Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Duurzame boards? Go green!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Go green!

Bericht door Jeroensurf » di jul 05, 2011 12:53 am

Leuke ontwikkelingen!
In de Windsurfermag staat een artikel over nieuwe minder vervuilende/ meer milieu vriendelijke bouwwijzen.
Bij Sun7 gaan ze met vlas werken, wat niet herlemaal nieuw is in de composietwereld, De high-end fietsen van ex wielrenner Museeuw worden er ook van gemaakt http://www.webking.be/museeuwbikes/

Fanatic gooit het hele proces om ervoor te zorgen dat de milieu belasting minder word. Dit zie je terug in andere methoden om de kern te maken en andere materialen (Textreme) waarvan ik nog nooit had gehoord maar er wel erg gaaf uit vind zien.
link: http://www.windsurfermag.com/magazine/e ... g3fDUwMA==

Jeroenofzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Duurzame boards? Go green!

Bericht door Jeroenofzo » vr jul 08, 2011 7:40 pm

http://www.windsurfermag.com/magazine/e ... B8MTg3fDA=

Intressant artiekel in de nieuwe windsurfermag. Misschien wel leuk om wat andere meningen erover te horen?
Ik ben in ieder geval enorm enthousiast over deze technieken, en het ziet er nog redelijk vet uit. (Meeste duurzame dingen hebben een hoog 'geitenwollensokken' gehalte...) :z

Wat denken jullie? Nodig? Onnodig? Vet?

Jeroenofzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Go green!

Bericht door Jeroenofzo » vr jul 08, 2011 9:02 pm

Haha, leuk zo'n dubbeldraadje! Ik was nog geen week geleden in discussie geraakt met een docent bij mij over duurzame windsurfspullen. Punt was een beetje dat het meeste spul gemaakt wordt om 110% te doen wat hij moet doen, en de gezondheid daar niet veel bij deert. Na 4 jaar is zo'n board toch enigszins verouderd en verliest zijn waarde (Mits weinig gebruikt uiteraard) dus moet je heil zoeken bij de materialen. Spreekt me wel aan dit!

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Re: Duurzame boards? Go green!

Bericht door BGijzen » vr jul 08, 2011 9:08 pm

Ik ben benieuwd wie volgd!

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » vr jul 08, 2011 10:44 pm

De productie wordt misschien wel goedkoper door deze materialen. Consumenten prijs stijgt vast :z
Voor de rest zeg ik (zoals op het andere thread al gezegd): Vet!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: Go green!

Bericht door Jeroensurf » za jul 09, 2011 12:44 am

Ik vind het best hoor, maar deze stond er 4 dagen eerder, het betreft nieuwe ontwikkelingen, een 2012 lay up, dus ff ter lering, waarom NIET in nieuws?

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » za jul 09, 2011 9:02 am

Samengevoegd, graag weer ot blijven :)

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » za jul 09, 2011 11:01 am

Bijzonder is inderdaad dat windsurf materiaal doorgaans lang mee gaat, maar dat wij als consument de factor zijn die het een niet 'groene' sport maken. Natuurlijk er zijn boards en zeilen die sneuvelen maar de het gemiddelde board en zeil gaat zeker 6-10 jaar mee.

Willen we ECO als sporters, dan zullen we als consument een verandering in denken moeten ondergaan. Fabrikanten die elk jaar volledig "nieuwe" shapes / zeilmodellen uitbrengen zijn naar mijn mening per definitie al niet groen bezig. De sport kenmerkt zich door een enorme koopgekte en productiegekte waardoor de gebruiksduur kort is en de waarde van het product enorm daalt. Windsurfmateriaal wat op de stort terecht komt kan denk ik erg moeilijk gerecycled / afgebroken worden.

Het nu zichzelf als 'ecologisch' presenteren van sommige merken vind ik meer lijken op een nieuwe commerciele stunt.
Hoeveel ecologischer ben je dan nu werkelijk als fabrikant?
Punt is vooral dat door deze eco verbeteringen de boards waarschijnlijk nog duurder zullen worden. Als je als fabrikant ECO wilt zijn produceer je alleen nieuw materiaal als er werkelijk grote verbeteringen zijn. Het gaat in de sport vaak niet om de verbetering maar puur om het presenteren van maar weer een nieuwe shape / zeilmodel.

Het zoeken naar minder giftige resins, betere verven, en natuurlijke materialen is prijzenswaardig maar waarom niet eens kijken naar een volledig biologisch afbreekbaar board of zeil? Wat te denken van een verwijderingsbijdrage?

ECO begint denk ik toch echt bij ons als consument.

Dat FLAXPLY van sun7 kan misschien een goede start zijn.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za jul 09, 2011 11:20 am

@ de Mods: Prima, het was gewoon een vraag.

OT:
Op het Boards forum loopt/liep hier ook een draadje over wat best interessant leesvoer is aangezien er ook 3 ervaren shapers met veel materiaal kennis aan deelnemen: JB, Bouke Becker (van Witchcraft) en Rider5.
http://boards.mpora.com/forums/its-coming-t58779.html
Daar worden de voordelen van Vlas wel enigzins in twijfel getrokken aangezien het veel hars opneemt en minder sterk schijnt te zijn.

Ik heb wel eens wat mailcontact met Bouke en die gaf aan dat het Textreme al enige jaren bestaat en al een tijdje gebruikt wordt bij Witchcraft en volgens hem ook Starboard (S.Albarda kun jij dit als Starboard-man bevestigen? ) dus (gelukkig) minder nieuw is als het lijkt.
Een linkje naar een shop die het spul ook verkoopt: http://shop.r-g.de/Verstaerkungsfasern/ ... pread-Tow/
Textreme schijnt als biax legsel geen overgangen te hebben, platter te liggen, minder hars op te nemen en mechanisch beter te werken ook :)
Voordeel voor de merken: het is ook goedkoper als Carbon UD

Ik speel op in de tijd van mijn baas ook maar zustertje in het ziekenhuis dus ben absoluut leek op dit gebied maar wil je echt milieu vriendelijk werken moet je volgens mij niet alleen naar het materiaal kijken maar naar het totaal proces van eerste aanzet tot productie totdat het ding er niet meer is.

Wil je "schoner" produceren dan is het sowieso handig als de aanvoer van de grondstoffen zo kort mogelijk is want transport is uitstoot.
De grondstoffen wil je zo schoon mogelijk geproduceert en verwerkt hebben onder wetgeving die dat controleert (daarin heeft Azie nog een lange weg te gaan).
Het liefst zie je dan dat het eindproduct zo dicht mogelijk bij de eindconsument gemaakt wordt.
Het zo lang mogelijk mee gaat. Daarvoor is in ieder geval nodig wat Zero7 al beschreef dat spul langer actueel blijft en koopdrang geremd wordt ipv geprikkeld zoals hier: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13867407.
Dan is het leuk als de consument met 1-2 planken klaar is i.p.v een trailer vol want hoe meer boards je nodig hebt des te meer er geproduceert wordt.
Wat ik volgens mij nog nergens in de Windsurf industrie terug zie is dat het product ook nog gerecycled wordt.
Heeft iemand daar voorbeelden van?
Grappig om te zien dat merken als Witchcraft, Bic, en mXr die binnen Europa produceren onder de strengste wetgeving, het dichtst bij hun klanten dus met het minstte transport en alledrie gerricht op duurzaamheid en langer lopende lijnen dan in vergelijk met de rest van de branche vrij groen lijken te zijn zonder dat hard te propaganderen.

Mijn bijdrage: Ik zo de laptop uitzetten en met de fiets naar het strand :wink:

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » za jul 09, 2011 1:22 pm

Dat zou pas wat zijn, je koopt een beginners board bv 150 ltr.

Elk jaar ben als je dit board ontgroend bent, ga je naar een favo shaper en de trimt het board en maat kleiner tot wat past bij je kunnen en progressie. Zo vaak tot er een speed needle overblijft. One board letterlijk.
Met Green materialen dus beter.

Alleen als je met zo'n naar hooi ruikend board gaat vliegen, ben ik bang dat ie elke keer open geboord wordt ivm Wiet :lol: ;Where you from, Holland aahhhh and this is vlas yeahhh. Bend over sir :+

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » za jul 09, 2011 1:59 pm

Joshua schreef: Wiet :lol: ;Where you from, Holland aahhhh and this is vlas yeahhh. Bend over sir :+

Hennep zou best eens een grondstof kunnen zijn.

@ Jeroen; de 'custom' producenten die dicht bij de klant staan lijken inderdaad de meest groenen.

Jeroenofzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jeroenofzo » zo jul 10, 2011 9:14 pm

Volgens mij is er in het houtsegment ook nog wel het een en het ander te vinden. En wat de cores betreft, wat was de voornaamste reden dat honeycomb boards niet meer gemaakt worden?

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » zo jul 10, 2011 9:39 pm

Geen idee...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jul 10, 2011 10:24 pm

Volgens mij was honeycomb gewoon te duur...

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » ma jul 11, 2011 12:25 am

Jeroensurf schreef:Volgens mij was honeycomb gewoon te duur...
Was het ook niet heel slecht repareerbaar ?

Windmill maakte vroeger volgens mij honeycomb boards en meen me te herinneren dat die vreselijk moeilijk te repareren waren.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » di jul 12, 2011 7:54 pm

Deze expert op het gebied van composites is al sinds de jaren 80 bezig met biodegradable composites en heeft ze in 2007 op de markt gbracht.
Ik zie hier nog geen surf / paddleboard uit gebouwd worden maar het begin is er misschien al.
Afbeelding

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma apr 24, 2017 1:43 pm

Plaats reactie