Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Dionne
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Ride 103 ltr, Gaastra flow 6.0

Bericht door Dionne » ma jul 28, 2003 10:47 am

De gasten die het kunnen ja daar heb je idd geen last van. Juist van de kiters die aan het leren zijn komt alle heibel. In die zin zou ik het zeker een goed plan vinden om ze eerst een soort brevet/vaarbewijs te laten halen voordat ze zomaar op alle wateren mogen kiten. Zou een hoop ergenissen en ongelukken besparen. En misschien kunnen we dan wel vriendjes worden...kiters en surfers...

:r of niet... :wink:

Lord of the Boards
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

recht van de sterkste

Bericht door Lord of the Boards » ma jul 28, 2003 10:41 pm

Witchcraft schreef:boten zijn bij mij nooit van toepassing...

ik voeg vaak de recht van de sterkste toe..

Ga dus hoog aan de wind varen.. als hij dus hoger vaart wint hij het dus.. en ga jij dus onder door

zorg er wel voor dat je oogcontact hebt...

dit is helemaal van belang met kiters
Als het even kan is het zowiezo wel handig om boven kiters langs te varen. Zit je ook niet met die lijnen.

Lord of the Boards
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Kitebewijs???

Bericht door Lord of the Boards » ma jul 28, 2003 11:17 pm

Op zich is het best een goed idee om kiters een soort bewijs te laten halen. Ik windsurf nu 13 jaar en ben net begonnen met kiten. (Moet je eerslijk zeggen dat ik nog niet zo goed ben). Het is echt fantastisch om te doen. En inderdaad, beginnende kiters zijn erg lastig voor surfers. Daarom ga ik ook nooit kiten op plaatsen waar gesurfd wordt. Ik ga zelfs niet eens als er te veel kiters op het water zijn. Safety first.
Het imago van kitesurfen wordt verpest door mensen die maar wat aanprutsen en eigenlijk helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn. DIE maken de ongelukken. Als je je er eerst in verdiept en een rustige ondiepe stek opzoekt, is er geen vuiltje aan de lucht (alleen een kite).

Respect voor elkaar is denk ik het belangrijkste.

En dan heb ik nog een opmerking over voorrangsregels. In de branding gaan de normale voorrangsregels niet meer op. Hier heeft degene die uitvaart (dus het water op gaat) voorrang op degene die met de golf mee vaart (dus naar de kant toe vaart), ongeacht de stand ten opzichte van de wind. Tijdens een golfrit ben je namelijk wendbaarder dan wanneer je naar buiten probeert te dobberen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Kitebewijs???

Bericht door Huug » di jul 29, 2003 3:01 pm

Lord of the Boards schreef:.... Respect voor elkaar is denk ik het belangrijkste.
Een open deur maar wel waar 8)
Lord of the Boards schreef:En dan heb ik nog een opmerking over voorrangsregels. In de branding gaan de normale voorrangsregels niet meer op. Hier heeft degene die uitvaart (dus het water op gaat) voorrang op degene die met de golf mee vaart (dus naar de kant toe vaart), ongeacht de stand ten opzichte van de wind. Tijdens een golfrit ben je namelijk wendbaarder dan wanneer je naar buiten probeert te dobberen.
Dat is eigenlijk een logisch vervolg op de "vlakwater" regels. De gene die er het simpelst wat aan kan doen m°ƒÆ’°‚³et er ook wat aan doen. De Loef/lij regel is net eender, degene aan loef heeft uitzicht op degene aan lij en kan dus wijken. Degene aan lij weet amper dat er iemand achter hem zit. (tot zijn wind weggepakt wordt :evil: ) Bakboord/stuurboord is (historisch) ook op dat principe gestoeld, dat heeft iets :-? met de positie van de stuurman op heel oude schepen te maken.

ReinieR.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: f2 ride 274, gaastra charger 6,5
Contacteer:

Bericht door ReinieR. » do aug 21, 2003 5:53 pm

motor wijkt voor zeil en zeil wijkt voor spier dus niet dat spier voor zeil wijkt! dacht ik

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » do aug 21, 2003 6:14 pm

ReinieR. schreef:motor wijkt voor zeil en zeil wijkt voor spier dus niet dat spier voor zeil wijkt! dacht ik
Nope... zeil heeft toch echt voorrang op alle andere soorten. Of ik heb dit nu al 8 jaar verkeerd lopen uitleggen...

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » do aug 21, 2003 6:17 pm

w.eckhardt schreef:Nope... zeil heeft toch echt voorrang op alle andere soorten. ...
Behalve op beroepsvaart , heel belangrijk detail ...

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » do aug 21, 2003 6:44 pm

koffie schreef:
w.eckhardt schreef:Nope... zeil heeft toch echt voorrang op alle andere soorten. ...
Behalve op beroepsvaart , heel belangrijk detail ...
en pleziervaart met een lengte boven de 25 meter

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » do aug 21, 2003 9:55 pm

volgens mij is het al boven de 20 meter.............meetlint meenemen dus... :+ :lol:

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr aug 22, 2003 8:00 am

nilsini schreef:... en pleziervaart met een lengte boven de 25 meter
Dat deed ik altijd al geheel vrijwillig :x :x

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » za aug 23, 2003 1:25 pm

donlimas schreef:ik heb gisteren regelmatig een jacht kleiner dan 20 meter in mijn vaarwater gehad. in de praktijk ben je als surfer toch het haasje en dien je uit te wjken omdat die jachten niet van hun koers wijken.
uitkijken dus, want de praktijk is anders dan de theorie
Met m'n formula spul vaar ik vaak tussen de bootjes door. Vooral in de zomer is het erg druk waar ik opstap (tussen 3 jachthavens in). Jachten die niet uitwijken merken vanzelf wel dat ik ook op de hoogte ban van het regelement, gewoon doorvaren tot je een goed gesprek met de stuurman kan beginnen. 9 van de 10 staan met de mond vol tanden.
Als ze een grote bek geven gewoon de hele tijd vlak langs hun jacht scheuren, vinden ze ook niet leuk. :P

Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang...

Bericht door Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang... » di sep 09, 2003 12:39 pm

Als je masthand je rechterhand is, dan heb je voorrang...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 09, 2003 1:06 pm

michiel schreef:...Jachten die niet uitwijken merken vanzelf wel dat ik ook op de hoogte ban van het regelement, gewoon doorvaren tot je een goed gesprek met de stuurman kan beginnen. 9 van de 10 staan met de mond vol tanden.
Als ze een grote bek geven gewoon de hele tijd vlak langs hun jacht scheuren, vinden ze ook niet leuk. :P
1) goed zeemanschap
2) van drijvende objecten moet je vrijblijven. Als het een beetje waait licht een zeiljacht praktisch stil vgl met een Formula plank, zo valt er voor dat jacht ook niet uit te wijken.
3) keep cool, met aanspreken of jennen wordt het op het water niet gezelliger. Ik heb deze zomer op een heel druk plekje gezeten en daar lekker met m'n dochter samen op de plank gevaren, da's slecht voor de snelheid en samen overstag of samen gijpen is ook (nog) niet zo radicaal als wel leuk zou zijn. Iedereen wijkt, iedereen is aardig.

Levi
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Postief.
Contacteer:

Bericht door Levi » di sep 23, 2003 3:11 pm

nou dan moet je niet hier bij mij gaan varen
daar varen een paar mongolen rond
niet te gelofen wat een grote bek :(
vooral die zeilers in die hele dure jachten :(
dat vind ik echt dus 4x niks
een kiter is nog beter :o

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 23, 2003 3:22 pm

xxxxlevixxxx schreef:nou dan moet je niet hier bij mij gaan varen
daar varen een paar mongolen rond
niet te gelofen wat een grote bek :(
Ik geloof dat'r °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n hier op het forum bezig is
xxxxlevixxxx schreef: vooral die zeilers in die hele dure jachten :(
Tja die 10.000 kg van zo'n schip gaat nou eenmaal minder makkelijk opzij dan een plankie van 15 kg (all-in). Als je bij mij voorlangs komt jekkeren vraag ik ook minder beleefd naar je gezonde verstand, "recht van weg" telt in zulke situaties nl niet. :x
xxxxlevixxxx schreef: dat vind ik echt dus 4x niks
een kiter is nog beter :o
We gaan hier natuurlijk niet grof worden :(

Deejoe
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 Guerilla 68L, Fanatic AllWave, KA
Contacteer:

Bericht door Deejoe » di sep 23, 2003 3:31 pm

Zorg gewoon dat je zelf de slimste (of snelste) bent dat scheelt een hoop problemen.
En gebruik je verstand!!!!

Thomas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/Gaastra
Contacteer:

Bericht door Thomas » wo dec 10, 2003 5:20 pm

ik weet niet of het al eerder ge poast is maar ik zal nog wat dingen ophelderen.
-het gaat om boten langer dan 25 meter

-als jij de vaargeul door kruist dan moet je altijd voorang geven

-als een zeilboot van pak weg 12 meter met windkracht 5 in een kruisrak vaart en hij moet uitwijken voor jouw dan is dat makkelijker gezegt dan gedaan: hij moet eerst zn schooten losgooien dan kan die pas afvallen. daarna moet die zn schooten weer aan trekken kost een hoop moeite en een hoop hoogte: hij moet waarschijnlijk nog een extra klap maken. =2x vaker overstag. terweil het voor jouw gewoon een stuk minder moeite kost om ff iets eerder overstag te gaan of ff een klein beetje afvallen

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » wo dec 10, 2003 7:13 pm

Thomas schreef:
-als een zeilboot van pak weg 12 meter met windkracht 5 in een kruisrak vaart en hij moet uitwijken voor jouw dan is dat makkelijker gezegt dan gedaan: hij moet eerst zn schooten losgooien dan kan die pas afvallen. daarna moet die zn schooten weer aan trekken kost een hoop moeite en een hoop hoogte: hij moet waarschijnlijk nog een extra klap maken. =2x vaker overstag. terweil het voor jouw gewoon een stuk minder moeite kost om ff iets eerder overstag te gaan of ff een klein beetje afvallen
Dat is wel heel sociaal maardaar zijn ook regels voor gemaakt en natuurlijk moet je niet proberen om te kijken wie er sterker is dan de boot maar die hoef je niet zomaar voorrang te geven

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » do apr 29, 2004 10:48 am

Die rood/groen/wit combinatie is alleen bedoeld voor boten groter dan 7 meter.

Wij moeten een rondomschijnend wit licht hebben op minstens 2 meter boven de waterspiegel.

Posthumus
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: skate99,Arrows Ranger 5.4, NP combat 5.6, NP expression 6,2.
Contacteer:

tips voor varen

Bericht door Posthumus » vr apr 30, 2004 9:55 am

he gasten,

wat d8en jullie ervan om altijd voorrang te geven in twijfelgevallen enzow:D wel zo relaxt hoef je je niet te strressen en btw k hbe nog noooit op het water ruzie met iemand gehad dus ik hou het echt wel beleefd:D

en trouwens wat maakt het uit als je voorrang geeft kun je altijd gewoon doorvaren ja oke miss iets minder hard maar toch:) en als je gevaarlijke vlak langs manuevres gaat doen dan denk ik dat 1 van de 2 van ze boardje springt, miss om je hersens in te raggen maar ook miss gewoon omdat het niet zo chill is om ee bijna dood ervaring te hebben:)

kijk bij je vrienden daar mag je best voor de grap ff langschueren als je alles maar onder controle houdt:)

hang loose gasten

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di mei 25, 2004 4:51 pm

Nu het weer drukker wordt op het water heb ik een aanvulling op de basisregels .. niet zozeer een regel dan wel een "onderdeel".

Als je je gijpen wilt oefenen of gewoon overstag gaat, kijk dan EERST om je heen voordat je je gijp inzet, dit voorkomt een hoop narigheid.

Dit is eigenlijk het eerste wat iedereen zou moeten leren, als ie wil leren gijpen: kijk eerst om je heen of er ruimte is! Voor hetzelfde geld surft er iemand schuinachter die niet verwacht dat je opeens plat in de bocht gaat hangen.

Nielz
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiga Aloha, Tiga aloha 6.5 zeil

Bericht door Nielz » do jul 08, 2004 10:22 pm

Wel leuk al die regels, maar er zitten ook wel kromme dingen in. Het is bijvoorbeeld toch wel handig als je aan de loef kant van iemand vaart naast elkaar en de kant komt steeds dichter bij dat die gene even wijkt, beetje lullig als je met je boardje op de steentje ligt.

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » do jul 08, 2004 10:46 pm

Dat is ook de eerste regel, en die staat nog officieel in de reglementen ook:

Goed Zeemanschap!

Jeroen Z
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Super-X 106 FWS (2006), Expression 5.2, Saber 6.2, Saber 7.2

Bericht door Jeroen Z » do jul 08, 2004 11:00 pm

Men noemt het ook wel, 'ruimte voor de wal'.

Valt idd onder goed zeemansschap.

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior » ma jul 26, 2004 10:05 pm

Beetje laat maar zag dit net staan:
Snowie schreef:als ik hard ga heeft iedereen vast voorrang op mij dus in gevallen dat ik iemand niet meer kan ontwijken duik ik gewoon mijn plank af
Uhm, doe je dat alstjeblieft niet, heb wel eens gezien dat iemand "bailde" terwijl hij op een ander afging en de ander bijna een mast voor zn hoofd kreeg.

Skep
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Mistral Classic 276 (103l), Ace 258 (75l) Sailworks Style 4.0, 4.8, 5.2, Craze 5.7, Flow 7.0, V8 7.1

Bericht door Skep » di jul 27, 2004 11:05 pm

Heb het net weer eens doorzitten lezen, altijd goed voor je kennis. Als je regel 1, goed zeemanschap volgt, heb je volgens mij de rest al niet meer nodig.

Maar een vraagje, nu met al dat gefreestyle. Soms zie je van die gasten die lukraak een spock into harde plons inzetten. Valt dit niet onder de categorie, het uitvoeren van manoeuvres, onder "Bijzondere verrichtingen" zoals bij het autorijden. hierbij moet je wachten tot je de ruimte hebt om bijvoorbeeld je bochtje achteruit te rijden zodat je je medeweggebruikers niet in de weg zit.

Er zal wel geen regel, en anders regel 1, voor zijn, maar vroeg me het af.

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » di jul 27, 2004 11:29 pm

De regels komen rechtstreeks uit de zeilwereld, en daar kennen ze geen spock into plons dus is er geen regel voor bedacht.
Maar zoals je zelf al aankaart bestaat er 1 hele belangrijke regelen, goed zeemanschap.

De eerste beste idioot die vlak voor mij een flaka into plons probeert krijgt er een gijp into stomp op zijn bek voor terug.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr jul 30, 2004 2:32 pm

FreestyleGer schreef:.... Als ik de drang heb om raar te gaan doen op het water, dan zoek ik de ruimte op zodat ik niemand in gevaar kan brengen voor het geval er iets mis mocht gaan. ...
Dat vinden de meeste surfers ook helemaal niet erg, en
vaak ook wel gaaf om te zien, maar ik zie tegenwoordig
maar al te vaak freestylers die in eens ruim gaan en iemand die
dan achter het zeil zit niet hebben gezien bijna onderuit varen... :(

Wouter de Vries
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: sos + hot

Bericht door Wouter de Vries » zo aug 15, 2004 11:55 am

Nog een nieuwe regel: van surfers die nog niet planeren en net aan hun boardje drijvende weten te houden, mag geen voorrang gevraagd worden. Ook is men verplicht ze de ruimte te geven om af te vallen.

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » zo aug 15, 2004 12:10 pm

Dat doe ik altijd al, ik kan surfen, zij nog niet, dus dan ga ik wel even aan de kant voor ze hoor.

Plaats reactie