Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » za aug 23, 2003 1:25 pm

donlimas schreef:ik heb gisteren regelmatig een jacht kleiner dan 20 meter in mijn vaarwater gehad. in de praktijk ben je als surfer toch het haasje en dien je uit te wjken omdat die jachten niet van hun koers wijken.
uitkijken dus, want de praktijk is anders dan de theorie
Met m'n formula spul vaar ik vaak tussen de bootjes door. Vooral in de zomer is het erg druk waar ik opstap (tussen 3 jachthavens in). Jachten die niet uitwijken merken vanzelf wel dat ik ook op de hoogte ban van het regelement, gewoon doorvaren tot je een goed gesprek met de stuurman kan beginnen. 9 van de 10 staan met de mond vol tanden.
Als ze een grote bek geven gewoon de hele tijd vlak langs hun jacht scheuren, vinden ze ook niet leuk. :P

Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang...

Bericht door Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang... » di sep 09, 2003 12:39 pm

Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 09, 2003 1:06 pm

michiel schreef:...Jachten die niet uitwijken merken vanzelf wel dat ik ook op de hoogte ban van het regelement, gewoon doorvaren tot je een goed gesprek met de stuurman kan beginnen. 9 van de 10 staan met de mond vol tanden.
Als ze een grote bek geven gewoon de hele tijd vlak langs hun jacht scheuren, vinden ze ook niet leuk. :P
1) goed zeemanschap
2) van drijvende objecten moet je vrijblijven. Als het een beetje waait licht een zeiljacht praktisch stil vgl met een Formula plank, zo valt er voor dat jacht ook niet uit te wijken.
3) keep cool, met aanspreken of jennen wordt het op het water niet gezelliger. Ik heb deze zomer op een heel druk plekje gezeten en daar lekker met m'n dochter samen op de plank gevaren, da's slecht voor de snelheid en samen overstag of samen gijpen is ook (nog) niet zo radicaal als wel leuk zou zijn. Iedereen wijkt, iedereen is aardig.

Levi
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Postief.
Contacteer:

Bericht door Levi » di sep 23, 2003 3:11 pm

nou dan moet je niet hier bij mij gaan varen
daar varen een paar mongolen rond
niet te gelofen wat een grote bek :(
vooral die zeilers in die hele dure jachten :(
dat vind ik echt dus 4x niks
een kiter is nog beter :o

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 23, 2003 3:22 pm

xxxxlevixxxx schreef:nou dan moet je niet hier bij mij gaan varen
daar varen een paar mongolen rond
niet te gelofen wat een grote bek :(
Ik geloof dat'r °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n hier op het forum bezig is
xxxxlevixxxx schreef: vooral die zeilers in die hele dure jachten :(
Tja die 10.000 kg van zo'n schip gaat nou eenmaal minder makkelijk opzij dan een plankie van 15 kg (all-in). Als je bij mij voorlangs komt jekkeren vraag ik ook minder beleefd naar je gezonde verstand, "recht van weg" telt in zulke situaties nl niet. :x
xxxxlevixxxx schreef: dat vind ik echt dus 4x niks
een kiter is nog beter :o
We gaan hier natuurlijk niet grof worden :(

Deejoe
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 Guerilla 68L, Fanatic AllWave, KA
Contacteer:

Bericht door Deejoe » di sep 23, 2003 3:31 pm

Zorg gewoon dat je zelf de slimste (of snelste) bent dat scheelt een hoop problemen.
En gebruik je verstand!!!!

Thomas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/Gaastra
Contacteer:

Bericht door Thomas » wo dec 10, 2003 5:20 pm

ik weet niet of het al eerder ge poast is maar ik zal nog wat dingen ophelderen.
-het gaat om boten langer dan 25 meter

-als jij de vaargeul door kruist dan moet je altijd voorang geven

-als een zeilboot van pak weg 12 meter met windkracht 5 in een kruisrak vaart en hij moet uitwijken voor jouw dan is dat makkelijker gezegt dan gedaan: hij moet eerst zn schooten losgooien dan kan die pas afvallen. daarna moet die zn schooten weer aan trekken kost een hoop moeite en een hoop hoogte: hij moet waarschijnlijk nog een extra klap maken. =2x vaker overstag. terweil het voor jouw gewoon een stuk minder moeite kost om ff iets eerder overstag te gaan of ff een klein beetje afvallen

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » wo dec 10, 2003 7:13 pm

Thomas schreef:
-als een zeilboot van pak weg 12 meter met windkracht 5 in een kruisrak vaart en hij moet uitwijken voor jouw dan is dat makkelijker gezegt dan gedaan: hij moet eerst zn schooten losgooien dan kan die pas afvallen. daarna moet die zn schooten weer aan trekken kost een hoop moeite en een hoop hoogte: hij moet waarschijnlijk nog een extra klap maken. =2x vaker overstag. terweil het voor jouw gewoon een stuk minder moeite kost om ff iets eerder overstag te gaan of ff een klein beetje afvallen
Dat is wel heel sociaal maardaar zijn ook regels voor gemaakt en natuurlijk moet je niet proberen om te kijken wie er sterker is dan de boot maar die hoef je niet zomaar voorrang te geven

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » do apr 29, 2004 10:48 am

Die rood/groen/wit combinatie is alleen bedoeld voor boten groter dan 7 meter.

Wij moeten een rondomschijnend wit licht hebben op minstens 2 meter boven de waterspiegel.

Posthumus
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: skate99,Arrows Ranger 5.4, NP combat 5.6, NP expression 6,2.
Contacteer:

tips voor varen

Bericht door Posthumus » vr apr 30, 2004 9:55 am

he gasten,

wat d8en jullie ervan om altijd voorrang te geven in twijfelgevallen enzow:D wel zo relaxt hoef je je niet te strressen en btw k hbe nog noooit op het water ruzie met iemand gehad dus ik hou het echt wel beleefd:D

en trouwens wat maakt het uit als je voorrang geeft kun je altijd gewoon doorvaren ja oke miss iets minder hard maar toch:) en als je gevaarlijke vlak langs manuevres gaat doen dan denk ik dat 1 van de 2 van ze boardje springt, miss om je hersens in te raggen maar ook miss gewoon omdat het niet zo chill is om ee bijna dood ervaring te hebben:)

kijk bij je vrienden daar mag je best voor de grap ff langschueren als je alles maar onder controle houdt:)

hang loose gasten

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di mei 25, 2004 4:51 pm

Nu het weer drukker wordt op het water heb ik een aanvulling op de basisregels .. niet zozeer een regel dan wel een "onderdeel".

Als je je gijpen wilt oefenen of gewoon overstag gaat, kijk dan EERST om je heen voordat je je gijp inzet, dit voorkomt een hoop narigheid.

Dit is eigenlijk het eerste wat iedereen zou moeten leren, als ie wil leren gijpen: kijk eerst om je heen of er ruimte is! Voor hetzelfde geld surft er iemand schuinachter die niet verwacht dat je opeens plat in de bocht gaat hangen.

Nielz
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiga Aloha, Tiga aloha 6.5 zeil

Bericht door Nielz » do jul 08, 2004 10:22 pm

Wel leuk al die regels, maar er zitten ook wel kromme dingen in. Het is bijvoorbeeld toch wel handig als je aan de loef kant van iemand vaart naast elkaar en de kant komt steeds dichter bij dat die gene even wijkt, beetje lullig als je met je boardje op de steentje ligt.

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » do jul 08, 2004 10:46 pm

Dat is ook de eerste regel, en die staat nog officieel in de reglementen ook:

Goed Zeemanschap!

Jeroen Z
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Super-X 106 FWS (2006), Expression 5.2, Saber 6.2, Saber 7.2

Bericht door Jeroen Z » do jul 08, 2004 11:00 pm

Men noemt het ook wel, 'ruimte voor de wal'.

Valt idd onder goed zeemansschap.

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior » ma jul 26, 2004 10:05 pm

Beetje laat maar zag dit net staan:
Snowie schreef:als ik hard ga heeft iedereen vast voorrang op mij dus in gevallen dat ik iemand niet meer kan ontwijken duik ik gewoon mijn plank af
Uhm, doe je dat alstjeblieft niet, heb wel eens gezien dat iemand "bailde" terwijl hij op een ander afging en de ander bijna een mast voor zn hoofd kreeg.

Skep
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Mistral Classic 276 (103l), Ace 258 (75l) Sailworks Style 4.0, 4.8, 5.2, Craze 5.7, Flow 7.0, V8 7.1

Bericht door Skep » di jul 27, 2004 11:05 pm

Heb het net weer eens doorzitten lezen, altijd goed voor je kennis. Als je regel 1, goed zeemanschap volgt, heb je volgens mij de rest al niet meer nodig.

Maar een vraagje, nu met al dat gefreestyle. Soms zie je van die gasten die lukraak een spock into harde plons inzetten. Valt dit niet onder de categorie, het uitvoeren van manoeuvres, onder "Bijzondere verrichtingen" zoals bij het autorijden. hierbij moet je wachten tot je de ruimte hebt om bijvoorbeeld je bochtje achteruit te rijden zodat je je medeweggebruikers niet in de weg zit.

Er zal wel geen regel, en anders regel 1, voor zijn, maar vroeg me het af.

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » di jul 27, 2004 11:29 pm

De regels komen rechtstreeks uit de zeilwereld, en daar kennen ze geen spock into plons dus is er geen regel voor bedacht.
Maar zoals je zelf al aankaart bestaat er 1 hele belangrijke regelen, goed zeemanschap.

De eerste beste idioot die vlak voor mij een flaka into plons probeert krijgt er een gijp into stomp op zijn bek voor terug.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr jul 30, 2004 2:32 pm

FreestyleGer schreef:.... Als ik de drang heb om raar te gaan doen op het water, dan zoek ik de ruimte op zodat ik niemand in gevaar kan brengen voor het geval er iets mis mocht gaan. ...
Dat vinden de meeste surfers ook helemaal niet erg, en
vaak ook wel gaaf om te zien, maar ik zie tegenwoordig
maar al te vaak freestylers die in eens ruim gaan en iemand die
dan achter het zeil zit niet hebben gezien bijna onderuit varen... :(

Wouter de Vries
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: sos + hot

Bericht door Wouter de Vries » zo aug 15, 2004 11:55 am

Nog een nieuwe regel: van surfers die nog niet planeren en net aan hun boardje drijvende weten te houden, mag geen voorrang gevraagd worden. Ook is men verplicht ze de ruimte te geven om af te vallen.

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » zo aug 15, 2004 12:10 pm

Dat doe ik altijd al, ik kan surfen, zij nog niet, dus dan ga ik wel even aan de kant voor ze hoor.

Wouter de Vries
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: sos + hot

Bericht door Wouter de Vries » zo aug 15, 2004 12:55 pm

Het gaat mij niet zozeer om beginners maar om het geklungel dat we allemaal wel kennen als je iets te onderpowered bent tijdens een luwte. Even uitwijken is er dan vaak niet bij. Opnieuw een waterstart maken als de wind het even laat afweten is niet altijd even aantrekkelijk zeker als je in de branding ligt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » zo aug 15, 2004 5:24 pm

Wouter de Vries schreef:Nog een nieuwe regel: van surfers die nog niet planeren en net aan hun boardje drijvende weten te houden, mag geen voorrang gevraagd worden. Ook is men verplicht ze de ruimte te geven om af te vallen.
Da's toch gewoon regel 1: goed zeemanschap

supergrovert
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral Twinzer 84, Gaastra Manic 2007
Contacteer:

en in de branding...

Bericht door supergrovert » ma dec 20, 2004 8:25 pm

bakboord voor stuurboord...als ik met wind van links of rechts de branding uit moet dobberen hoop ik toch echt dat ik voorrang krijg....het kan toch niet zo zijn dat je je board de impact zone in moet sturen om iemand zijn bottom turn af te laten maken...

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma dec 20, 2004 8:48 pm

antwoord staat hierboven... niet planeren = niet wendbaar, minder controle = voorrang krijgen. Dus als je naar buiten dobbert heb je voorrang. Verder is de algemene regel volgens mij dat je naar binnen varend voorrang heb, dus als je naar buiten planeert moet je wijken. Moet niet moeilijk zijn, je kan m bijna altijd wel ruimer gooien om onderlangs de bottomturn langs te varen.

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » ma dec 20, 2004 10:17 pm

Tiga 26 schreef: Verder is de algemene regel volgens mij dat je naar binnen varend voorrang heb, dus als je naar buiten planeert moet je wijken. Moet niet moeilijk zijn, je kan m bijna altijd wel ruimer gooien om onderlangs de bottomturn langs te varen.
De regel is toch echt: Naar BUITEN heeft ALTIJD voorrang!

Simpelweg vanwege wat Supergrovert zegt: Als je naar buiten dobbert, dan wil je niet gespoeld worden omdat je moest wijken voor iemand die een bottomturn wil zetten! Degene die de bottomturn maakt, die maakt dan maar een wat grotere.

Er zijn verder ook nog wat regeltjes met betrekking tot het "Mijn golf" verhaal (eerste erop, dichtst bij de pit, golfsurfer/windsurfer), maar al deze regels wijken voor de Uitgaand verkeer heeft voorrang - regel.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma dec 20, 2004 11:06 pm

Ow ok sorry, kende alleen idd de golfsurfregel "op de golf heeft voorrang" en ging ervanuit dat dat de algemene regel was. Maar de kern blijft zeker in de branding goed zeeemanschap. Planeer je niet dan ben je minder wendbaar en wordt een golf ontwijken al vrij lastig. En dus hoor je dan voorrang te krijgen om een spoelsessie te vermijden.
Verder vind ik het niet netjes als ik naar buiten planeer om een golfrit van een ander af te breken door voorlangs te knallen. Dan liever iets ruimer sturen zodat die ander de bottomturn kan afmaken.

armenator2
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiga298LWR/MistralOneDesign/NP V6 6m/North IQ 7.5m/arrows ball8 6.4m/ simmer 9.0m
Contacteer:

Bericht door armenator2 » wo mar 16, 2005 12:45 pm

is er eigenlijk ook n regel waar iets instaat over plotseling in t water liggende kitetouwtjes? en over in t water liggende en dus vaarwegversperrende kiters, moeten die niet zo snel mogelijk opstijgen (/hoepelen) of zo?
Ook voor kiters geldt :

stuurboord wijkt voor bakboord en loef wijkt voor lij

dus als die zooi over stuurboord ligt en jij hebt bakboord en je vaart er vanuit een lagere (lij) positie er op af ... dan zou ik misschien ook wel eens vervelend kunnnen gaan doen ..... :D

maarja natuurlijk (soms helaas) wel een aanvaring voorkomen (regel 1)

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » wo mar 16, 2005 1:20 pm

armenator2 schreef:dus als die zooi over stuurboord ligt en jij hebt bakboord en je vaart er vanuit een lagere (lij) positie er op af ... dan zou ik misschien ook wel eens vervelend kunnnen gaan doen ..... :D
Hoezo, als die andere surfer in het water ligt dan is dat een object geworden dat pas actie mag ondernemen als de kust vrij is en waar jij gewoon vrij van moet blijven.
Je zult dus gewoon om die lijnen heen moeten surfen.

dobberkoning-B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door dobberkoning-B » vr mar 18, 2005 11:36 am

nog een regel:

op je eerste rak van de dag dient minimaal altijd geloopt te worden

haha, nee achter de branding heeft rechtsvoor altijd voorrang, dus als je met linksvoor naar buiten vaart, is het achter de branding gebeurt met je voorrang.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr mar 18, 2005 12:02 pm

dobberkoning-B schreef:nog een regel:

op je eerste rak van de dag dient minimaal altijd geloopt te worden

haha, nee achter de branding heeft rechtsvoor altijd voorrang, dus als je met linksvoor naar buiten vaart, is het achter de branding gebeurt met je voorrang.
Rechtsvoor :-? Als in 'met je rechtervoet voor', ik heb nl meestal de boeg voor 8)....
Hoe dan ook als ik 'rechtsvoor' correct inschat dan is het verschil tussen 'rechtsvoor' en 'over bakboord varen' nul komma nix. Laten we daarom de wereld niet verwarren met dezelfde regels in andere woorden.

Plaats reactie