Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[mountainbike] Let's Ride !

Het forum voor alle andere extreme sporten.

Moderator: super_ik

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Re: [mountainbike] Let's Ride !

Bericht door Marc Schoenmakers » zo feb 21, 2010 8:18 pm

Als ik mijn banden hard op pomp, dan rij ik niet lekker. Ik voel dan alle trillingen te intensief. Die trillingen halen mij uit mijn trap ritme. Op de weg verzuren mijn benen te snel en in de bossen stuiter ik van mijn fiets af. (gevoelsmatig)
Maar met een lage bandenspanning van ongeveer 1,5 bar rijdt mijn fiets heerlijk.

Vaak begin ik aan een ATB-parcours met een tuis keurig opgepompte bandenspanning van bijvoorbeeld 2.2 bar of 2.5 bar. Maar als ik dan een paar km. heb gereden, dan laat ik er toch altijd wat lucht uit lopen om mijn banden lekker kneedbaar te krijgen. Bij thuiskomst meet ik af en toe wel eens wat er nog in zat. Bij ritten over met name de verharde weg en stukjes recht zandpad heb ik bij thuiskomst meestal 1.7 bar voor en 2.0 bar achter in mijn banden. Bij ATB ritten op technische parcoursen waarbij je flink moet afdalen en dus niet met een al te slappe bandenspanning de bocht door kunt kies ik meestal voor: 1.7 voor en achter. Pas als ik lekker comfortabel hele lange en soms mulle zandpaden wil gaan rijden of bijvoorbeeld op het strand zoals ik dat ook wel eens doe, dan kies ik voor 1.5 bar voor en achter.

En wat de sportschool betreft. Ik ga er niet meer heen omdat ik thuis zelf alles kan trainen dat ik wil trainen. Als ik bijvoorbeeld op mijn hometrainer ga zitten, dan fiets ik er altijd precies een uur op. Dat is natuurlijk mentaal wel even doorbijten. Niet fysiek, maar mentaal.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » zo feb 21, 2010 8:30 pm

Vandaag ook weer eens wezen fietsen sinds een half jaar ofzo.
Vond het nog wel tegenvallen, met die koude grond. Het lijkt dooi, maar een paar centimeter onder de grond is de boel nog net zo bevroren. Resultaat een erg vieze, maar vooral gladde bende.

Maar ja, volgende week is er een mooie toertocht, en wilde toch wel wat kilometer in de benen hebben.

Voor de Twentenaren, oosterlingen of anderen die ver voor een toertocht wil rijden. Houd volgende week zondag vrij in je agende. De Losserse Wieler Club organiseert een hele mooie toertocht rond het Duitse Bentheim.
Check: http://www.lossersewielerclub.nl/toerto ... Waldtocht0 voor alle info. (Als die alleen niet weer verschoven wordt...)

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » zo feb 21, 2010 10:14 pm

jacco1 schreef:Ligt eraan hoe hard je gaat, van 17 km voluit kun je aardig moe worden.
Ik zat op 19,7 km/h gemiddeld. (22,36 km in 68 minuten) En dat op Dorst waar je bijne nergens lekker door kunt fietsen. En ja mijn conditie is zeker erg slecht. Ga ik zeker wel meer fietsen.

spietpiet
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Wave Warrior 257en meer : profiel

Bericht door spietpiet » ma feb 22, 2010 9:22 am

Moderne banden zoals bv de Schwalbe Racing Ralphs behoor je ook met een vrij lage bandenspanning te rijden.
In de meeste geval onder de 2 bar. Eea is ook afhankelijk van gewicht , breedte van de band en ondergrond.
Met 2.25 heb ik ze meestal op 1.7 staan met mijn gewicht van 66 kg.
Lagere bandenspanning resulteert in een lagere rolweerstand, minder gestuiter.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma feb 22, 2010 9:39 am

spietpiet schreef:Lagere bandenspanning resulteert in een lagere rolweerstand, minder gestuiter.
Vooral minder gestuiter en daardoor sneller, maar op een hard vlak pad rolden mijn oude Michilen Wildgripper S banden veel langer door op 3,5 bar. Dan Schwalbes of Michile XCR Dry (die ik nu rij.) echter over hobbels zijn die nieuwe banden veel confortabeler en dus sneller...

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » ma feb 22, 2010 1:18 pm

Waarom zulke lage spanning in de banden? Voor de schwalbe's wordt 2 tot 4 bar aangeraden. Rij zelf de racing ralph's met 3 tot 3,5 bar zodra ik er minder lucht in doe zijn de banden na een half seizoen naar de knoppen.

Heb deze ervaring niet alleen met de Schwalbe's maar ook met de Michelin Wildgrippers en de Vredestein Black and Blue's. Met 2 tot 2,5 bar deze banden gereden en na een half seizoen de wanden van de band naar de knoppen vanwege de krachten die erop komen. Moet er wel bij vertellen dat ik 95 kg weeg.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » ma feb 22, 2010 2:06 pm

Het is allemaal persoonlijk. En je kan je bike afstellen op de manier zodat jij het prettigst kan biken.

De meestgebruikte Schwalbe banden (Nobby Nic / Racing Ralph) zijn licht, vanwege de zachte rubbersoort en weinig rubber in de zijwanden, en slijten snel.
Met je banden is veel in performance te winnen of te verliezen (profief, gewicht, druk) Maar een goede afstelling van je demper is ook heel belangrijk! Een goede combinatie van beide zorgt ervoor dat je met een idealere vloeiende lijn kan voortbewegen. Met alleen weinig bandendruk kan je hobbelen omdat je band veert en niet dempt.

Net als met windsurfen heb je veel variabelen waarmee je kan spelen om tot een goede setup voor de omstandigheden te komen. En het mooi is is dat je niet hoeft te wachten op wind! :roll: (al was het de afgelopen maanden met al dat ijs in de bossen ook niet ideaal)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma feb 22, 2010 3:42 pm

Heb ergens uit een lijstje ook een de banden spanning gehaald. Kwam dan met mijn gewicht en banden maat (90kilo, 2.25 NN en RR) op 2,75bar.
Gister voor het eerst mee gereden. Veels te hard. Voelde me iets te direct aan en qua grip verloor ik er ook op. Stom genoeg ook m'n voorste binnenband lek gereden.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma feb 22, 2010 3:52 pm

oomKoen.nl schreef:Heb ergens uit een lijstje ook een de banden spanning gehaald. Kwam dan met mijn gewicht en banden maat (90kilo, 2.25 NN en RR) op 2,75bar.
Heb nog even wat nagezocht. Maar houdt gewoon je eigen bandenspanning aan. Het lijstje had ik van de website Schwalbe himself gehaald.. :(

skyworker
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic/Sailboardstarifa/Angulo en Tushingham/Attitude sails

Bericht door skyworker » ma feb 22, 2010 5:50 pm

Ik rij zelf de Schwalbe NobyNic 2.1 met 2.8 bar (70kg) en vind ze dan heerlijk doorrollen en super direct op mijn Cannondale maar dit is zeer persoonlijk want een ander vind dit weer veels te zenuwachtig.
Het is maar net wat je eigen voorkeur is.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » ma feb 22, 2010 10:51 pm

Harde banden geeft mijns inziens altijd minder weerstand.
Minder comfort neem ik dan maar voor lief en de voorvering zit er ook niet voor niks op.
Ik kan me wel voorstellen dat je in modder of los zand met zachtere banden een groter contactoppervlak hebt en dus minder diep wegzakt.
Of werkt dat niet zo?

Mountainbiken is weinig van gekomen de laatste maanden , ik hou niet van blubber en is ook niet goed voor mijn fiets.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » di feb 23, 2010 10:47 am

jacco1 schreef:Ik kan me wel voorstellen dat je in modder of los zand met zachtere banden een groter contactoppervlak hebt en dus minder diep wegzakt.
Of werkt dat niet zo?
Met mul zand zijn brede banden met minder druk prettig, dan zweef je als het water over het losse zand. Meer oppervlakte is minder snel in het mulle zand zakken.

In de modder zijn smallere en iets handere banden prettiger. Zo zak je door de modder op de harde ondergrond en heb je grip. Tevens zuigt de ondergrond niet zo aan je banden en dus heb je minder rolweerstand.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di feb 23, 2010 11:10 am

Mischien goed om er bij te vertellen dat een smalle noppenband die wat harder is opgepompt het beste snijdt door de modder. Een veldrijfiets heeft meestal slechts 28 mm. rede of hooguit 32 mm. brede banden. Als deze banden wat harder zijn opgepompt rijden deze beter door de modder dan een vaak veel bredere ATB band.

Voorbeeld voor het rijden in de modder op ATB banden:

Smalle noppenband 1.7 breed rijdt beter door de modder. (Wel stevig oppompen)

Brede noppenband 2.1 breed rijdt slechter door de modder.

Voorbeeld voor het rijden op los en mul zand op ATB banden:

Een brede semislick graaft zichzelf minder in in het zand en rolt beter door. Door een geringe bandenspanning zoals 1,5 tot 1,7 bar zal deze band als het ware door het grote oppervlak gemakkelijker over het zand zweven.

Een smalle semislick, noppenband of zelfs hard opgepompte brede semislick zal minder goed functioneren in het losse zand.

Ik rij zelfs het liefst met semislicks. Dan kan ik op mulle zandpaden altijd gewoon doorrijden, maar moet ik tevens veel nauwkeuriger en voorzichtiger sturen in de blubber omdat ik natuurlijk daar minder grip heb. Op de harde weg rijden deze semislicks natuurlijk helemaal fijn. De bandenspanning pas ik gewoon aan aan het comfort dat ik op dat moment wil hebben. Ik heb altijd een klein en krachtig pompje bij me waarmee ik de bandenspanning in de pauzes kan aanpassen aan mijn persoonlijke behoefte op dat moment.

skyworker
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door skyworker » di feb 23, 2010 7:27 pm

Pauzes Marc?? Ik had toch wel verwacht dat je in 1X door zou knallen :lol:
Ik neem zelf maximaal 1 pauze dus moet alles gewoon kloppen als ik van huis vertrek.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di feb 23, 2010 8:06 pm

Geen pauzes op het terras of zo. Dat doe ik zelden. Soms als ik met een groepje ben. Dan is dat wel gezellig. Slechts een of twee keer stoppen tijdens een rit om de banden iets slapper te zetten of later weer een halve bar bij te pompen. En natuurlijk meteen een mueslireep of zoiets deregelijks. Je lichaam kan slechts 1 uur lang koolhydraten opslaan. Ik fiets meestal twee uur. Een of twee kalorierijke versnaperingen tijdens die twee uur zijn dus een must om niet in het laatste halfuurtje helemaal leeg te lopen en verzuurd thuis te komen. Dat is de fout van veel recreatie fietsers. Die drinken te weinig en lopen tijdens de rit leeg omdat ze niks of nauwelijks iets eten tijdens de rit. Maar ik neem geen lange pauzes dus. Ik pauzeer nooit langer dan de lengte van mijn mueslireep. :lol:

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » do feb 25, 2010 7:05 pm

Leerzaam topic voor mij, bedankt!
Ik krijg wel zin om weer eens te gaan binnenkort maarja , die blubber is niet goed voor mij want ik heb brede banden :+

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » do feb 25, 2010 7:19 pm

jacco1 schreef:maarja , die blubber is niet goed voor mij want ik heb brede banden :+
Gewoon knallen joh. Brede banden maakt niks uit. Voorheen met 2.1 gefietst, nu heb ik 2.25 bandjes. En fiets er net zo lekker op.

Tuurlijk heeft breedte, druk en profiel wel invloed. Maar dat wil niet zeggen dat het niet lukt. Zou gouw jij je pedalen rond trapt, gaan die wielen echt wel draaien. 8)

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » zo feb 28, 2010 6:13 pm

't Was een grapje, maar ik fiets niet in de blubber, is niet goed voor m'n fiets en ik vind er ook niet zoveel aan.
Het gaat niet hard genoeg, het is gewoon geploeter en je komt eruit te zien als een varken.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » zo feb 28, 2010 6:58 pm

jacco1 schreef:'t Was een grapje, maar ik fiets niet in de blubber, is niet goed voor m'n fiets en ik vind er ook niet zoveel aan.
Het gaat niet hard genoeg, het is gewoon geploeter en je komt eruit te zien als een varken.
Het is misschien even wennen, maar als je biked om er de volgende keer beter van te worden is het beter te biken op vermogen en tijd. Een vermogensmeter kost erg veel (vandaar ook de naam :wink: :+ ), een hartslagmeter is een prima alternatief.

Blubber vind ik ook niets aan. Als ik dan perse wat wil doen zet ik de tacx er even onder en ga lekker voor de tv trappen. Daarnaast slijt het loopwerk 10x zo hard. Gisteren was het een beetje nattig, dat is nog prima te doen.

skyworker
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door skyworker » zo feb 28, 2010 7:06 pm

Blubber vind ik niet erg maar de regen vandaag vond ik toch te gortig. :(
Nog 3 weken en dan liggen al mijn surfspullen weer op een minuut lopen van het Grevelingenmeer en gaat het mtb'en naar door de weeks.

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon + KA Race

Bericht door goudbeekje » zo feb 28, 2010 7:09 pm

had vandaag ook m'n nieuwe Hai willen uitproberen maar er zijn grenzen.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » zo feb 28, 2010 7:17 pm

Opperhoofd schreef:Als ik dan perse wat wil doen zet ik de tacx er even onder en ga lekker voor de tv trappen. Daarnaast slijt het loopwerk 10x zo hard. Gisteren was het een beetje nattig, dat is nog prima te doen.
Precies, daar gaat het mij ook om, die blubber gaat overal tussenzitten , alles begint te kraken.
Ik heb deze winter veel gefietst, gewoon op m'n 30 jaar oude batavus, bruin , trommelremmen en 3 versnellingen.
Ideaal, zo'n fiets, je hoeft je niet om te kleden, je wordt niet vies en je komt nog eens ergens.
Voor de tv trappen kan ook , maar er is nooit wat op, dus dat verveelt me snel :P .

NielsvdB
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door NielsvdB » zo feb 28, 2010 7:57 pm

tsss...

wat een gedoe voor het fietsen...

Gewoon die ATB pakken en gaan. Mijn ATB doet het prima. ik fiets graag in de ardennen, maakt mij niet uit welke omstandigheden. Pomp de banden gewoon op en ga fietsen. In de ardennen zijn er veel routes die uitdagend genoeg zijn !

3 uur lekker ploeteren in de bagger heerlijk! nat van boven tot onder en gezicht vol blubber lekker in bad :) :9~ :9~

ik ben net weer terug en het was weer fantastisch 5-10 graden alleen maar regen maar mooi :)
Afbeelding

spietpiet
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Wave Warrior 257en meer : profiel

Bericht door spietpiet » zo feb 28, 2010 8:06 pm

Blubber is juist leuk, als het maar niet plenst van de regen icm een lage temperatuur. Dat is juist de charme van mtb-en, je kan het bijna altijd doen onder wisselende omstandigheden. Heb dit jaar ook veel in de sneeuw gereden, echt genieten.
Dan maar een paar extra remblokken, ketting en cassette. Die fiets heb ik om te gebruiken.
Met 3 kettingen en 1 cassette rij ik zo'n 4000km, dus dan vallen de kosten ook best mee. 4000 km of 200 uur is veel hoor op een mtb die je alleen gebruikt in het bos en onder vaak slechte omstandigheden (vnl winter).

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » zo feb 28, 2010 8:16 pm

spietpiet schreef:Blubber is juist leuk, als het maar niet plenst van de regen icm een lage temperatuur.
Zo is het inderdaad wanneer ik niet in de blubber fiets. Met een goede temperatuur zijn natte omstandigheden voor mij geen reden om niet te gaan biken.

En NielsvdB, als een gebied als de Ardennen dichterbij zou zijn zou mijn drempel met nat weer en lage temperatuur een stuk lager zijn. Je kan hier in de buurt van Zwolle aardig met de mountainbike rondrijden hoor, maar de Ardennen is net even iets anders... :roll:

dirk-ned51
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 / Avantisails/Ripzone/
Contacteer:

Bericht door dirk-ned51 » vr mar 05, 2010 7:19 pm

wie o wie

ik ga zondag klein toertochtje rijden in eerbeek
wie heeft er zin om mee te rijden zie info hier onder.

groeten dopbiker

eerbeekse veldtoertocht

Datum: zondag 7 maart
Soort tocht: Veldtoerfietstocht
Startlocatie: Clubhuis EHTC, H°¤ndelstraat/Ringlaan
Plaats: Eerbeek
Provincie:

Gelderland
Vereniging: Last Gear
Overige info: Zie http://www.lastgear.nl

Afstand Sterren Dagverz. Tijd van Tijd tot Kosten Codes
30 km 09:00 10:30 5,00 13, 22, 24, 36
50 km 09:00 10:30 5,00 13, 22, 24, 36
70 km 09:00 10:00 5,00 13, 22, 24, 36

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » vr mar 05, 2010 7:52 pm

Schijnt een van de mooiste van NL te zijn.
Sommige stukken zijn extreem waarbij voor minder ervaren bikers er een omleiding is.
Zal af en toe op de singletracks wel file rijden worden met een opkomst tussen de 900 en 1400 man (vorig jaar 1200)

dirk-ned51
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 / Avantisails/Ripzone/
Contacteer:

Bericht door dirk-ned51 » vr mar 05, 2010 8:02 pm

Maar ben je er bij opperhoofd????

sanderke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: BOARD: Starboard Isonic 125 ZEILEN: Tushingham Lightning 8,5; Gaastra Vapor 7,6 & 6.7

Bericht door sanderke » di mei 25, 2010 11:35 am

Heey

Ik was een aan het kijken om enkele waypoints op mijn gt31 te zetten om zo een toertje te fietsen. Via deze site kan je een route opstellen en dan de knooppunten downloaden in een gpx file. Maar als ik deze download en op mijn gps zet zie ik geen route of zo ..
Moet ik wat speciaals doen? zijn er mensen met ervaring in routes op de gps zetten?

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » di mei 25, 2010 3:02 pm

sanderke schreef:Zijn er mensen met ervaring in routes op de gps zetten?
Heb ik wel een aantal keren gedaan. Ik gebruik mijn Geko201 daarvoor. Je kunt op http://www.mtbroutes.nl/ hele mooie routes downloaden.

Maar dan download je wel tracks, en ik weet niet hoe een GT 11/31 dit weergeeft. Heb je bij de GT 11/31 sowieso een display die een tracklog weergeeft als je aan het surfen bent? Want het principe is eigenlijk best simpel. Anders dat ik om de 2sec tracks opsla, heb ik ze al in mijn Geko201 staan. En hoef ik alleen maar een lijntje achterna te fietsen.

Plaats reactie