Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Iemand die (s/d) urft te profiteren van de wind rondom de storm?

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Iemand die (s/d) urft te profiteren van de wind rondom de storm?

Bericht door icecold » do mei 31, 2018 1:26 pm

Teruggekomen van een surfvakantie in Porto pollo is het surfvirus weer aan. Dus constant de windvoorspellingen in de gaten houden. Helaas weinig wind behalve rond de stormen die overwaaien. Ik haal het voorlopig niet in mijn hoofd om dan het water op te gaan ivm onweer. Maar ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die toch snel voor of na de storm van de wind weten te profiteren.
Cheers

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Re: Iemand die (s/d) urft te profiteren van de wind rondom de storm?

Bericht door oossie71 » do mei 31, 2018 1:40 pm

voor mij persoonlijk een no-go als ik zie dat het onweer is, zodra ik het zie weerlichten ben ik in principe van het water. Paar kleine uitzonderingen zijn er wel...

De rest maakt mij niet zoveel uit.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 7:08 pm

Onweer is niet waar je dood aan gaat. Het gevaar met onweer zit hem, in tegenstelling tot wat de meesten denken, niet in de bliksem, maar in de spontane windveranderingen die daarmee gepaard gaan. Daarbij gaat de meeste onweer om de plas heen in plaats van erover, zelfs al lijkt het jouw kant op te komen. Ik pak mn kans, dagen boven de 15 knopen zijn al zo vreselijk beperkt in Nederland. Natuurlijk als er echt een hele fixe bui over komt sta ik snel aan de kant, maar dat is ook meer omdat je dan de overkant van de plas niet meer kunt zien enzo.. Bijkomend voordeel, ik heb vaak mn spullen opgetuigd klaar staan en kan gewoon tussendoor ff snel een half uurtje het water op zodra de wind er is, direct vanaf de steiger.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op do mei 31, 2018 7:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do mei 31, 2018 7:12 pm

Mwa, op een plas zal mij die windverandering een worst wezen. Ik maak me toch echt meer druk om die 5m lange carbon mast op open water.

Ik ga van het water als ik onweer zie. Een paar jaar terug begon het in de verte wat te flitsen. Omdat de wind ook weg viel ben ik er gelijk mee gestopt. Tijdens het aftuigen sloeg de bliksem compleet onverwacht vlak bij in. Dus ook als het onweer nog ver weg lijkt kan het opeens boven je zitten.
Laatst gewijzigd door coen76 op do mei 31, 2018 7:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 7:16 pm

Ik kom gewoon ff stoken, wordt altijd gek van die mensen die hier nooit varen, een vliegtuig horen en helemaal gek worden. Ik heb nog nooit gehoord van een windsurfer die geraakt is door bliksem. Het gebeurt met boten ook barweinig kan ik je vertellen. Daarbij staan rondom de plas allemaal torens en kerken met bliksemafleiders, en zijn de bomen aan de kant echt veel hoger dan die mast. Afgelopen jaar is het maar 1 of 2x gebeurd dat het onweer echt over de plas heen ging, en het is niet op het water ingeslagen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do mei 31, 2018 7:22 pm

Ok, snap ik, zo houden we het forum een beetje in leven ook ;)

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » do mei 31, 2018 7:52 pm

WhiteofHeart schreef:
do mei 31, 2018 7:16 pm
Ik kom gewoon ff stoken, wordt altijd gek van die mensen die hier nooit varen, een vliegtuig horen en helemaal gek worden. Ik heb nog nooit gehoord van een windsurfer die geraakt is door bliksem. Het gebeurt met boten ook barweinig kan ik je vertellen. Daarbij staan rondom de plas allemaal torens en kerken met bliksemafleiders, en zijn de bomen aan de kant echt veel hoger dan die mast. Afgelopen jaar is het maar 1 of 2x gebeurd dat het onweer echt over de plas heen ging, en het is niet op het water ingeslagen.
... oneens. Heb ondanks bomen 'live' de bliksem in een mast van een zeilboot zien inslaan, ook al meerdere keren gewoon in het water en gelukkig heel lang geleden nog in de tijd dat er geen carbonmasten waren heeft een bekende gezien hoe een windsurfer vol werd geraakt.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 8:13 pm

agr64 schreef:
do mei 31, 2018 7:52 pm
WhiteofHeart schreef:
do mei 31, 2018 7:16 pm
... oneens. Heb ondanks bomen 'live' de bliksem in een mast van een zeilboot zien inslaan, ook al meerdere keren gewoon in het water en gelukkig heel lang geleden nog in de tijd dat er geen carbonmasten waren heeft een bekende gezien hoe een windsurfer vol werd geraakt.
Maar, ga jij het water op als je weet dat er bliksem in de lucht zit? Ik wel, en als het onweer dan echt over de plas heen gaat ben ik wel op tijd weg, maar rommelen in de verte is niet hetzelfde als bliksem over de plas. In 90% van de gevallen zelfs niet denk ik.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » do mei 31, 2018 9:14 pm

WhiteofHeart schreef:
do mei 31, 2018 8:13 pm
Maar, ga jij het water op als je weet dat er bliksem in de lucht zit? Ik wel, en als het onweer dan echt over de plas heen gaat ben ik wel op tijd weg, maar rommelen in de verte is niet hetzelfde als bliksem over de plas. In 90% van de gevallen zelfs niet denk ik.
Ja doe ik nog steeds, maar de ervaring heeft geleerd dat het weer toch wel eens anders uitpakt dan gedacht en ben ik inmiddels toch wat voorzichtiger dan vroeger ( ... als ik het goed heb gezien ben ik 30 jaar ouder en is dit toch echt een gevalletje levenservaring :angel:)

Vergeet ook niet dat het weer tegenwoordig door de klimaat verandering toch extremer en in mijn ogen minder voorspelbaar is dan vroeger!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 10:05 pm

Weer zo'n irritante adolescent met een doodswens ;)

Maar dat laatste ben ik zeker met je eens, de laatste 2/3 jaar gaat het weer gradueel steeds raarder doen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 01, 2018 8:40 am

Als je op drinkwater surft met een F2 Lightning snap ik het nog een beetje maar voor mijzelf vind ik het vrij lastig dat de overkant bij mijn spot nogal ver weg is....de zijkanten trouwens ook nu ik er over nadenk :roll:
Afbeelding

Ik ben dus bij de 1e donderklap van het water EN strand. De kansen dat je geraakt worden zullen vast klein zijn, maar ga het risico toch niet nemen.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Bericht door icecold » vr jun 01, 2018 10:57 am

De meningen zijn dus toch verdeeld. Grappig om te zien. Aan de ene kant willen we een goede portie wind niet voorbij laten gaan, maar aan de andere kant hopen we niet voor de laatste keer zo'n mooie lucht te hebben gezien :-? 8) :clap:
Jeroensurf schreef:
vr jun 01, 2018 8:40 am

Afbeelding

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr jun 01, 2018 2:07 pm

Ik denk dat ik inderdaad als ik op zee zou varen of het ijsselmeer over zou willen steken ofzo ook wel wat anders zou zeggen, maar op binnenwater ben je toch altijd weer vrij snel aan de kant mocht het echt losbarsten. Als er echt onweer in de lucht hangt ga ik ook niet echt ver van mn startplek, met als gedeelde tweede reden daarvoor dat wind die ineens opsteekt ook ineens weg kan zijn natuurlijk ;)

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » za jun 02, 2018 9:14 am

Je ziet het meestal wel aankomen, ik ben er af!!

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » za jun 02, 2018 9:19 am

Ik heb ooit de bliksem op een koe in de wei zien inslaan. Morsdood. Gebeurt wel vaker.

Als je dat hebt gezien, word je toch wel voorzichtiger.

Ik kan niet snel genoeg van het water zijn als het begint te onweren. Plas of zee maakt mij niet uit.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » zo jun 03, 2018 7:25 pm

Mij zul je met onweer ook niet lekker zien doorvaren. Voorspellingen houden mij niet tegen, want hoe vaak zitten de weergoden er niet naast. Vooraf buienradar checken en ik hou op het water de lucht nadrukkelijk in de gaten. Zodra het ook maar even rommelt of bliksemt ben ik eraf. Mocht ik ooit toch nog eens verrast worden, gooi ik mn spul op de kant en maak ik me een eindje verderop zo klein mogelijk.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo jun 03, 2018 10:39 pm

Voorspellingen werken niet voor buien, buien voorspellen lukt maar twintig minuten vooruit.
Ik ga wel het water op als er onweer is voorspeld, maar er weer als de bliksem/ weer af als er een bui nadert.
Dinsdag bij de trainingsavond van mijn surfclub zijn we aan de kant gebleven om niet gefopt te worden door een verandering van windrichting. Er zit verschil tussen wat ik doe en wat ik mensen onder mijn toezicht laat doen.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » ma jun 25, 2018 2:39 pm

Ik heb laatst nog de bliksem op 500 meter van me zien inslaan toen ik net een aantal minuten het water uit was (wel met golfsurfen, maar toch), dus ik kijk wel uit. De onweerswolk hoeft ook niet over de plas heen te gaan om in de plas in te slaan. De positieve ontlading reist namelijk eerst een stukje ongeveer horizontaal voordat hij het verticale deel van de schicht vormt (wel split-second werk uiteraard). Je kan dus een wolk naast de plas hebben met een inslag in de plas (een paar kilometer verschil tussen de wolk en de schicht is mogelijk. Daar komt ook de uitdrukking een donderslag bij heldere hemel vandaan). Best gevaarlijk spul dus.

Kartman
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: KA Sails
Surf spul: Seatrend, F2, Haleakala, Exocet + KA

Bericht door Kartman » zo jul 08, 2018 2:13 pm

MMMh echt een gevalletje : Vroegah ;P . Ik heb het vaak genoeg gedaan, net even het windveld van de bui pakken en er af voor de ergste bui losbarst, heerlijk met 20+ knopen over een vlak meer heen knallen. Let wel , een meer, op zee zal ik het niet doen, echt groot binnenwater ook niet. Op de Vlietlanden bij Leidschendam zie je heel vaak de bui of aan de ene of de andere kant van de plas langstrekken , vrijwel nooit erover heen ( 40 meter diep is soortement goed geaard zeg maar ;) ) .. Dat wil zeggen op die ene keer na in juni 1996, die bui zag er ook anders uit die kwam een soort van aanrollen ( heeft ook nog een heel stuk bos bij Leimuiden plat gelegd ) Ik heb het windveld wel benut, maar door de erg harde wind kwam ik niet van het water af, heb aan mijn board vast gehouden tot de bui voorbij was. zeer bizar , de eerste 50 cm boven het water waaide het niet , daarboven , poef zeil zo uit je handen gerukt ... Of ik het nu zou doen ?? Hmm zal afhangen van waar ik ben en hoe lang ik niet geplaneerd heb ;P

Plaats reactie