Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[TKG] mtb

Het forum voor alle andere extreme sporten.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon + KA Race

[TKG] mtb

Bericht door goudbeekje » wo jan 06, 2010 8:30 pm

ik ben op zoek naar een mtb om wat kerst kilos eraf te trainen en om op windstille dagen wat te trainen.

Ik ben 1.80 en zoek een passende mtb zonder direct grootse ambities te hebben ( surfen is al duur genoeg) :razz: dus ook voor een beetje geschikte prijs.

SurfSmurfin
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Teamrider: KAsail.com
Surf spul: Tabou boards en oneill pakken.
Contacteer:

Re: [TKG] mtb

Bericht door SurfSmurfin » do jan 07, 2010 7:56 pm

He kijk eens op de markplaats, daar staan er duizend en 1 te koop.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » vr jan 08, 2010 4:41 pm

Als je nou bij onze buren zou zoeken: Mountainbike.nl.

MTB is wel wat technischer dan een surfplankje. Budget is daarom niet altijd goed.
Meet sowieso even je binnen been lengte en zoek daarbij een passend framemaat. Een tweedehands fiets die te groot of klein is, fietst ook niet echt lekker.
Qua techniek. Zorg wel dat er degelijk schakel materiaal op zit. Shimano LX of hoger (XT, XTR maar dit zal de fiets ook een stuk duurder maken.)

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » za jan 09, 2010 12:47 pm

Ga eens kijken bij Hopmans in Bergen op Zoom (http://www.hopmansfietsgigant.nl) of Math Salden in Limbricht (http://www.salden.nl). Als je bij de Duitse grens woont is Rose (http://www.roseversand.de) ook nog een optie.

Quercus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ezzy Panther Elite 4,2 4,7, 5,3 North Duke f2 guerilla 86, Goya Quad 84 en 104 en Tabou Rocket 125
Contacteer:

Bericht door Quercus » za jan 09, 2010 2:16 pm

Inderdaad eens kijken en je laten informeren bij Mountainbike.nl.
Gebruikersinfo vind je op http://www.mtbr.com/ ook de oudere fietsen
Bij gebruike fietsen altijd iemand meenemen die er veel verstand van heeft anders heb je de kans dat de staalboer er blij van wordt en altijd, een lang stuk (bij goed weer) mee fietsen!
Maatvoering is erg belangrijk, info op:https://www.wrenchscience.com/Secure/Fi ... tylecode=M
Rij zelf veel op Schoorl en kan een stukje zee zien en er weer naar toe genieten om daar weer te surfen.
Succes!

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » za jan 09, 2010 2:24 pm

Topic maar verplaatst want heeft weinig met TK of TKA van surfmateriaal te maken, maar staat wel nuttige info in

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door goudbeekje » za jan 09, 2010 3:04 pm

mountainbike.nl ken ik inmiddels. Zijn ook een materiaal freaks hoor.

Ik ben bij de shop geweest en ik denk dat het en giant xtc 3 gaat worden. Deze is xt afgemonteerd en wordt geheel nagekeken.

Quercus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ezzy Panther Elite 4,2 4,7, 5,3 North Duke f2 guerilla 86, Goya Quad 84 en 104 en Tabou Rocket 125
Contacteer:

Bericht door Quercus » zo jan 10, 2010 8:55 am

Welke shop?

SurfSmurfin
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Teamrider: KAsail.com
Surf spul: Tabou boards en oneill pakken.
Contacteer:

Bericht door SurfSmurfin » vr jan 15, 2010 1:17 pm

goudbeekje schreef:mountainbike.nl ken ik inmiddels. Zijn ook een materiaal freaks hoor.

Ik ben bij de shop geweest en ik denk dat het en giant xtc 3 gaat worden. Deze is xt afgemonteerd en wordt geheel nagekeken.
Kijk even of er op de Giant MPH schijfremmen zitten, die heb ik namelijk ook
gehad en met warm weer stonden die gewoon vast.
Zoek maar eens op het mountainbike forum daar staat meer over deze MPH remmen.
Een echte afrader, ik heb vanwege die remmen mijn Giant verkocht.
Ik had de Giant xtc 840

Jasper944
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jasper944 » za jan 16, 2010 3:41 pm

Je kunt de remmen natuurlijk ook vervangen.. ;)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » za jan 16, 2010 4:08 pm

SurfSmurfin schreef:Een echte afrader, ik heb vanwege die remmen mijn Giant verkocht.
Ik had de Giant xtc 840
Inderdaad, als je remmen niet bevallen, koop je toch andere.. Kost wat, maar een andere fiets kost nog meer..

En om de topic starter niet af te schrikken. Als je schakel materiaal maar goed is. Een upgrade is duurder dan een redelijk setje remmen. Heb trouwens nog wel een setje HS33 over.. :D

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door goudbeekje » za jan 16, 2010 4:18 pm

Het is een B1 geworden afgemonteerd met Deore LX. Wordt netjes klaargemaakt.

De Giant was toch echt behoorlijk afgerost.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » za jan 16, 2010 4:38 pm

goudbeekje schreef:Het is een B1 geworden afgemonteerd met Deore LX. Wordt netjes klaargemaakt.
Zie je er ook nog altijd genoeg van. LX is een mooie groep om mee te beginnen. (Niet dat het extra vaardigheid kost, maar de prijs is beter.)
Als je framemaat maar goed is, upgraden van de fiets kan je altijd nog.. 8)

Jasper944
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jasper944 » za jan 16, 2010 8:22 pm

Ik heb ook 2e hands een mountainbike aangeschaft, met Deore spul. Via het mountainbike forum kan je voor leuke prijsjes upgrades scoren en zo je fiets een beetje naar jou smaak upgraden. Zo vind ik het persoonlijk mooier om alles van 1 merk en type te hebben (remmen+hendels, Shifters+derailleurs) en dat via het forum een beetje bij elkaar gesprokkeld. Zo kun je voor een leuke bedrag een goede fiets opbouwen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za jan 16, 2010 9:38 pm

Jongens, wat lopen jullie nou uit de hoogte te doen :-?
Goudbeekje koopt een leuke fiets en is blij en jullie beginnen...leuke opstapgroep (maar spaar maar door voor een upgrade)
LX is een prima groep waarmee je overal kunt rijden en het verschil naar XT of XTR levert je geen fluit qua snelheid en handeling :roll:

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door goudbeekje » za jan 16, 2010 10:11 pm

haha moet je het mtb forum lezen :razz:

Bij elke fiets een foto reportage waar menig reclame bureau U tegen zegt. Dat zijn nog meer materiaal freaks als hier.

Ik wilde gewoon een leuke fiets om mee te beginnen. Hoef geen 2000 euro carbon fiets. Een beginnende surfer koop ook geen Slalom board maar een 2de handse van internet. Ach ik heb een leuke fiets en kan vooruit. Vind ik het over een jaar nog steeds leuk dan zie ik wel verder. Spaar liever voor een nieuwe Stealth 8.0 of een SP 95 :lol:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za jan 16, 2010 11:07 pm

I know.
Ik mtb niet meer,maar heb het jaren redelijk fanatiek gedaan en lees er nog steeds erg veel over.
Wat je consequent leest, en dat heb ik vroeger zelf ook gemerkt, de drivetrain is niet zo van belang.
Het verschil tussen LX en XTR is qua status enorm, maar je rijd er geen km p/u sneller door.
Een paar goede banden doen al meer.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » zo jan 17, 2010 10:52 am

Jeroensurf schreef:Jongens, wat lopen jullie nou uit de hoogte te doen :-?
Goudbeekje koopt een leuke fiets en is blij en jullie beginnen...leuke opstapgroep (maar spaar maar door voor een upgrade)
LX is zeker een goede groep om mee te beginnen. Zo ben ik zelf met Deore begonnen. Maar ik merkte van mijzelf wel, als je het fietsen leuk begint te vinden, een upgrade ook begint te lonken. Zo'n beetje hetzelfde idee dat velen hiero het nieuwste zeiltje willen hebben..
Jeroensurf schreef:LX is een prima groep waarmee je overal kunt rijden en het verschil naar XT of XTR levert je geen fluit qua snelheid en handeling :roll:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn XT schakel materiaal, schakelt echt een stuk soepeler dan mijn vroegere Deore. Het voelt gewoon beter. Of je daar nu meer snelheid uit haalt? Als ik echt kritisch moet zijn, zeg ik ja. Maar goed, de meeste snelheid zal toch uit de fietser en zijn techniek moeten komen. (Dikke tip, leer met je voorrem remmen.)

XTR ben ik zelf nooit aan begonnen. Dat is me qua prijs gewoon teveel van het goede. En ik denk dat het gewicht meer verschil levert tussen de XT groep.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ » wo jan 20, 2010 7:19 pm

Goudbeekje heeft zijn fiets al, maar wil voor anderen toch even mijn ervaring met Budget-mtb-en vertellen.
Dat up-graden valt namelijk tegen.
Ik heb een nieuwe Trek 3500 gekocht (dacht 350euro). Ik heb lange benen en frame in die maat zijn moeilijk tweedehands te vinden (die ik vond waren duurder dan de nieuwe fiets). Elke keer als er iets stuk ging heb ik de onderdelen vervangen door betere: allebei de wielen, crackstel, balhoofd, geveerde voorvork, en de zooi die je zowiezo om de zoveel tijd moet vervangen. Maar als ik nu nog iets wil verbeteren moet ik heel veel tegelijk vervangen, want als ik schijfremmen wil, moet ik ook mijn versnellingen vervangen, omdat de bediening anders niet bij elkaar op het stuur past. En ik heb weer nieuwe wielen nodig, omdat het schijfje er niet op past. Dat kost veel geld (heb er vorige jaar een offerte voor gevraagd, min 600 euro (en dan ga ik achteruit wat de kwaliteti van soonige onderdelen beteft) ik moet ook mijn 8-speed onderdelen voor 9-speed vervangen, en bovendien, dan heb ik allemaal mooie onderdelen op een heel zwaar frame. Een alternatief is een nieuwe kopen en deze inruilen/verkopen, maar je krijgt niks voor zo'n rare constructie (mijn huidige voorvork heeft bv even veel gekost als de hele fiets om te beginnen, maar als ik een nieuwe mtb van 2000 euro koop zit er een slechtere op.)
Het is natuurlijk geen probleem, ik rijd gewoon door met de fiets zoals die is en weet altijd dat het niet aan mij ligt dat ik niet zo hard ga ;-). Maar als je denkt dat je gewoon een goedkope fiets kan kopen en die steeds kan opwaarderen zal je teleurgesteld worden.

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door goudbeekje » wo jan 20, 2010 7:36 pm

Dat lijkt me duidelijk. Dat gaat bij surfen natuurlijk ook op. Onder een oudere freerider ga je ook geen nieuwe Select SL7 zetten.

Ik ben blij met mn fietsje en met alle kleding erbij is het nog meer dan 300€ om in te stappen. Ik heb geen idee als het wat voor me is. Maar wil wel serieus gaan beginnen en kijken wat het is. Als ik aan het eind van het jaar het nog steeds train, dan ruil ik hem in als ik dat nodig vind voor een "echte".

Ik heb nu al een snellere surf spullen als dat ik ooit zelf eruit kan halen waarschijnlijk. Om nu ik zomaar ineens, nog een hobby ga beginnen die net zoveel kost als mn surfen...

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » wo jan 20, 2010 8:36 pm

Nooit zo snel bang zijn dat je fiets niet goed genoeg is. Mijn frame, balhoofdstel, voorbouw, zadelpenbuis, LX-shifters, voorvork en V-brakes stammen uit 1996!!! Ik heb die fiets wel altijd goed onderhouden met vervangingsonderdelen.
Als je zojuist aangekochte ATB zuiver schakelt, en er overal nog genoeg scherpe tandjes op zitten zit je alvast goed. Met een geveerde voorvork moet je geluk hebben. Ik kocht destijds een hele goeie olie-demper zonder poespas. Die vork heb ik nu nog steeds. Door de jaren heb ik veel onderdelen vervangen binnen het hele concept van de fiets. Geen overdreven dure dingen. Gewoon een XT voor en achter derailleur en een stel nieuwe wielen/banden. Het zadel heb ik nu ook vervangen door een zeer comfortabel zadel: Fizik Nisene.

Mijn ATB is dus niet hightech maar wel technisch in orde. En ook nog eens oud qua leefdtijd. Daarnaast is mijn fiets best zwaar. 13 kg. Maar dat maakt mij niet uit. Dan trap ik maar wat harder als ik omhoog moet. Ik kom er ook altijd.

Veel plezier met je fiets. Als de fiets technisch goed is zou ik er eens lekker een paar jaar op gaan rijden. (wel goed onderhouden natuurlijk)
De komende wintermaanden zijn er overal nog veel toertochten. Ook bij jouw in de buurt. (Check de website van de NTFU) Zoek een fietsmaatje met een soortgelijke conditie en ga samen een paar van die tochten rijden. Ik heb dat zelf ook jarenlang gedaan. Nu rij ik meestal vaste ATB routes die ook overal liggen.

Veel fietsplezier!

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo jan 20, 2010 11:22 pm

Manies schreef:Ik heb een nieuwe Trek 3500 gekocht (dacht 350euro). Ik heb lange benen en frame in die maat zijn moeilijk tweedehands te vinden (die ik vond waren duurder dan de nieuwe fiets). Elke keer als er iets stuk ging heb ik de onderdelen vervangen door betere: allebei de wielen, crackstel, balhoofd, geveerde voorvork, en de zooi die je zowiezo om de zoveel tijd moet vervangen. Maar als ik nu nog iets wil verbeteren moet ik heel veel tegelijk vervangen, want als ik schijfremmen wil, moet ik ook mijn versnellingen vervangen, omdat de bediening anders niet bij elkaar op het stuur past. En ik heb weer nieuwe wielen nodig, omdat het schijfje er niet op past. Dat kost veel geld (heb er vorige jaar een offerte voor gevraagd, min 600 euro (en dan ga ik achteruit wat de kwaliteti van soonige onderdelen beteft) ik moet ook mijn 8-speed onderdelen voor 9-speed vervangen, en bovendien, dan heb ik allemaal mooie onderdelen op een heel zwaar frame. Een alternatief is een nieuwe kopen en deze inruilen/verkopen, maar je krijgt niks voor zo'n rare constructie (mijn huidige voorvork heeft bv even veel gekost als de hele fiets om te beginnen, maar als ik een nieuwe mtb van 2000 euro koop zit er een slechtere op.)
Welk frame-maat heb jij dan wel niet???

Schijf en velg remmen kunnen elkaar erg tegen zitten. Voor velg remmen heb je een velg nodig, punten op je frame/voorvork voor bevestiging en voor schijven heb je ook weer speciale wielen nodig. Maar doordat je door schijfremmen je versnellingen moet vervangen vind ik wat teveel van het goede..
Marc Schoenmakers schreef:(wel goed onderhouden natuurlijk)
Oja, zekers een must. Koop een fatsoenlijk smeermiddel in spuitbus. Na iedere tocht je fiets schoon spuiten, en daarna ketting en andere dingen een beetje in spuiten. (Oppassen dat je schijf/velg niet vet wordt.)

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » do jan 21, 2010 4:38 pm

Jeroensurf schreef:Jongens, wat lopen jullie nou uit de hoogte te doen :-?
LX is een prima groep waarmee je overal kunt rijden en het verschil naar XT of XTR levert je geen fluit qua snelheid en handeling :roll:
Inderdaad , prima fiets.
Heb zelf ook al jaren een B1 met LX en doet het perfect.
Alleen de voorvork heeft wel eens olie gelekt , kwestie van keerring eruit peuteren en schoonmaken.
Dure groepen is leuk voor de heb ,voor materiaalfreaks of pro's
Schijfremmen is alleen nuttig in de bergen , ik kan hier in de regio (lemeler berg, holterberg en veluwe ) prima uit de voeten met velgremmen.
Remmen moet je zowiezo niet gebruiken. :wink:

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ » vr jan 22, 2010 6:03 pm

@oomKoen: de grootste maat van Trek. Dat van die versnellingen is vanwege de shifters, dat is nu 1 geheel (remmen en versnellingsshifters.)

@jacco: remmen is sneller! dwz je komt de bocht sneller uit.

Inderdaad in Ned niet per se nodig (hoewel...met regen en of modder...)
maar ook hier lijkt het me leuker vanwege betere doseerbaarheid van de remkracht

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » vr jan 22, 2010 7:18 pm

Manies schreef:@oomKoen: de grootste maat van Trek. Dat van die versnellingen is vanwege de shifters, dat is nu 1 geheel (remmen en versnellingsshifters.)
Maar dan heb je toch ook wel goeie remmen. Volgens mij heeft XT (shimano dan, xram ken ik niet zo goed) dat niet eens, dus heb je een XTR setje.. En let wel, shifters zijn ook los te koop.

Maar goed, want volgens mij dwaalt dit topic aardig af naar een windsurfende mountainbike topic. :-?

goudbeekje
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door goudbeekje » vr jan 22, 2010 7:35 pm

sterker nog ik vroeg of iemand een mtb voor me had. Het was niet eens een discussie.

straks worden we nog geboycot, omdat we over XT en XTR en bochten techniek discussiëren in plaats Stealth en Ram of de vol door geplaneerde gijp.

Mtb lijkt me leuk, surfen blijft mn passie. Er gaat niets boven met een lekker vaartje planeeren :razz: :razz: :razz: Wordt weer tijd

Plaats reactie