Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Profielwerkstuk

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
G.Houtman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic quad 72, Fanatic Freewave 85, Gaastra Manic 4.0, Neilpryde Aplha 5.8, VW T4

Profielwerkstuk

Bericht door G.Houtman » zo aug 31, 2014 1:55 pm

Beste surfers,

Nu ik in havo 5 zit moet ik een profielwerkstuk maken, samen met een vriend gaan we het doen over de natuurkundige kant van het windsurfen.
Globaal willen we ingaan op het volgende:

Onderwerp: Windsurfen (natuurkunde)
Probleemstelling / hoofdvraag: Hoe werkt een windsurfset (dus hoe welke krachten vanaf welk materiaal zorgen ervoor dat je kunt kunt surfen)
Deelvragen:
1. Wat is het nut van een vin?
2. Hoe kan het dat je met meer volume in je board sneller in plané komt?
3. Hoe kan het dat je met een groter zeiloppervlak sneller gaat?
4. Verhoudingen tussen boards en zeilgroottes.
5. Hoe is het mogelijk dat je sneller kan dan de wind?
6. Hoe werkt het board?
7 Hoe werken de verschillende krachten samen?

Ook moet er een praktisch gedeelte in komen: meten, zelf onderzoeken, simuleren, modeleren of ontwerpen.

Weten jullie goede bronnen of zelf informatie om mee aan de slag te gaan, en hebben jullie misschien een tip voor het praktische gedeelte.

alvast bedankt!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk

Bericht door Huug » zo aug 31, 2014 5:55 pm

Profielwerkstukken maak je over iets waar je verstand van hebt, niet over je hobby. Tenzij je echt verstand hebt van je hobby.
't Is maar een advies.
Als je het advies toch negeert, dat voel ik aankomen, zou ik me beperken tot één enkel onderdeel uit je waslijst. Je hebt genoeg opgeschreven voor de hele klas ;-)
Er heeft al eens iemand PWS onderzoek naar planeren gedaan en erover gepubliceerd op dit forum, veel interessant dat was
Verplichte literatuur: Windsurfing 101 door Jan Willem Eckhart. Te scoren via het watersportverbond.

G.Houtman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic quad 72, Fanatic Freewave 85, Gaastra Manic 4.0, Neilpryde Aplha 5.8, VW T4

Bericht door G.Houtman » di sep 02, 2014 9:06 pm

bedankt!,

het onderwerp staat al vast maar tot nu toe gaat het erg goed, we hebben veel aan windsurfen 101.

Misschien willen we langs een zeil/board ontwerper gaan, nu weet ik dat Gaastra in Nederland zit omdat het een Nederlands bedrijf is , maar zitten de designers ook in Nederland? Unifiber zit ook in nederland dacht ik. weet iemand een adres of telefoonnummer. Grote kans dat je bij Gaastra de zeilsport aan de lijn hebt. :o

ThomasdeLange
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic / KA Sails

Bericht door ThomasdeLange » ma okt 27, 2014 4:12 pm

Volgens mij kunnen jullie heel veel theorie gebruiken met betrekking tot: liftkracht, schijnbare wind, wat schijnbare wind voor invloed heeft, onderdruk en bovendruk langs de bolling van het zeil.

Ik zit momenteel in 6vwo en moet ook een profielwerkstuk doen. Ik onder zoek het fenomeen 'DDWFTTW' oftewel: Directly DownWind Faster Than The Wind wat erop neer komt dat je met gebruik van schijnbare wind met een propeller op een karretje tot wel 2.8x (ofzoiets) sneller dan de windsnelheid kan halen.

Bovenstaande begrippen heb ik zelf ook in mijn PWS verwerkt vandaar dat ik dacht dat ze wellicht ook van toepassing kunnen zijn op jullie PWS.

In ieder geval veel succes ermee!

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » za nov 01, 2014 1:08 pm

Gijsberthoutman schreef: nu weet ik dat Gaastra in Nederland zit omdat het een Nederlands bedrijf is , maar zitten de designers ook in Nederland?
Je informatie is lichtelijk out dated :z

Gaastra (windsurfing) is al heel lang niet meer Nederlands (eerder Chinees). De zeildesigner zit voornamelijk in Italie, en als je van een Europees hoofdkantoor kan spreken dat zit in DEUTSCHLAND.

Succes met jullie werkstuk. Wat betreft theorie zouden jullie het toch bijna beter moeten weten met alles vers in het hoofd van de natuurkunde lessen.

Grompoe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcons 80, 91 en 125, F2 Missile XS, Loft Blade 6.3 + 7.0 + 7.8 en Sonntag fins

Bericht door Grompoe » di nov 04, 2014 10:21 am

Om Huug even bij te springen...
Ik zou toch even naar de docent om te vragen of je je onderzoek wat mag beperken tot 1 of 2 onderwerpen.
Deze kun je vervolgens beter uitwerken wat voor jezelf interessanter is en je voor de docent meer inhoud genereert.
Anders krijg je een verslag met alleen maar een hoop oppervlakkigheden.

Over vinnen is bijvoorbeeld een hele hoop informatie te vinden en er valt mee te simuleren.

Succes in ieder geval

Plaats reactie