Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wordt ik nu ......

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Wordt ik nu ......

Bericht door agr64 » zo aug 13, 2017 1:00 pm

All,

Wordt ik nu oud, seniel of .... . Op basis van de laatste paar seizoenen moet ik toegeven dat ik het meeste (surf) plezier heb bij sessie's met 7.9m2 en groter en vraag me af of ik nu de enige ben die dat heeft. Beste sessie's dit jaar met 10m2 op raceboard en met 9.2 (sinds gisteren 9.6) en 8.6 op m'n Isonic 124.....

Deels kan ik het verklaren doordat mijn agenda bepaald wanneer ik surf en niet de weersverwachting. Dit jaar bv nog maar 6x op m'n Isonic107 met zeilen <= 7.0m2 en die sessie's waren wel leuk maar zeker niet super relaxed vaak door de combi zeer vlagerige wind en voor mij verkeerde chop en/of golven richting. Ook heb ik het idee dat de klimaat verandering hier een rol in heeft. Heb het idee dat ik vroeger veel vaker met een harde en konstante ZW kon varen dan nu en dat in het algemeen de wind bij welke windkracht en richting veel vlageriger is dan vroeger en dat door de laatste het varen met groot spul vaak veel relaxter is dan bij klein spul.

Oh ja zelf bijna 53 en surf al sinds m'n 16e en ben nooit tussen door gestopt

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Re: Wordt ik nu ......

Bericht door ronaldstout1 » zo aug 13, 2017 1:41 pm

Of de wind nu meer vlagerig is geworden vind ik moeilijk te beoordelen . Ik weet wel dat we 15-20 jaar geleden ook veel wind loze perioden hadden.

Ik, vijftiger, vaar het liefst op zee, ook vanwege de meer constante wind tov binnen water.
Als ik op vlakwater surf met m'n 125 liter sonic, vind ik dat met 9.0 wel lekkerder dan met 7.0. Reden: iets minder wind geeft ook minder chop, Het vaart gewoon lekkerder op glad water dan met veel chop. Doorgeplaneerde gijpjes zijn op vlakwater veel makkelijker dan met veel chop. Dus imo ben je niet oud of seniel😄

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo aug 13, 2017 1:57 pm

Ik deel jouw mening mbt tot groot varen, ik heb dat ook. Mijn redenatie is hoe groter het spul des te beter de weersomstandigheden. Ik surf enorm graag maar het is voor mij nog steeds een hobby en geen must, als het erg hard waait hoeft het van mij niet, te veel chop, de wind die er voor zorgt dat je alles vast moet houden anders waait de boel weg enzovoort, enzovoort. Als ik met mijn 7,1 kan varen waait het toch al serieus (ik 108 kg) en voor mij meer dan voldoende en ja ik ben toevallig ook net in de 50 (52 om precies te zijn) dus, Wordt in nu.......?

Wat mij wel opvalt is dat het lijkt dat de verschillen tussen basis wind en de de pieken steeds groter worden, een verschil van 10 kn of meer is niet zeldzaam meer maar wel lastig.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo aug 13, 2017 4:44 pm

Ik vond dat ook. Maar sinds ik met 30-35 knopen op Vassiliki met fsw-spul heb gevaren, denk ik er nu anders over. Heel veel lol gehad. Slalomspul in harde wind is erg uitdagend in de chop. Het vergt veel ervaring en goede afstelling van het materiaal. Met fsw is dat allemaal veel makkelijker. Dus dat pak in de chop (CV1 100l) of ik zoek vlakker water op met slalomspul.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door ronaldstout1 » zo aug 13, 2017 4:51 pm

Maar wanneer je bij vassiliki met 30 knopen in de buurt van de berg vaart, is er nog steeds nauwelijks chop , hahaha ( ik ben daar ook een keer op vakantie geweest, mooie plek trouwens). Toen was ik nog in de gijp oefen modus en juist daardoor vaarde ik zo dicht mogelijk langs de berg kant, daar was het altijd bijna spiegelglad

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo aug 13, 2017 4:57 pm

Klopt maar middenop staat behoorlijk chop. Die nog eens sterker en rommelig wordt door de drukte op het water.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » zo aug 13, 2017 5:03 pm

Ik word niet wijzer van je verhaal :lolno:

Klimaatverandering oorzaak vlagerige wind "verkeerde chop" :crazy:
"Heb het idee dat ik vroeger veel vaker met een harde en konstante ZW kon varen dan nu en dat in het algemeen de wind bij welke windkracht en richting veel vlageriger is dan vroeger"
Tja een eigen gevormd idee hebben of dit kunnen staven met data zijn verschillende zaken. Toen ik 16 was leek surfen met windje 7 al een orkaan en voelt het als een lekker windje. Perceptie veranderd door leeftijd ervaring, spots waar je vaart en soort materiaal.
Ik voer vroeger op een grindgat en nadat ik een keer op het IJsselmeer was geweest merkte ik het verschil enorm in vlagerigheid.
Nog veel later een paar keer op de canarische eilanden gevaren en daar voor het eerst met een 4.o een duckgijp gemaakt omdat de wind daar zoveel meer constant was tov nederlands 4.0 weer.

Tenslotte, als de windsnelheid omhoog gaat wordt het verschil tussen gemiddelde wind en windstoten steeds groter, ook met een goede ZW richting over groot(zee)water.

Ik denk dat je er naast zit met je vermoeden dat klimaatverandering er mee van doen heeft.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo aug 13, 2017 5:44 pm

Laatste 15 jaar geen verschil in spots en heb toch het idee dat het weer anders is dan vroeger. Kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen maar een paar dingen vallen echt op de zomers zijn extremer zowel aan temperatuur als hoeveelheid (extreme) neerslag, Het najaar is vaak droog en bijna windstil en we kunnen vaak tot de kerstdagen het water op. Spin off hiervan is o.a. blauwalg op plekken waar dit vroeger bijna niet voorkwam en al veel vroeger in het seizoen, zelfs ineens waterplanten die aan je vin hangen en meer dagen waar je aanvaringen met vissen hebt...

Niet wetenschappelijk/statistisch bewezen, maar wel veranderingen zoals ik ze ervaar. Misschien komende winter wel weer een Elfstedentocht op de schaats en dan kloppen de meerjarige statistieken weer.....

Materiaal is ook een punt, maar die heeft een steeds groter operationeel window en is theoretisch geschikter voor vlagerige omstandigheden. Moet ook toegeven dat leeftijd ook een rol (gaat) spelen en ik meer tijd nodig heb om te herstellen na flinke inspanning en tussen de oren is bij het 'moeten' ook al jaren geen issue meer.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » zo aug 13, 2017 5:58 pm

De wind verandert inderdaad, is al eens eerder aan de orde geweest:
viewtopic.php?f=15&t=13893911
grootste oorzaak is de mens, minder kap van bomen (want we hebben goedkope olie) en meer bebouwing.

Daarnaast is het aantal zonne-uren de laatste decennia flink toegenomen, zie bv.
http://www.allesoverzonnepanelen.nl/zonuren/
opnieuw grootste oorzaak wijzelf, geen kolen en olie maar gas om je huis te verwarmen, en schonere verbrandingsmotoren.
Minder deeltjes in de lucht is minder mist en wolken, daardoor meer zon, daardoor meer thermiek, daardoor meer vlagerigheid.

Deze trends gaan niet meer omkeren voorlopig, maar aan de kust is niet zoveel veranderd. Hopelijk hebben de elektrische auto's straks genoeg bereik om heen en weer te rijden naar de kust.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo aug 13, 2017 7:47 pm

Dus bossen in de fik en kolen stoken voor betere wind? Of begrijp ik het verkeerd?;)

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Bericht door Bianchi_euro » zo aug 13, 2017 8:57 pm

Interessant... Ik ben gelukkig nog lang geen 50 ( :r :r ). ( :lol: :wink: ). Even een misschien niet onbelangrijke factor in je surfplezier verifiëren; Coen, Hoeveel mensen op jouw spot varen met 9,2m of groter? Als de rest niet groter dan b.v. 8.5m voert dan denk ik wel dat ik weet hoe het zou kunnen komen dat jij erg veel lichtweer plezier beleeft...

Zelf ga ik onder 7.5m weer liever aan de conditie werken of surfen. Ik vind dat 4.5m zeilen aanmerkelijk fijner varen qua handling. Kleiner dan 4.0m wordt soms een beetje instabiel (ja ik heb de bijpassende mini-mastjes..). Ook ben je van die F*&K camber vorken af. Een ramp bij optuigen en ook bij transitions een extra uitdaging ( :thumbdown: ). Maar toegegeven een zegen en must voor je snelheid. Overigens op een duck tack na kan alles ook MET camber inducers.

Vlagen krijg je bij instabiliteit in de atmosfeer (cumiliforme bewolking..). Met de condities waar ik er vandaag de dag met 7.5m mee vandoor stuif kon je vroeger gewoon niet varen. Als je dan voer dan was het ook goed, een beetje het "go big or go home" principe van de 80's :cheer: :whip: 8)

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo aug 13, 2017 9:19 pm

Ik snap je even niet? Waarschijnlijk was die vraag niet voor mij Bianchi?

Om hem toch te beantwoorden, ik vaar bijna alleen op zee met 6,0 tot 4,2. Ik het zomerseizoen op een mooie dag vind ik freeriden met een 7,5 ook erg leuk. Of zelfs met een 9,0, alhoewel die sessies zeldzaam zijn.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo aug 13, 2017 9:25 pm

Als ik kijk maar eigen omgeving: Ik denk dat we momenteel ook veel meer bezig zijn met de prestaties en het maximale eruit halen. Vroeger waren we al blij als we op de plank stonden en er een zuchtje wind was waar we voor ons gevoel enorm hard gingen. Nu willen en kunnen we veel meer eruit halen, waardoor de rand opzoeken makkelijker wordt en daarmee de nieuwe standaard.
Grote zeilen zijn ook makkelijker te pakken, ze zijn lichter en beter te hanteren. Als je dat op vlak water kan doen, is dat natuurlijk veel lekkerder dan met een 6m over de chop knallen. Ik denk dat de snelheden om die reden hoger liggen met grote zeilen daarom voor de meesten van ons dan met kleinere zeilen.

En natuurlijk telt het stiekem ook mee, dat je met je grote materiaal sneller bent dan de rest. Als anderen jou voorbij gaan, ga je toch weer denken wat je nu verkeerd doet. Nu doen de anderen dat. :P

skyworker
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic/Sailboardstarifa/Angulo en Tushingham/Attitude sails

Bericht door skyworker » zo aug 13, 2017 10:39 pm

Net 52 jaar en mijn favoriet blijft de 5.2 op standje max.
Het is maar net wat je comfort-zone is;)

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door ronaldstout1 » zo aug 13, 2017 10:55 pm

skyworker schreef:
zo aug 13, 2017 10:39 pm
Net 52 jaar en mijn favoriet blijft de 5.2 op standje max.
Het is maar net wat je comfort-zone is;)
Helemaal mee eens hoor, same here! Als ik mocht kiezen dan elke dag zw 6-7 en lekker varen op scheef, op wijk of op de oosterbank.... Alleen we wonen in Nederland.... Ik vaar gemiddeld (helaas !!!!) meer met 9.0 dan met 5.2.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door ronaldstout1 » zo aug 13, 2017 11:07 pm

Bianchi_euro schreef:
zo aug 13, 2017 8:57 pm
Zelf ga ik onder 7.5m weer liever aan de conditie werken of surfen. Ik vind dat 4.5m zeilen aanmerkelijk fijner varen qua handling. Kleiner dan 4.0m wordt soms een beetje instabiel (ja ik heb de bijpassende mini-mastjes..). Ook ben je van die F*&K camber vorken af. Een ramp bij optuigen en ook bij transitions een extra uitdaging ( :thumbdown: ). Maar toegegeven een zegen en must voor je snelheid. Overigens op een duck tack na kan alles ook MET camber inducers.
Juist met 9.0 werk je aan je conditie. Met licht weer moet je veel pompen om in plane te komen. Je hartslag schiet dan omhoog . Heerlijke conditie training. Ik heb het verder net als jij niet op cambers, vandaar dat ik zo blij ben met de camberloze ncx, zie hieronder de link naar 1 van mijn filmpjes: dit is toch leuker dan hardlopen ?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo aug 13, 2017 11:11 pm

Aan on-board electronica geen gebrek in ieder geval. Leuk filmpje, je hebt er wel lol in zie ik zo. :P

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » ma aug 14, 2017 11:17 am

Gaaf Ronald 👍 En gelukkig je GoPro weer terug, nu nog een forward loop en de boel is compleet 😉

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » ma aug 14, 2017 9:15 pm

Net weer thuis na een heerlijke na het werk namiddag/avond lichtweer sessie op m'n raceboard en wat is dit weer goed voor m'n (surf)conditie!

On topic:

Ik speur een splitsing in zee en binnenwater surfers, maar ook een groep die gewoon uit principe niet groot wil varen en dat is in mijn surfomgeving ook bij velen het geval al zijn er velen die nu toch een 8.6 of groter in de collectie hebben en dan soms in combi met een 80cm breed board.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma aug 14, 2017 9:42 pm

Grootste wat ik vaar is 6m. Liefst 4.9 tot 4.0
Groter heb ikgehad, maar ik vind het zwaar log en saai.Eens in de zoveel tijd denk ik dat het misschien toch wel leuk is, leen dan zo,n set van een maatje en ben er dan in no time weer achter dat ik me er al heel snel mee verveel.
Als er weinig of geen wind staat pak ik wel mijn SUP of MTB.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » ma aug 14, 2017 9:57 pm

Ieder zijn ding zeg ik maar, ik moet er niet aan denken om te varen met een 4.0 want dan is het gewoon kut weer hahaha.
Natuurlijk gelden op zee en met wave zeilen andere maten, maar laat mij maar lekker groot varen op hetbinnenwater en het liefst zo vlak mogelijk.
De GSR 8,7 en 7,9 zijn mijn favorieten maar met de Vector 9,6 heb ik ook enorm veel plezier

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & North shizzel.

Bericht door Radical Rob » ma aug 14, 2017 10:06 pm

..... hoe ouder (52) hoe radicaler? Omdat ik met 8.4 cruisen zooooo saaaaai vind :think: en met 4.2 of kleiner "overleven" mijn bloed doet schuimen en een adrenaline rush genereert! :cheer: :thumbup: En...... geen vinnenkeuze stress meer! :r :angel:

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » di aug 15, 2017 12:00 am

63 + vaar het liefst met formula en 10m²!!!

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » di aug 15, 2017 1:54 am

54 Rondbodem en 9.5m² in bijna geen wind (zoals vanmiddag) toch lekker over het water scheren...

Even terug naar de originele vraag ; Zou het kunnen dat de steeds toenemende bebouwing , steeds groter steden met meer verharde opperlakken thermiek doen ontstaan . Dit kan shiften en vlagen tot gevolg hebben .

De invloed van de collosale windmolens en de vortex die ze opwekken zal ook best een invloed hebben op de stabiliteit van de wind.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di aug 15, 2017 8:04 am

Reindt schreef:
ma aug 14, 2017 9:57 pm
Ieder zijn ding zeg ik maar, ik moet er niet aan denken om te varen met een 4.0 want dan is het gewoon kut weer hahaha.
Natuurlijk gelden op zee en met wave zeilen andere maten, maar laat mij maar lekker groot varen op hetbinnenwater en het liefst zo vlak mogelijk.
De GSR 8,7 en 7,9 zijn mijn favorieten maar met de Vector 9,6 heb ik ook enorm veel plezier
afhankelijk van hoe gepowered je vaart zitten we qua windbereik wellicht niet eens zo ver van elkaar.
Racezeilen vaar ik +/-2m groter als een wavezeil. Alleen dat vlakke water kan ik echt niet aan wennen :wink:
Nelson Foils schreef:
di aug 15, 2017 1:54 am
54 Rondbodem en 9.5m² in bijna geen wind (zoals vanmiddag) toch lekker over het water scheren...

Even terug naar de originele vraag ; Zou het kunnen dat de steeds toenemende bebouwing , steeds groter steden met meer verharde opperlakken thermiek doen ontstaan . Dit kan shiften en vlagen tot gevolg hebben .
De invloed van de collosale windmolens en de vortex die ze opwekken zal ook best een invloed hebben op de stabiliteit van de wind.
zoals ik het altijd heb begrepen zorgt vooral warm groen en koud water voor een thermisch verschil. Geen idee hoe dat met bebouwing zit.
@Hans Kleingeld weet jij daar meer over?

Over de windschaduw van een windmolenpark kon ik ook weinig concreets vinden.
Het ene artikel gheeft aan dat de windafname ruim 30% kan betreffen, de ander heeft het over 6%

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » di aug 15, 2017 8:35 am

... en dan ben ik wel nieuwsgierig hoe ver de invloed van die bebouwing werkt. Op één van m'n spots is idd de extra lokale zichtbare bebouwing en bomen duidelijke verstoorder van de wind op m'n andere spots is er binnen 10 km of meer weinig veranderd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 15, 2017 9:43 am

Of jij nu wordt weet ik niet. Mensen zeggen soms wel dat ik ben... Maar toch, mijn beste sessie van dit jaar was met 5.0, al heb ik me ook een dag heel goed vermaakt met 7.5.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » di aug 15, 2017 10:50 am

Tja nu is er misschien meer bebouwing, maar meestal gaat dat ten koste van bomen.
Beiden zijn windstoppers. Wel kan ik me voorstellen dat hoogbouw/appartementencomplexen grote invloed hebben, hier kan geen windzuchtje tussendoor glippen.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » di aug 15, 2017 11:04 am

Tja, wil mezelf nog niet oud noemen, maar vroeger leek het wel vaker en harder te waaien.
Echter was ik toen lichter, en misschien nog wat minder ervaren waardoor het zwaarder leek (en voor m`n gevoel misschien dus wel harder waaide).

Nu wat meer ervaren en wat zwaarder, denk dat dat ook wel een ander beeld geeft.
Daarnaast vroeger meer tijd om te gaan, nu wat meer beperkt ivm drukte op het werk en gezin.

Maar zelf hou ik het meeste van 5.3 tot 4.3
De 6.2 werkt prima echter alles daarboven vindt ik al snel te log aanvoelen voor mezelf (en ben niet zo`n racer).
Alles onder de 4.3 begint al wat op overleven te lijken wat gewoon minder relaxt is (maar daardoor ook wel weer heel gaaf).

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » zo aug 20, 2017 9:28 am

Gisteren op Lauwersmeer met 6.4 (achteraf had 7.1 ook gekund) en IS107 voor het eerst in tijden weer eens lange rakken kunnen maken en tijd geïnvesteerd in vinden van de juiste trim en van bijna onhandelbaar in de vlagen naar full control. Feit blijft dat ik met zo'n klein zeil veel minder marge heb om in plané te komen en te blijven in vergelijken tot een groter zeil.....

....en dat heeft denk ik nu dan toch voornamelijk te maken met te weinig meters in deze omstandigheden.

Plaats reactie