Telstarvertegenwoordiger -raar standpunt over kiten in verboden zone

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Re: Telstar -raar standpunt over kiten in verboden zone

Bericht door ronaldstout1 » wo mei 31, 2017 10:54 pm

rvdhorst schreef:
wo mei 31, 2017 9:25 pm
Koffie schreef:
wo mei 31, 2017 10:37 am
rvdhorst schreef:
wo mei 31, 2017 9:43 am

Er is ruimte zat bij Horst om niet bij elkaar in de buurt te hoeven komen. Komen ze toch in de buurt dan moet je ze daar op aan kunnen spreken. Als dat een groep is van 15 kiters dan moet dat ook kunnen. Zo niet, dan kunnen we alle regels net zo goed meteen overboord gooien.
Koffie, die "meeste" sloeg op het omkijken. Ik daag je uit dat eens in de gaten te houden zoals ik dat herhaaldelijk heb gedaan. Ik durf rustig te stellen dat verreweg de meeste kiters niet omkijken voordat ze omkeren.
Mee eens dat is ook mijn ervaring, ook gisteren in Scheveningen een bijna aanvaring gehad met een kiter die opeens remde, de kite omgooide en mij tegemoet kwam. Inderdaad zonder eerst de kijken of het kan. En 9 Vd 10 kiters kijkt niet, alvorens van richting te veranderen.

SvenK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish

Re: Telstarvertegenwoordiger -raar standpunt over kiten in verboden zone

Bericht door SvenK » do jun 01, 2017 7:18 am

Hoe dicht varen jullie achter een kiter dat wanneer hij adrupt zou stoppen of keren, het een gevaarlijke situatie kan opleveren?
En wat zou dus een veilige afstand zijn voor een windsurfer om een kiter te volgen?
Over het algemeen gaat de windsurfer harder dan de kiter, dus de windsurfer loopt in op de kiter.
Is het dan verstandig om een kiter precies in zijn kielzog te volgen. 5 meter meer up wind varen lost het
probleem dan op. Neemt absoluut niet weg dat een kiter eerst een blik naar achter moet werpen voor het stoppen of keren.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do jun 01, 2017 8:14 am

Omdat iedereen op het water ieder moment op zijn plaat kan gaan moet je er gewoon niet recht achteraan varen. Hoe moeilijk is dat? Als je dat niet doet neem je zelf het risico dat je voorligger opeens ophoudt met vooruitgaan.
Als je echt allergisch bent voor kiters zijn er ook een heleboel kitevrije spots in Nederland 8)

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Re: Telstar -raar standpunt over kiten in verboden zone

Bericht door Koffie » do jun 01, 2017 8:55 am

rvdhorst schreef:
wo mei 31, 2017 9:25 pm

Koffie, die "meeste" sloeg op het omkijken. Ik daag je uit dat eens in de gaten te houden zoals ik dat herhaaldelijk heb gedaan. Ik durf rustig te stellen dat verreweg de meeste kiters niet omkijken voordat ze omkeren. Dat dat met andere kiters geen problemen oplevert begrijp ik wel, want die kunnen ook stoppen en omkeren. Bij ons windsurfers ligt dat anders zoals je weet.
rvdhorst, ik denk dat ik dat wel degelijk al heb bestudeerd en als je in de geschiedenis van dit forum gaat spitten zul je ook van mij een heleboel negatieve uitlatingen betreffende de kitesport terugvinden van pakweg 10/15 jaar geleden, Maar toen betrof het nog een relatief nieuwe sport en wisten we nog niet zo goed wat we aan elkaar hadden op het water.
Inmiddels heb ik mijzelf aangeleerd om wat afstand te bewaren en waar mogelijk oogcontact te zoeken en vooral zelf ook te anticiperen op hun bewegingen (wat me ook goed afgaat door het te hebben bestudeerd) en sindsdien nooit meer een probleem gehad op die paar huftertjes na.
Ze hebben nu eenmaal wat meer ruimte nodig, maar er is ruimte zat dus geef ze dat dan ook. Als een vrachtwagen de bocht om wil stop je toch ook 15 meter vanaf de bocht om hem even de ruimte te geven.

En vwb Pampus heb je helemaal gelijk. Ik ben ook bekend met deze spot , maar hier geld een algeheel verbod op kiten dus mag je best de verlenger gebruiken. :whip:
Dit is ook een onderkend probleem binnen de kitecommunity zelf, en zo zijn er nog een paar spots op te noemen waar een clubje hufters op het water bezig zijn en de spanningen regelmatig hoog oplopen (ook tussen de kiters onderling), maar het is nog steeds een kleine clubje wat een grote groep in negatief daglicht weet te krijgen.

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » do jun 01, 2017 9:13 am

tja, ik had niet gedacht dat mijn post zoveel reacties zou opleveren wat maar aangeeft dat het kiten gevoelig ligt. Zelf was ik juist blij te zien dat er bij Horst gebruik gemaakt is van 'Zonering' als oplossing (wat mij betreft dé oplossing) en ik schrok er van hoeveel kiters zich daar niet aan de zones houden (15 kiters dwars tussen de windsurfers door vind ik veel). Ik ken Pampus ook goed en moet bekennen dat ik enigszins getraumatiseerd ben door de agressieve en arrogante groep kiters daar. De NKV verantwoordelijken stimuleren juist kiten op die verboden plek, absurd en zou wat mij betreft heel hard strafbaar moeten zijn omdat het aanzet tot verboden activiteit welke anderen dan de kiter zelf in gevaar brengt. Doordat ik het nu op Horst zag werd ik wat aangestoken met de vrees dat dit landelijk op veel meer plekken wellicht speelt en dat vind ik jammer omdat ik veiligheid echt super belangrijk vind. En natuurlijk, de hoofdregel boven alle andere vaarregels blijft 'Goed stuurmanschap', maar ik zou het waarderen als de andere vaarregels ook gevolgd worden, dat draagt volgens mij positief bij aan de overall "plezier-factor" voor alle watergebruikers.

En ik schrok van de reactie van de Telstar vertegenwoordiger (wat voor mij geïnterpreteerd wordt als Telstar, personeelsbeleid laat ik aan hen over. Voor mij vertegenwoordigd een vertegenwoordiger simpelweg het bedrijf en anders hoort hij niet thuis in die functie. Beetje simpele redenering wellicht, dat is voor mijn eigen conto).

rob67
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door rob67 » do jun 01, 2017 3:13 pm

SvenK schreef:Hoe dicht varen jullie achter een kiter dat wanneer hij adrupt zou stoppen of keren, het een gevaarlijke situatie kan opleveren?
En wat zou dus een veilige afstand zijn voor een windsurfer om een kiter te volgen?
Over het algemeen gaat de windsurfer harder dan de kiter, dus de windsurfer loopt in op de kiter.
Is het dan verstandig om een kiter precies in zijn kielzog te volgen. 5 meter meer up wind varen lost het
probleem dan op.
Sven, ik deel je ervaring niet dat een windsurfer sneller is. Ik word regelmatig ingehaald door een kiter, vooral als ik hoogte aan het lopen ben. Plus zoals ik zei, varen we in een relatief klein gebied. Ik doe geen slalom en topsnelheid is niet mijn prioriteit. Golfjes uitzoeken en pakken juist wel.
En dat ik een andere spot moet zoeken om van de overlast af te zijn, is natuurlijk kolder. Op Hanglos hebben ze netjes regels opgedicht voor de kiter. Regel 1: altijd benedenwinds uitwijken voor andere watergebruikers. Als ze zich daar aan houden, zou er niets aan de hand zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie