Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat wil jij met het Windsurfen in Nederland? MET VRAGENLIJST

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Wat wil jij met het Windsurfen in Nederland? MET VRAGENLIJST

Bericht door Mark » vr mar 20, 2009 7:57 pm

"Windsurfen in Nederland"

We hebben het idee opgepakt om een Plan van Aanpak op te gaan stellen met als doel de ontwikkeling van het windsurfen in Nederland in de breedste zin.

Aanleiding is dat wij denken dat de timing nu goed is om dit aan te pakken en dat we beide enorm gemotiveerd zijn met als achtergrond dat we de windsurfsport een warm hart toedragen.

Voor het opstellen van het plan kiezen we een gestructureerde aanpak welke start met een inventarisatiefase waarbij we zoveel mogelijk partijen willen betrekken. We zullen deze week diverse personen benaderen voor het invullen van een inventarisatie vragenlijst, wil je hier ook aan meewerken stuur dan een email naar markvanosch@tiscali.nl.

Doel van deze inventarisatie is de huidige en gewenste situatie in kaart brengen op basis waarvan we heldere doelstellingen kunnen formuleren. De verdere uitwerking en uitvoering van het plan zullen we dan met een kleiner team gaan doen om daarmee de doelstellingen zo efficiënt en effectief te realiseren. We willen gebruik maken van alle ideeën, initiatieven, kansen en mogelijkheden die er zijn en staan open voor samenwerking. Het Internet heeft daarbij een hele nieuwe dimensie toegevoegd aan het windsurfen welke we zo optimaal mogelijk willen inzetten.

Uitgangspunten daarbij zijn:
- windsurfen in Nederland in de breedste zin
- gebruikmakend van een brede klankbordgroep met vertegenwoordiging van alle partijen
- uitwerking en uitvoering met een kleiner team
- alles op basis van vrijwillige deelname en bijdrage
- eventuele kosten/investeringen door project44
- ondersteuning door windsurfing.nl en surfspullen.nl t.b.v. uitvoering van het plan
- "say what you do, do what you say"
- openheid/transparantie
- respect voor elkaar
- in samenwerking met alle partijen

We kunnen dit niet alleen en hebben hierbij je hulp nodig. We willen het plan dan ook in nauwe samenwerking met alle bestaande partijen gaan uitvoeren. Het gezamenlijke doel van het ontwikkelen van de windsurfsport moet daarbij leidend zijn.

[Update: nu met vragenlijst]

Hierbij de vragenlijst "Windsurfen in Nederland":
http://spreadsheets.google.com/viewform ... 5oCg&hl=nl

De vragenlijst is nu online in te vullen en we stellen het erg op prijs wanneer zoveel mogelijk windsurfers dat gaan doen. Het zou heel mooi zijn wanneer je deze vragenlijst (bovenstaande link) ook verder verspreid zodat we een zo breed mogelijke groep bereiken. Op basis van deze vragenlijst, de reacties die we al in dit topic gezien hebben en de reacties die we per email ontvangen hebben gaan we dan aan de slag met het "Windsurfen in Nederland".

See you on the water,

Herman van den Berg
Mark van Osch
Laatst gewijzigd door Mark op vr apr 03, 2009 10:54 am, 4 keer totaal gewijzigd.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: PvA Windsurfen in Nederland

Bericht door niels40+ » vr mar 20, 2009 8:34 pm

Mooi verhaal, twee vragen waar altijd alles mee begint:
1. wat is de doel, wat wil je bereiken?
2. wat is je doelgroep?
Dat haal ik namelijk niet uit deze beleidsnotitie. En dan misschien beantwoord in gewone mensentaal, zo concreet en smart mogelijk 8)
Dan kan ik namelijk kijken of ik een bijdrage kan leveren.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr mar 20, 2009 8:43 pm

Doel van deze inventarisatie is de huidige en gewenste situatie in kaart brengen op basis waarvan we heldere doelstellingen kunnen formuleren.
@ Niels,
Ik begrijp hieruit de het doel geformuleert zal worden aan de hand van de bevindingen van de inventarisatie.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mar 20, 2009 8:46 pm

Dat klopt, we starten nu met de inventarisatiefase, op basis daarvan worden doelen gesteld en uitgevoerd. Jullie input is daarbij van groot belang, want daar doen we het voor!

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr mar 20, 2009 8:53 pm

Ik begrijp hieruit de het doel geformuleert zal worden aan de hand van de bevindingen van de inventarisatie.
Dat is niet echt handig. Je steekt dan zo breed in, als je geen kader of doel hebt. Het is ook een omgekeerde redenatie: eerst inventariseren (van wat? diegiene die het hardst roept, de meeste stemmen?) en dan pas een doel stellen.

Is het doel niet gewoon iets als:
- meer mensen op de surfplank?
- toekomst afzet surfgear garanderen?
- aanwas jonge surfers laten groeien?

en zo maar door... Mar misschien ben ik te veel marketeer :lol:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mar 20, 2009 9:06 pm

We beginnen inderdaad zo breed mogelijk om van daaruit concrete doelen te formuleren. Het bredere doel is ontwikkeling van het Windsurfen in Nederland en de voorbeelden die jij noemt passen daar prima in. De kaders hiervoor staan genoemd onder de uitgangspunten. We zijn op zoek naar wat goed gaat, wat er beter kan en wat er mist in de huidige situatie zodat we kunnen werken naar een gewenste situatie. We willen dit dus doen op basis van de behoeftes van alle windsurfers en starten niet zomaar iets waarvan wij zelf denken dat het goed is. Dat moet je als marketeer toch wel aanspreken. :wink:

Ik kreeg net een PB en het kan ook zoiets eenvoudigs zijn als "promotie van de windsurfsport" wat we moeten aanpakken. We staan in ieder geval open voor alles, dus laat maar komen. Het mag dus ook per PB of email. :D

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » vr mar 20, 2009 10:04 pm

1. Een aantal jaren geleden heb ik met Jurjen van den Noord voor de voormalige F2 importeur de go windsurfing tour gedaan: we reden langs watersport campings in heel Nederland waarbij iedereen van jong tot oud kostenloos kennis met de windsurfsport kon maken. We hadden zo'n 20 setjes mee en het was een groot succes want het merendeel was meestal op het water. Het was natuurlijk niet te meten welke mensen daarna verder zijn gegaan met surfen maar een leuke kennismaking was het wel en wij hadden een top baantje die zomer.

2. Voor het wedstrijdsurfen in Nederland is er misschien bestaansrecht voor een eenheidsklasse net als de Techno bij de jeugd. Omdat de boards tegenwoordig een groot inzetbereik hebben zou een board van ca. 65-70cm breed misschien een leuke (en vooral betaalbare) eenheidsslalomklasse kunnen zijn hetzij met vrije zeilkeuze danwel ook standaard zeilen. De huidige slalommerij is een hele dure sport. De eerder genoemde voormalige F2 importeur word door velen tegenwoordig verguisd maar de Xantos cup was indertijd een regelrecht schot in de roos waarbij veel mensen meededen die verder nooit wedstrijden surften. Zo'n eenheidsklasse scheelt je ook een hoop hoofdbrekens welke setjes je allemaal aan moet schaffen. Ik kan me alleen voorstellen dat het voor Herman van den Berg vanuit commercieel oogpunt niet zo'n succes is.

3. Bij mijn surfclub, PZV de Wielen, in Leeuwarden word heel actief lesgegeven waardoor je daar ook nog wat jongere aanwas op het water ziet. Ze organiseren daar bijvoorbeeld ook sportdagen voor scholen en bedrijven met surfles en andere activiteiten.

4. Vanuit het KNWV is vooral aandacht voor het olympische gebeuren wat voor de doorsnee surfer nogal een ver van mijn bed show is (ik weet niet hoeveel RSX-ers er in Nederland varen). Misschien kan het KNWV meer gepusht worden de inkomsten uit het surfen (lees de licentiehouders) ook voor die groep te gebruiken in plaats van voor een handje vol zwaardsurfers.
Mod edit [RJ]: Inkomsten van wedstrijdlicenties (breedtesport) worden niet besteed aan de Kernploeg die laatste wordt gefinancierd d.m.v. overheidssubsidies (NOC*NSF) en sponsoring,

Hmm, dit was eigenlijk een veel te serieuze posting van mij maar het is voor het goede doel. Een hausse als in de jaren 80 zal er niet meer komen met 100.000 mensen op de jongeren surfdag maar het windsurfen leeft wel weer meer. Ik wens Mark en Herman veel succes!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr mar 20, 2009 10:33 pm

Wil je iets aanpakken om de sport te laten groeien dan moet je volgens mij beginnen met 2 punten:

promotie: als men niet weet wat windsurfen is, beginnen ze er ook niet aan. :roll:

laagdrempelig maken: surfspul is redelijk betaalbaar, maar je moet dan wel de weg weten en juist dat weten de meeste beginners niet.
Daarnaast zijn volgens mij kennismakings /lessen-dagen zoals Hans zijn club doet op grootschalige schaal nodig.
(Mijn vriendin en ik hebben met Volleybal in het verleden dergelijke lessen op lagere scholen gegeven voor onze vereniging en dat leverde veel nieuwe aanwas op).

Voor je project: ik lees met regelmaat dergelijke verslagen maar moest het echt een aantal keer lezen om er iets uit te kunnen halen.
Wellicht in stukken verdelen en duidelijker formuleren?
even tussen het gezever door:
OVERIGENS WEL TOF DAT JULLIE WAT WILLEN DOEN!! ALLES TEN GOEDE VAN DE SPORT LIJKT MIJ ZEER WELKOM

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » za mar 21, 2009 1:51 am

Ik denk dat als promotie van de sport en meer mensen op de plank het doel is, je vooral beginners lessen zal moeten aanbieden tijdens evenementen buiten de windsurfsport om, maar die wel op een geschikte plaats zijn natuurlijk.. :D Ook het promoten op scholen lijkt me een goede zet! Dit is wel de belangrijkste doelgroep (voor de toekomst).
Op mijn surfclub hebben we ook elk jaar weer een aantal lesdagen voor scholen, waarbij leerlingen als keuzevak hebben gekozen voor surfen! Elk jaar zijn er 1 of meer kids die blijven hangen.

even beetje offtopic, maar toch relevant met het onderwerp:
dit jaar gaan we op de club wat gestructureerder lesgeven, waardoor we hopen wat meer mensen ook op de plank te houden! (ook niet onbelangrijk) Je moet de mensen blijven motiveren, en dit kan denk ik door goede lessen aan te bieden. Dit jaar gaan we met minimaal 6 instructeurs (vrijwilligers uiteraard) aan de slag (vorig jaar 1 a 2). Hopelijk motiveren we zo meer mensen en houden we meer mensen op de plank!! :D :D :D De kickoff is een informatie avond over de lessen op 1 april :)

Zo zie je maar: 1 gedachte, meerdere acties :) :D 8)

Djeez
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: 929

Bericht door Djeez » za mar 21, 2009 7:25 am

Goeie actie!! ik heb ook nog wel een paar ideeen maar moet nu weg, dus later meer.

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » za mar 21, 2009 9:21 am

Promotie van de sport algemeen, goede zaak.
MAAR wie gaat er setjes ter beschikking stellen, vraag aan de overheid subsidie.
In Frankrijk heb je watersport kampen, waar kinderen zodra het weer het toelaat les krijgen in Optimist, Katamaran, Windsurfen.
Een hele week zijn die mannen bezig, slapen daar etc etc.

Met een dag op de plank krijg je zo goed als niemand "verslaafd" maar met een week intensieve begeleiding wel.
Voor vrijwilligers die dan zouden begeleiden denk ik dat je hier maar hoeft te vragen; ik doe mee.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » za mar 21, 2009 9:44 am

richt je vooral op degene die windsurfen willen leren
als je 1 maal het windsurfvirus te pakken hebt , kom je er vaak niet meer vanaf
misschien kan je samenwerken met kranten , scholen , surfwinkels en/of windsurfverenigingen
zou wel voor ondiepe plekken kiezen om surfen te leren
anders is de lol er voor vele beginners snel af

met het nieuwe materiaal (kort,breed) en ondiep water kan je kinderen in een halve dag windsurfen leren
en dan hopen dat ze er mee door gaan,zij hebben immers de toekomst

het wedstrijdsurfen moet vooral laagdrempelig zijn

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-190
Surf spul: Fanatic & Hot Sails Maui
Contacteer:

Bericht door RonvO » za mar 21, 2009 11:00 am

Als je echt input van de werkvloer(windsurfers) wilt krijgen zal je denk wel je benadering anders moeten aanpakken/formuleren.
Ik ben geen marketeer of manager dus als ik een dergelijk stukje lees denk ik na 2 regels al 'Weer zo'n onduidelijk projectje, zal wel weer nodig zijn voor de ISO-certificering." :wink:
Omdat ik ff niks te doen had (zit op mn werk 8) ) heb ik na die 2 regels wel doorgelezen, maar veel andere mensen ben je daar al kwijt.
Nou zal dit topic vast niet het enige zijn maar om mensen te bereiken is een ander soort taal gebruik (Jip en Janneke) wenselijk. :wink:
Zo bereik je bv ook meer mensen door een link naar een webform te plaatsen ipv te vragen te reageren naar een email adres.
En hoe meer mensen je weet te bereiken hoe beter je onderzoek, toch?

Titel van dit topic doet me denken aan een Politieke partij voor windsurfers. Goed initiatief. Mijn stem heb je. :+

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » za mar 21, 2009 11:10 am

Mark van Osch schreef:Het gezamenlijke doel van het ontwikkelen van de windsurfsport moet daarbij leidend zijn.
Het doel (in het algemeen)ontgaat mij wat.

Bedoelen jullie:
1. meer windsurfers;
2. betere spullen;
3. beter niveau van bestaande surfers;
4. betere organsiatie van de sport/overkoepelend orgaan;
5. overige;
6. Ja (al het voogaande. :wink: )

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za mar 21, 2009 12:13 pm

We horen graag wat jullie willen. Dit doen we via het ws.nl forum én via een vragenlijst. Herman en ik gebruiken daarbij ook alle contacten die we al hebben.

Dit kan en mag op alle gebieden zijn. We willen het zo breed en open mogelijk houden. Van wave tot speed, van beginner tot topper, van surfclub tot watersportverbond, van lokale shop tot internetwinkel, van lekker cruizen tot wedstrijden, van forum tot blog, van individu tot gezamelijk. Gewoon aangeven wat je mist of wat beter kan.

En wat gaan we dan doen met al die gegevens?

We doen dit openbaar en laten jullie weten wat we gaan aanpakken en hoe we dat samen met jullie gaan doen. Van alle windsurfers en voor alle windsurfers (oops, toch een politiek statement :wink: ).

Dus laat maar horen wat je wilt op het gebied van windsurfen. :D

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » za mar 21, 2009 12:56 pm

Hans Schuttert schreef:...4. Vanuit het KNWV is vooral aandacht voor het olympische gebeuren wat voor de doorsnee surfer nogal een ver van mijn bed show is (ik weet niet hoeveel RSX-ers er in Nederland varen). Misschien kan het KNWV meer gepusht worden de inkomsten uit het surfen (lees de licentiehouders) ook voor die groep te gebruiken in plaats van voor een handje vol zwaardsurfers.
Binnen een goed betoog zit je er hier wel een beetje naast, Hans :-(

Het Watersportverbond richt zich natuurlijk op alle olympische klassen, want daar bereik je wat mee: zowel subsidie door NOC/NSF als media exposure als er wat te exposen is. Er waren voor de vorige olympische spelen misschien 10 RS:X surfers, waarvan er drie heel serieus bezig waren.
Binnen het NWV wordt heel druk gewerkt om een vloot jonge Technosurfers te kweken. In mijn bescheiden visie is de Techno wat Xantos was, maar dan nog een streepje beter. Omdat de eerste lichting Techno Surfers al weer te oud wordt voor hun klasse (under 17 breidt de aandacht zich nu uit naar de RS:X die een logische opvolger is van de Techno 293.
Al die inspanning komt van de klasse organisatie, de NVW, en niet van het Watersportverbond. Die laatste helpt overigens wel, maar bemoeit zich alleen met de kernploeg.
Waarom RS:X en geen Xantos of Formula? Kijk vandaag eens op de Brouwersdam en zie wat er vaart. Alleen de Techno klasse is daar hard aan het trainen en uit die klasse zijn er een een paar aan het beginnen op de RS:X
Die training stond al drie maanden gepland, als het flink had gewaaid, zoals twee weken geleden in Medemblik, dan hadden ze andere dingen geoefend dan vandaag, maar er wordt gewoon gevaren en getraind. Dat is meteen de kracht van Techno & RS:X: er wordt altijd gevaren en je leert altijd wat. Hé Casper Bouwman op z'n RS:X en Bert Peters op z'n Techno 293 staan ook liever stijf in de voetbanden dan dat ze zich het snot uit de ogen pompen, maar als je vooruit wil, dan moet je er wel wat voor doen. De minpunten die aan de boards kleven wegen niet op tegen het voordeel dat je tegenstander op hetzelfde materiaal staat en dat de verschillen dus in de surfers zitten en niet in het materiaal. Dat een RS:X het wel eens af zal leggen tegen een Formula of een Slalom board is niet zo belangrijk. Belangrijk is dat de surfer het maximale uit zijn set haalt. Als ie dat goed kan, haalt-ie meer uit elke set, ook uit een Slalom of Formula set.
Vanuit dat standpunt bezien snap je niet waarom niet veel meer mensen voor zo'n klasse kiezen, het is veruit de beste leerschool, met de meeste faciliteiten.

Dit alles laat natuurlijk onverlet dat stimulans van de sport zoals het plan nu is natuurlijk nooit verkeerd is, al zou ik er niet blij van worden als er allerlei parallelle stromingen ontstaan waarbij de inspanningen door onderlinge concurrentie van die stromingen te weinig rendement opleveren.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za mar 21, 2009 4:05 pm

De bedoeling is dat we juist aanvullend zijn en de samenwerking opzoeken met bestaande partijen, alhoewel een beetje concurrentie soms ook heel verfrissend kan werken.

Er kwam ook een vraag binnen over ons eigen belang hierin. Omdat we voor openheid zijn en dit topic niet over onszelf moet gaan wil ik dit hier graag eenmalig toelichten, ik verwacht dat Herman hetzelfde zal doen. Als herintreder (eind 2007) motiveert het mij enorm om zowel mijn surf- als werkervaring in te zetten bij de ontwikkeling van het windsurfen in Nederland. Het Internet heeft voor mij daarbij een hele nieuwe dimensie toegevoegd aan het windsurfen. De samenwerking met Herman is begin van dit jaar ontstaan en als tegenprestatie hiervoor krijg ik korting op surfspullen waar hij de importeur van is.

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za mar 21, 2009 6:53 pm

Ik geef ook les op een vereniging (wsvGoirle), wat ik vaak zie (vooral bij jongere kinderen) is dat ze het windsurfen heel leuk vinden. Ze kunnen via de club een paar lessen krijgen op les materiaal en op den duur moeten ze over op een eigen setje. Vaak is dat eerste setje niet zo'n probleem, omdat een kindersetje vaak nog wel ergens over is binnen de vereniging en door papie en mamie dus voor een mooi prijsje gekocht kan worden.
Maar dan begint het. Die kinderen surfen vaak na 1 middag al heel behoorlijk op en neer. Na 10x is dit nog beter en na 15x zijn ze eigenlijk al uit hun setje gegroeit (die getallen verschillen natuurlijk per individu) en dan hebben ze eigenlijk een nieuw setje nodig. Maar papie en mamie hebben zoiets van he ik heb laatst nog wat gekocht en die gaan vaak niet weer geld uitgeven. Gevolg is dat die kinderen steeds minder gaan surfen en er uiteindelijk vaak mee kappen.

Blijkbaar is er vooral bij kinderen rond de 13-14 een soort drempel om van het echte beginnersspul over te stappen op "doorgroei materiaal". En ik denk dat je daar wat voor zou moeten verzinnen, een soort verhuur oid. Want om de sport groter te maken moet je denk ik beginnen bij de jeugd...

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Bericht door BGijzen » za mar 21, 2009 7:29 pm

Mark,

Bedoel je deze site http://websitejudge.com/nl/sport/windsurfen/?

Wat Gulden net zei ben ik het aardig mee eens.
Wij hebben een paar kinderen tussen 14-18 die zijn gaan windsurfen op het Slotermeer.
Dat kwam omdat papa een her interder was, en toch weer wilde gaan windsurfen.
Nu kwam daarbij dan de kids van hem het wel eens wilde proberen, en die zijn zo verslaaf geraak dat z'n hun vriendjes hebben uitgenodigd.
Gelukkig had papa een starboard gekocht voor de kids en de vrienden mocht ook proberen.

Op het punt aangekomen waar het volgens mij ondraaid:
De kinderen hadden het zosnel onder de knie dat papa eigenlijk een nieuwe set moest aanschaffen, omdat papa ook verslaaft is deed hij dat.
Maar als iemand in de familie nu niet zo is?

Nu komt het volgende, de vriendjes hebben het geleerd op die starboard........ en ze zijn daar nu op uitgekeken hebben dus nog steeds het materiaal geleend.
Nu kopen de ouders dus wel een setje, het is nu inmiddels geen beginnersset meer.
Misschien is het een idee om eerst te leren op een geleendeset (of tegen een klein bedrag) en dan in de vervolg stap te zetten voor een andere set waar ze meer aan hebben en langer op kunnen oefenen.
Dan zie ik het wel zitten met de jeugd.
O ja, misschien kan het http://www.hetklokhuis.nl/ eens aandacht geven aan het windsurfen?

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » za mar 21, 2009 9:19 pm

gulden slaat de spijker op z'n kop!!!
Het is ook een belemmering voor veel jongeren (voor mij 'vroeger' ook), dat je afhankelijk bent van anderen (ouders/mede surfers) met een rijbewijs en auto, om bij het grote water te komen, als je daar niet op fiets afstand vandaan woond tenminste....
In het begin kan je 'overal' wel leren surfen. Maar op een gegeven moment is dat ook niet zo interessant meer. Het nadeel is gewoon dat het een dure sport is, zeker als er na een jaartje al weer een nieuwe set moet worden aangeschaft. Misschien is daar wat mee te doen. :roll: Lastig, lastig.. :z

Mijn ervaring
Ik weet van mezelf dat ik vrij lang op de plas in dordrecht ben blijven hangen, en dat ik daar ook wel ging 'trainen' op een raceboard, terwijl ik op groot water veel meer progressie zou hebben kunnen maken... Ik moet wel zeggen dat de hemel open ging toen ik mijn rijbewijs had (ik mijn pa zo aardig was de auto uit te lenen als 'tie 'm zelf niet nodig had..) De 2e hemel ging wel open toen ik zelf een auto had gekocht :lol:

Situatie in dordrecht
Even terug komend op de situatie in dordrecht, we hebben wel beginners materiaal (F2 Rookies en Hifly Magnums met zeiltjes).. maar geen gevorderd (freeride) materiaal. Er wordt toch verwacht dat je wat aanschaft. Het is voor de club gewoon te duur om ook nog freeride materiaal aan te schaffen, helaas. Wel hebben we nog wat Aloha's liggen (raceboards) voor de wat gevorderden.. voor de low wind actie die we op dordt hebben is dat ook best oké...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » za mar 21, 2009 9:37 pm

Wij (WV Leidschendam) geven ook les op HiFly deuren met zeer creatieve setjes zeilen. Zodra de mensen daar uit zijn gegroeid sturen we ze tegenwoordig in de richting van een Techno 293, om de eenvoudige reden dat daar de meeste ontwikkelkansen liggen. Er is een mooie structuur van trainingen op kleiner en groter water en je kan er met alle winden mee varen. Er wordt dus ook elke training gevaren. Als je dan echt niet meer te houden bent dan kun je altijd nog een klein boardje erbij nemen, dan ga je op super dagen natuurlijk wel wat sneller vooruit en vlotter de bocht om. Wat je normaliter bij jeugdigen ziet: de deur wordt vervangen door een superboardje en dan begint het wachten op de goeie wind. Na een zomer lang wachten en opscheppen over de potentie van de nieuwe set haken heel veel mensen af. Als je de lat iets minder hoog legt vaar je veel vaker en van veel varen leer je goed surfen. Zeker als er iemand is die je tijdens het varen van training voorziet.
Mijn zoon, die practisch nooit iets anders vaart dan zijn Techno pikte vorige week in Almere mijn nieuwe F2 SX-M in en voer meteen de sterren van de hemel met zijn Techno tuig er op. Dat ging dus z°³maar, ondanks dat er toch een subtiel versch tussen een 215 liter Bic 'beginnersboard' en een 105 liter slalomboard.
Ik wil m'n SX terug :-( :cry:

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » za mar 21, 2009 9:43 pm

Qua liters en shape zeker een verschil huug, maar qua breedte zo'n beetje wel gelijk, die techno en sx m :) Leuk dat je zoon zo goed vooruit gaat (tenminste dat is wat ik er uit concludeer :D )
Maar je zegt zelf (in een ander topic) dat een techno incl tuigage 2000 euro kost.. is dat niet wat veel voor een beginner? :)

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Re: Wat wil jij met het Windsurfen in Nederland?

Bericht door Mark » zo mar 22, 2009 11:36 am

Uit deze eerste reacties zie ik al een aantal zaken terugkomen waar behoefte aan is en waar we iets mee kunnen:
- promotie van het windsurfen
- beginners lessen (scholen, events, surfclubs, ...)
- doorgaan na de eerste lessen en niet te snel afhaken
- lage drempel en doorgroei in het wedstrijdsurfen

Dit is gericht op promotie en beginners, op welke gebieden zou het nog meer beter kunnen of waar mist je iets?

Waar ik zelf bv. aan zit te denken is het nog beter gebruik maken van de virtuele surfclub die we hier met zijn allen hebben. Vergelijk het eens met de lokale surfclub die je hebt, wat doe je daar allemaal? Het nog eenvoudiger maken om ervaringen te delen en leren van elkaar (drempels wegnemen, veilige omgeving creëren), productvergelijkingen en reviews doen (met medewerking fabrikanten/importeurs/dealers/shops), zelf vergelijkingstesten kunnen doen, tuning/trim tips delen, delen van nieuwtjes, etc.. Het mooiste is om te verzinnen hoe dit in samenwerking met alle bestaande partijen en met respect voor elkaars belangen kan.

Dit is niet bedoeld om de discussie teveel te sturen, maar om ook eens andere kanten te bekijken en wat los te krijgen. Wat misschien ook helpt is om eens te kijken hoe andere sporten het doen. Ik vond dit wel een leuke: http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mar 22, 2009 3:19 pm

Titel van het topic aangepast om de drempel om te reageren wat lager te maken:

Wat wil jij met het Windsurfen in Nederland?

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » zo mar 22, 2009 7:12 pm

@ Marcoleer,

haha wat grappig dat is precies dezelfde situatie als waar ik in zit :lol: , Ik sta in 5 min. op mijn lokale plas en ik kan daar nog wel wat dingen trainen, maar dat wordt steeds minder... Voor groot water ben ik geheel afhankelijk van me papie, en die heeft ook wel eens andere dingen te doen :( .

@ Mark,

Ik denk dat binnen een vereniging de nieuwe aanwas vaak wel wordt gestuurd. Ik heb dat zelf een aantal jaren terug ondervonden en ik probeer dit waar mogelijk op het moment nou ook te doen. Dus ik denk dat je binnen een vereniging dat probleem van gebrek aan kennis niet hebt (tot op zekere hoogt, ik heb nou ook meer aan het forum dan aan de vereniging).

Wat trouwens ook nog vaak een "probleem" bij surfen is dat jonge kinderen het er vaak bij gaan doen. Je moet meestal al een bepaalde leeftijd hebben om te kunnen beginnen en een groot deel zit dan al onder bijvoorbeeld voetbal. Voetbal is een teamsport, dus als het team zondag speelt laten ze het team niet in de steek om te gaan surfen. Hierdoor komt surfen vaak op de 2de plaats, terwijl het juist in het begin erg belangrijk is om zo veel mogelijk te varen. Een oplossing hiervoor weet ik niet :-?

Ed
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 1 formula 2 slalom

Bericht door Ed » zo mar 22, 2009 8:16 pm

In mijn optiek kom je in contact met windsurfen door media, vrienden,vriendinnen en ouders.
En dan is het helemaal aan jezelf, je talent ,je doorzettings vermogen en je budget van wat je er verder mee gaat doen.
Ging vroeger ook met mijn fiets en karretje met deur naar Kralingse- en Zevenhuizerplas.Werd door paps of door paps van surfmaat vanaf camping op Ouddorp op Kabbelaarsbank of de zeezijde gedumpt en s''avonds weer opgehaald.
Ziet onze ooster buren ,rijden gewoon bijna iedere week ongeveer 600 km om aan de kust hun ding te doen.
Volgens mij is dat met iedere vorm van sport,je groeit ermee op,je komt er door een of andere manier mee in contact. Je vindt het leuk en het wordt een virus waar je nooooooooit meer vanaf komt :)

Nou, succes met Wat wil jij met het windsurfen in Nederland

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » zo mar 22, 2009 9:50 pm

marcoleer schreef:... Maar je zegt zelf (in een ander topic) dat een techno incl tuigage 2000 euro kost.. is dat niet wat veel voor een beginner? :)
De Techno zelf is niet duurder dan de Fanatic Viper of de F2 Discovery. Voor die prijs krijg je opeens wel een board met een masttrack, een goeie vinbox (helaas wel trimbox, dat dan weer wel :-( ) en een goeie vin waar een gevorderde surfer ook wat mee kan. Op de discovery van mijn vrouw mis ik de masttrack, moest ik zelf een goeie vin kopen en is de vinbox (powerbox) wat slapjes/flexibel. De rest van het bedrag zit 'm in een (free-)race zeil met 60% mast en giek en de extra kosten voor trimsystemen voor uithaler en neerhaler.
Je hebt met een Techno dus een plank die geschikt is voor beginners, maar geen beginnersplank.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » zo mar 22, 2009 10:02 pm

Ja dat is wel zo met de techno, je kan er altijd op varen! Ik denk dat als ouders het er voor over hebben zo'n set te kopen voor hun kids, ze er zeker veel plezier van hebben. Mijn ervaring is dat het ook erg leerzaam is om aan de wedstrijden mee te doen (dus Zuid-Holland-windsurfing), waarbij je wel de taktiek ed. al leert van het wedstrijd varen, maar je geen extreme omstandigheden (meestal) hebt. Sowieso het varen in wedstrijd verband en met surfmaatjes, leer je veel van.
Offtopic, wedstrijdvaren met de techno, is in principe t/m 16 jaar toch? En boven die leeftijd is er in de ZH-windsurf serie wel een klasse voor meen ik?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma mar 23, 2009 10:19 am

Holland Windsurfing (Almere doet ook mee ;-) ) heeft Under 15, Under 17 en Open Techno klasse. Al ben je 50 dan kun je met een Techno en een (max) 7,8 nog steeds mee doen. Naar mate je ouder en beter doorvoed wordt 8) wordt de Techno wat te klein om er optimaal mee te varen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma mar 23, 2009 10:42 am

Dat zou ik haast vergeten (sorry Mark)... Wat ik wil met het windsurfen in NL:
Meer aandacht voor jeugd, het lijkt wel of de windsurf scene elk jaar ouder wordt.
Meer activiteit voor die jeugd buiten Zuid-Holland.
Meer actieve clubs buiten Zuid-Holland

Plaats reactie