Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Herstel na gebroken voet??? Wie weet hier iets van?

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Herstel na gebroken voet??? Wie weet hier iets van?

Bericht door Marco P. » di dec 24, 2013 1:00 pm

Ik heb helaas afgelopen zaterdag na een spinout met 76 km/uur mijn voet gebroken. Meerdere breuken in middenvoetsbeen achter mijn op een na grootste teen van mijn linker voet. Wie heeft dit ook wel eens gehad en heeft tips voor een goed herstel? Of wie heeft advies over wel/niet opereren. Ik lees op internet verschillende verhalen over de herstel periode en belastbaarheid. Ik schrok hier wel van. Ik dacht met 3 maanden wel weer te surfen nl. :-(
Marco Bakker

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Re: Herstel na gebroken voet??? Wie weet hier iets van?

Bericht door Bartsurft » di dec 24, 2013 1:14 pm

Ik heb weleens een middenvoetsbeentje gebroken en was daar een maand of 3-4 zoet mee...
Het ging bij mij om een twijgbreukje, dus niet helemaal door.
Het nadeel is dat je je voeten gebruikt om voort te bewegen, overbelasting ligt op de loer...

Het is lastig om een hersteltijdindicatie te geven, omdat voor iedereen weer anders is. Elke breuk is anders en de persoon toch wel.
Leeftijd en dergelijke spelen ook mee.

Succes met je herstel!

Jinne
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: 99 (SW113/SP94) & Challenger Sails

Bericht door Jinne » di dec 24, 2013 9:17 pm

Hallo Marco,

Ik heb afgelopen juni mijn voet gebroken tijdens een fietsongelukje. Gevolg was, meerdere middenvoetsbreuken en een Jones Fractuur.
Ook zijn er bandjes opgerekt en gescheurd. Al met al 6 weken met gips gelopen en daarna fysio. Uiteindelijk halverwege september weer voor het eerst (voorzichtig) op de plank. Nu nog steeds last, vooral na een tijdje rust. Als de voet 'warm' is, gaat het een stuk beter!
Vanmiddag nog heerlijk gevaren, dus uiteindelijk komt het wel weer goed.

Veel sterkte de komende periode!

Groeten, Willem

Boa
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Quatro Quad LS 85 | SB Kode 103 | SB FC 131 | Loft Sails | Makani
Contacteer:

Bericht door Boa » di dec 24, 2013 9:36 pm

Ik heb 12 oktober hetzelfde middenvoetsbeentje gebroken. Het probleem is dat voordat bij het dubbelklappen van de voet er botjes breken alles al flink is opgerekt. Alle spieren, pezen, kapsels en weet ik wat allemaal nog meer hebben veel tijd nodig om te herstellen. Ik had maar een heel klein breukje en ben nog steeds niet echt heel mobiel. Kan inmiddels wel weer surfen maar merk dat ik rustig aan moet doen. Er is maar 1 manier om er zo snel mogelijk af te komen en dat is veel rust. Opereren wel of niet kan ik niet over oordelen.
Het is een lastige blessure die inderdaad een lange revalidatie tijd nodig heeft. Sterkte er mee.

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. » wo dec 25, 2013 1:28 pm

Bedankt voor de reakties. Ik had alleen van die doom verhalen gelezen op internet, dus dit geeft de burger weer wat moed. ;-)
Prettige kerst en een goed 2014!!
Marco

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » wo dec 25, 2013 3:41 pm

Ik heb weliswaar geen gebroken voet gehad maar wel een gebroken enkel. Zit in de buurt toch?

Ik kon na een week of 6 wel weer surfen maar wel met pijn. Op zee surfen ging niet want elke golf deed erg veel pijn dus naar het binnenwater. Na elke sessie een zeer dikke enkel en hij ging af en toe " op slot". Bleken er botsplinters te zweven. Operatie na 9 maanden. Daarna 3 maanden revalideren. Ben nu 3 jaar verder en mijn enkel is gewoon zwakke plek geworden. Pijn is er af en toe nog wel maar is te overzien.

Neem van mij een tip aan. Begin niet te snel. Je hebt nu gelukkig het winterseizoen waarin je normaal gesproken toch al niet heel veel zou varen. Vaar gewoon niet tot begin april. Dan heeft je voet 4 maanden rust gehad.

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic, GA-sails

Bericht door tomahowk » wo dec 25, 2013 4:18 pm

Zorg voor een goede begeleiding tijdens je revalidatie. Zeker omdat je een dergelijk specifieke 'hulpvraag' hebt; revalideren om sportactiviteit windsurfen te kunnen hervatten. Doe dit samen met een (sport)fysiotherapeut of n.a.v. adviezen van de huisarts (zal je ongetwijfeld naar een fysiotherapeut sturen). Soms is de fysiotherapeut niet tot nauwelijks nodig na een breuk; anderen kunnen haast niet zonder.

Succes met je herstel!

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. » do dec 26, 2013 9:00 pm

Bedankt voor jullie tips. Ik moet inderdaad niet te snel beginnen. Eerst maandag a.s maar even afwachten of ik niet geopereert hoef te worden. :(
Marco

Jinne
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jinne » do dec 26, 2013 11:44 pm

Ik hoefde (gelukkig) ook niet onder het mes. Ik kreeg deze vervelende breuken in juni en was bang dat windsurfjaar 2013 al vroegtijdig was afgelopen. Maarrrrrrrr......heb toch al weer aardig wat mooie sessie's gehad!

Pak veel rust de komende weken, niets te vroeg belasten. De voet is erg complex en het herstel gaat langzaam.

Toen ik uit het gips kwam kon ik niet meer lopen, maar nu ben ik weer de schrik van U. Bolt :wink:

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » vr dec 27, 2013 8:38 am

Balen Marco,

Ik kan je geen advies geven over hersteltijden maar het lijkt me dat je het best eens bij de speialist die je voet heeft behandeld kunt beginnen. Adviezenop internet zijn niet altijd 'evidence based'...

En eh kijk ook je zorgpolis ff snel na. Die fysio ga je volgend jaar ws. vaak zien.

Veel succes

Jinne
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jinne » ma feb 10, 2014 7:09 pm

@Marco: je hebt een PB. :D

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior » do jun 28, 2018 12:02 pm

Bumperdebump. Vorige week zelfde gehad. In een vreemde beweging over mn board geschoten met voet in de voetband. De voet tordeerde heel vreemd, buitenkant naar onderen gedrukt. Resultaat middenvoetsbeentjes nummer 2,3 en 4 gebroken. Op basis van CT scan lijkt alles "acceptabel" te zitten en is opereren niet nodig/gewenst. Arts gaf aan dat de kans op herstel vrij goed is.

Rustiiiiig aan is idd het motto lijkt. Goed om de verhalen hierboven te lezen dat het niet het einde voor de surfcarriere hoeft te zijn.

@ Marco P, hoe is het bij jou verlopen?
Bijlagen
20180621_223817_resized.jpg
20180621_205851_resized.jpg

Plaats reactie