Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

zoektocht naar een surfbus beginnen..

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
samme48
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic, north, neilpryde, arrows, gaastra

zoektocht naar een surfbus beginnen..

Bericht door samme48 » vr aug 17, 2012 9:50 pm

[offtopic] wat is er nou eigenlijk fijner een surfkar of een surfbus?? [offtopic]

King of the Kaloot 2006
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Een kar vol

Re: zoektocht naar een surfbus beginnen..

Bericht door King of the Kaloot 2006 » vr aug 17, 2012 9:58 pm

Ik zou zeggen als je de plaats hebt neem een surfkar.

Een auto vind zand en zout meestal niet zo fijn.
Een kar is vaak van hout. Als het regent als ik ga opruimen schuif ik het zo in de kar dit zou ik niet graag doen met een auto.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » za aug 18, 2012 12:53 am

ultraprime schreef:Vind deze wel heel stoer:
Afbeelding
Lijkt me dat er nog wel wat inpast....
Wat betreft de looks wel de UBER-bus! :9~
Zo te zien is dat de lage uitvoering met korte wielbasis en dan heb je nog maar formaatje transporter of vito + beetje breedte.

Inmiddels rijd ik in een lange MB Vito en dat is zo veel kleiner als een MB Sprinter L2H2 :cry:
Met je vrouwtje slapen boven een berg surfspul zit er niet meer in, want de spullen komen al snel tot het dak.
Maar het stuurt wel iets fijner en ook parkeren is bijna als een personen auto.

Señor Soldano
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Puls Q.S. 78 - Goya Banzai

Bericht door Señor Soldano » ma aug 20, 2012 11:31 am

Hangt er vanaf waar en wanneer je surft. Surfbus is luxe, maar eens je ze hebt, wil je niet meer zonder 8)
Ik heb nu 5 jaar een VW T4 en als deze ooit opgereden is, komt er zeker een nieuwe

Voordelen: Kan veel materiaal in, nooit in de koude/wind/regen omkleden, makkelijk overnachten op spots, afterwork sessies zijn makkelijk want je moet niet eerst nog langs huis om je kar aan te hangen, handig voor andere doeleinden (vb, mountainbikes/fietsen, als je een band speelt...)

Nadelen: Hoger verbruik, duurder dan een vergelijkbare standaard wagen met trekhaak, sommige modellen zijn te hoog (overdekte parkings, péage...)

surfbuddie-7
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door surfbuddie-7 » ma sep 10, 2012 1:23 am

ik heb ze allebei : bus en aanhanger

sinds 1996 div bestelbussen gehad : vw t4 op lpg , vw t4 tdi , opel vivaro en nu een korte vw t5 tdi

altijd zo in gericht dat er 3 moderne boards onder het bed van 120 bij 190cm konden 100 80 65 breed
en ernaast 6 zeilen 5 masten en 4/5 gieken

maar

ik gebruik nu ook een 80 cm lage gesloten aanhanger
in de aanhanger weer mijn 3 planken en 6 zeilen 4 gieken 5 masten
op de aanhanger ligt mijn starboard tandem
in de auto liggen nu ook kite spullen zodat mijn vrouw naar een kite spot kan rijden terwijl ik met aanhanger bij de surfspot blijf.

kosten vallen echt wel mee
diesel verbruik gemiddeld 1 op 12
diesel 1,45 tegen 1,80 benzine
wegen belast. 385,00 per 3 maanden

ik rij 18.000 km per jaar woon/werk en vakanties

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma sep 10, 2012 12:59 pm

met afstand een surfbus, had aanhanger en heb nu een bus

Lekker doorrijden. Nooit de angst voor gezwiep achter je met zijwind.
onder de achterklepklep lekker plekje mocht het regenen.

Voor zooi hoef je niet bang te zijn. Achterin kan je lekker met een bezem even door de bus vegen. Dat zie ik met een normale autro niet zo snel gebeuren.

comfortabele hoge zitpositie.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » ma sep 10, 2012 2:24 pm

Mijn eigen surf-Vito is ondertussen te koop wegens auto van de zaak.
Een Vito XL 9 persoons is zeer geschikt voor een normale berg surfspul + 2 personen
of je gezin achterin en 2-3 boards
of al je surfvrienden (tot wel 8) in de bus en een bomvolle trailer erachter :9~

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13878663

Jammer om afstand van een surfbus te gaan doen, want het is toch wel erg handig! ;(
Dat wordt tobben na 13 jaar surfbus te hebben gereden...

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: ANGULO-GUN-pieterbijlwindsurfi
Surf spul: Angulo Magnum & Gun Sails GSR

Bericht door Niek Huisman » ma sep 01, 2014 8:38 pm

tja ik ben ik ook op zoek naar een leuke surfbus.

Iemand tips wat ideaal is en wat je absoluut niet moet doen?
mijn voorkeur gaat nu vooral uit naar een verlengde transporter (t4 of t5)

Heeft er ook iemand ervaring met surfspullen in een niet verlengde t5? laadruimte is 2.50 op het langste gedeelte, maar het lijkt mij erg krap...

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » ma sep 01, 2014 10:04 pm

Lekker met je surfspullen naar college rijden en dan snel door naar OV :)

Nooit bus of aanhanger gehad. Surfmaten met beiden.. ik denk dat ik voor een bus zou kiezen. Heeft tegelijk te maken met het ontbreken van een garage.

Succes!

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo sep 03, 2014 4:48 pm

Ben begonnen met ca. 6 jaar een korte T4 1.9 TDI van de zaak. Vervolgens een periode van 3 jaar geen bus. Daarna heb ik 3 jaar in een korte T5 gereden en heb nu 2 jaar een lange T5. De lange is wat praktischer omdat ik nu voor mijn spullen ca. 40 cm ruimte heb om tassen, koelbox, etc neer te zetten. Bij de korte was dat wat meer passen en meten, maar dat ligt ook aan hoeveel spul je in de bus hebt liggen. Bij mij zijn dat geregeld 6 a 7 boards, 8 zeilen, 6 masten en 4 gieken. Met minder spullen is een lange versie geen noodzaak.

Als je de bus prive gaat rijden dan zit je nog net voor de facelift versie ivm. belastingen. Dan heb je keus uit een 1.9 TDI of een 2.5 TDI. Mijn korte was een 1.9 TDI met 86pk. In de stad voldoende om mee te komen, op de snelweg in NL kom je tekort. Ga je vaak naar het buitenland dan zowieso naar een sterkere motor kijken.

Heb nu een 2.5 TDI gechipt naar 170 pk, rijdt formidabel maar lust een flinke slok. Op langere stukken is het verbruik op de cruise control gelijk aan de 1.9 met ca 1 op 12. Rijd je echter in NL veel woon werk en korte stukken snelweg dan doet de 2.5 1 op 9 a 10 en de 1.9 1 op 11.5. Om een idee te geven, met de 1.9 zag ik regelmatig 900 km voorbij komen op 1 tank met de 2.5 zit dat rond de 750 km, 800 km is uitzondering.

Ook is de 1.9 wat minder onderhoudsgevoelig. Kijk wel uit met km standen rond de ton. Iedere 95.000 km moet bij de 1.9 namelijk de distributieriem vervangen worden.

Bij de 2.5 zijn koppeling, aandrijfas en vliegwiel aan slijtage onderhevig. Uit ervaring weet ik dat die reparaties flink geld kosten. De 2.5 van voor 2007 met minder dan 120.000 op de teller gaat zeker de aandrijfas kapot, vervanging incl. montage € 400,- Een 2.5 met trekhaak niet kopen. Dan ben je aan de beurt met koppeling en vliegwiel, onderdelen bij VW dealer zijn ca. € 1.200, met montage zit je op € 1.600.

Zowel de 1.9 als de 2.5 gaan aardig snel door de remblokken heen. Let op dat je eentje koopt waar deze recent zijn vervangen. Ook de kosten hiervoor zijn aanzienlijk. Schijven gaan ongeveer 2 ton km's mee. Setje schijven + blokken incl. montage zit rond de € 1000,-

Wil je niet teveel geld kwijt zijn zoek dan een goede 1.9 TDI met 105 pk. Dit is in NL ruim voldoende! Andere optie is een T4 met 2.5 TDI. Qua rij comfort lever je dan niet gek veel in maar op het punt onderhoud en betrouwbaarheid kent een T4 2.5 zijn gelijke niet!

Heb verschillende T4's en T5's gereden, kwalitatief is de T4 aanzienlijk beter! Heb T4's met dik 3 ton op de teller gereden die dagelijk 5 a 600 km maakten, allemaal probleemloze auto's. Bij een T5 met 2.5 ton plus moet je het treffen, maar beter is om die te laten staan.

Ook qua uitvoeringsniveau's kun je met Transporters alle kanten op. Kijk naar eentje met de luxe stoelen, deze hebben veel betere verstel mogelijkheden, armleuningen en zitten comfortabeler. Een andere tip is om een bus met 2 voorstoelen te kopen. Het bijrijders bankje zit namelijk voor geen meter en is net te krap voor 2 volwassen mensen. Meer dan 100 km houd je het in je eentje niet uit op dat ding dus laat staan met z'n 2en.

Neem ook een bus met het electrische pakket, dus electrische ramen en spiegelverstelling. Rijd je vaak langere stukken kijk dan ook naar 1 met cruise control. Kun je dat niet vinden? Geen probleem, voor ca. € 200,- heb je een originele VW cruise ingebouwd. Hoef je niet bij de dealer te laten doen. Ff zoeken op internet en je vindt daar een adresje voor. Let wel op dat bij een bus zonder electrisch pakket geen cruise kan worden ingebouwd.

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: zoektocht naar een surfbus beginnen...

Bericht door Niek Huisman » wo sep 03, 2014 10:56 pm

Hoi,

Geweldige reactie, bedankt:)
Ik wil er drie Falcons in kwijt, langste is 242. Verder vier zeilen twee masten en twee gieken. Uit jou verhaal begrijp ik dat ik dan met een korte ook gewoon weg kom? Deze staan vaker en goedkoper te koop.

Als ik een t5 doe ga ik voor de 1.9. Of toch een t4 2.5? Lastig...

Iemand verder nog tips over andere bussen? Trafic, transit enz?

Ik wil de auto trouwens incl btw aanschaffen. Mijn vader heeft een eenmanszaak dus kan wel zakelijke wegenbelasting regelen. Maar heb dan dus geen bijtelling omdat ik al btw over de auto betaald heb. Dat klopt toch?

Niek

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do sep 04, 2014 10:26 am

Wij zijn aan de tweede bus begonnen dit jaar :D

Eerste is een Renault Trafic 1.9 100PK L1H1 (korte versie)
Dit is een kort uitvoering waarin ook de Falcons prima passen.
Zonder schot heb ik er zelfs twee jaar mijn FW spullen in gehad, F2 FX Z/V met 11.9!
Indeling had destijds standaard 4 boards (FW,81,70,60cm), 6 a 7 zeilen en 5 gieken, masten is geen punt.

Na gezinsuitbreiding gekozen om de stoel niet te wisselen voor een bank maar om een andere bus te kopen.
Sinds Mei in het bezit van een Renault Trafic 110PK L2H1 (lange versie)
Hier zit een aftermarket tussenschot in waardoor je meer ruimte hebt in de cabine, maar minder achterin.
Met de langere lengte passen de Falcons hier RUIM in.
Zeilen is eerder een limiet dan de boards, maar tot +-10m2 zou zelfs nu nog passen.
Indeling op het moment 5 boards (81,75,70,60,51cm), 6 a 7 zeilen en 5 gieken, masten is geen punt.

Onze keuze voor de Trafic is de ruimte en de voor ons goeie indeling met een klep voor als het regent.
Als je pech hebt staat iedereen er onder en jij er naast :eh:

Tijdens beide zoektochten ook gekeken naar Opel, Ford, Mercedes, VW etc etc, maar we kwamen altijd terug bij de Trafic.
Dat we nu een lange versie hebben is toeval, in onze eisen was kort of lang geen item ;)
Gek genoeg vind ik de korte versie wel prettiger rijden...

Maak voor jezelf eens een lijstje
- airco (eis voor de zomervakantie in Frankrijk)
- navi
- minimaal vermogen (en een 80pk is echt zeeeer minimaal)
- max gewicht (ivm kosten)
- verbruik: 2, 2.5 of 3liter motor
- bezine of diesel
- kleur
- achterklep ipv deuren
- staat van de bus (we hebben wrakken van 2 jaar oud gezien met 40.000km op de teller :( )

Wij willen geen witte bus rijden, voor ons was de kleur een echte eis, ook vielen de smurfen blauw, kpn groen etc kleuren af.
Zo krijg je meer punten en uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je niet echt veel keuze hebt...

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Niek Huisman » do sep 04, 2014 11:19 am

interessante bus raymond. ik zit zelf alleen vooral naar bussen met lagere km-standen te kijken. misschien onterecht maar bij zo'n hoge km-stand verwacht ik meer problemen. wat verbruikte jij gemiddeld met deze bus?

mijn grootste zeil is mijn 7.8, en die is uit mijn hoofd gezegd niet langer dan mijn falcon speed. dus dat zou dan moeten passen?

mijn eisen
- airco (behalve als ik een t4 doe, dan ga ik voor low budget)
- compleet tussenschot, dus afgesloten cabine. ivm de lucht in de cabine :wink:
- diesel
- technisch uitstekende staat
- acceptabel verbruik. Ik hoef geen zware motor, hard rijden doe ik wel met een andere auto. zo lang ik goed met het verkeer mee kan komen is het mij prima.
- acceptabele km-stand. (meer dan 140000 zie ik niet echt zitten, misschien onterecht maargoed)

kleur, achterklep, navi enz zijn voor mij van minder belang.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do sep 04, 2014 11:39 am

Niek,
Als je 7.8 als grootste hebt dan past een korte Trafic/Vivaro zeker.
Voor een acceptabel verbruik zou ik dan ook niet kijken naar een 2.5 of 3l.
Onze beide Trafic's rijden tussen de 1:10/1:12

Over een klep zou ik echt eens nadenken
- wind : deur waait dicht
- regen : klep staat droog
- zicht : naar achter is beter met klep

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » do sep 04, 2014 12:52 pm

heb ook een trafic, korte versie met tussen schot.

8,6 is mn grootste zeil en die past er schuin net in.
voor mn board's heb ik een bak moeten maken die door het tussenschot heen gaat en tussen de stoelen uit komt, zo kan ik 3 boards kwijt in de lengte richting.
boven op de bak heb ik nog 3 boards schuin liggen die ook net passen.
mn grootste board 122l hangt aan het plafon en komt met de neus door het tussenschot heen.
460 en 490 mast past ook niet in de lengte richting en heb ik een gat in het tussenschot gemaakt die onder de bestuurderstoel uitkomt.
het past er zo allemaal net in en dan rij je wel met de korte versie, maar ik denk dat als ik het nog eens zou moeten doen ik toch voor een langere versie zou gaan.
tussen schot is wel erg fijn, in de winter is het meteen warm en je hebt geen last van vocht in de cabine.

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » ma sep 08, 2014 11:28 pm

samme48 schreef:[offtopic] wat is er nou eigenlijk fijner een surfkar of een surfbus?? [offtopic]
Beiden hebben zo hun specifieke voordelen, dus dat hangt af van wat voor jou persoonlijk het zwaarst weegt.
Ik had tot 2005 een bus maar heb nu voor een aanhanger 300 x 130 x 130 gekozen omdat die:
Dubbel-asser niet gaat slingeren achter de auto, ook niet op bijv. de tolweg in Frankrijk.
(extra kosten bandenslijtage zijn (minder dan 0.4 eurocent/ kilometer) te verwaarlozen)
Gestald kan worden dicht bij mijn surfspot. (huidige stallingskosten € 85 p/jaar)
Geen onderhoud vraagt en afgezien van wat afschrijving, niet of nauwelijks geld meer kost.
Daarbij wil ik de stank die soms in mijn aanhanger hangt, niet in mijn wagen hebben.
Dat geldt, vanwege het roesten, ook voor het zoute water.
Het inbreken in mijn aanhanger meer moeite kost dan het inslaan van een autoruitje.
Een bus met dubbele cabine (alle gezinsleden moeten mee kunnen) én 2.5 tot 3 meter laadruimte, of de mogelijkheid om er in te overnachten, dan kom je al gauw terecht bij de hele lange uitvoeringen en dus richting € 450 wegenbelasting per kwartaal
Met mijn stationwagon, op benzine, die ook genoeg ruimte biedt om me, liggend in om te kleden als het wat kouder wordt, spaar ik dus ca. € 1200 uit op wegenbelasting.
Daar kan ik met de huidige benzineprijs toch ruim 10,000 km mee rijden.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je met een andere gezin samenstelling of als 2e wagen kiest voor een bus

Mr.Sun
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mr.Sun » ma mar 30, 2015 11:01 am

Ik zou persoonlijk liefst een bus hebben. Vooral omdat die zo multifunctioneel zijn :)

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo apr 01, 2015 7:20 pm

Dan koop je er toch 1

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » do apr 02, 2015 7:57 pm

camper kopen. ben je in een keer klaar. deze bijvoorbeeld. Amper wegenbelasting. Wel veel ruimte.

http://link.marktplaats.nl/m910134588

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr apr 03, 2015 3:28 pm

Zo zie je maar weer, wat voor de 1 veel ruimte is, is voor de anders niet voldoende.
Ik heb al vaker de vraag gehad waarom ik van mijn Opel Movano L2/H2 geen camper maak, scheelt een hoop centen. Dan kan wel zo zijn, maar dan blijft er niet voldoende ruimte over voor de spullen. :9~

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr apr 03, 2015 3:33 pm

scheelt een hoop centen. Dan kan wel zo zijn, maar dan blijft er niet voldoende ruimte over voor de spullen. :9~
In mijn buscamper heb ik standaard liggen: 3 boards, 4 zeilen, 2 masten en 1 giek. Op de camper in een afgesoten bak: 1 board, 4 zeilen, 2 masten en nog een giek.
En dan heb ik alle ruimte in de camper. Wat heb jij nog meer aan ruimte nodig? ;)

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr apr 03, 2015 6:25 pm

7 boards (waaronder een 100 cm brede), 8 zeilen (waaronder ook formula), het gebruikelijke gieken/masten spul en natuurlijk voldoende plek voor om te kleden of spullen mee te nemen tijdens vakantie. Dit moet natuurlijk geen niettes welles worden, maar al dat materiaal en nog een bruikbare camperindeling inclusief bed en dergelijke gaat m niet worden.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door niels40+ » vr apr 03, 2015 6:32 pm

7 boards gaat bij mij niet lukken. 4 (eventueel 5), 8 zeilen en gear en dan toch nog naar het toilet kunnen, in de camper koken, slapen. Heb ook heel lang moeten zoeken naar een camper waarin dat mogelijk was ;)

Plaats reactie