Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Strak oprollen Gaastra GTX-RACE

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Rik-95
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP SLALOM 68 2012, Gaastra vapor 6.5, Gaastra GTX-Race 7.5

Strak oprollen Gaastra GTX-RACE

Bericht door Rik-95 » di jul 04, 2017 3:36 pm

Hoi,

Ik heb een Gaastra GTX-RACE 7.5 uit 2011 en die vaart heerlijk! Ik loop alleen wat te klooien met oprollen van het deel onder te giek. Door de cambers en de verstevigde 'inset clew' is het strak oprollen van dit gedeelte bijna niet mogelijk. :problem:

Ik heb wel eens gehoord dat dit slecht kan zijn voor het zeil, en merk ook dat als het niet strak zit het monofilm angstaanjagende geluiden maakt gezien de kwetsbaarheid hiervan...

Heb jij het zelfde probleem en/of tips om dit te voorkomen? laat het weten! :clap:

Dankuuu!

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Re: Strak oprollen Gaastra GTX-RACE

Bericht door agr64 » di jul 04, 2017 5:24 pm

Wel een beetje herkenbaar bij de Vapor uit 2012 die ik had. Mijn methode was een zo dik mogelijk pakketje proberen te maken die nog net in de zeil zak past m.a.w. het zeil minder 'strak' oprollen dan je zou willen zodat aan het eind het stuk onder de giek maximaal steun heeft van het al opgerolde deel. Daarnaast een stukje touw gebruiken in plaats van het elastiek om de rol bij elkaar te houden geeft meestal (in mijn ogen) een beter mogelijkheid de boel mooi strak te houden.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di jul 04, 2017 10:08 pm

Zeil nooit te strak oprollen, zeker in de top niet. Het zeil kan dan nog ademen, waardoor het droogt en minder condens kan ontstaan. Een zeil zak kan handig zijn, echter ook hier, het zeil moet kruk droog zijn en droog bewaard worden. Anders krijg je hetzelfde effect als een natte surfplank in een boardbag.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jul 05, 2017 9:43 am

Kapitein Rob schreef:
di jul 04, 2017 10:08 pm
Anders krijg je hetzelfde effect als een natte surfplank in een boardbag.
Nou, na een kleine 30 jaar monofilm zeilen heb ik dat effect nog nooit in mijn quiver gezien :-?
Bij boards wel trouwens...

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo jul 05, 2017 12:49 pm

Ik heb ook nog nooit osmose op m'n zeilen gehad, haha! Wel wat schimmel. Strak oprollen kun je door eerst de top bovenhands op te rollen zodat er een rol ontstaat. Daarna rol je het zeil op door aan het achterlijk aan een lat/zeil te draaien. Hierdoor ontstaat ook de minste schade aan het monofilm. Ik heb het afgezien van de eigenaar van Intersurf en vond het verrekte handig. Hopelijk snap je het.

Rik-95
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rik-95 » do jul 06, 2017 3:52 pm

Kapitein Rob schreef:
di jul 04, 2017 10:08 pm
het zeil moet kruk droog zijn en droog bewaard worden. Anders krijg je hetzelfde effect als een natte surfplank in een boardbag.
Ik laat mijn zeilen eerst altijd drogen voor ze opgeruimd worden dus daar heb ik geen last van.

Rik-95
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rik-95 » do jul 06, 2017 3:58 pm

FroukeW schreef:
wo jul 05, 2017 12:49 pm
Ik heb ook nog nooit osmose op m'n zeilen gehad, haha! Wel wat schimmel. Strak oprollen kun je door eerst de top bovenhands op te rollen zodat er een rol ontstaat. Daarna rol je het zeil op door aan het achterlijk aan een lat/zeil te draaien. Hierdoor ontstaat ook de minste schade aan het monofilm. Ik heb het afgezien van de eigenaar van Intersurf en vond het verrekte handig. Hopelijk snap je het.
Dat is inderdaad de manier waarom ik mijn zeil altijd oprol, het nadeel bij dit zeil is dus dat het stuk bij de middelste camber en de boom clew gewoon niet strak om de dan al ontstane rol heen te rollen is. Dit komt deels door de dikke camber. Vandaar de vraag want met al mijn andere zeilen, zelfs een Gaastra Vapor heb ik hier geen last van.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do jul 20, 2017 1:00 pm

De gouden truc is om de latten recht op elkaar te rollen, bij al mijn zeilen begin ik in de top vooraan, schuif naar de leech, en zodra de mastslurf breder begint te worden schuif ik weer naar voren, dan liggen de latten netjes recht en is het zeil het strakst opgerold.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » do jul 20, 2017 3:43 pm

heb ik al die jaren mijn zeilen nog nooit echt goed laten drogen voor ik ze oprol en daar eigenlijk nooit problemen mee ondervonden. Als het al ergens spocht, dan is het op de zeilzak, niet op het zeil.
Als ik het zeil al laat drogen, dan is dat door het zeil in de zeilzak in een droge ruimte te laten luchten (in plaats van in de trailer/bus te laten liggen). Bij boards lijkt het idd meer zinvol te zijn ervoor te zorgen dat ze droog kunnen worden....

Plaats reactie