Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

koude en onderkoeling tips

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Arvid
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: koude en onderkoeling tips

Bericht door Arvid » di jun 03, 2008 1:47 pm

Ik heb zelf wel eens de fout gemaakt om 2 suits over elkaar aan te doen, weinig zin en zeer kramp verhogend.
Ondiep water is in de winter eigenlijk het best, veilig voor jezelf en je spul. Tot op horst in december

BelgicaSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Go139,joker102,waveOneL;V8 9.0, alpha6.2, duke5.4,zone4.7, ice4.0

Bericht door BelgicaSurf » wo nov 19, 2008 11:55 am

even dit oudere topicje weer wat bumpen: Heeft iemand een idee van het uiterste van een wetsuit?
Ik vaar nu met een decathlon triboard inergy 5/3 wetsuit. Zelf heb ik hem al bij 10" buitentemp getest en dat was gewoon warm, alleen men handen waren wat gehavend. Maar zaterdag voorspellen ze tussen de 3 en de 6 graden tijdens de surf. Ik heb een dik neoprene hemd dat ik eronder kan trekken maar met 24 knopen noorderwind vraag ik me af of het wel verantwoord blijft ... ik heb een goed stamina en een goeie vetlaag ter isolatie (bmi is 26 ofzo) maar toch schrikt het wel af. Ik heb altijd gezegd dat ik wel de winter door zou gaan, maar bij zo'n temperaturen krimpen mijn spreekwoordelijke testikels :lol: :P

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo nov 19, 2008 12:11 pm

Afbeelding

als je veel geld hebt en graag in een 2/3 pak door wil surfen!

Afbeelding

ff over je decathlon triboard inergy , leuk pak maar pas deze ook goed?

BelgicaSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Go139,joker102,waveOneL;V8 9.0, alpha6.2, duke5.4,zone4.7, ice4.0

Bericht door BelgicaSurf » wo nov 19, 2008 12:17 pm

past perfect, ik heb voldoende flexibiliteit en hij laat bijna geen water door. Alleen geen sinecure om em aan te krijgen, eenmaal erin isie body fit. niet het meest esthetische, toegegeven, maar hij doet precies watie moet doen en ik krijg geen kramper erin. Waarom vraag je dat?

surfbob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral joker, neilpryde expression en search

Bericht door surfbob » wo nov 19, 2008 12:52 pm

Ben er toevallig net over aant studeren, nog wel een handige tip: niet onder de warme douche gaan staan als je echt koud bent.
Je lichaam beschermt de vitale organen(in de romp en het hoofd) door alle vaten in armen en benen en huid te laten vernauwen, waardoor er minder bloed(wat je vitale organen kan afkoelen) in de koude gedeeltes van je lichaam komt.

Als je onder de warme douche gaat staan gaan al die vaten(als reactie op de warme omgeving) in je huid en benen vol open staan en krijg je een zogenaamde "afterdrop": het koude bloed stroomt naar o.a. je hart,wat hierdoor gigantisch afkoelt wat tot ritmestoornissen en de daarmee gepaard gaande gevaren kan leiden.

Het is het beste om een lichaam 1 °¡ 2 graden per uur op te warmen, grotere temperatuursverschillen kunnen allerlei evenwichten in je lichaam beinvloeden en dus gevaarlijk zijn.

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Bericht door BGijzen » wo nov 19, 2008 7:05 pm

surfbob schreef:Ben er toevallig net over aant studeren, nog wel een handige tip: niet onder de warme douche gaan staan als je echt koud bent.
Je lichaam beschermt de vitale organen(in de romp en het hoofd) door alle vaten in armen en benen en huid te laten vernauwen, waardoor er minder bloed(wat je vitale organen kan afkoelen) in de koude gedeeltes van je lichaam komt.

Als je onder de warme douche gaat staan gaan al die vaten(als reactie op de warme omgeving) in je huid en benen vol open staan en krijg je een zogenaamde "afterdrop": het koude bloed stroomt naar o.a. je hart,wat hierdoor gigantisch afkoelt wat tot ritmestoornissen en de daarmee gepaard gaande gevaren kan leiden.

Het is het beste om een lichaam 1 °¡ 2 graden per uur op te warmen, grotere temperatuursverschillen kunnen allerlei evenwichten in je lichaam beinvloeden en dus gevaarlijk zijn.
Mmm.. klinkt redelijk maar hoe zie je dat voor je?
1 a 2 graden opwarmen, je trek je pak aan en gaat in een warme auto zitten omdat je koud bent. :+

@jasper
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: ned 503
Surf spul: missile,sx /s/m/xl ,ka sails 5.0 5.8 6.6 7.5 9.8, NAUTIX gieken
Contacteer:

Bericht door @jasper » wo nov 19, 2008 8:09 pm

ik rijd als het echt koud is gewoon lekker in mijn pak naar de waterkant en weer terug naar huis in de auto :+

5-4-3 prolimit
lycra eronder lange mouwen
ion balastic(top schoentjes echt niet koud meer)
neopreen bivakmuts
impactvest houd wind van je pak af werkt echt wel

en nog heb ik het weleens koud :9

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do nov 20, 2008 9:05 am

BelgicaSurf schreef:past perfect, .... Waarom vraag je dat?
Dat lijkt m°­j wel helder. Slechte pasvorm betekent meer wateropname bij elke duik en, omdat het water er bij je enkels weer uitloopt zodra je weer vaart, betekent dat veel meer afkoeling.
Ik kan best bij lage temperaturen varen, als ik maar niet te vaak, liefst helemaal niet, in het water plons. Ik ben niet zo breed en heb nog nooit een goed passend pak gevonden, alleen 'niet zo slecht passende' pakken.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Nivea Sails / Mistral

Bericht door mark331m » do nov 20, 2008 9:18 am

@Huug, Heb je al eens geprobeerd om met meerdere dunne lagen te werken? Zeker als je een moeilijke pasvorm hebt, kan dat vaak een uitkomst bieden.

billyBibbit
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish Icon 120, Gaastra remedy 6.4, Gaastra Matrix 6.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door billyBibbit » do nov 20, 2008 11:23 am

Ik ben ook niet zo breed en mijn 5/3 NPX assault is wat ruim aan de bovenkant. In de zomer is dat prima maar nu klotst het af en toe bij mn bovenlichaam. Ik heb voor weinig een goed passende 2mm shorty gevonden en die vult precied de leegtes in mijn 5/3 op. Ik heb precies genoeg ruimte om geen kramp te krijgen en kan lekker warm door. Voor mij is dat echt een uitkomst.

Ik heb ook een neopreen muts. Geen bivak maar een normaal model. Hierdoor kan ik nog net de wind horen en voelen in mn oren en dat vind ik wel zo prettig.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » do nov 20, 2008 11:31 am

Dat is precies wat ik bedoel en als je dan bijvoorbeeld nog steeds teveel ruimte hebt bij de buik en/of rug kun je er altijd nog een mouwloos (anders gaat het bij de armen te veel knellen) Polyprop shirt onder dragen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do nov 20, 2008 12:05 pm

Een shorty onder m'n pak vind ik echt 3x nix. Mijn nek en schouders zijn te smal, de rest zit prima, daar mag dus weinig bij... Ik was vorige week, enigzins berooid, bij een zeilsportwinkel die hele leuke onderhemdjes in Metallite, met of zonder aangehechte bivakmuts van Magic Marine (de zeil variant van Mystic) verkocht. Zoiets staat nu wel op de nominatie, voor zodra het schip met geld weer aankomt.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » do nov 20, 2008 12:12 pm

Het is een kwestie van passen, want het blijft persoonlijk wat je lekker vind zitten.

billyBibbit
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish Icon 120, Gaastra remedy 6.4, Gaastra Matrix 6.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door billyBibbit » do nov 20, 2008 12:42 pm

Huug schreef:... Ik was vorige week, enigzins berooid, bij een zeilsportwinkel die hele leuke onderhemdjes in Metallite, met of zonder aangehechte bivakmuts van Magic Marine (de zeil variant van Mystic) verkocht. Zoiets staat nu wel op de nominatie, voor zodra het schip met geld weer aankomt.
Dat was ik eerst ook van plan maar de prijs van ongeveer 60.- vind ik echt abnormaal en ik zie niet precies hoe zo'n dun hempie mij nou warm moet houden. Bovendien was mijn probleem niet zozeer dat m'n pak te koud was maar dat er water in klotste. Daar helpt geen hempie tegen. Op mijn lichaam paste een shortie erbij maar ik heb dan ook niet de luxe van een op windsurfen aangepast torso :oops: Ik denk dat passen een goed idee is. De shortie kostte in het overjarig rek 40,- en kan ik in de zomer ook gebruiken en daarom voor mij het proberen waard.

Doede001
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP superX, Drops cw91, Starboard Flare 98, F2 Rebel 63, P7 AC1-2, Sado, GA.Remedy, Severne Blade

Bericht door Doede001 » do nov 20, 2008 1:50 pm

Arvid schreef: Ik heb zelf wel eens de fout gemaakt om 2 suits over elkaar aan te doen, weinig zin en zeer kramp verhogend.
Ik heb een redelijk dun wetsuit, en doe daar vaak een shorty onder/over, nooit gesurft als het echt heel koud was en nooit problemen mee gehad, maar heeft dit weinig zin?? ik wil misschien morgen op een meertje gaan surfen, is een kort wetsuit + lang wetsuite met schoentjes en handshoentjes dan warm genoeg? en helpt een gewone badmuts iets? :+

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do nov 20, 2008 2:56 pm

Doede001 schreef:...en helpt een gewone badmuts iets? :+
Alles wat jou scheidt van de het koude water en idem buitenlucht heeft zin. Als het maar niet eerst water opneemt dat vervolgens opgewarmd weer in het meer/de zee stroomt. Een badmuts helpt zeker wel iets.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do nov 20, 2008 4:26 pm

Hier is al heel veel over geschreven maar INVESTEER in een GOED PAK!
Ik heb een redelijk dun wetsuit, en doe daar vaak een shorty onder/over, nooit gesurft als het echt heel koud was en nooit problemen mee gehad, maar heeft dit weinig zin?? ik wil misschien morgen op een meertje gaan surfen, is een kort wetsuit + lang wetsuite met schoentjes en handshoentjes dan warm genoeg? en helpt een gewone badmuts iets?
Ik denk dat ze je kunnen opdreggen als je:
geen ervaring hebt met echte koud
geen geod pak hebt
geen bewegingsvrijheid hebt
geen goed evenwicht hebt door afsluiting oren door badmuts

:roll:

surfbob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral joker, neilpryde expression en search

Bericht door surfbob » di dec 02, 2008 10:11 am

BGijzen schreef:
surfbob schreef:Ben er toevallig net over aant studeren, nog wel een handige tip: niet onder de warme douche gaan staan als je echt koud bent.

Mmm.. klinkt redelijk maar hoe zie je dat voor je?
1 a 2 graden opwarmen, je trek je pak aan en gaat in een warme auto zitten omdat je koud bent. :+
haha dat klinkt wel raar ja, maar hier gaat het om mensen die zo onderkoelt zijn dat ze niet meer naar de auto lopen en wordn opgewarmd met warme infusen e.d.
Ook is het denk ik zo dat je in een auto ook niet zo heel snel je lichaam van temperatuur verandert.

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » wo dec 31, 2008 6:50 pm

Als je zo zwaar bent onderkoeld dat je hulp nodig hebt, zijn alle vitale delen beschermd en armen en benen zo goed als lam gelegd.

Leg NOOIT iemand zijn benen omhoog, dit kan hem/haar zijn dood zijn.
Geef NOOIT warm drinken of alcohol.
Laat iemand NOOIT opstaan, ga desnoods op hem/haar zitten.

Bel 112 en vertel wat er aan de hand is, zie je een duiker in nood meld er dan bij dat het om een duik ongeval gaat.

Ben je zover onderkoelt dat er een infuus of catheter aangelgd wordt, moet je blij zijn dat je nog leeft. ( maar adrenaline laat mensen gekke dingen doen )
Krijg je een catheter, wordt je urine opgevangen in een infuus zak, in lichaamswarm water gelegd en zo weer je lichaam ingebracht.
Dit omdat je urine in de blaas zonder dat je het aan de buitenkant ziet het lichaam blijft afkoelen.

Misschien een tip voor de niet duikers, ga bij een duik vereniging een cursus EFR Emergency First Responce volgen. Wel zo makkelijk, ook in het dagelijks leven.
Staat gelijk aan bv; EHBO en BHV.
Voor die in omgeving Eindhoven wonen kan ik dit wel regelen.

Een gezond 2009.

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » do jan 01, 2009 10:49 pm

slachtoffer dan horizontaal uit het water halen/ vervoeren...

alleen wat te eten of drinken geven als ze het zelf op kunnen eten/drinken

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr jan 02, 2009 8:57 am

Ik neem gewoon de verstandige keus om (mede gezien mijn surfcapaciteiten) vanaf november niet meer het water op te gaan. :wink:

Ook in oktober kan het nog wel eens grillig zijn: kan het dan helpen om een zomerlycra onder mijn 4/3 pak te dragen of is dit juist af te raden?

Jeroen Schuitema
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Angulo / KA sails

Bericht door Jeroen Schuitema » ma feb 02, 2009 8:14 am

Mijn tips om het zo lang mogelijk vol te houden in de kou:

- Eet goed van te voren en tijdens het surfen. Eet zo veel mogelijk snelle koolhydraten zoals maceroni, rijst, krentebrood, bananen. Snelle koolhydraten kunnen meteen als brandstof gebruikt worden door het lichaam.

- Zet op de heenweg de verwarming lekker hoog zodat je het lekker warm hebt(bijna te warm). Je begint dan al met een 'voorraad' warmte. Het lichaam hoeft het eerste half uur nog niet te werken om het warm te houden.

- Zorg voor warme kleding tijdens het optuigen. Zet iets op je hoofd. Ik doe zelf altijd een skibroek aan over mijn normale broek(heerlijk gevoerd) en een skijack. Probeer ergens uit de wind op te tuigen. Het maakt zoveel verchil of je nog lekker warm bent als je je pak in gaat of dat je het dan al koud hebt.

- Nu zoveel mogelijk surfen en zo weinig mogelijk aan de kant staan. Eenmaal koud en je krijgt het niet meer warm. Langer dan 15 minuten aan de kant is voor mij vaak einde surfdag. Tenzij je ergens volledig uit de wind en in het zonnetje kan staan of de luxe hebt van een camper/busje.

- Je zult merken omdat je kern temperatuur nog hoog is, je veel kant en klare energie tot je beschikking hebt (snelle koolhydraten) je ook veel minder snel koude handen en voeten krijgt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 02, 2009 9:33 am

jeroentje2 schreef:...
- Zet op de heenweg de verwarming lekker hoog zodat je het lekker warm hebt(bijna te warm). Je begint dan al met een 'voorraad' warmte.
...
Als je zo begint staat je lijf bij aanvang op standje warmte afvoeren en dat is niet precies wat je gaat willen. Je lichaam is geen warmwater kruik die je kunt voorverwarmen.

Jeroen Schuitema
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Angulo / KA sails

Bericht door Jeroen Schuitema » ma feb 02, 2009 9:47 am

Zeg je dit zomaar of kan je dit ook met iets (artikel of zo) ondersteunen ? Bij mij lijkt dit te werken, maar als het onderzocht is en averechts werkt zal ik er voortaan vanaf zien.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 02, 2009 9:57 am

jeroentje2 schreef:Zeg je dit zomaar of kan je dit ook met iets (artikel of zo) ondersteunen ? Bij mij lijkt dit te werken, maar als het onderzocht is en averechts werkt zal ik er voortaan vanaf zien.
Als je lichaam (de kerntemperatuur dus) serieus boven de 37 graden komt heb je verhoging (tot 38,5 graden, even uit mijn hoofd) of koorts. En als het door invloed van buiten komt ben je oververhit en da's ook niet goed.
Het voelt wel aangenaam als je zo lekker warm gloeiend de kou trotseert, maar het helpt niet echt. Te koud is trouwens ook niet goed, dan is de bloedsomloop naar buitengebieden als handen en voeten op voorhand al stilgelegd.

sgsdebruijn
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: KAsail.com
Surf spul: Wanna try a -> KASAIL <- PB me!
Contacteer:

Bericht door sgsdebruijn » di feb 24, 2009 12:21 pm

Jeroen Schuitema schreef:Mijn tips om het zo lang mogelijk vol te houden in de kou:

- Eet goed van te voren en tijdens het surfen. Eet zo veel mogelijk snelle koolhydraten zoals maceroni, rijst, krentebrood, bananen. Snelle koolhydraten kunnen meteen als brandstof gebruikt worden door het lichaam.
Dit zijn "langzame" koolhydraten, suiker is een snelle (uiteindelijk zijn het wel allemaal suikers).
Bij hoge intensiteit kan je lichaam alleen nog maar suikers verbranden, dus een dikke krentebol met vette kaas ga je niet veel aan hebben. Maar omdat surfen niet echt heel intensief is (check je hartslagmeter maar eens en laat hem een dagje surfen opnemen) kan je inderdaad jou koolhydraten goed gebruiken.
Sta je de hele dag te pompen of als een gek achtermekaar freestyle tricks te doen ja dan wordt het intensiever.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » di feb 24, 2009 4:48 pm

Jeroen Schuitema schreef: - Zet op de heenweg de verwarming lekker hoog zodat je het lekker warm hebt(bijna te warm). Je begint dan al met een 'voorraad' warmte. Het lichaam hoeft het eerste half uur nog niet te werken om het warm te houden.
Eigenlijk doe ik juist precies het tegenovergestelde ik zet de kachel op zo'n stand dat ik het net niet koud krijg maar zeker niet hoog liever helemaal geen kachel onderweg.
Ik basseer dit op het feit dat als ik alleen ga surfen (zonder vrouw en caravan) ik gelijk optuig en het water op ga.
Als Carin mee gaat drink ik meestal eerst nog effe een kop koffie in de warme caravan.
Daarna heb ik meestal meer moeite met de kou.
Op de terugreis kan de kachel niet hoog genoeg staan om mijn teentjes weer op te warmen. :wink:
Laatst gewijzigd door Hansie op di feb 24, 2009 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » di feb 24, 2009 6:26 pm

Jeroen Schuitema schreef: - Zet op de heenweg de verwarming lekker hoog zodat je het lekker warm hebt(bijna te warm). Je begint dan al met een 'voorraad' warmte. Het lichaam hoeft het eerste half uur nog niet te werken om het warm te houden.
Doe ik ook, tijdens het optuigen enzo heb je dan nog wat langer warme handen en alles wat je nog mee kan nemen tijdens het aantrekken van het pak is ook meegenomen. Uiteindelijk is de afkoeling er toch wel weer voordat je het water op gaat.
Je spieren zijn ook wat warmer wat volgens mij ook gunstig is als je daarna redelijk intensief gaat bewegen.

(Maar inderdaad, zo warm zetten dat je al aan het zweten bent is wat overdreven! Lekker warm is volgens mij ok)

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » do apr 16, 2009 11:56 pm

In zijn shorty;

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=10345

Aan de kant is het in het zonnetje inderdaad HEERLIJK, maar dit vind ik best onverstandig.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr apr 17, 2009 12:10 am

Tja als je gaat surfen, kitesurfen en windsurfen tegelijkertijd dan kun je weinig zinnigs verwachten :+ :lol:

Uit het Artikel van Bogus:
NEELTJE JANS - Gisteravond rond zeven uur werd de reddingsboot Koopmansdank van het KNRM-station Noordland opgeroepen met de melding dat er een kitesurfer in de problemen was geraakt.

Na overleg met het kustwachtcentrum in Den Helder bleek de melding te komen van een surfer die zich op het strand van de Banjaard bevond. De surfer zag zijn vriend niet meer terugkeren en toen hij hem niet meer kon zien sloeg hij alarm.

De reddingsboot was binnen vijf minuten aanwezig in het gebied waar de surfer verdwenen was. Eenmaal aangekomen troffen de bemanning zijn surfplank en het zeil aan.

Plaats reactie