Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

keevinn
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Angulo Amigu 7'8, f2 wizzard en vaar met arrows trixx, Hawk, North Sails Trans AM Simmer Vision

Bericht door keevinn » di sep 05, 2006 2:05 pm

mark master windsurfer schreef:bij ons is alphen a/d rijn is regel een lief zijn voor elkaar !!

lekker boeiend al die kut regeltjes
tjsah ze zijn wel belangrijk... vooral in de wedstrijdwereld..
als ik gewoon aan het knallen ben en k kan iets ontwijken dan doet ik dat.. als we recht op elkaar afvaren kijk k wat de ander doet.. en k doe het tegenovergestelde :) zo krijg je ook geen ongelukken :D

mark master windsurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: zoek een lechner 380 rond bodem !!!
Contacteer:

Bericht door mark master windsurfer » di sep 05, 2006 2:08 pm

thats my mening dude !

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » di sep 05, 2006 3:04 pm

mark master windsurfer schreef:bij ons is alphen a/d rijn is regel een lief zijn voor elkaar !!

lekker boeiend al die kut regeltjes
Kort statement, maar wel interessant!

Volgens mij heb je inderdaad geen regeltijes nodig als we allemaal lief zouden zijn voor elkaar......
Dus in die zin verdient dat inderdaad de voorkeur!
Maar dat is met alle regeltjes zo

Elger
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een garage vol...

Bericht door Elger » vr okt 20, 2006 4:56 pm

Lief voor elkaar zijn geniet altijd de voorkeur. :)

Soms is het ook wel leuk om je maatje op hetzelfde rak eruit te loeven hoor. Vooral als je allebei de regels en elkaar kent, kan je er ook een beetje mee spelen. :P

mark master windsurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: zoek een lechner 380 rond bodem !!!
Contacteer:

Bericht door mark master windsurfer » vr okt 20, 2006 5:26 pm

als ik dan toch iets wil toe voegen :

De westrijd surfer gaat altijd voor (op beroeps vaart en 20 meter na !)

Dus als jij jou zeil over bakboord heb en een wedstrijd surfer over stuurboord moet je toch wijken !

mochter er tergelijkentijd een zeil en surf wedstrijd zijn dan gaan de gewoone regels weer op !

:z

M.Kooy
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic Pure Gecko 265 89Ltr, North Sail Drive 2005 6.4, Gunsail Mega Race 5.2, Broken F2 Max2Air.

Bericht door M.Kooy » vr okt 20, 2006 6:24 pm

kweetniet of hij al gezegt was..

Grote boot met meer dan 12 passagiers ( 12 was het tog? ) heeft ook voorrang.. dus bijvoorbeeld in de binnenwateren van friesland als je de BIERBOOT alngs ziet komen,,, uitwijken OF aanleggen:D

Frank89
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Neilpryde Naish

Bericht door Frank89 » vr okt 20, 2006 10:15 pm

M.Kooy schreef:kweetniet of hij al gezegt was..

Grote boot met meer dan 12 passagiers ( 12 was het tog? ) heeft ook voorrang.. dus bijvoorbeeld in de binnenwateren van friesland als je de BIERBOOT alngs ziet komen,,, uitwijken OF aanleggen:D
Op de eerste pagina wordt 20 passagiers gezegd.
Maar ik vind dit maar een rare regel, alsof je ff mensen gaat tellen als je recht op zo'n boot afvaart. :-?

Ik ga in zo'n geval altijd voor regel 1 : goed zeemansschap :wink:

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » za okt 21, 2006 8:07 am

Ik vermoed dat dat wellicht te maken heeft met een bepaalde definitie, bijvoorbeeld die van "beroepsvaart" of "rondvaartboot".
Maar zoals hierboven al vermeld, geod zeemansschap/gezond verstand, etc. is het belangrijkst.

Mubler
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish, Prolimit

Bericht door Mubler » do feb 01, 2007 1:36 pm

mark master windsurfer schreef:als ik dan toch iets wil toe voegen :

Dus als jij jou zeil over bakboord heb en een wedstrijd surfer over stuurboord moet je toch wijken !
Euhhhh nee.. 8)
Al bedenk ik me wel 2x als er zo'n RSX pakjesboot recht op me af komt!! :wink:

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » do feb 01, 2007 3:02 pm

mark master windsurfer schreef:als ik dan toch iets wil toe voegen :

mochter er tergelijkentijd een zeil en surf wedstrijd zijn dan gaan de gewoone regels weer op !

:z
Vergeet het maar. De regel van voorrang voor mensen die in een wedstrijd liggen is nergens vastgelegd. Gewoon beleefdheid van mensen die niet aan de wedstrijd meedoen om het resultaat niet negatief te be°ƒÂ¯nvloeden, meer niet. En die mensen zullen eerst nog maar door moeten hebben dat je aan een wedstrijd deelneemt, op dat moment en feitelijk, en niet naar de start gaat of al gefinisht bent.

wboogie
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Hoe te gedragen op het water: basic regels!!

Bericht door wboogie » za mar 15, 2008 12:02 pm

NIet helemaal waar, zodra een zeilschip of surfplank een speciale rode vlag draagt doet hij officieel mee aan een wedstrijd en ben je VERPLICHT om hem voorang te verlenen! Bovendien gaan wedstrijd varende schepen en surfplanken tijdens een wedstrijd toch niet aan de kant:P
Verder laat ik als ik het even niet meer weet met de voorangsregels gewoon mijn zijn vallen, op dat moment ben je als surfer een onbestuurbaar drijvend object en moet iedereen voorang verlenenen aan jou.

sanderke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: BOARD: Starboard Isonic 125 ZEILEN: Tushingham Lightning 8,5; Gaastra Vapor 7,6 & 6.7

Bericht door sanderke » za mar 15, 2008 2:27 pm

ik zie me al surfen met een rode vlag :+

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » za mar 15, 2008 8:32 pm

wboogie schreef:NIet helemaal waar, zodra een zeilschip of surfplank een speciale rode vlag draagt doet hij officieel mee aan een wedstrijd en ben je VERPLICHT om hem voorang te verlenen! Bovendien gaan wedstrijd varende schepen en surfplanken tijdens een wedstrijd toch niet aan de kant:P
Verder laat ik als ik het even niet meer weet met de voorangsregels gewoon mijn zijn vallen, op dat moment ben je als surfer een onbestuurbaar drijvend object en moet iedereen voorang verlenenen aan jou.
Kun je me vertellen waar ik die bepaling kan vinden?

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » wo apr 02, 2008 10:15 pm

wboogie schreef:...... zodra een zeilschip of surfplank een speciale rode vlag draagt doet hij officieel mee aan een wedstrijd en ben je VERPLICHT om hem voorang te verlenen! Bovendien gaan wedstrijd varende schepen en surfplanken tijdens een wedstrijd toch niet aan de kant.
:-? Dit klopt niet, hoor!! Een herkeningsteken bij wedstrijdzeilers of -surfers (soms hebben ze wel eens een lint aan het uiteinde van de giek hangen) is niet meer dan een attentiesignaal. Zo'n herkenningsteken geeft niet meer rechten dan normaal. Ook als wedstrijdsurfer moet je dus de normale regels in acht nemen, ook tegenover degenen die niet meedoen.
Wel is het natuurlijk wel zo beleefd om als niet-deelnemer zoveel mogelijk ruimte aan de deelnemers de geven als je toevallig in de wedstrijdbaan verzeild raakt. Ik heb de belangrijkste vaarregels tussen surfers onderling ook op mijn site gezet. :wink: Handig voor als je een keer aan een wedstrijdje wilt meedoen of bij een gewoon dagje surfen.

NED-818
http://www.CobusWindsurfWorld.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieksurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP wave 260 2002-F2axxis 257-Neilpryde Zone 5.7 2004 -Np NR5.8 fiberspar Xwave

Bericht door Nieksurf » za aug 02, 2008 2:55 pm

windsurfers hebben voorrang op kiters :P

overpowerd
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: vinta threefory, hy-fly slalom 295 ,gun sails mega x 6.3 ,maui hotsail 4.9, de vries sails 4.2

Re:

Bericht door overpowerd » do sep 25, 2008 9:57 am

Yellow schreef:
nilsini schreef:volgens mij is er ook een regel dat werkwaterverkeer voor pleziervaart gaat
Klopt, rondvaartboten, vrachtboten e.d. hebben voorrang op het water.

Ook boten groter dan 15 meter of met meer dan 20 mensen (ofzo) aan booard d8 ik hebben voorrang.

ze hebben alleen voorrang als ze een gele kegel voegen
en de regel dat beroepsvaart voorang heeft bestaat niet meer (al 20 jaar)

Citruspers
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: G-sailboards Marco Copello
Contacteer:

Bericht door Citruspers » ma jun 01, 2009 1:42 pm

Goed om dit nog eens te lezen, dan had ik dus toch gelijk toen een groepje in een boot me voor mongool begon uit te schelden omdat ik "in hun vaarwater zat".

Julian
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: 99 Chameleon 85L w/ Ezzy Wave Panthers
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Julian » ma jun 01, 2009 2:02 pm

overpowerd schreef:ze hebben alleen voorrang als ze een gele kegel voegen
en de regel dat beroepsvaart voorang heeft bestaat niet meer (al 20 jaar)
Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb het in mijn 13 jaar zeil -en surfervaring bijzonder vaak voorbij horen komen. Zou erg grappig zijn als al die almanakken, instructeurs en handboeken het bij het verkeerde eind hadden...

En ik geloof dat mensen van nature goed zijn, maar soms gebeuren er ook wel eens ongelukken. Dan is het voor meneer de verzekeraar erg fijn om te weten wie er naar de regels fout zat. Anders krijgen de 2 betrokkenen allebei geen cent, in plaats van dat er eentje tenminste nog zijn vergoeding krijgt.

Regels zijn nodig; dat houdt het duidelijk. Wat de een al lief vindt, is voor de ander doodnormaal. Hoe ga je dat verschil in opvatting ondervangen zonder regels te maken?

Niets persoonlijks, maar mijn mening zijn het de mensen die de regels het minste snappen, die er het meeste over klagen dat we zoveel regels hebben.

Chris_B
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket;JP FSW;Lorch Silversprint;Gaastra Remedy 7.4, Echo 6.0, Poison 5.4/4.5, grind 3.7

Bericht door Chris_B » ma jun 01, 2009 10:06 pm

Ik lees hier op het forum zovaak halve waarheden van mensen die de regels 'kennen' . Als je het allemaal zeker wilt weten pak dan even een almanak erbij of een cursusboek klein vaarbewijs. Ik vind het nogal gevaarlijk dat hier bepaalde regels worden gesteld die niet geheel kloppen en dat anderen daar dan weer vanuit gaan dat dat de waarheid is.

Wat ik in ieder geval begrepen heb van de term beroepsvaart is dat die als zodanig niet in het bpr bestaat. Wel wordt beroepsvaart gedefinieerd in een aantal typen schepen (groter dan 20m, ingericht voor meer dan 12 personen maar dan moet hij wel een gele ruit voeren, veerpont, visserschip dat zijn netten uit heeft, sleepboot die aan het slepen is en dan vergeet ik er misschien nog wel een paar)

Ik vind dat we op dit forum voorzichtig moeten zijn met het stellen van dit soort regels (bpr in de meeste gevallen) tenzij je heel zeker van je zaak bent en bovendien veranderen de regels nog wel eens een beetje. Mijn ervaring als surfer is dat je tov ander verkeer het beste vroegtijdig kan wijken aangezien jou snelheid vaak veel hoger ligt (tenzij het om een speedboot gaat natuurlijk) bij surfers onderling werkt bij mij het beste elkaar de ruimte te geven. In een wedstrijd mag je er wel vanuitgaan dat iedereen de (bpr) regels kent.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » ma jun 01, 2009 10:38 pm

Halve waarheden vertellen hier heeft inderdaad geen zin en kan in het ergste geval voor een slecht eind zorgen.

Ik ben voorstander om iedere watersport beoefener, of je nu surfer, zeiler, kanoër, of motorboot bestuurder bent, een examen af te laten leggen voor de "basis regels" op het water.
Ik kom nog veel te veel mensen tegen die nog niet eens weten dat bakboord voor stuurboord gaan. :x

Afgelopen weekend door het mooie weer zelf mogen ondervinden.
Bijna overvaren door een zeilboot, een motorboot, en zelfs een surfer die mij bijna had te pakken.
Alle 3 waren ( natuurlijk) door de schrik erg boos op mij. Na een praatje met de bestuurders van de vaartuigen, heb ik ze duidelijk kunnen maken hoe het in elkaar zit.
Bij de laatste ( de motorboot) was zelf niet eens bekend dat hij eigenlijk een vaarbewijs nodig had.

hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Bericht door hadoba » di jun 02, 2009 2:44 pm

Het is voor zeil en motorboten die niet planeren wel erg lastig om uit te wijken voor een planerende en dus veel snellere en wendbaardere windsurfer.

Ondanks dat je in veel gevallen voorang hebt op boten zorg ik er zelf toch voor dat ik achter ze langs vaar of redelijk ver voorlangs. Helemaal als het gaat om grote schepen (waar je dus vaak geen voorrang op hebt) is het gewoon niet slim om kort voorlangs te varen, je kan altijd precies voor hun neus crashen en dan hebben ze echt geen mogelijkheid om te remmen / uit te wijken.

Citruspers
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: G-sailboards Marco Copello
Contacteer:

Bericht door Citruspers » wo jun 03, 2009 11:20 am

Goed punt Hadoba, voorrang heb je niet, voorrang moet je krijgen. ;)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo jun 03, 2009 12:30 pm

en voorkomen is nog belangrijker.

voorrang of geen voorrang grote boten ontwijk ik zelf ook.
kleinere boten vaak ook. Is meestal een kleine moeite.

Mrdude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Naish supercross 112 l, North superfreak 4.0, North Dr.x 4.4, North Dr.X 5.0 enz.

Bericht door Mrdude » wo jun 03, 2009 1:31 pm

Bij echt grote schepen ga ik nooit voorlangs maar altijd ver erachter langs.
Hoe goed je ook surft, materiaal pech of een crash kan altijd en dat wil je niet als een groot schip nog jou kant op komt.. Mocht ie je dan kunnen ontwijken wordt je de schroef wel ingezogen...

Met surfen kun je best wat risico nemen qua snelheid en sprongen enzo, echter als er dergelijke schepen om de hoek komen kijken kruis je er gewoon achter langs..

muizelaar
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Drops 96/2; Naish Supercross 265;257; 251; 245;Zeilen North 7 stuks van 4.0 tot 8.2
Contacteer:

Bericht door muizelaar » zo jun 07, 2009 1:08 pm

Mrdude schreef:Bij echt grote schepen ga ik nooit voorlangs maar altijd ver erachter langs.
Hoe goed je ook surft, materiaal pech of een crash kan altijd en dat wil je niet als een groot schip nog jou kant op komt.. Mocht ie je dan kunnen ontwijken wordt je de schroef wel ingezogen...

Met surfen kun je best wat risico nemen qua snelheid en sprongen enzo, echter als er dergelijke schepen om de hoek komen kijken kruis je er gewoon achter langs..
heb wel eens vernomen van een schipper van een kustvaarder, dat surfers een ramp zijn voor hun wanneer deze voorlangs vaart.
Zij kunnen de surfer op een gegeven moment niet meer zien, met de onnodige zorgen van dien :-?
meestal komt de surfer na enkele minuten aan de andere kant weer in het zicht :z

superfreakske
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou pocket wave 93 team edition, superfreaks 3.5, 4.0, 4.7, 5.3

Bericht door superfreakske » ma mei 03, 2010 9:38 pm

ik surf van m'n 5 jaar(ben nu 12) en ken de regels ondertussen al wel vanbuiten en houd me er ook aan, maarja dan heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen, die recht op je afvaren, ookal heb je voorrang. nou ok, dan wijk je zelf maar uit. en dan roepen ze nog naar me, gewoon omdat ik 12 jaar ben denke ze dat ik de regels niet ken.

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » vr mei 27, 2011 11:12 am

superfreakske schreef:ik surf van m'n 5 jaar(ben nu 12) en ken de regels ondertussen al wel vanbuiten en houd me er ook aan, maarja dan heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen, die recht op je afvaren, ookal heb je voorrang. nou ok, dan wijk je zelf maar uit. en dan roepen ze nog naar me, gewoon omdat ik 12 jaar ben denke ze dat ik de regels niet ken.
De arrogante rotjochies, die zitten er inderdaad tussen. Denken dat ze voorrang hebben omdat ze ''beter'' zijn

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » vr mei 27, 2011 5:45 pm

Simpel: eerder beginnen met bakboord brullen.
Rare is dat dat wel eens wordt beloond is geworden met het "internationale teken van vriendschap"
Was notabene niet eens tijdens een wedstrijd, want daar zorg ik wel dat ik niemand hinder.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » vr mei 27, 2011 5:49 pm

heb je van die wedstrijdsurfers, en daar verwacht je wel van dat ze de regels ook kennen
Waren het wedstrijd surfers tijdens een wedstrijd die je tegen kwam?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr mei 27, 2011 10:48 pm

christiaan1111 schreef:Waren het wedstrijd surfers tijdens een wedstrijd die je tegen kwam?
Als je door een wedstrijd heen vaart is het nl. een vorm van beleefdheid om aan de kant te gaan. Zo blijft het spelletje eerlijk.
1) Jij vaart op het water, over bakboord
2) Iemand komt op je af denderen en roept "wedstrijd!"
Dan zijn er twee mogelijkheden
3a) Je gaat vriendelijk aan de kant en kijkt hoe de race verloopt
3b) Je eist je recht op en roept "bakboord!" terug, daar maak je geen vrienden mee maar ze gaan heus niet door je heen, met aanvaringen win je nl. ook geen wedstrijden.

Plaats reactie