Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

koude en onderkoeling tips

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

koude en onderkoeling tips

Bericht door Jurjen » vr nov 30, 2007 10:43 pm

Een paar tips om verantwoord en langer in lage temeraturen te kunnen surfen.

Zorg voor een goed passend surfpak van 5 mm dik of dikker. bij voorkeur zonder gaten :-?

Een neopreen hemd onder je surfpak (scheeld heel veel) eventueel met capuchon
(ik gebruik een dergelijk shirt ook vaak onder een shorty in de nazomer)

Schoentjes is eveneens een aanrader

Handschoenen / wanten. prettig om de wind van je handen te houden. De meesten opteren handschoenen / wanten met een open palm.

Gebruik een neopreen hoofdband/capuchon. Via je hoofd verlies je heel veel wamte.

GEEN lycra over je pak aantrekken.
De pakken zijn niet voor niets glad aan de buitenkant. Het water kan er
dan snel aflopen ipv dat het in het stof blijft.

Niet lang op de oever blijven staan. (hier krijg je het juist koud van)

Neem een thermoskan thee of koffie oid. mee nemen om in de pauzes een beetje op te warmen.

Neem voor de zekerheid een iets groter board en om dat te compenseren eventueel een iets kleiner zeil.

Zorgt dat je surfsetje in orde is. Carbon en plastic breken sneller en makkelijker bij lage temeraturen. Controleer regelmatig alle touwtjes en vergeet de base niet.

Gebruik een oude winterjas om op de oever over je surfpak aan te trekken.

Ga met meerderen het water op. En laat anderen weten als dat je het water op gaat.

Iets wat wij sinds kort doen. Neem een telefoon mee in een aquabag.
Bij materiaalpech voel je je heel snel heel klein worden.
Zorg dan wel dat je het telefoonnummer van de dichst bijzijnde reddingsbrigade/KNRM in je telefoon hebt staan.

Houd elkaar in de gaten!!

Als je het water op gaat surf dan tot je koude handen hebt (meestal al na een paar rakken)
Ga dan naar de kant en warm even op tot je handen niet meer koud aanvoelen.
En ga dan meteen weer het water op tot je handen weer koud zijn.
Warm dan weer even op de oever.
Na een 2 tot 4 keer (afhankelijk van de temperatuur) herhaald te hebben krijg je geen tot nauwerlijks nog koude handen laat staan pijnlijke tintelende handen.

Ken je limieten. Ga niet surfen in lage temperaturen in condities die te veel voor je zijn. Maw vermijd veel zwemmen.

Surf niet door tot het niet meer gaat. Juist dan als het lichaam uitgeput is. Val je meer en duurt het langer om weer op de plank te komen.

Off shore wind geeft uiteraard een groter risico als onshore wind. Bij pech of oververmoeidheid drijf je verder van de oever af ipv dichterbij te komen.

Bij materiaalpech.
Ga op je plank zitten waarbij je het best met je benen op het board houd ipv in het water en zwaai met 2 armen naar anderen. Dit is het internationale noodsignaal.
Belangrijk!
Raak niet in paniek. Scheld van mijn part de hele wereld bij elkaar als dat voorkomt dat je in paniek raakt.
De laatste keer dat ik materiaal pech had (februari 2006). Maakte ik meteen een plan.
Kijk naar je positie op het water.
Kijk in welke richting je afdrijft. (naar anderen toe of juist ervanaf)
Naar de dichbijzijnde oever of juist ervan af
Kijk of er anderen in je buurt zijn.
Indien je ver van de oever af bent en / of er komt geen hulp. Besluit dan snel om een noodpakket te maken van je zeil of dump het zeil meteen. En peddel naar de dichtsbijzijnde oever. 5 minuten in / op koud water zonder beschutting kan al lang zijn. Een flink eind teruglopen is veiliger als een stuk verder moeten peddelen.

Onthoud. Een lage temperatuur zuigt energie van je lichaam. En die energie is slechts beperkt in je lichaam aanwezig. Als je ver moet zwemmen is de kans reeel dat je de oever niet haalt zonder hulp.

Ik klinkt wellicht een beetje belerend in dit topic. Maar dit zijn allemaal lessen die ik de afgelopen jaren vaak op de harde wijze heb moeten leren.

Vul me gerust aan :)
Laatst gewijzigd door Jurjen op ma dec 03, 2007 6:54 am, 16 keer totaal gewijzigd.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » vr nov 30, 2007 11:02 pm

Van onze belgische collega's
Willy B18 schreef:Kwam hier per toeval op uit.
Zal in de winter zeker niet slecht zijn...
Is dus een gewone neopreen niergordel, met een soort heatpacks die per druk op een knop kunnen geactiveerd worden en dan ongeveer een uur warmte afgeven.
Regeneratie gebeurt door ze 15' in kokend water te steken.

http://www.hotsuits.com.au/

Ik ga alvast proberen er eentje te bestellen... 8)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » vr nov 30, 2007 11:13 pm

als afsluiter

Onderkoeling

Houd elkaar op de oever ook in de gaten.
Enkele aanwijzingen op onderkoeling zijn:
Blauwe lippen en nagels
Rillen
Onsamenhangend praten/brabbelen
Niet meer logisch na kunnen denken.
Eventueel evenwicht stoornissen (dan ben je al erg ver heen)

Wat te doen:
Leg de desbetreffende neer en leg iets onder de knieen en hoofd / hals
Bij voorkeur uit de wind.
Let een isolatiedeken over / onder hem (die dingen kosten 5 euro)
Lees wel even de gebruiksaanwijzing! Die dekens hebben een gouden en zilveren kant. 1 kant is voor oververhitting/verbrandingen en 1 kant voor onderkoeling. De deken zou sterk genoeg moeten zijn om iemand mee te kunnen dragen. (ik heb dit gelukkig nooit hoeven te testen)
Leg broeken/jassen/mutsen/truien/enz over en onder hem/haar.

Houd de onderkoelde horizontaal!

Belangrijkste
Bel voor een ambulance.
Onderkoeling is een levensbedreigende situatie

Houd ademhaling en hartslag in de gaten. Zorg dat je snel eerste hulp kunt verrichten. De eerste minuten bij een hartstilstand zijn letterlijk cruciaal. EHBOer en BHVers zijn hiervoor opgeleid. Indien aanwezig. Regel een defribilator. En zorg dat die bedrijfsklaar is. Die dingen zijn zo ontzettend simpel te bedienen. Dat kan echt iedereen! Het apparaat zegt precies wat je moet doen en wanneer je het moet doen. (ik ben BHVer)

Wat zeker NIET te doen bij een onderkoeld persoon.
Over de armen en benen wrijven. Ook niet het surfpak uittrekken.
In de armen en benen is het bloed veel kouder als in de kern van het lichaam. Door het wrijven komt dat koude bloed in de kern van het lichaam. Wat het verschil kan betekenen tussen leven en ......

Geen alcohol geven. Dit verwijd de bloedvaten met hetzelfde resultaat als hierboven

Geef eventueel licht verteerbaar voedsel.

Warme vloeistof drinken mag maar alleen als de onderkoelde het zelf op kan drinken/vasthouden

Het lichaam moet zichzelf in principe weer opwarmen. Hulp daarbij mag maar overdrijf niet.

Erg belangrijk.
Ga aub niet als een stelletje mongoliede apen op een kluitje vlakbij de onderkoelde staan.
Geeft de hulpverleners wat ruimte.
En zorg voor een taakverdeling. 1 persoon houd de ademhaling in de gaten enz.
Laatst gewijzigd door Jurjen op ma dec 03, 2007 6:52 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » za dec 01, 2007 10:48 am

Jurjen schreef:Onderkoeling

Warme vloeistof mag maar met mate.
Ik heb vroeger eens gelezen dat warme vloeistof met veel suiker nog beter zou zijn, dit om de nieren op gang te helpen (even uit het hoofd).

Dat las ik echter ruim 20 jaar geleden, vandaar bij deze de vraag of iemand hier iets meer over weet.
Inzichten veranderen soms, zoals het geven van alcohol. Ik heb begrepen dat dit heel vroeger gezien werd als werkzaam, maar dat later bleek dat ik echt de nekslag kan zijn.....
Heeft iemand recente kennis omtrent suiker?

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » za dec 01, 2007 1:01 pm

Wat mij een paar jaar terug gered heeft:

Zeil mast en giek af laten zinken ( heb ik eigenlijk nog te lang mee gewacht) en terugzwemmen net onder het wateroppervlak.
Ik ben express niet op mijn plank gaan liggen want als je nat bent en de wind hard en koud koel je te snel af.
Achteraf gezien wel de juiste beslissing.

De reden waarom ik niet snel genoeg het tuig heb laten afzinken is dat ik dacht nog wel terug te kunnen surfen, helaas gingen mijn krachten erg snel achteruit en heb ik mezelf te moeilijk gemaakt.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » za dec 01, 2007 1:19 pm

Wat ik in de winter doe als het ECHT koud is (dus niet zoals nu warmer dan 8 graden):

ik steek mijn handen in het water en droog ze in de lucht. Even doorbijten. Als de handen droog zijn worden ze niet meer koud.

Nog een tip:
Reanimeren doen we tegenwoordig als volgt:
2 keer beademen
30 keer masseren.

Dit vergroot de kans op succes 8)

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » za dec 01, 2007 7:37 pm

wat ik geleerd heb is dat je alleen warme dranken mag toedienen indien het slachtoffer het zelf op kan drinken / vasthouden

en het slachtoffer zo horizontaal mogelijk houden, iig niet met de benen omhoog omdat dan het koude bloed van de benen naar de romp en het hoofd stroomt wat ook weer tot een hartstilstand kan leiden.

als je een telefoon tijdens het varen bij je hebt zorg dan dat je het telefoonnummer van de dichst bijzijnde reddingsbrigade/KNRM in je telefoon hebt staan.

ik heb zelf 2 weken geleden (11-11-2007) nog een tijd in het water gelegen, eerst omdat een surfmaatje kramp had die ik probeerde te helpen, en later zelf omdat de wind minder was geworden waardoor ik niet meer weg kon komen.
kramp is erg vervelend, dit kan je voorkomen door een warming-up te doen voordat je gaat surfen, en je kan het deels verhelpen door die spieren op te rekken als je in het water ligt. daarna wel eerst even op de kant opwarmen en wat drinken... :wink:

ik heb zelf daarom ook een rooksignaal bij me om de aandacht te trekken van mede watersporters als ik niet meer weg kan komen. (die waren er er alleen niet toen ik in het water lag)

ik zit zelf bij de hellevoetse reddingsbrigade, met onderkoeling hebben wij ook regelmatig te maken, ik hoop dat ik zelf nooit naar hun hoef op te bellen omdat ik niet meer terug kan komen.

nog ff een tip: met wat kouder weer een thermoskan thee of koffie oid. mee nemen om in de pauzes een beetje op te warmen.

-Joske-
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door -Joske- » za dec 01, 2007 8:19 pm

Marco B schreef:Wat ik in de winter doe als het ECHT koud is (dus niet zoals nu warmer dan 8 graden):

ik steek mijn handen in het water en droog ze in de lucht. Even doorbijten. Als de handen droog zijn worden ze niet meer koud.

Nog een tip:
Reanimeren doen we tegenwoordig als volgt:
2 keer beademen.
30 keer masseren.

Dit vergroot de kans op succes 8)
Ben er niet echt ervaren mee, heb wel eens 2 dagen cursus gehad. Maar volges mij wisseld dat nogal vaak. Wij hadde toen 2 keer beademen en 12 keer masseren.

Sapphire
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Board: angulo sumo 126 l. + north sails crossride 6.0 2006
Contacteer:

Bericht door Sapphire » za dec 01, 2007 9:03 pm

voor je handen: Afwashandschoenen !! daaronder dunne stoffen handschoenen, geen last van kramp, en je houdt goed grip op je giek.. soms is het alleen beetje te warm !!

afwashandschoenen zijn de beste!! en ze komen in mooie kleuren ( fluor roze en geel :lol: )

Hangloose
NED 242
NED 242
Zeilnummer: NED 242
Surf spul: Fanatic Falcon Maui Sails/Neil Pryde/North booms, North Warps/Ram en Hurricane Custom Fins.
Contacteer:

Bericht door Hangloose » za dec 01, 2007 10:37 pm

Oxbow schreef: Zeil mast en giek af laten zinken ( heb ik eigenlijk nog te lang mee gewacht) en terugzwemmen net onder het wateroppervlak.
Ik ben express niet op mijn plank gaan liggen want als je nat bent en de wind hard en koud koel je te snel af.
Aan het koude water geef je per seconde meer warmte (energie) af dan aan de lucht.

Andre Mook
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic en NP

Bericht door Andre Mook » za dec 01, 2007 11:11 pm

Hangloose schreef:
Oxbow schreef: Zeil mast en giek af laten zinken ( heb ik eigenlijk nog te lang mee gewacht) en terugzwemmen net onder het wateroppervlak.
Aan het koude water geef je per seconde meer warmte (energie) af dan aan de lucht.
Inderdaad. Aan water draag je 25 keer zoveel warmte af dan aan lucht.

Tidalwave
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » zo dec 02, 2007 12:35 pm

Jurjen schreef:Van onze belgische collega's
Is dus een gewone neopreen niergordel, met een soort heatpacks die per druk op een knop kunnen geactiveerd worden en dan ongeveer een uur warmte afgeven.

Jammer dat daar precies je trapeze zit :roll:

Hangloose
NED 242
NED 242
Zeilnummer: NED 242
Surf spul: Fanatic Falcon Maui Sails/Neil Pryde/North booms, North Warps/Ram en Hurricane Custom Fins.
Contacteer:

Bericht door Hangloose » zo dec 02, 2007 12:50 pm

AnMo schreef: Inderdaad. Aan water draag je 25 keer zoveel warmte af dan aan lucht.
Blijkbaar heeft onze grote Ox geen natuurkunde gehad! :roll: :+ :wink: :z

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » zo dec 02, 2007 1:07 pm

Hangloose schreef:
AnMo schreef: Inderdaad. Aan water draag je 25 keer zoveel warmte af dan aan lucht.
Blijkbaar heeft onze grote Ox geen natuurkunde gehad! :roll: :+ :wink: :z
dit geldt wel voor de droog oppervlak... lucht over een nat oppervlak waait geld dit niet, aangezien je dan met verdamping te maken hebt :roll: want voor verdampen heb je ook warmte nodig, en die word ontrokken aan je lichaam.
en daarnaast heb je de koelende eigenschap van lucht zelf, en die is volgens mijn huidige opleiding (voor berekening van koeling op scheepsmotoren)maar 10 keer minder ten opzichte van water :z

het word dus hoedan ook kleiner dan die 25 keer, je staat dus nog wel minder warmte af aan lucht dan aan water.

maar als je je in het water klein maakt zal je door de isolatie van je pak warmer blijven dan als jij op je plank gaat zitten, wat je pak werkt het best als je er mee in het water ligt, en als jij met een helehoop moeite op je plank probeert te blijven zitten ben je daar uiteindelijk je bespaarde energie om uit het water te blijven toch weer kwijt.

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Bericht door Teunteuge » ma dec 03, 2007 5:58 pm

Uit een oud topic, nog even voor de beeldvorming:

Overlevingskansen in water:
Er is geen enkele wetmatigheid wat betreft de overlevingskansen in water. Onderstaande tabel is een zeer ruwe schatting en geeft enig houvast. De werkelijke tijd hangt af van veel factoren zoals lichaamsbouw, hoeveelheid onderhuids vet, gebruik van alcohol of medicijnen, kleding, geslacht, windsnelheid, lichamelijke en geestelijke conditie.

tabel
Watertemperatuur....Wetsuit......... Gekleed...... Zwemkleding:
0o Celsius.............. 15 minuten...... 9 minuten.... 2 minuten
5o Celsius...............3 uur.............1 uur.......... 0,5 uur
10o Celsius.............9 uur............. 3 uur...........1 uur
15o Celsius.............12 uur............ 5 uur.......... 2 uur
20o Celsius............ 15 uur............ 8 uur ......... 4 uur

Verkijk je hier niet op. Realiseer je ook dat als je een minuut in het ijskoude water gelegen hebt je lichaamstemperatuur al afgekoeld is. Zie de tabel hierboven. Wat je in ieder geval mag verwachten is dat al snel niet meer helder kan denken (je komt dronken over!). Dat helder denken moet je dus direct in het begin doen. Tut niet te lang, je hebt niet veel tijd.
Kijk ook eens naar het verschil in wel of niet bewegen (grafiek hieronder).

Meer info over onderkoeling
hier

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Teunteuge op zo mar 15, 2009 2:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma dec 03, 2007 6:46 pm

Huidige reainmatieschema is zoals marco al aangaf 30 om 2 en met een tempo van +/-100p/m en svp niet zo soft douwen maar een beetje doorduwen, een ribbenkast kan meer hebben als de meeste denken en gebroken ribben zijn alleen maar naar als je de reanimatie overleeft :z

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » wo dec 12, 2007 8:05 pm

Eh, varen in ondiep water.... Scheelt heel veel, kan je gewoon staan en gaan lopen als er iets is, is veel minder koud.
(ik weet het, slechte oplossing voor de zee verslaafden.. :oops: )

Ik heb sinds kort een nieuwe steamer, met meer dubbel lined neopreen.
In principe zijn deze kouder, daar er op het oppervlak altijd verdamping plaats vind.
Maar ze zijn ook soepeler en rekken meer. Daardoor past er nu mijn shorty onder. :)
(zonder dat je niet meer kan bewegen of alles te strak zit.)
Echt lekker warm nu. Totaal geen water naar binnen. 5/4 + 2/1 = 7/5/4
Dan nog lekker nieuwe schoentjes zonder gaten, nog wel een paar goede handschoenen scoren (gaat ook veel beter met die dunne gieken!).
Ik heb ook een cap, maar die gebruik ik als dikke kraag. (kan niet zo goed tegen afgesloten oren)
(zit je in nood of wordt het echt koud, trek je hem zo alsnog over je hoofd).

Zorgen dat je lekker warm bent voordat je je omkleed scheelt ook.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo dec 12, 2007 8:34 pm

Jeroensurf schreef:Huidige reainmatieschema is zoals marco al aangaf 30 om 2 en met een tempo van +/-100p/m en svp niet zo soft douwen maar een beetje doorduwen,
Ik ga surfen in de winter en neem mee:
- een liniaal.

ongeveer 6 centimeter indouwen, daar redt je het wel mee. Hopelijk redt ook het slachtoffer het dan ook.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » wo dec 12, 2007 8:52 pm

ultraprime schreef: Ik heb ook een cap, maar die gebruik ik als dikke kraag. (kan niet zo goed tegen afgesloten oren)
(zit je in nood of wordt het echt koud, trek je hem zo alsnog over je hoofd).
Dichte oren is inderdaad niet fijn daarom heb ik twee kleine gaatjes in mijn cap geknipt en nu is het best of both worlds.

Teethgrinder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke, 4.7-5.8-7-8

Re:

Bericht door Teethgrinder » za jan 26, 2008 10:46 am

Jurjen schreef:
Belangrijkste
Bel voor een ambulance.
Onderkoeling is een levensbedreigende situatie
Samen met een maat in Nieuw Zeeland eens een bodyboarder gered, die afgedreven was met de stroming. 45 minuten moeten zwemmen om bij het strand te komen. Wij hadden gelukkig ons board nog wel.

Deze jongen is onderkoeld afgevoerd met een ambulance. Het water was 24 graden!

:roll:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: koude en onderkoeling tips

Bericht door Down the line » ma feb 18, 2008 12:20 pm

kreeg een mailtje over een soort kruik lycra die je onder je pak kan doen en een uur warm blijft
HOT nogwat,wordt verkocht voor iets van 50 euro in Bergen

iemand hier ervaring mee

FreakyFree
Forever a Freak
Forever a Freak
Surf spul: T1, Fanatic, North Sails 5.4 t/m 11.0

Bericht door FreakyFree » ma feb 18, 2008 1:38 pm

Geen ervaring mee, maar kijk even naar het 2e bericht in dit topic. Die bedoel je denk ik?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » ma feb 18, 2008 1:46 pm

klopt,die bedoel ik

heeft iemand hier ervaring mee

werkt dit

wat mij opvalt is dat juist me handen ,hoofd en voeten het meest gevoelig zijn met de kou

dus weet niet of het dan zin heeft om een warme rug en buik te hebben

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 18, 2008 1:55 pm

Down the line schreef:wat mij opvalt is dat juist me handen ,hoofd en voeten het meest gevoelig zijn met de kou

Als ik het met hardlopen eenmaal warm krijg kunnen de handschoenen ook uit. het bloed word dan ter verkoeling nar je hoofd en je handen gestuurd. Het zou zomaar kunnen dat het met kunstmatige verwarming net zo werkt.
:roll: Voor 50 euro weet je het :roll:

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma feb 18, 2008 3:57 pm

Down the line schreef:klopt,die bedoel ik

heeft iemand hier ervaring mee

werkt dit

wat mij opvalt is dat juist me handen ,hoofd en voeten het meest gevoelig zijn met de kou

Stuur w52 eens een pb, die heeft er ervaring mee

Leon.L
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: moeten goed gebruikt worden

Bericht door Leon.L » zo feb 24, 2008 3:17 pm

En post het dan hier, ben ook wel benieuwd. Of als w52 het zelf wil posten, helemaal mooi.

:)

marksports
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door marksports » wo apr 02, 2008 9:27 am

[quote="Jurjen"]

Als je het water op gaat surf dan tot je koude handen hebt (meestal al na een paar rakken)
Ga dan naar de kant en warm even op tot je handen niet meer koud aanvoelen.
En ga dan meteen weer het water op tot je handen weer koud zijn.
Warm dan weer even op de oever.
Na een 2 tot 4 keer (afhankelijk van de temperatuur) herhaald te hebben krijg je geen tot nauwerlijks nog koude handen laat staan pijnlijke tintelende handen.

fijne tip ! werkt voor mij prima / eindelijk af van die handschoenen :)

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » wo apr 02, 2008 1:32 pm

Héél belangrijk is dat je niet met een lege maag het water op gaat. Dus zorgen dat je goed gegeten en gedronken hebt.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » di apr 08, 2008 5:23 pm

Mischien aardig om eens op de website van The Iceman te kijken hoe die met de gevaren van onderkoeling omgaat.
Schijnbaar is er nog best iets te trainen op dit gebied.

http://www.innerfire.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Re:

Bericht door vichelli » di apr 08, 2008 6:29 pm

Tidalwave schreef:
Jurjen schreef:Van onze belgische collega's

http://www.hotsuits.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jammer dat daar precies je trapeze zit :roll:
Toch zou zo'n gordel zijn nut kunnen hebben.
Het lichaam verdeeld bij onderkoeling de warmte zodanig dat de voeten en handen minder bloed toevoer krijgen om de vitale organen te sparen. Als er bij je middel warmtetoevoer is, hoeft de bloedtoevoer naar je ledematen niet "gerantsoeneerd" te worden en zullen ze dus minder snel afkoelen.

Plaats reactie