Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wie van jullie doet er aan bodyboarden?

Het forum voor alle andere extreme sporten.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Wie van jullie doet er aan bodyboarden?

Bericht door Marc uit Boxtel » za jun 21, 2014 10:50 am

Over vier weken ga ik met mijn gezin naar een camping in La Benne Ocean in Frankrijk dat enkele kilometers onder Hossegor ligt. Enkele jaren eerder zaten we in Hourtin Plage veel noordelijker ligt. Tijdens die vakantie heb ik een beetje aan golfsurfen gedaan en kon af en toe een stukje blijven staan. Maar omdat ik de timing niet heb om te gaan staan op het juiste moment heb ik besloten om juist deze vakantie samen met mijn zoon van 16 te gaan bodyboarden. Het golfsurfboard heb ik overigens al verkocht omdat ik het hier in Nederland nooit deed.

Nu hebben we twee grote bodyboards en flippers gekochten zijn er dus klaar voor. We zijn al enkele maanden fanatiek aan het zwemmen en doen in het zwembad naast het baantjes trekken ook veel spelletjes met duikringen die we dan steeds verder het bad in gooien. Zo wil ik er voor zorgen dat mijn zoon en ik niet meteen in paniek raken als we deze vakantie een keer flink gespoeld gaan worden. Want dat gaat beslist gebeuren als ik de filmpjes op youtube zo zie.

Wie van jullie doet er naast het windsurfen ook wel eens aan bodyboarden? Ik weet er weinig van en kan nog wel wat tips gebruiken voordat ik daar het water in ga.

MarcoH
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SailboardsTarifa, Fanatic, loft sails, Unifiber, MFC
Contacteer:

Re: Wie van jullie doet er aan bodyboarden?

Bericht door MarcoH » zo jun 22, 2014 2:55 pm

Waarom ga je niet in Nederland wat spelen in de branding en ervaring opdoen ipv zwemmen in een zwembad? :-? :-? :-? In een zwembad ervaar je niet hoe het is om gespoeld te worden, laat staan het uitzwemmen en door een branding heen komen..

Marc, als je timing met golfsurfen een probleem is, zal je waarschijnlijk nu het zelfde ervaren, want ook hier heb je de zelfde timing voor nodig om te flipperen (evt peddelen). Ik weet dan ook niet of hossegor zo'n slimme zet is, als totaal onervaren golfsurfer of bodyboarder. Hossegor en omgeving heeft zeer krachtige golven en een flinke shortbeak (beachbreak) en zeker met hoogwater!!! De shortbreak (beachbreak) zorgt voor een sterke stroming, die er voor zorgt dat je niet makkelijk de kant op komt en telkens weer word terug gezogen. Daar wil ja als startende of beginnende bodyboarder/golfsurfer niet graag kennis meemaken, tenzij je direct genezen wil zijn.

Lees:
Hossegor, die jaarlijks de crème de la crème van de prosurfers ontvangt tijdens de Quiksilver Pro France, is een spot met een reputatie. Keiharde barrels die zelf de dappersten onder ons wel eens de stuipen op het lijf jagen. La Sud en La Nord werken vooral op grote dagen terwijl Les Culs Nuls en La Gravière soms zo hol worden dat je er een wagen in kan parkeren
.

Ik raad je dan eerder aan naar Biarritz – Grande Plage te gaan. wel druk, maar heel goed surfbaar.. Speel sowieso eerst eens even gewoon in de branding met je bodyboard.

Paar vragen.. Heb je neopreensocks gekocht voor je flippers, waar heb je je board gekocht en heeft men gekeken of het het juiste board voor jou is qua lengte en gewicht, is dit zelfde bij je zoontje gedaan?
Laatst gewijzigd door MarcoH op zo jun 22, 2014 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » zo jun 22, 2014 4:10 pm

Ben zo'n 10 jaar geleden 2 vakanties achter elkaar in Lacanau Ocean geweest en heb een bodyboard met flippers gekocht.
Wat een fantastische sport is dit :D, minimaal zo leuk als windsurfen. 8)

De golven schijnen hier niet zo bruut te zijn als zuidelijker waar jij naar toe gaat, wat Marco schrijft herken ik wel.
Niet voor niets mogen zwemmers maar in een beperkt, met vlaggen afgezet, gedeelte komen.
Ondanks het toezicht verdrinken er elk jaar vooral Duitse toeristen, ook ik heb de reddingshelikopter een aantal malen in actie gezien.
Mijn vrouw durfde de Oceaan niet meer in, was een keer door een onderstroming de Oceaan in gesleurd en dan weet je het wel....

Vond het erg lastig om met flippers door de branding te komen, achter de branding kun je relaxt op je boardje wachten op een geschikte golf.
Mijn voeten waren door het zand open geschuurd en daar zijn dus sokken voor als ik de reactie van Marco lees.
Een bizarre ervaring als je voor het eerst in de "wasmachine" zit, als het je overkomt weet je niet wat je mee maakt. :lol:

Heb ook wel eens een discussie gehad met een local, was totaal niet op de hoogte van de regels en pakte een golf die hij net wilde af surfen.

Ben benieuwd of er nog tips volgen.

MarcoH
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door MarcoH » zo jun 22, 2014 8:39 pm

Klopt zorg dat je de regels kent;-) zo is het dat de persoon die het dichtste bij de kam zit, de voorrang krijgt. Nu zijn sowieso de locals in Frankrijk wat asociaal en vinden al heel snel dat een golf van hun is. Zodra je als ervarener surfer merkt dat er een beginner of minder ervaren surfer op je lijn begeeft, geef je die ook een keer de kans om in te droppen. Als ervaren surfer/bodyboarder pak je nauurlijk veel meer golven omdat je weet hoe je moet time, je waar en welke golf kan pakken en niet direct opgeslokt word door de golf :P

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jun 22, 2014 9:58 pm

Jaren fanatiek gedaan voordat ik overstapte op suppen en er is geen substitute voor gespoeld worden.
Zoals Marco ook al aangaf, begin op een plek of dag waar het redelijk mellow is en leer eerst een beetje hoe het werkt voordat je een verzuippoging doet bij Hossegor on fire.
Als je al wat wil trainen in een zwembad: onder water zwemmen en zo lang mogelijk.
Leer hoe lang je grofweg onder water kunt zwemmen en ga bij een wasbeurt langzaam tellen. Zo voorkom je dat je in paniek raakt bij een stevige holddown.

Maar van wanneer tot wanneer zit je daar exact, wellicht drop ik ff in (zijn diezelfde periode daar in de buurt)

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » zo jun 22, 2014 11:06 pm

Tijdens mijn vakantie enkele jaren terug in Hourtin plage had ik een golfsurfboard en een bodyboard bij me. Ik had alleen toen geen zwemvliezen en wist niet eens dat dat erbij hoorde. Dit jaar wil ik het met zwemvliezen gaan proberen. Het golfsurfboard heeft jaren lang werkeloos in de garage gelegen terwijl ik alleen aan het windsurfen ben geweest. Een jaar geleden heb ik het verkocht omdat ik het te weinig gebruikte. Anders had ik het deze zomer beslist meegenomen.

Nu ben ik niet uit op de hoogste golven. Enkele jaren terug zat ik in Hourtin Plage in de buurt van Lacanau plage. Toen ik daar zat werd het volle maan met enorm hoge golven tot gevolg. Ik zag al op de maankalender dat het op 12 juli dit jaar volle maan is. Tien dagen later kom ik daar aan op de camping en gaat de maanperiode richting de nieuwe maan. Hopelijk scheelt dat in de golfhoogte.

Daarnaast zoek ik natuurlijk de momenten uit met laag water en niet met hoogwater, en ga ik vlak bij een badmeester post omdat dat vaak de meest veilige plaatsen zijn qua stroming om het water in te gaan. Natuurlijk kijk ik ook naar de vlaggen en ga alleen met de groene vlag en de gele vlag het water in. Daarnaast zullen we natuurlijk veel te vinden zijn in Hossegor met haar leuke winkeltjes en boulevard, maar zullen we het meest naar het strand gaan in La Benne Ocean waar we 1 km. van het strand af zitten. Of de golven in La Benne net zo hoog zijn als in Hossegor weet ik niet. Het viel me jaren geleden wel op dat de golven in Hourtin plage bijvoorbeeld lang niet zo hoog waren als in Lacanau. Daar ben ik het water niet in geweest en kwamen we enkel een keer om de stad te bekijken.

Ik probeer nog wel een weekend te vinden met wat golven in Zeeland om het nog eens te proberen. Ik was er met Pinksteren twee dagen en vorige week. Met Pinksteren was er geen wind en heb ik in ouddorp wat rondgezwommen met die flippers en mijn bodyboard. Daar is weinig aan. Het vorige weekend wilde ik dolgraag weer eens windsurfen omdat ik de weekends daarvoor naast de wind had gegrepen. En helaas voorspellen ze voor morgen ook weer te weinig wind. Wie weet volgende week wel!

skyworker
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic/Sailboardstarifa/Angulo en Tushingham/Attitude sails

Bericht door skyworker » ma jun 23, 2014 4:50 am

Naar Ouddorp met je bodyboard want er staan nog golven :D

MarcoH
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door MarcoH » ma jun 23, 2014 12:19 pm

Marc, het gaat ook niet altijd om de hoogte van de golf, maar eerder de kracht van de golf.. Een hoge slappe golf heeft lang niet zoveel impact als een krachtige golf van 1 meter. Met name beachbreaks zijn erg verraderlijk. Daarnaast praat met locals, vraag waar je op moet letten (stroming, ondergrond) en geef duidelijk aan dat je NIET kan bodyboarden. Kijk naar het gedrag van de locale bodyboarders/surfers, waar ze het water in gaan, hoe ze het water in gaan, en in welke richting ze peddelen en niet te vergeten waar en hoe ze het water weer uitgaan.... Ga idd zoals Jeroen zegt, onderwater zwemmen en tellen hoe lang je het volhoud. Dus niet gaan zitten, want je bent bij een spoelbeurt ook constant in beweging en zorg dat je ten aller tijden je hoofd beschermt.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » ma jun 23, 2014 3:23 pm

Bedankt voor de tips! We gaan het in ieder geval met gezond verstand doen. Enkele jaren terug heb ik in Hourtin Plage een week meegemaakt met krachtige golven. Die eerste week was het meer spoelen dan golfsurfen. Tijdens de lessen had ik geleerd om voor de golf om te draaien en op z'n kop onder de gold door te gaan en onderin weer terug te draaien. Het was wel wennen dat het meteen een volgende golf ziet als je dan na de eerste golf bovenkomt. Maar toch ging dat allemaal goed en heb ik geen last gehad van gevaarlijke stroming en angstaanjagende momenten. De plaatsen waar gevaarlijke muien lagen of waren waren afgebakend met zwarte vlaggen. Daar bleef ik dus altijd keurig weg en koos mijn surfstek net naast de strook die de strandwachten in de gaten hielden. Met mijn gestuntel vonden ze dat niet erg. Als ik een goede surfer was geweest hadden ze me vast wel verder naar links of rechts gestuurd.

Ik hoop dat we deze vakantie mooi rustig strandweer zullen treffen dat geschikt is voor beginners. De dagen en hoogwatermomenten met metershoge golven zijn mooi om naar te gaan kijken. Want het kijken naar ervaren golfsurfers en bodyboarders die als een kikker boven de golf uit springen voordat deze breekt is gewoon mooi om te zien. Bij dit soort vakanties neem ik altijd mijn mountainbike mee en ben ik per dag meerdere keren op het strand te vinden om te kijken wat er allemaal gebeurt en wat anderen presteren.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma jun 23, 2014 5:21 pm

Wat ik al schreef, wellicht komen we langs.
wij gaan van medio juli tot medio augustus op zoek naar mooie en hoge golven langs de Zuid Franse en Spaanse kust.
Dus kijk maar uit voor een Supper daar met "niet frans" postuur :wink:

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » ma jun 23, 2014 6:46 pm

Was afgelopen zaterdag in Scheveningen toen het weer hoog water werd, er waren een hoop golfsurfers bij het havenhoofd.
Nooit geweten dat er bij zo weinig wind ook redelijke golven in Nederland staan.
Er was ook een supper bezig en dat zag er best leuk uit, jammer dat ik mijn bodyboard niet bij me had.

Rob543
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: NeilPryde, Fanatic, Prolimit, Naish, van den Berg en Rip Curl

Bericht door Rob543 » di jun 24, 2014 7:49 pm

Vroeger als klein jochie wel.

Nu is het windsurfen. 8)

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » wo jul 30, 2014 10:37 am

@ Jeroen: ik zit in de week van 11-17 augustus in een plaatsje vlak bij Biaritz. wie weet ben je in de buurt?

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » do aug 14, 2014 12:42 am

@marc : Hoe is het bodyboarden in Frankrijk gegaan?

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » do aug 14, 2014 10:27 am

Leuk dat het dat vraag Jacco. Het ging een beetje zoals het golfsurfen dat ik enkele jaren terug een tijdje heb gedaan. Ik vond alleen dat het door de branding komen met een golfsurfboard eenvoudiger was omdat je dan zo de branding in rent en meteen krachtig kunt gaan peddelen. Met zo'n bodyboard zit je met die flippers. Het zwemmen met die flippers viel me tegen. Ik kreeg last van de spieren aan de voorkant van mijn enkels. Een soort van irritante verzuring omdat ik die beweging niet gewend was. Ik zwem normaal nooit met flippers.

Daarnaast vond ik de momenten van golfrijden zoals bij het golfsurfen maar erg kort. Binnen een paar tellen zit je al weer voor in het schuim en de kiezelsteentjes. En als je dan denk op te gaan staan met die flippers wordt je meteen terug gezogen door de stroming. Voordat je dan weer achter de branding op een golf ligt te wachten heb je weer een hoop peddelwerk.

Het was dus best een aardig alternatief voor een vakantie zonder windsurfwind om toch iets op het water te doen. Hoewel ik de volgende vakantie weer liever aan een meer zit met goede windsurf condities. Het windsurfen op binnenwater is veel meer mijn ding dan het spelen in de branding met een golfsurf of bodyboard.

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Bericht door Bianchi_euro » vr aug 15, 2014 9:00 pm

Hi,

De spots die jij noemt zijn niet echt geschikt om te leren (body)surfen. Hourtin heeft hoge barrels vlak voor het strand bij afgaand tij. Die heb je gezien... En dan heb je waarschijnlijk ook de honderden Mûle vissen zien zwemmen in die barrels. Hossegor heeft heel vaak een verwoestende metershoge shorebreak. Alleen maar closeout waves. Als die er staan dan klinkt het alsof het onweert.

Als je wil leren surfen kun je beter de noordzijde van Mimizan eens proberen. Niet bij de rivier. Da's een riverbreak met barrels. Maar helemaal aan de noordkant. Wel moet ik je dan weer waarschuwen voor stankoverlast. Want er staat daar een papierfabriek en bij bepaalde windrichtingen schijnt dat heel erg te zijn. Mimizan is ook niet zo krankzinnig druk als Lacaneau.

Bij Lacaneau zie je allemaal flippers die bodyboarders in nood hebben verloren op het strand liggen. Vorig jaar m'n leashline gebroken in Lacaneau. Holy Canoly! Was voor mij ook te veel van het goede...

Plaats reactie