Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Re: Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Bericht door hadoba » di jun 02, 2009 1:44 pm

Het is voor zeil en motorboten die niet planeren wel erg lastig om uit te wijken voor een planerende en dus veel snellere en wendbaardere windsurfer.

Ondanks dat je in veel gevallen voorang hebt op boten zorg ik er zelf toch voor dat ik achter ze langs vaar of redelijk ver voorlangs. Helemaal als het gaat om grote schepen (waar je dus vaak geen voorrang op hebt) is het gewoon niet slim om kort voorlangs te varen, je kan altijd precies voor hun neus crashen en dan hebben ze echt geen mogelijkheid om te remmen / uit te wijken.

Citruspers
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: G-sailboards Marco Copello
Contacteer:

Bericht door Citruspers » wo jun 03, 2009 10:20 am

Goed punt Hadoba, voorrang heb je niet, voorrang moet je krijgen. ;)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo jun 03, 2009 11:30 am

en voorkomen is nog belangrijker.

voorrang of geen voorrang grote boten ontwijk ik zelf ook.
kleinere boten vaak ook. Is meestal een kleine moeite.

Mrdude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Naish supercross 112 l, North superfreak 4.0, North Dr.x 4.4, North Dr.X 5.0 enz.

Bericht door Mrdude » wo jun 03, 2009 12:31 pm

Bij echt grote schepen ga ik nooit voorlangs maar altijd ver erachter langs.
Hoe goed je ook surft, materiaal pech of een crash kan altijd en dat wil je niet als een groot schip nog jou kant op komt.. Mocht ie je dan kunnen ontwijken wordt je de schroef wel ingezogen...

Met surfen kun je best wat risico nemen qua snelheid en sprongen enzo, echter als er dergelijke schepen om de hoek komen kijken kruis je er gewoon achter langs..

muizelaar
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Drops 96/2; Naish Supercross 265;257; 251; 245;Zeilen North 7 stuks van 4.0 tot 8.2
Contacteer:

Bericht door muizelaar » zo jun 07, 2009 12:08 pm

Mrdude schreef:Bij echt grote schepen ga ik nooit voorlangs maar altijd ver erachter langs.
Hoe goed je ook surft, materiaal pech of een crash kan altijd en dat wil je niet als een groot schip nog jou kant op komt.. Mocht ie je dan kunnen ontwijken wordt je de schroef wel ingezogen...

Met surfen kun je best wat risico nemen qua snelheid en sprongen enzo, echter als er dergelijke schepen om de hoek komen kijken kruis je er gewoon achter langs..
heb wel eens vernomen van een schipper van een kustvaarder, dat surfers een ramp zijn voor hun wanneer deze voorlangs vaart.
Zij kunnen de surfer op een gegeven moment niet meer zien, met de onnodige zorgen van dien :-?
meestal komt de surfer na enkele minuten aan de andere kant weer in het zicht :z

superfreakske
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou pocket wave 93 team edition, superfreaks 3.5, 4.0, 4.7, 5.3

Bericht door superfreakske » ma mei 03, 2010 8:38 pm

ik surf van m'n 5 jaar(ben nu 12) en ken de regels ondertussen al wel vanbuiten en houd me er ook aan, maarja dan heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen, die recht op je afvaren, ookal heb je voorrang. nou ok, dan wijk je zelf maar uit. en dan roepen ze nog naar me, gewoon omdat ik 12 jaar ben denke ze dat ik de regels niet ken.

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » vr mei 27, 2011 10:12 am

superfreakske schreef:ik surf van m'n 5 jaar(ben nu 12) en ken de regels ondertussen al wel vanbuiten en houd me er ook aan, maarja dan heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen, die recht op je afvaren, ookal heb je voorrang. nou ok, dan wijk je zelf maar uit. en dan roepen ze nog naar me, gewoon omdat ik 12 jaar ben denke ze dat ik de regels niet ken.
De arrogante rotjochies, die zitten er inderdaad tussen. Denken dat ze voorrang hebben omdat ze ''beter'' zijn

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » vr mei 27, 2011 4:45 pm

Simpel: eerder beginnen met bakboord brullen.
Rare is dat dat wel eens wordt beloond is geworden met het "internationale teken van vriendschap"
Was notabene niet eens tijdens een wedstrijd, want daar zorg ik wel dat ik niemand hinder.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » vr mei 27, 2011 4:49 pm

heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen
Waren het wedstrijd surfers tijdens een wedstrijd die je tegen kwam?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr mei 27, 2011 9:48 pm

christiaan1111 schreef:Waren het wedstrijd surfers tijdens een wedstrijd die je tegen kwam?
Als je door een wedstrijd heen vaart is het nl. een vorm van beleefdheid om aan de kant te gaan. Zo blijft het spelletje eerlijk.
1) Jij vaart op het water, over bakboord
2) Iemand komt op je af denderen en roept "wedstrijd!"
Dan zijn er twee mogelijkheden
3a) Je gaat vriendelijk aan de kant en kijkt hoe de race verloopt
3b) Je eist je recht op en roept "bakboord!" terug, daar maak je geen vrienden mee maar ze gaan heus niet door je heen, met aanvaringen win je nl. ook geen wedstrijden.

Fabstyler
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fabstyler » do sep 15, 2011 7:10 pm

Super grappige topic, zalig om te lezen...
succes trouwens met die basisregels 8)

MrHugo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door MrHugo » di sep 20, 2011 10:43 pm

Huug schreef:In ieder boekje over zeilen kom je alles te weten over vaarregels.maar d'r zijn d'r eigenlijk maar heel weinig. Zeilboten en surfblanken zijn gelijkwaardig.
Waarom zijn alleen surfblanken gelijkwaardig? Ik dacht dat die tijd al lang voorbij was.

Ik surf al weer een jaar of 12 en weet de regels wel, maar niet dusdanig dat ik op het water gelijk weet wie wanneer voorrang dient te verlenen, daarom pas ik mijn koers vroeg aan zodat ik er niet over na hoef te denken. Regel 1 is voor mij voldoende.
Ik vind dat stuurboord, bakboord, loef, lei of is het lij (google weet het niet) maar lastig te onthouden. Zijn er geen makkelijke ezelsbruggetjes?

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Bericht door Teunteuge » di sep 20, 2011 11:48 pm

MrHugo schreef:Ik vind dat stuurboord, bakboord, loef, lei of is het lij (google weet het niet) maar lastig te onthouden. Zijn er geen makkelijke ezelsbruggetjes?
Altijd goed zeemanschap, aanvaringen vermijden.
Basic: Als je elkaar tegemoet vaart: Diegene die met de rrrrechterhand voorrrr (bij de mast) vaart heeft voorrrrang.
Dezelfde koers: Die hoger aan de wind vaart heeft voorrang (want die ziet -vaak- diegene die lager aan de wind vaart niet).

Riquest
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-763
Surf spul: JP VI 65 en 82, JPSpeed54 en AHD Formula en Loft Blades

Bericht door Riquest » wo sep 21, 2011 6:26 am

Als bakboord voor stuurboord gaat en bakboord links is. Dan staat degene die voorrang heeft op op de linkerkant van zijn board en dan is dus de linkerhand de voorste hand en het dichts bij de mast.

Volgens mij dan maar wellicht heb ik het verkeerd. Ik heb altijd geleerd dat links voor(rang) heeft.

Basic: Als je elkaar tegemoet vaart: Diegene die met de rrrrechterhand voorrrr (bij de mast) vaart heeft voorrrrang.
Dezelfde koers: Die hoger aan de wind vaart heeft voorrang (want die ziet -vaak- diegene die lager aan de wind vaart niet).[/quote]

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » wo sep 21, 2011 6:48 am

Dezelfde koers: Die hoger aan de wind vaart heeft voorrang (want die ziet -vaak- diegene die lager aan de wind vaart niet)
Fout. Hoe moet diegene die lager zit jou op de hogere koers dan zien?
Als bakboord voor stuurboord gaat en bakboord links is. Dan staat degene die voorrang heeft op op de linkerkant van zijn board en dan is dus de linkerhand de voorste hand en het dichts bij de mast.
Het gaat zich erom aan welke kant je zeil staat. Dus als je de rechterhand voor hebt, staat je zeil dus aan bakboord, links dus, en dan heb je voorrang. Gaat zich dus niet erom aan welke kant de persoon staat.
Als jij dat kan onthouden door je rechterhand voorrrr, dan is het ook goed.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 21, 2011 8:38 am

MrHugo schreef:Waarom zijn alleen surfblanken gelijkwaardig? Ik dacht dat die tijd al lang voorbij was.
:lol: :lol:
MrHugo schreef:Ik surf al weer een jaar of 12 en weet de regels wel, maar niet dusdanig dat ik op het water gelijk weet wie wanneer voorrang dient te verlenen, daarom pas ik mijn koers vroeg aan zodat ik er niet over na hoef te denken. Regel 1 is voor mij voldoende.
Ik vind dat stuurboord, bakboord, loef, lei of is het lij (google weet het niet) maar lastig te onthouden. Zijn er geen makkelijke ezelsbruggetjes?
Als je het niet weet is voorrang geven inderdaad de beste oplossing. Ezelsbruggetjes zijn er om lastdieren over het water te helpen, zó moeilijk zijn die twee regels nu ook weer niet.
het is trouwens lij. Een lei werd door mijn vader en moeder gebruikt ipv een schrift of, nog moderner, het werkboek.
christiaan1111 schreef:
Dezelfde koers: Die hoger aan de wind vaart heeft voorrang (want die ziet -vaak- diegene die lager aan de wind vaart niet)
Fout. Hoe moet diegene die lager zit jou op de hogere koers dan zien?
Helemaal fout: degene die lager vaart vaart ook een hoger koers, want anders kom je mekaar nl. helemaal niet tegen. Da's het verschil tussen een hogere koers en een hogere positie.
Zucht.... ga toch vissen, dammen of hinkstap bridgen. Of lees de eerste post. Anyway, je vaart over bakboord als de wind over stuurboord binnenkomt (da's officieel), ofte wel: als je zeil links staat. De surfer staat dan meestal rechts, wat eigenwijze freestylers daar gelaten.
christiaan1111 schreef:Het gaat zich erom aan welke kant je zeil staat. Dus als je de rechterhand voor hebt, staat je zeil dus aan bakboord, links dus, en dan heb je voorrang. Gaat zich dus niet erom aan welke kant de persoon staat.
Als jij dat kan onthouden door je rechterhand voorrrr, dan is het ook goed.
Da's dus ook waar ;-)
Laatst gewijzigd door Huug op wo sep 21, 2011 8:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 21, 2011 8:47 am

:oops:

Veerboot
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral / Gun Sails

Bericht door Veerboot » do okt 27, 2011 8:28 pm

.............. heb je je masthand rechts, dan heb je voorrang.

de rest kun je gewoon allemaal vergeten, en oh ja, denk er om :
een Veerboot heeft ALTIJD voorrang.

pont
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: sb quad 74, severne S1 5.3 4.7 4.3 3.7

Bericht door pont » do okt 27, 2011 9:07 pm

Veerboot schreef:.............. heb je je masthand rechts, dan heb je voorrang.

de rest kun je gewoon allemaal vergeten, en oh ja, denk er om :
een Veerboot heeft ALTIJD voorrang.

en de pont dan?????

ps nog een uitzondering: voor de zee beginners(en sommige kite nichten) de gene die naar buiten vaart heeft voorrang op terug komende windvoorgedrevenvaarobjecten

René81
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gaastra Matrix 7.0, NP hellcat 5.5, JP Funride 130

Bericht door René81 » do okt 27, 2011 10:14 pm

pont / veerboot is bedrijfvaart heeft altijd voorang in principe.

Maar ik vind wel dat ookal heb ik bijvoorbeeld voorang ik dat niet altijd hoef te nemen.
Bij zeilers en ook surfers zie je sos ook wel van een afstand dat die het nog leren.
Ik verwacht niet van zo iemand dat hij/zij;
A) alle regels al kent
B) al zo goed kan manouvreren om de regels addequaat na te leven.

In die gevallen ga ik automatisch al ruimer zodat er eigenlijk geen probleem ontstaat.

Ik vaar ook moterboot wat ik daarmee soms wel ergelijk vind is mensen die in hun zeilboot persé moeten kruisrakken op de waterski baan terwijl vaargeul en open water er naast is. (van biddinghuizen tot harderwijk bijna :x )
Als deze er langer blijven varen vaar/board ik niet meer ruim eromheen.

Plaats reactie