Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tidal coef??

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Tidal coef??

Bericht door Bianchi_euro » wo okt 02, 2013 9:33 pm

Nog eentje dan.. (je surft dertig jaar, dacht er inmiddels wat vanaf te weten (kreun.. :x ))

In de Franse getijden tabellen stuit ik steeds op de "coeff". Vroeger kon het me waarschijnlijk niets schelen en wou ik zo snel mogelijk het water op. Maar nu wil ik toch weten wat dit is. Waarschijnlijk heeft het te maken met het maximale- en het minimale verval.

Zou dan de tidal coeficient aangeven hoeveel stroming en waterverplaatsing je theoretisch kunt verwachten t.o.v. maximaalbij springtij (100%) en minimaal bij neap (0%)?

Wrong Bianchi! Want in die tabellen staan ook coef waarden van meer dan 100%. ( :-? :-? :-? ). Wie weet raad?

Zie deze mooie site:
http://www.horaire-maree.fr/maree/VIEUX-BOUCAU/
http://www.horaire-maree.fr

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Re: Tidal coef??

Bericht door Bianchi_euro » do okt 03, 2013 9:45 pm

Quote: Tidal coefficients are adimensional numbers related to tide amplitude, they can vary from 20 (lowest, at LAT) to 120 (highest, at HAT), 95 is for mean springs and 45 for mean neaps

Een groffe indicatie dus... Maar voor het snel even beoordelen van een surfdag is dit goed genoeg. Handig om te weten. Nog steeds snap ik niet hoe een tidal coefficient kan kennelijk kan veranderen gedurende een surfdag, want uit bovenstaande fragment blijkt dat de coeff een variabele is. Hij heeft tijdens vloed een andere waarde dan tijdens eb (??). Mogelijk bevat bovenstaande uitleg een fout. Per slot van rekening blijkt uit de tabel toch slechts één enkele coeff voor een bepaalde surfdag?

In grote lijnen is het nu wel duidelijk.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr okt 04, 2013 7:30 am

post je vraag eens hier, frans forum maar engels lezen en antwoorden ze ook
http://www.windsurfing33.com/forum/viewforum.php?f=20

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Bianchi_euro » za okt 05, 2013 7:13 pm

Merde! 8) :lol:

Met Bianchi_euro kon ik niet inloggen. Waarom eigenlijk niet? @moderator. Als die Fransen hier konden inloggen en wij daar... Dan zou er een hele nieuwe wereld kunnen opengaan :clap: . "Het world surf forum!" Nu nog een droom in het hoofd van Bianchi, op een dag werkelijkheid!! Misschien is het tijd om eens contact te leggen met de Fransen?

Dank voor het linkje. Maar de "Coeff" is niet echte een Franse aangelegenheid. In andere tabellen kom je ze ook tegen. De kans dat die Fransen weten waar men hier al niet achter komt is groter, maar niet heel groot.

Eigenlijk snap ik ondertussen ook wat de Coeff is, zoals je hierboven ziet. Alleen begrijp ik nog niet waarom negatieve waarden en waarden van meer dan 100% kunnen optreden. In het programma "QuickTide" kan dit ook helemaal niet. Daar loopt de Coeff van 0- tot 100%. Onbegrijpelijk is ook dat per dag de coeff wordt verstrekt in de tabel, maar deze conform bovenstaande quote over de dag kan variëren bij eb en vloed. Heel vreemd en waarschijnlijk niet correct.

Klaarblijkelijk is de Coeff een factor die niet wetenschappelijk verklaard en onderbouwd is en van tabel tot tabel varieert.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za okt 05, 2013 11:49 pm

Hee ouwe, ik wist het ook niet maar ging ff googelen uit nieuwsgierigheid en had het binnen een minuutje gevonden.
Dusss vanaf nu met je neus uit die Enkhuizer Amanak en ANWB surfbladen uit de vorige eeuw en integreren in digitaal 2013 (je hebt nog ruim 2.5maand!).
Anyway op P39 gevonden in:

http://pzv-zeezeilen.nl/wp-content/uplo ... -V2.01.pdf

De Franse ‘coefficient’
• De Coefficient van Brest (‘le coef’) geeft in één
getal de sterkte van het getij in Frankrijk aan
– In gebruik van Spanje tot België
• Getal tussen 20 en 120, berekend uit:
100 x range Brest / 6.1m
• Betekenis:
20: zwakst mogelijke doodtij (~LAT)
45: gemiddeld doodtij (MLWN)
70: gemiddeld getij
95: gemiddeld springtij (MHWS)
120: hoogst mogelijke springtij (HAT)
(ongeveer maart en september,
max in 2011: 118 op 21 maart)
• Vaaraanwijzingen over stroomsterktes en
drempels bij ondiepe havens verwijzen naar coefwaarden
• Ook gebruikt bij stroomatlassen

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Bianchi_euro » zo okt 06, 2013 1:03 pm

Jsurf! Wie had gedacht dat ook jij nog eens een trivia vraagje correct zou beantwoorden! :clap: Nelis heeft toch niet stiekum geholpen? 8) :lol:

Overigens ben ik waarshijnlijk van dezelfde leeftijd als jij. Doordat ik erg vroeg ben begonnen met windsurfen... en mijn berichten natuurlijk (soms 8) ) zouden kunnen worden geïntepreteerd als berichten berichten van een oud wijs man die de wereldzeeën heeft bevaren... Enfin, ik snap het helemaal... 8) :lol:

Ter zake: Het linkje werkt bij mij niet. Maar het bijschrift zegt al heel veel. Dit verklaard de 120% vraag! Tegelijkertijd kloppen er ook dingen niet. In feite verbinden ze een theoretische waterstand aan een Coeff waarde. En dat is krom. De coeff is een percentuele waarde (in sommige landen tussen 0 en 100 (Holland), bij andere tussen -20 en 120 (USA) en weer andere landen 0 en 120 (Frankrijk)). LAT is de laagste waterstand in 15 jaar en deze heeft niets met doodtij te maken. Deze LAT wordt door de maritime administration eens per 15 jaar herzien en is belangrijk in wassende kaarten. De andere afkortingen zijn ook waterstanden.

Waar het bij de coeff om gaat zijn twee zaken. Ten eerste het verval op de plek waar je gaat surfen. Ten tweede de coeff. Naarmate het verval groter wordt en er een grotere coeff is afgegeven voor die dag zal er meer waterverplaatsing (meer getij) zijn. Vermenigvuldig je nu de coeff met een waterstand, dan krijg je de waterstand bij dát betreffende getij. Die methode is misschien leuk voor surfen, vissen etc... maar nautici gebruiken voor dit doel de ATT of hanteren harmonische analyse en berekenen zo de waterstand.

Voor jouw spot in Cornwall kun je het beste een stroomatlas hanteren. Mogelijk is de coeff dan toe te passen op de stromen. (Als extra factor op het aantal uren voor of na HW). Is er eigenlijk veel verval in Cornwall? Waarschijnlijk is een zijde van de baai "gevaarlijk". Wat in het verleden i.d.d. lastig was voor mij is om via internet een gratis stroomatlas te downloaden. Deze zou ik graag voor de Hollandse kust en voor de Franse, Portugese, Spaanse kusten hebben.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo okt 06, 2013 10:52 pm

COEFF is een Frans/Spaans Portugees dingetje.....wat meteen alles zegt over de logica ervan :roll:
De link is een PDF die kunt downloaden, maar waar het meer om gaat...2 minuten googelen en je had het zelf ook gevonden.

In Cornwall valt get getij verschil reuze mee, ze hebben hier alleen een hele rare lokale sport: boten verslepen.
Afbeelding

Op hun rug tig meters vanuit het water en later weer terug naar het water...je moet er maar zin in hebben! :lol: :lol:
(ff serieus: ruim 3m, maar ik pak gewoon magic seaweed erbij voor het getij etc http://magicseaweed.com/Gwithian-Surf-Report/3/ ).

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Bianchi_euro » di okt 08, 2013 9:54 am

Bij magisch zeewier staat ruim zes meter! Dit komt ook meer overeen met het plaatje dat je laat zien. Mén dat lijkt wel St Malo, daar is het ook 6 meter. Da's nog twee maal zo erg als in Holland. In die baai valt het wel mee, maar daarbuiten vast niet.

Waar is het water eigenlijk gebleven Jsurf. Heeft Nelis toch niet opgedronken? :x ? Eerst een aannemelijk verhaal over bootje slepen en dan ineens weer DIT. Eigenaardig gevoel voor humor hebben die lui uit Wijk @ Zee.. :wink:

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Bianchi_euro » ma nov 04, 2013 11:03 pm

Zoekt en gij zult vinden... Een GRATIS stroomatlas. En nog wel een officiele van de Europese Unie. Zo krijgen we toch nog IETS terug voor...
Ik zoek nog ff verder voor nog meer detail. Maar deze bestrijkt zo'n beetje de kust van Den Helder tot San Sebastian en ook nog de Mediterranean. Genoeg voor een globale indruk. Ook wind, golfkaarten, currents, temp etc.. Alles conform verscheidene modellen afkomstig van nationale instituten. Doe er je voordeel mee.

http://www.previmer.org/en/forecasts/cu ... 209#appTop

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Bianchi_euro » zo nov 10, 2013 8:42 pm

p.s. Dit is de HP33D van de hydrograaf (eentje met de normale detailering). Dit is wat ik écht zoek. Maar dan dus voor Maasvlakte. Ik zoek dus het deel "aanloop Eurogeul".

Voor de Zeeuwen. Jullie zijn bij deze bediend... :wink:
http://www.onderwaterspiegel.nl/duikpla ... start.html

Plaats reactie