Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Krachttraining. Vet kwijtraken zonder spierverlies

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Krachttraining. Vet kwijtraken zonder spierverlies

Bericht door Marco B » zo dec 28, 2014 8:22 pm

Heel het jaar door doe ik aan krachttraining en in de winter doe ik dit wat fanatieker.
Sinds begin November niet meer gesurft en me volledig gestort op het krachttrainen. Sinds de laatste 2 maanden 7 kilogram zwaarder geworden, vet is 1.4 kg daarvan de rest spieren. Doel is om zover mogelijk te kome. Ik train puur op spiermassa dus hoge gewichten. Sinds 3 weken ben ik ook weer met creatine begonnen samen met bcca en eiwitten wat me goed ondersteund.

Wat is de beste manier om vet kwijt te raken zonder spiermassa te verliezen en zelfs het verder opbouwen van de spiermassa?

Hardlopen en dat soort zaken zit er niet in, gezien de 1 a 2 keer benentraining per week.

Goede tips van medesporters? Vet zit nu rond de 24% maar was in mn hardlooptijd jaren geleden nooit lager dan 20%

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Re: Krachttraining. Vet kwijtraken zonder spierverlies

Bericht door Hans Kleingeld » zo dec 28, 2014 8:35 pm

Marco B schreef:Doel is om zover mogelijk te kome.
Marco kun je duidelijker aangeven wat je doel is? Ik heb nu een beeld voor me dat met de 1e weedspeedrace volgend jaar ik Arnold Zwarzenegger ga begroeten :o

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » zo dec 28, 2014 11:29 pm

Dat zou best kunnen maar ik doe in ieder geval er niet aan mee :)

Zo ver mogelijk komen. Elk jaar moet ik eigenlijk weer opnieuw beginnen omdat surfen het belangrijkst is. Ik train wel heel het jaar maar niet 4,5,6,7 keer per week en val steeds terug naar de basis zonder werkelijke progressie. Maar nu wil ik doorpakken met het trainen. Doel is om te zien tot hoe zwaar ik kan trainen met de verschillende spiergroepen en ook een beetje hoe fit ik eruit kan zien. Me fit voelen is natuurlijk het belangrijkst maar je hebt fit, fitter en fitst. Ik voel me er goed bij en denk heel het jaar door ermee door te willen gaan. Hopelijk dekt bovenstaande de lading. Ik ben goed op weg en ben al zwaarder geworden maar t vet...
Tips zijn welkom. Ik doe ook al cardio en dergelijke. Voeding blijft wel een issue, ik blijf een lekkerbek maar afgezien daarvan tips tips tips

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma dec 29, 2014 12:12 am

Marco B schreef:Hardlopen en dat soort zaken zit er niet in, gezien de 1 a 2 keer benentraining per week.
Wat bedoel je hier mee? Naast krachttraining is een duur/hersteltraining op de fiets, hardlopend of op één of ander cardio-apparaa best te doen toch? Vet verbranden doe je met duurtrainingen en die dragen meteen ook heel erg bij aan herstel en conditie. Je kunt niet iedere dag hard trainen.
Verder is afvallen heel makkelijk te doen :crazy: : de balans tussen wat er in gaat en wat er wordt verbruikt een klein beetje anders laten zijn...

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma dec 29, 2014 12:17 am

Afvallen hoef ik niet alleen vet eraf. Met welke intensiteit kan ik dan het beste trainen, wat betreft hartslag. Ik doe al cardio maar nadruk ligt op de krachtoefeningen. Misschien dan toch nog meer cardio?

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Boards: RRD Wavecult 85, FSW 100, X-Fire 105 / Firerace 122
Contacteer:

Bericht door -marcel- » ma dec 29, 2014 8:41 am

Droogtrainen, minder gewicht en meer herhalingen. Echter denk ik dat dit alleen zin heeft als ook echt het voedingsproces wordt aangepakt.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma dec 29, 2014 2:56 pm

Al een paar goede inzichtspunten via de PB binnen. Ook in de sportschool erover gehad. Eens zien wat het wordt

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma dec 29, 2014 4:02 pm

Na jaren lopen te sukkelen eindelijk eens een gesprek met een diëtiste gehad, had ik jaren eerder moeten doen. Oplossingen kunnen zo simpel en effectief zijn, aanrader wat mij betreft!

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma dec 29, 2014 7:36 pm

Dat was dan een goed idee van je Marcel :)
Ik heb geen probleem met gewicht. Al weeg ik 110 kg, maakt niet uit als de % maar goed zijn.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma dec 29, 2014 7:51 pm

Marcel schreef:Na jaren lopen te sukkelen eindelijk eens een gesprek met een diëtiste gehad, had ik jaren eerder moeten doen. Oplossingen kunnen zo simpel en effectief zijn, aanrader wat mij betreft!
Stoppen met everzwijnen? :wink:
Afbeelding

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma dec 29, 2014 8:09 pm

Nou nee, ik ging heen om meer energie uit mijn voeding te halen en kreeg simpele tips en voedingsadvies waar je zelf niet aan denkt. Het product met de mooiste verpakking is vaak het slechts voor je, de simpele muesli in de plastic zak en de duurdere "gezonde" maaltijdvervangers is daar een mooi voorbeeld van. Wat ik probeer uit te leggen is ga eens praten met een diëtist of iemand die echt verstand van voeding heeft, ook gezond aankomen is mogelijk.
Ik heb nu een eetschema voor meer energie en val ook in gewicht af

Jeroen D
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou Manta 74 en 59, Mauisails TR2 6.3, 7.0, 7.6, MS2 8.5

Bericht door Jeroen D » di dec 30, 2014 12:58 pm

Grote vergissing om te denken dat duursport beter werkt om af te vallen dan krachtsport. Beide zijn nodig namelijk. De doorverbranding na krachttraining is langer dan na duurtraining. Een goede combie is dus het beste.

spietpiet
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Wave Warrior 257en meer : profiel

Bericht door spietpiet » di dec 30, 2014 3:18 pm

Marco B schreef:
Wat is de beste manier om vet kwijt te raken zonder spiermassa te verliezen en zelfs het verder opbouwen van de spiermassa ?
Duurtraining op de roeitrainer, voor mij is dat de beste training voor het surfen.
Geen 20 min maar denk eens aan een uur, dit wel geleidelijk opbouwen natuurlijk.
Roeien is een vrij complete workout, pakt veel spieren die ook bij het surfen gebruikt.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » di dec 30, 2014 5:59 pm

Was ook iets wat ik vaak deed, maar ik ben niet aan het krachttrainen met als doel het surfen, maar volledig apart ervan. Al verlies ik souplesse en dergelijke dat maakt me niet uit. Het surfen staat op een laag pitje sinds 2 maanden en dit krachttrainen wat ik altijd al gedaan heb krijgt een belangrijkere plek. Het enige wat ik zocht/zoek is effectief vet kwijtraken zonder ook maar iets van spierverlies.

Nu ben ik al gewezen dankzij dit topic op een aantal tips. Voeding hoort daarbij (meerdere kleinere maaltijden met nog meer eiwit maar vooral ook combinaties die beter of minder goed werken), maar ook alcohol inname (die bovengemiddeld is), de volgorde van trainen (na elke zware krachttraining nog cardio doen in plaats van ervoor).

Feit is dat ik nog nooit onder de 20% vet ben gekomen, ook niet toen ik nog 60 km per week aan het hardlopen was. Hopelijk met een ander voedings en trainingpatroon dat dit wel gaat lukken.

En het klopt dat je lichaam tot 24 uur na een trainingssessie nog "na suddert". De meeste spiergroei vind s'nachts plaats, terwijl je slaapt en hersteld.

Overigens hou ik al mijn sessies bij via Endomondo.com Erg handig om te zien hoeveel je nu eigenlijk traint, en je kan ook met challenges meedoen.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » di dec 30, 2014 6:14 pm

Ik vraag me af in hoeverre lichaamsbouw meespeelt. Ik ben mijn hele leven, zonder al teveel training en zonder echt op mijn voeding te letten, nog nooit boven de 18% vet geweest :-?

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » di dec 30, 2014 7:22 pm

Ik heb zelf het gevoel dat je van krachttraining uiteindelijk alleen maar dikker wordt.
Je doet het een tijdje fanatiek, eet dan ook meer want het maakt hongerig, na een tijdje komt de klad erin maar je blijft veel eten.
Dit geldt in ieder geval voor mij, ik vind de sportschool saai dus ik hou het niet vol op de lange duur.
Ik blijf op gewicht door dagelijks te bewegen, af en toe wat te sporten, en proberen gezond en met mate te eten maar dat is wel eens moeilijk want ik ben ook een lekkerbek .
Ik ben bezig om af te wennen van zoet en vet eten, het gaat de goede kant op en eenmaal afgekickt vindt je het ook steeds minder lekker, maar het is vooral de gewoonte waar je van af moet wennen.
Er bestaat een (volgens mij) goed boekje over voeding .
http://www.mkatan.nl/
M. katan heeft er voor gestudeerd op universitair nivo dus die heeft er volgens mij meer verstand van dan veel van die dieetgoeroe's.

Lange1990
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lange1990 » do jan 01, 2015 6:58 pm

75% is voeding 25% de traning
3 a 4 x in de week trainen zon 1 a 2 uur per x herhalingen per set tussen de 8 en 15 houden onder de 8 is puur op kracht gericht boven de 15 is spierconditie en de cardio apparaten hartslag tussen de 120 a 130 slagen houden dan ben je bezig met vetverbranden. Tijdens trainingen dikke trui en jogging broek aanhouden dit een jaar anderhalf goed volhouden en je hebt een goed resultaat behaald. Succes!

Freerider69
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Shark 142, JP SuperSport Pro 118, Mistral Custom Flow 103, parkeerpas Horst ;-)
Contacteer:

Bericht door Freerider69 » do jan 01, 2015 8:32 pm

Altijd leuk dit soort topics....lijkt wel op de voetbalbondscoach discussie...17 miljoen meningen, meestal zonder enige onderbouwing.

Als voorbeeld, no offense trouwens want ongetwijfeld heel goed bedoeld :D :
Lange1990 schreef:75% is voeding 25% de traning
3 a 4 x in de week trainen zon 1 a 2 uur per x herhalingen per set tussen de 8 en 15 houden onder de 8 is puur op kracht gericht boven de 15 is spierconditie en de cardio apparaten hartslag tussen de 120 a 130 slagen houden dan ben je bezig met vetverbranden. Tijdens trainingen dikke trui en jogging broek aanhouden dit een jaar anderhalf goed volhouden en je hebt een goed resultaat behaald. Succes!
Voeding en training zijn in jouw geval gelijkwaardig aan elkaar, ze moeten elkaar aanvullen. Top trainen en slecht eten is niet goed, net als goed eten en slecht trainen. Stem deze 2 dus op elkaar af.

Hartslagfrequenties kun je pas iets over zeggen als je weet welke zones de persoon in kwestie heeft. Zone D1 is vetverbranding, om je D1 zone te weten moet je een sporttest doen (en af en toe herhalen afhankelijk van hoe je conditie veranderd). Er zijn van die leeftijdsformules, maar dat zijn slechts algemene richtlijnen waar jij misschien heel ver vandaan zit.

Trainen met joggingpak aan, (of rennen in vuilniszak, echt..... ook gehoord en gezien), is klinkklare onzin. Handig voor een judoka die op een wedstrijddag een kilootje kwijt moet om zijn gewichtsklasse te halen. Daar raak je alleen extra vocht (zweet) mee kwijt. Bijwerking van overtollig vochtverlies is juist dat je minder effectief kunt trainen. Goed drinken is juist een vereiste! Voor je vetverbranding doet het warm aankleden iig niets....dan zou je juist nog beter in de kou kunnen gaan trainen :D

Het beste advies is al eerder langsgekomen...bezoek een goede dietist. Als het goed is vraagt deze ook naar je trainingsarbeid en maakt dan een persoonlijk advies voor je. Met zijn/haar adviezen goed gaan eten en als je daarnaast zoveel blijft trainen als je nu doet zal het vet in no-time vervangen worden door spieren...succes, ik neem nog een oliebol :lol:

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » vr jan 02, 2015 12:05 am

Kijk maar eens op de website van katan, http://www.mkatan.nl , en als je het interessant vindt, koop dat boekje "wat is nu gezond" en je krijgt volgens mij zoveel inzicht dat je geen dietist meer nodig hebt.
Ik vond het zelf in ieder geval erg leerzaam, er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar voeding en gezondheid en de resultaten zijn verwerkt in het boekje.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » vr jan 02, 2015 9:52 pm

Spiermassa houden en toch vet verbranden is een cutting dieet en krachtschema gaan volgen.

Deze link staat alles wat je moet weten: KLIK KLIK

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » za jan 03, 2015 11:22 am

Mooie site Jibb, die kende ik nog niet. Vooral de inhoudelijke info is bruikbaar, thanks. Bulken kost me geen moeite, nu bezig met cutten. Hier kan ik wel wat mee.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » za jan 03, 2015 2:32 pm

Staat een heel artikel in de bijlage van de Volkskrant van vandaag....

Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jorrit » wo feb 04, 2015 10:36 am

Is crossfit iets voor je? Ik doe het nu een klein jaar 2x in de week en ben conditioneel en met kracht stukken vooruit gegaan zonder dat ik veel zwaarder ben geworden. Hooguit 1 a 2 kilo.
De focus ligt op herhalingen op hoge intensiteit. De inhoud van de workout verschilt per keer, het enige wat je zeker weet is dat je helemaal stuk gaat 8)

Qua voeding ben ik niet superkritisch, heb soms het gevoel dat er met bepaalde voedingsadviezen dogmatisch wordt omgegaan en dan haak ik af. Maar ik vermijd teveel vlees, en vooral processed meat. En probeer niet teveel brood te eten.
Deze hangt bij onze crossfit box:
NUTRITION-poster-FitbyDefault-2.jpg

Meneerklaag
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya 84 & Naish Freestyle 100 & Simmerstyle 3.7 t/m 6.5

Bericht door Meneerklaag » do feb 05, 2015 12:43 pm

Cross fit of interval training op tijd

Met creatine houd je ook meer vocht vast, je ziet geen 'verschil' tussen vocht en vet..

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » di feb 24, 2015 2:34 pm

Korte terugkoppeling.
Training nog steeds pure krachttraining. Daar gaat al mn tijd al inzitten dus geen crossfit en andere cardio zaken. Wat ik wel geleerd heb is toch het eetgebeuren. Gevarieerd en gezond aten we al. Wel ben ik (zolang het rooster het toelaat) toch anders gaan eten:

- vaker per dag kleinere porties
- nagenoeg geen brood meer
- wel gebakken eiwitten, kwark en ander eiwitrijk eten.
Energiebalans is daardoor de dag lang prima. Geen dips meer door teveel suikerspiegelslingeringen, insuline aanmaak enz
- tijdens de avonddiensten alleen rijst, kalkoen met groenten.

Ook ben ik gestopt met creatine. Wordt er veel te bol van, vocht vasthouden en ik heb niet echt gemerkt dat ik daardoor in de sportschool meer gewicht kan verplaatsen.

Vet tot nu toe van 25 naar 23. Niet veel, maar lichaamsgewicht in totaal 5 kilo erbij.

Meneerklaag
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya 84 & Naish Freestyle 100 & Simmerstyle 3.7 t/m 6.5

Bericht door Meneerklaag » wo feb 25, 2015 9:15 pm

Dit is ook aardig spul :)

375 kcal (dus 1875 kcal per pak)
7 gram vet (1,5g verzadigd, 3g enkelvoudig onverzadigd, 2,5g meevoudig onverzadigd)
59 gram Koolhydraten (waarvan suikers 0,7g). Dit zijn voor een groot gedeelte ook nog eens complexe koolhydraten, deze verteren langzaam.
10 gram vezels (erg veel)
14 gram eiwitten (erg veel).

Het grote voordeel is dat je voor de bereiding alleen melk, water of sap nodig hebt (hoeft niet verhit te worden) Eventueel iets om het lekkerder maken; kaneel, gedroogde vruchten of ingeblikt fruit. Er zitten veel vezels in dus het vult goed. Het hoge gehalte eiwitten (14 gramx5= 70 gram per verpakking).

Vanzelfsprekend is eenzijdige voeding niet goed; maar door de goede voedingswaarde en lage prijs beschouw ik dit als ideaal preppervoedsel/basisvoedsel.

http://beeldbank.ahold.com.kpnis.nl/get ... LowRes_JPG

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo feb 25, 2015 10:14 pm

Die heb ik ook in het assortiment :) Bak er soort van pannekoekjes mee, gemalen noten er door heen en wat cacao. Verder direct na sporten eiwitshake en aminozuren. Moet goed komen zo.

ChantalElzinga
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish, JP, Gaastra, Gun sails, Severne
Contacteer:

Bericht door ChantalElzinga » vr feb 27, 2015 2:31 pm

Burn the Fat, Feed the Muscle is een boek die dit allemaal heel goed voor je uitlegt,

Ik zou als ik jouw was gewoon gaan cutten,
Lekker 200-500 calorieën onder dagelijkse behoefte gaan zitten,
meer herhalingen ipv meer gewicht en voila!

Plaats reactie