Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Bericht door Huug » di mei 20, 2003 1:15 pm

In ieder boekje over zeilen kom je alles te weten over vaarregels.maar d'r zijn d'r eigenlijk maar heel weinig. Zeilboten en surfblanken zijn gelijkwaardig.

0) Het is je plicht om een ongeluk te voorkomen.

1) Bakboord gaat voor stuurboord. Als jij je zeil aan de linkerkant hebt is de wereld van jou... Zit het rechts heeft iemand met het zeil links dus voorrang. Let op, voorrang heb je niet, voorrang moet je krijgen

2) Lij gaat voor loef. Als je down wind iemand aanziet komen heeft-ie voorrang.

3) (da's meer gedrag) Als je recht op elkaar in vaart wijkt iederen naar rechts uit.

4) Alles wat niet zeilt (motor/roeiboot/waterfiets) moet voorranggeven tenzij:
- ze rechts langs de oever varen of
- in de vaargeul varen die jij wilt oversteken

Yellow
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tiga, Arrows, Pacific Sails.

Re: Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Bericht door Yellow » di mei 20, 2003 3:23 pm

Toch is het handig om voor een tanker uit te wijken :wink:
Maar belangrijkste: Goed zeemansschap ==> Hou het gezellig en veilig op het water.

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » di mei 20, 2003 4:13 pm

volgens mij is er ook een regel dat werkwaterverkeer voor pleziervaart gaat

Yellow
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tiga, Arrows, Pacific Sails.

Bericht door Yellow » di mei 20, 2003 4:22 pm

nilsini schreef:volgens mij is er ook een regel dat werkwaterverkeer voor pleziervaart gaat
Klopt, rondvaartboten, vrachtboten e.d. hebben voorrang op het water.

Ook boten groter dan 15 meter of met meer dan 20 mensen (ofzo) aan booard d8 ik hebben voorrang.

Als je snachts gaat surfen, moet je officieel lichten op j board plaatsen.

Weet iemand waar?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » di mei 20, 2003 4:32 pm

yellow schreef:Als je snachts gaat surfen, moet je officieel lichten op j board plaatsen.
Weet iemand waar?
Aan bakboord een groen lampje en aan stuurboord een rood lampje :P

Maar gewoon een lampje aan je giekkop en aan je giekeind is ook voldoende. Voordeel van het lampje aan je giekkop is dat je met gijpen nog een beetje zicht om je heen hebt.

Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard, F2, Gaastra, Neilpryde
Contacteer:

Bericht door Svintges » di mei 20, 2003 5:03 pm

Boten groter dan 20 meter hebben voorrang.

verder zeil gaat voor spier gaat voor motor.

Degene aan stuurboordswal heeft in kanalen en vaargeulen voorrang!!!

Lij gaat voor Loef, de mensen die aan de aan de lij kant (lage kant van de wind) varen hebben voorrang op mensen aan de loef kan (hoger aan de wind).

Ik zal me surfboek opzoeken zal ik de basisregels ff overtikken :)

Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard, F2, Gaastra, Neilpryde
Contacteer:

Bericht door Svintges » di mei 20, 2003 5:14 pm

Dit scheelt veel werk http://www.vaartips.nl/tipv.htm. Hier staan de basisregels. Misschien tik ik binnenkort nog ff de regels over uit mijn surferhandboek, nu geen tijd voor.[/url]

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » di mei 20, 2003 6:32 pm

http://people.zeelandnet.nl/eckhardt/CD ... index.html

Staan ook de vaarregels in verwerkt.

Met betreking tot lampjes op surfplank: een plank is korter dan 7 meter, dus een rondomschijnend wit licht in de masttop is voldoende. Een tweede lampje mag op de tail van je board worden gemonteerd, maar moet dan wel op een meter hoogte zitten.

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Re: Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Bericht door DonLimas » wo mei 21, 2003 8:45 pm

yellow schreef:Toch is het handig om voor een tanker uit te wijken :wink:
beroepsvaart gaat idd voor pleziervaart, dus uitwijken voor die tanker, vissersboot, enz.,enz....

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » wo mei 21, 2003 10:29 pm

Witchcraft schreef:boten zijn bij mij nooit van toepassing...

ik voeg vaak de recht van de sterkste toe..

Ga dus hoog aan de wind varen.. als hij dus hoger vaart wint hij het dus.. en ga jij dus onder door

zorg er wel voor dat je oogcontact hebt...

dit is helemaal van belang met kiters
Dat vind ik dus vrij asociaal. Bakboord gaat voor stuurboord is toch wel duidelijk genoeg lijkt me? En het is een kleine moeite om iets af te vallen als je zeil over stuurboord staat. Daar komt nog eens bij dat dit nooit op het laatste moment hoeft te gebeuren aangezien een mens redelijk ver kan kijken.

Goed zeemansschap is een erkende regel die erg belangrijk is! Dit betekent dus dat je voorang mag verlenen. En dat is voor iedereen prettig omdat je het pas doet als het jou goed uitkomt.

Van die oploef wedstrijdjes vind ik maar nix. Als je zelf vastbesloten genoeg bent, en je komt net zo'n persoon tegen kan het fout gaan.... OK, de kans is klein, maar toch...

jelle :)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jelle :) » do mei 22, 2003 8:07 am

ehm.. loef wijkt voor lij, niet andersom. 8)

Jaks
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral Flow v95, 6.4 trixx, 5.6 trixx, 4.7 craze, 4.0 impact
Contacteer:

Bericht door Jaks » do mei 22, 2003 9:43 am

jelle schreef:ehm.. loef wijkt voor lij, niet andersom. 8)
Ja het is een vrije "vertaling" van de regels zo als ze zijn:

1. loef wijkt voor lij(lij gaat voor loef :-? )
2. Stuurboord wijkt voor bakboord(bakboord gaat voor stuurboord:-? )

Maar de vertaling is wel juist

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » vr mei 23, 2003 1:35 pm

Wat ik eigenlijk ook aso vind. Sta je daar rustig even in het water uit je neus te eten of wat dan ook. Komt er surfer voorbij.

Maar dan niet gewoon op afstand, maar die scheert letterlijk een paar meter van je, langs je heen.

Dit vind ik echt niet kunnen.

Er hoeft maar iets te gebeuren, diegene in het water klapt zijn zeiltje om, de surfer krijgt een spin-out. Het zijn vaak de lulligste dingen die het hem doen.
Je zult hoe dan ook maar full-speed die mast maar tegen je kop krijgen. Of dat vinnetje in je been, nou die wil op die snelheid volgens mij ook wel messcherp zijn....

Als ik in het water sta en ik doe wat, dan kijk ik altijd wel even om me heen, om onverwachte situaties te voorkomen.
En ook ik durf wel te zeggen dat wanneer ik lekker surf dat ik alles onder controle heb met de gedachte "mij gebeurt toch niets".

Wees nou niet stoer en houd alsublieft gewoon even die afstand.

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » vr mei 23, 2003 1:39 pm

oomkoen.nl schreef:
Wees nou niet stoer en houd alsublieft gewoon even die afstand.

Helemaal mee eens. Denk ook eens aan de bejaarde surfers onder ons.
;(

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » do jun 19, 2003 6:03 pm

er is zoiets als Algemene vaarregels. daar heeft ieder varend object zich aan te houden !!!!! of het nou een vlot is of een pannenkoek, regels zijn regels.

ik heb al regelmatig van die gasten als jij vervloekt omdat ze niet eens in de gaten hebben dat ze uit moeten wijken. omdat het uitwijk regels zijn en geen voorrangsregels zijn moet je ten alle tijde een aanvaring voorkomen met een of andere malloot die rechtdoor knalt omdat ie denkt dat niemand last van hem heeft. waarom denkt je dat iedereen van koers veranderd als jij ze tegemoet vaart ?

oh ja , als gevorderde surfer hoef je niet eens te denken aan die regels. dat is een automatisme geworden om in een fractie van een seconde te weten wie er in zijn recht staat.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do jun 19, 2003 10:35 pm

dude04 schreef:.... Vaak heeft een motorbootje niet eens door dat je met volle snelheid op hem af vliegt, hoe kan hij dan voorrang geven...
Een motorbootje k°ƒÆ’°‚ n ook niet wijken, daarvoor is zijn snelheid te laag tegenover een board in plan°ƒÆ’°‚©. Dan krijgen we regel 0 (nul): Als je een aanvaring k°ƒÆ’°‚ n vermijden, dan m°ƒÆ’°‚³et je die ook vermijden.
verder denknk ik dat dude04 en ik (ik samen met nog wat gelijkgestemden) het wel nooit eens zullen worden, Dat geeft niet, totdat het misgaat :cry:

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » do jun 19, 2003 11:04 pm

klinkt misschien stom maar aangezien ik nog nie alle regels helemaal doorheb (krijg je met in de zomer naar blond neigende meisjes) heb ik voor mezelf gewoon wat leuks bedacht: als ik langzaam ga zoek ik gewoon oogcontact en kan ik dus meestal aan de persoon tegenover mij wel zien wat ik moet doen, als ik hard ga heeft iedereen vast voorrang op mij dus in gevallen dat ik iemand niet meer kan ontwijken duik ik gewoon mijn plank af (°ƒÆ’°‚¼berhaupt natuurlijk wel slim aanvaringen te voorkomen)

is er eigenlijk ook n regel waar iets instaat over plotseling in t water liggende kitetouwtjes? en over in t water liggende en dus vaarwegversperrende kiters, moeten die niet zo snel mogelijk opstijgen (/hoepelen) of zo?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr jun 20, 2003 8:02 am

snowqueen schreef:...is er eigenlijk ook n regel waar iets instaat over plotseling in t water liggende kitetouwtjes? en over in t water liggende en dus vaarwegversperrende kiters, moeten die niet zo snel mogelijk opstijgen (/hoepelen) of zo?
Ja die is er, een kite inhet water is een drijvend voorwerp daar moet je vrij van bijven. Eventueel mag je kiter+kite zien als een gekapseid schip, maar de uitkomst is hetzelfde. Als-ie vlak voor je in het water knalt geldt dat ook, maar dan heb je een goed excuus (en dus geen schadeclaim) als het niet lukt.

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » vr jun 20, 2003 8:21 am

huug schreef:....... Als-ie vlak voor je in het water knalt geldt dat ook, maar dan heb je een goed excuus (en dus geen schadeclaim) als het niet lukt.
Gaat die schaderegeling nog steeds naar omvang waterverplaatsing?
:-?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr jun 20, 2003 8:33 am

Nestorix schreef:
huug schreef:....... Als-ie vlak voor je in het water knalt geldt dat ook, maar dan heb je een goed excuus (en dus geen schadeclaim) als het niet lukt.
Gaat die schaderegeling nog steeds naar omvang waterverplaatsing?
:-?
Behoudens schade aan het eigen lijf vaar ik nu bijna twintig jaar schade vrij :) :) Ik ben niet zo op de hoogte. Er staat mij iets van bij dat de regeling is veranderd, dwz dat de maximale aansprakelijkheid per ton waterverplaatsing zoals deie bijv. voor beroepsvaart geldt voor surfplanken en ander klein niet meer van toepassing is.
Voor oningewijden: Er is voor schepen een beperkte aansprakelijkheid, van EU x per 1000 kg. De gedachte is dat 1000 kg schip niet meer dan dat bedrag kan vernielen in °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n klap. Voor zandschepen is dat een aardige maat, maar voor surfplanken was daarmee de aansprakelijkheid beperkt tot ca. 10 euro's of daaromtrent.

Chillie-Illie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Ahd Maxx Ride 57 DRT / Starboard Trance 74/ NP Zone 4.4/Naish Force 5.3/Naish Boxer 6.2
Contacteer:

Bericht door Chillie-Illie » wo jul 02, 2003 12:05 am

Gelukkig heb voor m'n opleiding de keuze module "kleinvaarbewijs" gekozen.. Kom je toch nog nuttige dingen tegen in dat *PieP* boek..

Dacht het trouwens niet dat ik voor het officiele ga. :lol:

Dionne
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Ride 103 ltr, Gaastra flow 6.0

Bericht door Dionne » do jul 03, 2003 1:22 pm

Mmmm even en vraagje: hoe de hell zit het met kiters :r die plots van koers wijzigen, en dan bedoel ik niet horizontaal maar verticaal..??? Stel: je vaart lekker hoog aan de wind je koersje, naast je zit een kiter, volgt ook redelijk hoog zn koersje maar gaat ineens springen en valt (dus) een heel eind af en het ziet er naar uit dat hij je gaat enteren...wat moet je doen??? Hoger varen gaat niet, afvallen heeft geen zin want de kiter gaat ook die kant op...in het water springen dus maar??? :-?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Vliegende Kiters

Bericht door Huug » do jul 03, 2003 1:42 pm

Dionne schreef:Mmmm even en vraagje: hoe de hell zit het met kiters :r die plots van koers wijzigen, en dan bedoel ik niet horizontaal maar verticaal..??? Stel: je vaart lekker hoog aan de wind je koersje, naast je zit een kiter, volgt ook redelijk hoog zn koersje maar gaat ineens springen en valt (dus) een heel eind af en het ziet er naar uit dat hij je gaat enteren...wat moet je doen??? Hoger varen gaat niet, afvallen heeft geen zin want de kiter gaat ook die kant op...in het water springen dus maar??? :-?
Dat zijn twee vragen volgens mij:
1) Als je bij elkaar in de buurt bent mag je je koers niet zo wijzigen dat de ander daar hinder van onder vindt. De wetgever had de verticale variant van 'koerswijziging' mischien niet voorzien maar ook niet uitgesloten. Dus de Kiter moet vrij blijven. Dat helpt je nix als je die @$! in je nek krijgt doet het toch pijn ook al heb je voorrang :cry:
2) Hoe vertel je het na als de @$! toch een take-off maakt en (letterlijk) over je heen dreigt te komen. Ik zou, met mijn eigen kunnen in het achterhoofd deze acties weten: een snap-gijp of een snap-tack en eventueel een simpele noodstop. Zeil met de schoothoek naar voren duwen, je gaat dan achteruit varen en staat in no-time stil.
Rest me nog op te merken dat de geschetste situatie (Windsurfer aan lij van een Kiter) er °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n is die je ook zonder sprongen beter kunt vermijden. Vroeger, toen ik nog jong °ƒÆ’°‚©n mooi was (nu alleen nog mooi) moesten surfers twee mastlengten uit elkaar blijven. In dit geval zou een mastlengte + een lijnlengte de geschikte tussenruimte zijn.
Met die masten hield/houd ik me daar niet zo aan, met die lijnen let ik toch ff beter op.

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » vr jul 04, 2003 12:25 am

Wat een onaardige dingen op deze avond. Je kunt hem toch ook vermanend aanspreken op zijn roekeloze gedrag. Dat is veel aardiger

Ach wat de F*ck met aardig. Met je reserve mastvoetverlenger zijn geheugen op frissen en als hij niet naar de kant durft te komen. Zijn auto een goede uitduikbeurt verzorgen :evil:

StrawberrySweet
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Surf spul: bic techno 273, arrows aerial 4.7, neilrpyde nr 6.2, neilpryde SuperSonic 5.4

Bericht door StrawberrySweet » vr jul 04, 2003 10:06 am

Okay nog even terug naar de basisregels: wanneer vaar je met je zeil over stuurboord of bakboord? Is dit van de surfer uit gezien, dus zegmaar van de tail af gezien, of van de tegenligger uit gezien (dus de voorkant van de plank)? Dus heb je bij stuurboord je zeil ook daadwerkelijk aan JOUW rechterkant of..?

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » vr jul 04, 2003 10:14 am

Dit is in de vaarrichting gezien (dus ook als je je board verkeerd om vaart of, zoals kitesurfers, geen specifieke voor of achterkant heeft)

en inderdaad, dan de kant waar je je zeil hebt, stuuRboard Rechts)

watergirl
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door watergirl » ma jul 14, 2003 4:53 pm

hallo mensen,

ik heb zojuist al die stukjes gelezen over regeltjes en wie aan wie voorrang verleend en zo..

maarrrre: hoe zit dat nou als je een behoorlijke beginner bent?
Sta je na veel moeite 10 meter verderop op het water :D , moet je ineens voorrang gaan verlenen. :-? Ik ben al blij als ik rechtdoor ga, laatstaan bochten maken en uitwijken..

Kijk, grote vrachtschepen houden daar geen rekening mee, maar die verwacht ik niet te zien op een meer . Maar ik zou het toch wel prettig vinden als de iets gevorderde surfers en de die hards dan een beetje rekening met mij houden. ongeacht of het bakboord, loef of lij is or whatever..

greetz, Sas

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » ma jul 14, 2003 5:18 pm

Er zal zeker rekening met jou gehouden worden lijkt mij. Iedereen die ervaren is weet hoe het begin is. en weet dus ook dat je in het begin moeite hebt met sturen. En ze weten ook dat als zij zelf planeren vele malen wendbaarder zijn dan iemand op een deur die vaart.

Wat wel handig is om de regeltjes nu al een beetje te weten. Scheelt weer mogelijk gezeik als je gevordert bent.

Speed By Force
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Mistral Screamer, Topsails 4.5, EasyRider 5.1,Gaastra 6.0. Mistral 6.8, Weichart giek.North Alumast

Bericht door Speed By Force » ma jul 28, 2003 12:09 am

snowqueen schreef:is er eigenlijk ook n regel waar iets instaat over plotseling in t water liggende kitetouwtjes? en over in t water liggende en dus vaarwegversperrende kiters, moeten die niet zo snel mogelijk opstijgen (/hoepelen) of zo?
Ja ik heb me ook al eens afgevraagd in hoeverre kiters eigenlijk wel "legaal" op het water zijn. Tenslotte zijn gaan ze het snelste als ze hun kite zo laag mogelijk houden; op zo'n moment besturen ze dus wel een vaartuig dat in z'n totaal al gauw zo'n 30 meter BREED is (os hoe lang die lijnen ook mogen zijn). Moet je voor het besturen van zulke grote opjecten op het water geen Vaarbewijs of iets dergelijks hebben?

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-190
Surf spul: Fanatic & Hot Sails Maui
Contacteer:

Bericht door RonvO » ma jul 28, 2003 10:15 am

Speed By Force schreef:Ja ik heb me ook al eens afgevraagd in hoeverre kiters eigenlijk wel "legaal" op het water zijn. Tenslotte zijn gaan ze het snelste als ze hun kite zo laag mogelijk houden; op zo'n moment besturen ze dus wel een vaartuig dat in z'n totaal al gauw zo'n 30 meter BREED is (os hoe lang die lijnen ook mogen zijn). Moet je voor het besturen van zulke grote opjecten op het water geen Vaarbewijs of iets dergelijks hebben?
Das een hele goeie ja. 'k weet dat je voor schepen van 15 meter en langer een vaarbewijs nodig hebt....
Maar zulke uitspraken zijn wel link, ook voor ons. want hoe zit het met de maximum snelheid???
Op veel plaatsen maar iets van 5 knopen.... Oeps!!!!!

Plaats reactie