Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Wouter de Vries
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: sos + hot

Bericht door Wouter de Vries » zo aug 15, 2004 12:55 pm

Het gaat mij niet zozeer om beginners maar om het geklungel dat we allemaal wel kennen als je iets te onderpowered bent tijdens een luwte. Even uitwijken is er dan vaak niet bij. Opnieuw een waterstart maken als de wind het even laat afweten is niet altijd even aantrekkelijk zeker als je in de branding ligt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo aug 15, 2004 5:24 pm

Wouter de Vries schreef:Nog een nieuwe regel: van surfers die nog niet planeren en net aan hun boardje drijvende weten te houden, mag geen voorrang gevraagd worden. Ook is men verplicht ze de ruimte te geven om af te vallen.
Da's toch gewoon regel 1: goed zeemanschap

supergrovert
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral Twinzer 84, Gaastra Manic 2007
Contacteer:

en in de branding...

Bericht door supergrovert » ma dec 20, 2004 8:25 pm

bakboord voor stuurboord...als ik met wind van links of rechts de branding uit moet dobberen hoop ik toch echt dat ik voorrang krijg....het kan toch niet zo zijn dat je je board de impact zone in moet sturen om iemand zijn bottom turn af te laten maken...

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma dec 20, 2004 8:48 pm

antwoord staat hierboven... niet planeren = niet wendbaar, minder controle = voorrang krijgen. Dus als je naar buiten dobbert heb je voorrang. Verder is de algemene regel volgens mij dat je naar binnen varend voorrang heb, dus als je naar buiten planeert moet je wijken. Moet niet moeilijk zijn, je kan m bijna altijd wel ruimer gooien om onderlangs de bottomturn langs te varen.

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » ma dec 20, 2004 10:17 pm

Tiga 26 schreef: Verder is de algemene regel volgens mij dat je naar binnen varend voorrang heb, dus als je naar buiten planeert moet je wijken. Moet niet moeilijk zijn, je kan m bijna altijd wel ruimer gooien om onderlangs de bottomturn langs te varen.
De regel is toch echt: Naar BUITEN heeft ALTIJD voorrang!

Simpelweg vanwege wat Supergrovert zegt: Als je naar buiten dobbert, dan wil je niet gespoeld worden omdat je moest wijken voor iemand die een bottomturn wil zetten! Degene die de bottomturn maakt, die maakt dan maar een wat grotere.

Er zijn verder ook nog wat regeltjes met betrekking tot het "Mijn golf" verhaal (eerste erop, dichtst bij de pit, golfsurfer/windsurfer), maar al deze regels wijken voor de Uitgaand verkeer heeft voorrang - regel.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma dec 20, 2004 11:06 pm

Ow ok sorry, kende alleen idd de golfsurfregel "op de golf heeft voorrang" en ging ervanuit dat dat de algemene regel was. Maar de kern blijft zeker in de branding goed zeeemanschap. Planeer je niet dan ben je minder wendbaar en wordt een golf ontwijken al vrij lastig. En dus hoor je dan voorrang te krijgen om een spoelsessie te vermijden.
Verder vind ik het niet netjes als ik naar buiten planeer om een golfrit van een ander af te breken door voorlangs te knallen. Dan liever iets ruimer sturen zodat die ander de bottomturn kan afmaken.

armenator2
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiga298LWR/MistralOneDesign/NP V6 6m/North IQ 7.5m/arrows ball8 6.4m/ simmer 9.0m
Contacteer:

Bericht door armenator2 » wo mar 16, 2005 12:45 pm

is er eigenlijk ook n regel waar iets instaat over plotseling in t water liggende kitetouwtjes? en over in t water liggende en dus vaarwegversperrende kiters, moeten die niet zo snel mogelijk opstijgen (/hoepelen) of zo?
Ook voor kiters geldt :

stuurboord wijkt voor bakboord en loef wijkt voor lij

dus als die zooi over stuurboord ligt en jij hebt bakboord en je vaart er vanuit een lagere (lij) positie er op af ... dan zou ik misschien ook wel eens vervelend kunnnen gaan doen ..... :D

maarja natuurlijk (soms helaas) wel een aanvaring voorkomen (regel 1)

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » wo mar 16, 2005 1:20 pm

armenator2 schreef:dus als die zooi over stuurboord ligt en jij hebt bakboord en je vaart er vanuit een lagere (lij) positie er op af ... dan zou ik misschien ook wel eens vervelend kunnnen gaan doen ..... :D
Hoezo, als die andere surfer in het water ligt dan is dat een object geworden dat pas actie mag ondernemen als de kust vrij is en waar jij gewoon vrij van moet blijven.
Je zult dus gewoon om die lijnen heen moeten surfen.

dobberkoning-B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door dobberkoning-B » vr mar 18, 2005 11:36 am

nog een regel:

op je eerste rak van de dag dient minimaal altijd geloopt te worden

haha, nee achter de branding heeft rechtsvoor altijd voorrang, dus als je met linksvoor naar buiten vaart, is het achter de branding gebeurt met je voorrang.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr mar 18, 2005 12:02 pm

dobberkoning-B schreef:nog een regel:

op je eerste rak van de dag dient minimaal altijd geloopt te worden

haha, nee achter de branding heeft rechtsvoor altijd voorrang, dus als je met linksvoor naar buiten vaart, is het achter de branding gebeurt met je voorrang.
Rechtsvoor :-? Als in 'met je rechtervoet voor', ik heb nl meestal de boeg voor 8)....
Hoe dan ook als ik 'rechtsvoor' correct inschat dan is het verschil tussen 'rechtsvoor' en 'over bakboord varen' nul komma nix. Laten we daarom de wereld niet verwarren met dezelfde regels in andere woorden.

dobberkoning-B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door dobberkoning-B » vr mar 18, 2005 12:46 pm

ik ben niet zo bekend met de termen stuur- en bakboord

maar idd is rechtsvoor met je rechtervoet voor, tenzij je switch-stand staat dan is het namelijk net andersom en heb je met linksvoor achter de branding gewoon voorrang, ook als je aan het uitvaren bent. overigens is het in de branding dan wel zo dat je als uiutvarende voorrang hebt ongeacht of je switch-stand staat. een probleem wordt het wel als je clew first een onduidelijke richting opvaart in de branding, dit vormt namelijk een grijs gebied en is voor discussie vatbaar. maar ik zou het simpel houden door je gewoonb gelijk te geven :D

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr mar 18, 2005 1:05 pm

dobberkoning-B schreef:ik ben niet zo bekend met de termen stuur- en bakboord

maar idd is rechtsvoor met je rechtervoet voor, tenzij je switch-stand staat dan is het namelijk net andersom en heb je met linksvoor achter de branding gewoon voorrang, ook als je aan het uitvaren bent. overigens is het in de branding dan wel zo dat je als uiutvarende voorrang hebt ongeacht of je switch-stand staat. een probleem wordt het wel als je clew first een onduidelijke richting opvaart in de branding, dit vormt namelijk een grijs gebied en is voor discussie vatbaar. maar ik zou het simpel houden door je gewoonb gelijk te geven :D
D'r is niet zoveel onduidelijkheid hoor ... Maar door onbekendheid wordt er wel veel zand gestrooid over een paar hele simpele verkeersregels op het water. De definitie van 'over een boeg varen' is simpel en altijd goed:
Je vaart over een boeg als de wind over de andere zijde van het schip/de plank binnenkomt, en als je dood voor de wind vaart vaar je over de boeg die je had juist voordat je zo voor de wind ging varen. Daar komt dus geen switch-stance of clew-first aan te pas 8)
In de branding schieten normale vaarregels ernstig te kort, die beginnen nl met 'koers houden' en dat staat op gespannen voet met bottom turns airials en off-the-lips :lol: Daar geldt dus vooral de regel van het goed zeemanschap: wie een aanvaring kan voorkomen moet er alles aan doen om die aanvaring te voorkomen. De vrolijke golfrijder heeft duidelijk meer mogelijkheden tot ontwijken dan de uitvarende mens die met zijn boardje tegen een binnenrollende golf op klimt.

walnöt
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Bic KPR, f2 sputnik, mud IQ-tjes en een rs3

Bericht door walnöt » di mar 22, 2005 1:07 am

jongens keep it simple. kin ut net zoals het moet: dan moet het maar zoals het kan. uitwijken. ookal ga je dan iets minder hard. mijn zeil is inmiddels door midden gevaren door een duitser, ik lag in het water, en hij vond dat °ƒÆ’°‚­k uit moest wijken. had hij bovenstaande regel gevolgt, waren we beiden gelukkiger geweest. :evil: :evil: :evil: :evil:

smurfer01
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: kan niet genoeg hebben

Bericht door smurfer01 » do apr 14, 2005 5:34 pm

wordt hier toch echt een beetje parra van hoor :roll:

ik schat gewoon de situatie in als ik iets lager moet gaan varen zodat iemand anders zonder problemen bovenlangs mij kan gaan dan doe ik dat ... kom op mensen we surfen voor de plezier we (oke in een wedstrijd is het heel anders)

windsurferruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: severne s-1 5.0 f2 eliminator 242,
Contacteer:

Bericht door windsurferruben » zo feb 26, 2006 2:32 pm

helemaal mee eens :D

THill
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: STARBOARD Carve 133 | North Sails Natural 5.8, 7.0

Bericht door THill » ma jul 24, 2006 2:20 am

Vandaag ook nog gehad.. komt een motorbootje recht op me af, zit der iemand voor de bestuurder zodat ik de bestuurder zelf niet kan zien. Dus ik roep van "kijk je uit?". Hij schrok er zelf van en had me waarschijnlijk niet gezien.. (zo klein zijn die 5,6 zeiltjes toch niet?)

Mauwd
Windsurfbabe
Windsurfbabe

Bericht door Mauwd » ma jul 24, 2006 1:29 pm

Blijkbaar klein genoeg om je niet te zien :wink:
Boh, het blijft lastig mensen die niet opletten/je niet zien op het water. Een aanvaring is zo gebeurd.
En wij surfers zijn behoorlijk kwetsbaar ten opzichte van een boot, ik moet er niet aan denken..

sweetwaterwave
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Realworldwave 76, JP Freestylewave 102

Over Kiteboardje gevaren

Bericht door sweetwaterwave » di sep 05, 2006 1:22 pm

Jongens weer een praktijkvoorbeeld:

Afgelopen zondag verliest en of ander schele kiter zijn kiteboardje en dat ligt zo'n 25 meter bij em vandaan te drijven. Een surfer vaart daar vol gas overheen, en stuitert over de kop, want dat kleine ding is gewoon niet te zien op het IJsselmeer met windje 6 a 7.

Nu denkt die gast ook nog dat de surfer aansprakelijk is voor het in tweeen varen van dat kiteboardje :-? wat een :+
Mjin ervaring is dat kiters weinig rekening houden met en nu dus ook nog dat ze zo dom zijn als een glas water...

Een onbeheerd achergelaten voorwerp is toch altijd je eigen fout?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Re: Over Kiteboardje gevaren

Bericht door Huug » di sep 05, 2006 1:33 pm

sweetwaterwave schreef:Een onbeheerd achergelaten voorwerp is toch altijd je eigen fout?
Nope, je mag een onbeheerd voorwerp niet zomaar vernielen. Als het er om gaat of de surfer iets verwijtbaars heeft gedaan dan zijn we het wel eens, er valt hem weinig te verwijten.
Maar, heel precies geredeneerd moet je kunnen stoppen binnen de afstand waarover je je route kan overzien en deze vrij is. Als je een kiteboard niet kan zien drijven moet je misschien wel vaart minderen. Vorige week dreef er een paal bij mij in het meer. Die moest ik ook gewoon zelf ontwijken. Al was de eigenaar van de paal ws. geen verhaal komen halen als ik de paal en mij plank in 2-en had gevaren.

mark master windsurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: zoek een lechner 380 rond bodem !!!
Contacteer:

Bericht door mark master windsurfer » di sep 05, 2006 1:55 pm

bij ons is alphen a/d rijn is regel een lief zijn voor elkaar !!

lekker boeiend al die kut regeltjes

keevinn
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Angulo Amigu 7'8, f2 wizzard en vaar met arrows trixx, Hawk, North Sails Trans AM Simmer Vision

Bericht door keevinn » di sep 05, 2006 2:05 pm

mark master windsurfer schreef:bij ons is alphen a/d rijn is regel een lief zijn voor elkaar !!

tjsah ze zijn wel belangrijk... vooral in de wedstrijdwereld..
als ik gewoon aan het knallen ben en k kan iets ontwijken dan doet ik dat.. als we recht op elkaar afvaren kijk k wat de ander doet.. en k doe het tegenovergestelde :) zo krijg je ook geen ongelukken :D

mark master windsurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door mark master windsurfer » di sep 05, 2006 2:08 pm

thats my mening dude !

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » di sep 05, 2006 3:04 pm

mark master windsurfer schreef:bij ons is alphen a/d rijn is regel een lief zijn voor elkaar !!

Kort statement, maar wel interessant!

Volgens mij heb je inderdaad geen regeltijes nodig als we allemaal lief zouden zijn voor elkaar......
Dus in die zin verdient dat inderdaad de voorkeur!
Maar dat is met alle regeltjes zo

Elger
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een garage vol...

Bericht door Elger » vr okt 20, 2006 4:56 pm

Lief voor elkaar zijn geniet altijd de voorkeur. :)

Soms is het ook wel leuk om je maatje op hetzelfde rak eruit te loeven hoor. Vooral als je allebei de regels en elkaar kent, kan je er ook een beetje mee spelen. :P

mark master windsurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door mark master windsurfer » vr okt 20, 2006 5:26 pm

als ik dan toch iets wil toe voegen :

De westrijd surfer gaat altijd voor (op beroeps vaart en 20 meter na !)

Dus als jij jou zeil over bakboord heb en een wedstrijd surfer over stuurboord moet je toch wijken !

mochter er tergelijkentijd een zeil en surf wedstrijd zijn dan gaan de gewoone regels weer op !

:z

M.Kooy
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic Pure Gecko 265 89Ltr, North Sail Drive 2005 6.4, Gunsail Mega Race 5.2, Broken F2 Max2Air.

Bericht door M.Kooy » vr okt 20, 2006 6:24 pm

kweetniet of hij al gezegt was..

Grote boot met meer dan 12 passagiers ( 12 was het tog? ) heeft ook voorrang.. dus bijvoorbeeld in de binnenwateren van friesland als je de BIERBOOT alngs ziet komen,,, uitwijken OF aanleggen:D

Frank89
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Neilpryde Naish

Bericht door Frank89 » vr okt 20, 2006 10:15 pm

M.Kooy schreef:kweetniet of hij al gezegt was..

Grote boot met meer dan 12 passagiers ( 12 was het tog? ) heeft ook voorrang.. dus bijvoorbeeld in de binnenwateren van friesland als je de BIERBOOT alngs ziet komen,,, uitwijken OF aanleggen:D
Op de eerste pagina wordt 20 passagiers gezegd.
Maar ik vind dit maar een rare regel, alsof je ff mensen gaat tellen als je recht op zo'n boot afvaart. :-?

Ik ga in zo'n geval altijd voor regel 1 : goed zeemansschap :wink:

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » za okt 21, 2006 8:07 am

Ik vermoed dat dat wellicht te maken heeft met een bepaalde definitie, bijvoorbeeld die van "beroepsvaart" of "rondvaartboot".
Maar zoals hierboven al vermeld, geod zeemansschap/gezond verstand, etc. is het belangrijkst.

Mubler
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish, Prolimit

Bericht door Mubler » do feb 01, 2007 1:36 pm

mark master windsurfer schreef:als ik dan toch iets wil toe voegen :

Dus als jij jou zeil over bakboord heb en een wedstrijd surfer over stuurboord moet je toch wijken !
Euhhhh nee.. 8)
Al bedenk ik me wel 2x als er zo'n RSX pakjesboot recht op me af komt!! :wink:

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » do feb 01, 2007 3:02 pm

mark master windsurfer schreef:als ik dan toch iets wil toe voegen :

mochter er tergelijkentijd een zeil en surf wedstrijd zijn dan gaan de gewoone regels weer op !

:z
Vergeet het maar. De regel van voorrang voor mensen die in een wedstrijd liggen is nergens vastgelegd. Gewoon beleefdheid van mensen die niet aan de wedstrijd meedoen om het resultaat niet negatief te be°ƒÂ¯nvloeden, meer niet. En die mensen zullen eerst nog maar door moeten hebben dat je aan een wedstrijd deelneemt, op dat moment en feitelijk, en niet naar de start gaat of al gefinisht bent.

Plaats reactie