mij het snelst hun warmte kwijt.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » ma okt 28, 2019 4:29 pm

Pakken gaan bij mij 2 jaar mee, en duurdere schoentjes (klasse 80 euro) maar max een half jaar. Gek genoeg gaan ascan schoentjes wel weer langer mee.

Ik surf wel 60 sessies per jaar en altijd met schoentjes aan.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma okt 28, 2019 5:14 pm

Slechte ervaringen met PL en O’Neil Psycho. Deze pakken gingen maar een paar sessie’s mee.
Wel hele goede ervaring met het old school merk “Gul”. Deze pakken bezit ik nu ruim 6 jaar (zomer en winter pak)
Sinds vorige jaar de Magna Manera 4/3 erbij.
Naast dat de dat de stof ruw geworden is. (Door het dragen van de plank🤨), nog steeds lekker warm, mooie pas vorm en redelijk snel aan en uit te trekken.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma okt 28, 2019 7:08 pm

Gemiddeld 2 jaar bij mij, niet echt groot verschil in pak gemerkt.
twee prolimits gehad, ION en NP pak in dikte 5/3. Type weet ik niet meer precies maar koop meestal pak in het middensegment.
Ion bleef wel langste zijn vorm behouden had ik het idee, andere pakken leken na een tijdje wat ruimer te worden.
Doe ongeveer 50 sessie per jaar windsurfend maar gebruik zelfde pak ook nog een voor surfen(30 sessies per jaar) en hier slijten ze wel veel harder door heb ik het idee.
En ook nog zo'n 10x waterfun (plankzeilen/wakeboarden/kiteboarden) per jaar. kortom na 180x gebruik is mijn pak wel op.
Meestal begeven de naden het eerst maar ook wel neopreen dat bij de uiteinde begint af te brokkelen.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » ma okt 28, 2019 9:34 pm

tristan55555 schreef:
ma okt 28, 2019 4:29 pm
Pakken gaan bij mij 2 jaar mee, en duurdere schoentjes (klasse 80 euro) maar max een half jaar. Gek genoeg gaan ascan schoentjes wel weer langer mee.

Ik surf wel 60 sessies per jaar en altijd met schoentjes aan.
Wat :-? ? Twee paar schoenen per jaar? Loop je er een marathon op ofzo? Waarom gaan ze stuk?

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Te veel

Bericht door jeroentvb » ma okt 28, 2019 11:14 pm

Ik heb een c-skins junior 5/4/3 pak. Ben enorm licht en niet breed, dus het was dat of de kleinste herenmaat.
Gaat nu 3 jaar en zo’n 100 sessies mee. Wel 2 scheurtjes in het nek stuk moeten repareren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik hem afgelopen winter veel over mijn hoofd met cap van mijn onderlaag met cap heb gedaan.
Merk wel dat ie nu wat ouder wordt. Mijn knieën zijn wat dunner aan het worden (ik zit vaak op mijn knieën bij het optuigen) en hij is een stuk minder stretchy.

In de winter en nu het kouder wordt doe ik er een onderlaag met cap (hooded vest) onder. Ook van c-skins. Dat vind ik nog steeds een van mijn beste aankopen voor het windsurfen.

In de zomer heb ik ook altijd mijn pak aan. Tenzij het 25+ graden is, dan een boardshort en een t-shirt

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » di okt 29, 2019 10:19 am

@EdwinR

Vaak gaat de binnenkant van de schoentjes kapot, dan sta je ineens op een stuk materiaal dat steeds onder je hiel zit.

Ook de onderkant slijt wel is door.

Maar met de Ascans geen last meer. Ik heb 2 reservepaar op zolder staan vanwege de prijs, maar die zijn dus nog niet nodig :-)

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » wo okt 30, 2019 7:39 am

Mijn oudste pakken (5/3 NP, shorty en korte mouw 3mm van Sola) heb ik denk ik in 2003 gekocht en die pakken zijn nog steeds goed bruikbaar. Inmiddels ook wat nieuwere ION's in m'n bezit en die zijn vooral lichter, minder slijtvast, kwetsbaarder en in sommige omstandigheden zeker niet warmer.

Ook ik werk met 'laagjes' in de vorm van een hooded shirt en neopreen T shirt. Zomerschoentjes gaan 2 jaar mee en winterschoenen 3 tot 5 jaar.

Vroeger 60+ sessie's per jaar. Afgelopen paar jaren ergens tussen de 40 en 60.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo okt 30, 2019 2:22 pm

En..... wat mij ook opvalt. De pakken drogen heel slecht. Ondanks dat ik de pakken binnenkant en de buitenkant laat drogen blijven de slechte pakken vochtig. En van een terug roep actie heeft de leverancier nog nooit gehoord is mijn beleving.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo okt 30, 2019 6:35 pm

Kapitein Rob: met het gevaar om een open deur in te trappen: spoel je je pak wel eens uit met zoet water na gebruik? Alles waar zout in zit blijft vocht aantrekken.

gr MB

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo okt 30, 2019 8:23 pm

Ik was mn wetsuits 2-3x per jaar (30grd en laagste stand centrifugeren)
Afhankelijk van hoe ransig ze zijn, vooral ook zoals hierboven dat zoute water eruit wassen.

Het zal de levensduur wel niet bevorderen, maar dat vind ik niet erg.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » wo okt 30, 2019 9:12 pm

Kapitein Rob schreef:
wo okt 30, 2019 2:22 pm
En..... wat mij ook opvalt. De pakken drogen heel slecht. Ondanks dat ik de pakken binnenkant en de buitenkant laat drogen blijven de slechte pakken vochtig. En van een terug roep actie heeft de leverancier nog nooit gehoord is mijn beleving.
Volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat oudere pakken grotere delen glad neopreen hebben, modernere pakken zijn vaak ook aan de buitenkant geheel voorzien van een lining (laagje stof) dit blijft wat langer vochtig of trekt vocht aan.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo okt 30, 2019 9:18 pm

Dank oossie & FR, mijn opmerking was overigens specifiek op KR gericht. Alle geweven of met celstructuur gemaakte stoffen die je op zout water gebruikt houden water vast door de zoutkristallen die de stof vasthoudt, totdat het zout eruit gespoeld wordt met zoet water.

Ik spoel alles wat ik op zout water heb gebruikt altijd met zoet water als ik thuis kom (Ja, ook zeilen en board). Het pak zal zonder die maatregel niet aan isolatie inboeten maar nooit echt droog worden als je niet spoelt. In een klam pak stappen voordat je aan een sessie begint draagt ook niet echt bij aan de vreugde en dan heb ik het nog niet eens over de geur die er uitkomt.

Nogmaals, ik veronderstel dat ik dat toch wel een open deur geval mag noemen met zoveel ervaringsdeskundigen hier.

gr MB

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo okt 30, 2019 9:21 pm

Overigens, voor de zoetwaterpiloten: in de winter plassen in je pak geeft exact dezelfde symptomen.

gr MB

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo okt 30, 2019 9:47 pm

matchbox008 schreef:
wo okt 30, 2019 9:21 pm
Overigens, voor de zoetwaterpiloten: in de winter plassen in je pak geeft exact dezelfde symptomen.

gr MB
Hahahaha niet alleen in de winter... :whip:

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » vr nov 01, 2019 12:45 pm

Ik draag een Brunotti defence series is nu 2 jaar oud ca 150x sessies lijkt nog prima. Schoenen max een jaar. Zoawel pak als schoenen hebben mij meermalen behoed voor wonden van vlijmscherpe oesters en wiervinnen.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » do nov 28, 2019 6:15 pm

Wiehoe! Lang leve Black Friday, vandaag toch met 20% korting een Patagonia R5 besteld, heeeeeeeerlijk warm voor de komende 4 maanden :-)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do nov 28, 2019 6:17 pm

Wie verkoopt dit merk?

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » do nov 28, 2019 6:50 pm

Versus

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do nov 28, 2019 8:28 pm

Voor wie iets minder duur warm pak wil:
Ik heb als probeersel een winterpak besteld van: https://needessentialseu.com/
Dat is "merkloos" , geen printjes, labels, marketing etc, maar wel erg netjes afgewerkt voor een zacht prijsje.
De eerste indruk is positief!

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » do nov 28, 2019 11:24 pm

Zelfde filosofie van Nederlandse bodem:
https://srface.com/

Half jaartje intensief mee gevaren tot nu toe, bevalt ook goed.
Scherpe prijs en erg nette afwerking.

Met mijn laatste 2 dure O'neill pakken had ik toch vrij snel last van lekkage op de naden.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr nov 29, 2019 8:11 am

Die kwamen net te laat in beeld.
Van Needessentials weet ik dat de kerel die het heeft opgezet jaren wetsuits heeft ontwikkeld voor Oneill en Xcell en daar heeft hij ook zijn materiaalkennis en snit vandaan. Merken als Oneill, Cskins en Xcell zitten mij als gegoten en zo ook deze.

Plaats reactie