Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Als je eens kennis wil maken met suppen

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Als je eens kennis wil maken met suppen

Bericht door iSonic » wo mei 24, 2017 11:33 am

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Re: Als je eens kennis wil maken met suppen

Bericht door Geert » wo mei 24, 2017 12:28 pm

mmmm, is idd wel heel goedkoop, voor die prijs kan je verwachten dat de kwaliteit er ook naar is.
Zou je niet beter op zoek kunnen gaan naar een iets beter 2e hands board?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo mei 24, 2017 1:11 pm

Waarom? Omdat wij zoveel betalen voor een beetje plastic wil niet zeggen dat het niet goedkoop is om te maken en dat een bedrijf als Action niet een partij kan kopen voor weinig. Die werken met heel andere marges dan traditionele surfshops.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo mei 24, 2017 1:22 pm

Voor die prijs vind je ze niet 2e hands, maar goed je weet niet welke ellende je op de hals haalt met zo'n SUP. Ik kan zo 123 niets vinden over het SUPboard q4life trouwens.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » wo mei 24, 2017 1:25 pm

Nope maar ik ben het wel met surfrider eens. Je zal geen state of the art board kopen maar de kans is groot dat je er gewoon veel plezier mee kunt hebben...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 24, 2017 2:44 pm

In de onderste categorie sup boards is ie prima geprijsd. De simpele boards doen normaal 300-400.
Slechte boards en en slechte instructie hebben al veel mensen van een mooie hobby afgehouden, dat wel.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mei 24, 2017 5:07 pm

Huug schreef:
wo mei 24, 2017 2:44 pm
Slechte boards en en slechte instructie hebben al veel mensen van een mooie hobby afgehouden, dat wel.
Ja, vooral dat dus...
Het is een aloude discussie en ook best wel een dilemma.
Hetzelfde geldt ook voor windsurfen. Zou je een beginner een goedkoop inferieur setje afraden of juist aanraden?
Je wilt het liefste dat iemand meteen "hooked" raakt en niet langer dan nodig aan blijft modderen.

Ik vrees dat zo'n extreem goedkope sup vrij instabiel is, die kun je zelfs met veel druk niet voldoende stijf krijgen. Zo krijg je nooit een goede indruk van wat suppen echt kan zijn.
Het kan twee kanten op gaan; als mensen enthousiast worden kopen ze uiteindelijk toch een keer een goed board. Als ze het niks vinden dan lag het misschien aan het board òf het maakt sowieso niks uit...

Ik zou eerder aanraden om bij aanvang naar een goede verhuur te gaan en je goed te laten instrueren.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » wo mei 24, 2017 5:12 pm

Veel van het goedkope Action-spul belandt erg snel op de plasticberg (of in de plastic soep) omdat het gewoon vaak slecht ontworpen en slecht gefabriceerde rommel is. En dan is 149,- alsnog te veel geld.
Maar ik geef toe het is verleidelijk, zo'n prijsje.
Laatst gewijzigd door edwingr op wo mei 24, 2017 5:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » wo mei 24, 2017 5:23 pm

Tja, als het board niet om de haverklap lek is en gewoon lang meegaat dan vind ik 150 euri best een goede prijs/kwaliteit verhouding en mag je de mindere eigenschappen op de koop toe nemen. Als dat ding in no time lek is, scheurt of anderszins totaal onbruikbaar wordt dan vind ik het een ander verhaal.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mei 24, 2017 5:33 pm

Dit is een single stitch board, daar sta je net zo stabiel op als op een luchtbed bij wijze van spreken. Bijna alle merken leveren slechts in double stitch kwaliteit en dat is om een goede reden. Zelfs dan zit er nog veel kwaliteitsverschil in. Met name in de rails kun je een board nog extra stijver maken. Zo'n Action board heeft geen van dit alles.
Het probleem is dat je mensen er wel mee op een sup helpt maar dat de kans vrij groot is dat die mensen er niet echt enthousiast van zullen worden.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » wo mei 24, 2017 10:54 pm

Ach als ze er op een lokaal plasje plezier mee hebben is het prima toch?
Mensen die serieus aan suppen denken, kijken vast verder dan dit.

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » do mei 25, 2017 12:02 am

Ik heb een aantal van dit soort boards gezien en geprobeerd. Mijn mening: Als je wilt gaan suppen, geef dan gewoon een paar euro meer uit en koop een board van een gerelateerd sufmerk. Daar heb je plezier van. Niet van deze chinese nep-producten.
Suppen is leuk, maar wel op goed spul. Dat zouden wij als windsurfers eigenlijk toch moeten weten? We zouden eens moeten stoppen met het kopen van rommel en gaan voor kwaliteit. Dit koop je en flikker je na een paar keer gebruiken waarschijnlijk weer weg. Zonde van het geld, het milieu en de sport. In mijn optiek kun je beter voor een 2-hands board gaan van goede kwaliteit.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do mei 25, 2017 7:09 am

Okey kun je uitleggen waarom dit rommel is? En dan feitelijk. Niet dit is geen kwaliteit maar uitleggen waarom het geen kwaliteit is.

Allround waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD - THOMMEN CUSTOM - SIMMERSTYLE - AERON

Bericht door Allround waterman » do mei 25, 2017 8:37 am

Even ter info, ik ben geen supper.
Maar ik denk dat de boards goed genoeg zijn voor een grote doelgroep. Denk aan kinderen en minder rijke onderons.

Action is niet voor niets een van de grootste winkelketen in ons land en daarom heen.
super!

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do mei 25, 2017 9:35 am

Ik deel eigenlijk alle meningen hier, die van waarom niet kopen en die van het is niks.
Maar waar ik het het meest mee eens ben is dat men beter kan overwegen iets meer uit te geven om zo de sport op een goede manier te beleven. Het is in mijn ogen net als leren windsurfen, als men dit gaat doen op materiaal dat daar absoluut ongeschikt voor is dan associeerd men dit al gauw van dit is niks voor mij, dat is toch zonde!
Maak het je zelf in eerste instantie makkelijk waarna, als je gevorderd bent de uitdaging gaat zoeken.
Daarmee wil ik niet zeggen of beweren dat dit op het Action board niet zou kunnen, niemand van ons dus ook de voorstanders niet want zoals ik hier lees heeft niemand ervaring met dit board.
Wel wil ik even kwijt aan wat ik zie in vergelijking met mijn Starboard inflatable Windsup van 2016, ik zie soms inflatables van onbekende merken waar, als de supper er op gaat staan de voor en achterkant omhoog komen, dat heb ik dus met mijn sup niet en ik weeg 108kg, de sup blijft gewoon steady!

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » do mei 25, 2017 9:37 am

Allround waterman schreef:
do mei 25, 2017 8:37 am
Action is niet voor niets een van de grootste winkelketen in ons land en daarom heen.
super!
Dat zouden ze niet zijn als mensen zich iets minder om de korte termijn (aanschafprijs) en meer om kwaliteit, duurzaamheid en zaken als millieu zouden bekommeren. Ik ben geen groenlinkser en bij ons in huis vind je ook vast wel wat dingen uit de Action, maar het is droevig om te zien watvoor troep er toch via winkels als Action en sites als Alibaba over de wereld uitgestrooid wordt. Daar gaan bergen kostbare grondstoffen en andere resources aan verloren.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » do mei 25, 2017 9:47 am

Allround waterman schreef:
do mei 25, 2017 8:37 am
Even ter info, ik ben geen supper.
Maar ik denk dat de boards goed genoeg zijn voor een grote doelgroep. Denk aan kinderen en minder rijke onderons.

super!
Action is ook populair onder de vrouwen met voldoende geld, het neuzen en rondhangen in een winkel is ook een bezigheid en na afloop is aan de voldoening om iets gekocht te hebben weer bevredigd. Zelf vind ik de action een veredelde rommelmarkt. Niks mis mee, maar niets voor mij.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do mei 25, 2017 9:53 am

Hoho, we gaan het nu over de Action hebben ipv het board!
Swa, de Action heeft troep in huis, maar vergeet niet dat de Action ook goed en gewoon merkspul heeft tegen heel aantrekkelijke prijzen. Ergens op dit forum lees ik herhaaldelijk dat je de spuitlak van de Action moet hebben als je je board bij wilt spuiten, goed en goedkoop!
Bovendien haal ik altijd mijn WD40 bij de Action, scheelt zomaar een paar euro, Een aanrader voor de surfers onder ons is de Siliconenspray, goed om je spulletjes mee in te spuiten, zoals verlengers en giekeindstukken en zo hebben ze daar wel meer gewoon goed spul, maar je moet een beetje selecteren, het is net als bij de Aldi, die hebben rete slecht spul, maar af en toe zit er ook iets tussen wat gewoon lekker is, je moet de krabsalade maar eens proberen 😉👍

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mei 25, 2017 10:08 am

iSonic schreef:
do mei 25, 2017 7:09 am
Okey kun je uitleggen waarom dit rommel is? En dan feitelijk. Niet dit is geen kwaliteit maar uitleggen waarom het geen kwaliteit is.
Ik sup al 10 jaar, veel en fanatiek op alles wat maar blijft drijven (heb 5 boards) en zal het uitleggen.
Een sup heeft een zekere mate van stijfheid nodig anders zakt hij door in het midden en kom je niet of nauwelijks vooruit.
Bij een opblaasbare sup moet de stijfheid komen uit de luchtdruk en verbinding tussen de bovenkant en de onderkant.
De duurdere exemplaren maken daarvoor gebruik van dropstitch: draden die aan de binnenkant de bodem met het dek verbinden en de boel dus van binnenuit bij elkaar houden en vervorming tegen gaan. Als je dit materiaal gebruikt en de railsen goed verstevigd en er een goed ventiel in stopt kun je er veel lucht in persen wat hem stijf maakt en dan heb je een heel redelijk board. Het nadeel van dropstisch is dat het arbeidsintensief en duur materiaal is. Alleen het ruwe materiaal kost zonder verwerking al meer als het compleet pakket van de Action.

Gebruik je nou stukken stof als een soort van schotten om een board bij elkaar te houden dan krijg je een soort luchtbed achtige constructie die gewoon veel sneller vervormt.
Verlijmingen die soepel blijven en een paar bar bij elkaar houden zijn niet goedkoop, verlijmingen die het na 3 maanden begeven zijn vast goedkoper, maar als je op je board staat en zo,n schot aan de binnenkant begeeft het dan wordt het ineens meer een soort banaan i.p.v een platform. Begeeft de zijkant het dan is heinde oefening van de SUP, en wordt het zwemmen. Een ventiel die die druk aankan en niet meteen leegloopt als je je pomp leegloopt is ook gewoon prijzig maar wel van essentieel belang.

Alleen al een board bouwen voor 149,- vind ik al knap/dubieus, maar ze doen er ook nog een pomp bij, een peddel, een tas, en de Action zal er zelf ook nog wat aan willen verdienen.
Van de bekende merken kost een pomp ongeveer de helft en een alu peddel ongeveer de prijs van het complete pakket.
Nou geloof ik best dat je met enorm groot inkopen van partijen wat kan besparen, maar ergens moeten ze een veer laten.
Tenzij de Action ze voor 500,- inkoopt en zo goedkoop wegzet om iedereen in Action op de Sup te krijgen, vrees ik dat het gewoon bagger kwaliteit is.
Denk dan aan snel lekkende, vervormende en daardoor onbruikbare of ontploffende sups,
Pededels die kunnen verbuigen,of vervelender scheuren,
Ventielen die gaan lekken,
pompen waarmee je board niet op druk komt.

Wellicht leuk om een maand kinderen mee te laten spelen (hoewel ik voor de zekerheid zou beginnen met vervelende neefjes en nichtjes :wink: :+ ), maar ik zou ze er niet te ver mee van de kant laten gaan.
Als die dingen het al een maand volhouden....en dan wordt het inderdaad plastic soup :(

Ik sluit me daarom aan bij Geert: neem les en huur voor die paar keer om te zien of je het leuk vind en koop dan een goeie.
Meerdere surfshops verhuren boards voor een paar weken zodat je dan een (goede) inflatable mee kan nemen op vakantie. Dat is wellicht iets duurder als zo,n action apparaat, maar dan heb je wel de zekerheid dat het heel blijft en gewoon veel meer lol door een hoger gebruikersgemak.

Retep
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou da Curve / Witchcraft Haka/ Goya One FSW / Goya Bolt/Ezzy sails

Bericht door Retep » do mei 25, 2017 4:33 pm

Goede uitleg Jeroen, bedankt!
Ik heb ook overwogen om dit action board te kopen voor mijn zoontje. Maar na vandaag (les) en het lezen van dit forum topic, zie ik daar toch maar af.
Het suppen/surfen/spelen gaat prima op mijn eigen board (zie foto). Het kan dan leuk zijn voor een paar maanden maar daarna vermoed ik inderdaad dat het board bij het afval gebracht zal worden en dat is toch wel weer zonde van het geld. Als hij wat verder gevorderd is ga ik wel eens kijken voor een wat duurzamer exemplaar.

Afbeelding

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do mei 25, 2017 9:30 pm

Je uitleg klinkt plausibel maar waarom zou dit board niet zo gebouwd kunnen zijn? Je hele verhaal is enkel gebaseerd op aannames van jou. Ik kan me talloze rekenkamers (tv programma) herinneren waarbij dure producten vergeleken worden met goedkope en altijd stellen de productie kosten niks voor. Het verschil zit hem in de marketing kosten. Misschien dat de ontwikkelings kosten hoog zijn en hebben de 'chinezen' het goed gejat. Als ik daarmee goedkoop zou kunnen suppen vind ik het prima.

Grappig vind ik trouwens altijd dat de consument ook echt wil geloven dat duur beter is. Bij de test met AA batterijen kwam de dure duracell gemiddeld uit de test, overtroffen door onder andere de goedkope lidl batterijen. Zelf na confrontatie met de test resultaten bleef menig consument er van overtuigd dat duracell langer meeging.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do mei 25, 2017 9:53 pm

Als je Jeroen niet gelooft, moet je eens op de Hiswa (even wachten nog) eens gaan voelen hoe stijf de duurdere inflatables en hoe stijf de goedkopere zijn. Een blinde kip met artritis voelt het verschil. Ik geloof er niks van dat Action de fabriek niet hoeft te betalen.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do mei 25, 2017 10:06 pm

Voelen is wel lekker subjectief....... Zelfs als je een blinde kip met artrites bent.

Retep
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou da Curve / Witchcraft Haka/ Goya One FSW / Goya Bolt/Ezzy sails

Bericht door Retep » do mei 25, 2017 10:25 pm

Tja isonic,

Ik begrijp je stelling en eerlijk gezegd heb je ook wel terechte punten. Ik geef je gelijk, eerst testen en vergelijken vervolgens pas oordelen. Maar zoveel goede voorbeelden die jij geeft, daar kunnen er met gemak evenveel slechte voor in de plaats gezet worden! Uit eigen ervaring met C.C.S. (cheap chinese shit): Speelgoed van mijn zoontje, mobieltje, wifi router, bagage weger, tablet, lader, soldeer bout, schroevendraaier set etc.... Na enkele keren gebruikt te hebben: "wederom een diepe, diepe teleurstelling rijker"! Voor mij echt waardeloos...

Maar geef toe, als een fatsoenlijk product nieuw rond de 800 begint en daar moet je de accessoires zoals een pedel en pomp nog bij kopen... dan is 150 voor een product zonder marketing wel heeeeeeeeeel weinig... en daar heeft Jeroen wel een hele sterke kaart in handen.....

We hebben het nog niet getest maar de verwachtingen zijn voor mij persoonlijk wel bijgesteld... Ik ga de gok niet wagen en zoek naar iets duurzamere productie en neem de marketing voor lief. Wat me altijd opvalt is dat iedereen de bek vol van milieu bewust gebrabbel heeft maar tegelijkertijd wel voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Het is nog niet bewezen... maar het zou wel heel energie en milleu verspillend zijn als dat ding binnen de kortste keren bij de vuilnis beland.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do mei 25, 2017 10:41 pm

Die aanname is gebaseerd op tientallen boards hebben gepeddeld in verschillende bouwwijze en prijsklassen, zelf 5 boards hebben, het hele jaar door minimaal wekelijks en meestal frequenter te suppen en op een behoorlijk nerderig nivo met mijn sport bezig te zijn.
Windsurfen is er niks bij :roll:
Maar goed, zolang ik er geen 20 heb gekocht om er 10 te testen in constante omstandigheden en 10 om door te knippen om bouwwijze te analyseren blijft het natuurlijk een aanname en subjectief want ook als de eerste snel zinkt of juist wel heel blijft zegt dat natuurlijk niks over de rest. :roll:
i.p zou je zou vanuit jouw beredenering vrijwel elke test/impressie kunnen afdoen als lekker subjectief en je gaan afvragen wat de waarde ervan is.
Je vroeg om een beargumenteerde uitleg, volgens mij heb je er een gekregen waarin ik heb uitgelegd waarom je voor dat bedrag geen goed product en constant kwaliteit kunt leveren.
Wat je verder mee wilt doen moet je zelf weten, maar ga achteraf niet piepen dat je niet gewaarschuwd bent als je handen open liggen omdat je peddel spontaan scheurde/ moest terugzwemmen omdat je ventiel of naden lekte of plofte en je op zijn best het water niet eens op kan omdat de pomp of het ventiel gewoon niet goed werkt.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do mei 25, 2017 10:58 pm

Wat mij trouwens wel verbaasd is de chronische achterdocht hier van sommige mensen naar merken, importeurs en shops.
Ik heb diverse eigenaren van merken door de jaren heen gezien en gesproken, en geen leek bakken met geld te hebben.
De importeurs hebben nette busjes waarmee ze van A naar B rijden, maar werken zich ook een slag in de rondte, shops idem en geen van de mensen die ik ken woont in een dikke Vila en heeft een 2e huis op Maui..en ik geloof ook niet dat allemaal in marketingskosten zit, maar dat is mijn 2 centjes.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do mei 25, 2017 11:12 pm

Als je dan toch op de Hiswa bent kun je meteen ook even de shapes van dure en goedkope planken met elkaar vergelijken. Vraag je dan even af waarom alle goedkope inflatables half rond zijn en harde boards en duurdere inflatables behoorlijk recht. Ik dicht mezelf nog geen 10e van de deskundigheid van Jeroen toe, maar sommige verschillen zijn zo duidelijk dat ik ze zelf merk. Maar goed, meten is weten, als je denkt dat de Action een redelijk goed board voor heel weinig kan leveren, ga heen en probeer. Ik hoor het graag, net als alle anderen hier.
Tot die tijd peddel ik op mijn ouwe trouwe Ultra Cat door de gracht, op een HiFly Revo tijdens de clubavonden en op mijn AHD Sea Lion op de Noordzee.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » do mei 25, 2017 11:47 pm

Kan iemand alsjeblieft zo'n ding kopen? Dan hoeven we niet meer te speculeren :+

Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic, North sails

Bericht door Bermuda » vr mei 26, 2017 9:03 am

Speculeren? Daar hangt dit surfforum toch mee in elkaar!
Hahaha
Maar je hebt helemaal gelijk, kopen en ieder zijn ding en ervaring er mee

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door edwingr » vr mei 26, 2017 10:24 am

iSonic schreef:
do mei 25, 2017 9:30 pm
Je uitleg klinkt plausibel maar waarom zou dit board niet zo gebouwd kunnen zijn? Je hele verhaal is enkel gebaseerd op aannames van jou.
Alles kan. Maar het punt is vooral dat het niet voor de hand ligt dat het een degelijk functioneel ding gaat zijn. Dat is gewoon een redelijk onderbouwd standpunt, afgaande op het bestaande aanbod aan inflatable supboards en de kwaliteit van veel van andere goedkope Chinese producten. En nee, duurder is niet gegarandeerd beter, maar de kans op een miskoop is wel aanzienlijk groter bij het extreem goedkope spul van Action en Alibaba.

Zonder wat gebruikerservaringen of een testje gezien te hebben zou ik er niet klakkeloos 150 euro aan uitgeven in elk geval. Maar dat moet iedereen vooral maar voor zichzelf beoordelen.

Plaats reactie