Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Opening Brouwersdam komt er

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Opening Brouwersdam komt er

Bericht door iSonic » wo mar 07, 2018 8:40 am

http://nos.nl/l/2221004

Ben benieuwd hoe hoog en laag het water gaat komen....

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Opening Brouwersdam komt er

Bericht door Huug » wo mar 07, 2018 9:36 am

Aangezien de B'dam grotendeels in tact blijft zal het niveau verschil wel meevallen

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo mar 07, 2018 12:52 pm

Zou dit meer of minder wier betekenen in de Grevelingen?
Het water zal ook zouter gaan worden denk ik?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mar 07, 2018 1:51 pm

Meer of minder wier: hangt af van de rijkdom aan voedingsstoffen van het zee water. Is die groter of kleiner dan het huidige Grevelingen water. Ik wist zelfs niet dat de Grevelingen een wierprobleem heeft :roll:
Als er nu ergens zoet water in de Grevelingen loopt (en ik schat dat de polders van de eilanden hun overtollig water naar de Grevelingen pompen) zal het straks zouter worden.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » wo mar 07, 2018 4:26 pm

Het is nu niet echt zout dus het zal zouter worden. Er is al een doorlaat maar de nieuwe wordt aanzienlijk groter. Volgens diverse nieuws berichten wordt het verschil tussen eb en vloed aanzienlijk groter.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo mar 07, 2018 5:09 pm

Als eb/vloed echt een rol gaat spelen, dan zal dat heel goed merkbaar gaan worden bij de ondiepere stukken.
Denk aan de kom bij Bruinisse en het strandje Herkingen.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » wo mar 07, 2018 10:24 pm

Er wordt gesproken over 50cm verschil.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » wo mar 07, 2018 10:58 pm

Met 50 cm moeten alle jachthavens aangepast en gebaggerd worden. Ook de sluis bij Bruinisse moet verdiept. Dat duurt allemaal veel langer dan 1 kabinetsperiode. Mijn gok is 20 cm en dat is ook wel genoeg voor voldoende waterverversing.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do mar 08, 2018 9:36 am

Waar gaat dat gat precies komen? Ik hoorde gister in het nieuws dat de opening 300m gaat zijn? Weet iemand al een website waar de plannen wat op aangeven staan?

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do mar 08, 2018 11:45 am

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do mar 08, 2018 11:48 am

Korte rekensom leert dat plus 25 cm water 30 miljoen kuub water betekent. Bij 3 uur vloed, 300 m breed en 3 m diepte in de kering is dat 6 knoop stroom in de kering. De reddinglijn die nodig is zal een aanzienlijk gebied bestrijken waar niet meer gesurfd kan worden, vooral aan de zeezijde want daar is de bodem ondiep.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » do mar 08, 2018 2:13 pm

Als eb/vloed echt een rol gaat spelen, dan zal dat heel goed merkbaar gaan worden bij de ondiepere stukken.
Denk aan de kom bij Bruinisse en het strandje Herkingen.

Als ik hoor en zie welke enorme invloed eb en vloed hebben op de Oosterschelde (wind-en kitespot Oesterdam bvb)...hou ik inderdaad ook mijn hart vast voor de eventuele gevolgen op het Grmeer maar... 'gezonder vaarwater' vindt iedereen alvast een +punt denk ik zo

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » do mar 08, 2018 9:28 pm

RIP B'dam en De Punt...
https://youtu.be/d9ygVQWYUr4

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do mar 08, 2018 11:28 pm

Uit zeer betrouwbare bron kreeg ik deze:
IMG-20180308-WA0003.jpg
IMG-20180308-WA0003.jpg (11.29 KiB) 386 keer bekeken

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » vr mar 09, 2018 5:54 pm

coen76 schreef:
do mar 08, 2018 11:28 pm
Uit zeer betrouwbare bron kreeg ik deze:
IMG-20180308-WA0003.jpg
Mocht dit echt de plek zijn. Zijn we in ieder geval klaar met windsurfen aan de buitenkant (Noordzee). :x
Blijft niet veel anders over voor een plek,. En als dat .... Brrouwerseiland er ook nog komt .Zijn we aan de kabbelaars ook klaar. :x

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » vr mar 09, 2018 6:36 pm

Zou dit echt een blokkade worden voor de hele zeezijde aan de noordkant? Ik verwacht van niet. Ik denk dat het 100m naast die doorgang gewoon vaarbaar is. Voor de punt is het misschien wel heel nadelig.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » vr mar 09, 2018 6:57 pm

Het is niet vaarbaar op ruime afstand aan de zeezijde, 2 kilometer of zo, als de stroom naar de kering staat. Als je materiaalpech krijgt word je naar de kering getrokken, daar zwem je niet tegen in. Het wordt helemaal eng als ze er een getijdecentrale met turbines in bouwen.
Juist voor de Punt valt het wel mee, omdat de oude geul daar nog intact is, het veel dieper is en daarom een lagere stroomsnelheid.

Hou je rekening met het tij dan is het veilig. Hoe dan ook, de impact aan de zeezijde voor ons windsurfers is groot. Aan de kant van de Grevelingen valt het wel mee.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » za mar 10, 2018 10:21 am

@Spike_B Waar baseer je dat allemaal op? Al je scenario's zijn nogal 'zwart' en volgens mij baseer je het op wat eigen berekeningen en logica. De opening in de grevelingendam stroomt volgens mij veel harder dan 6 knopen en op de grevelingendam merk je er niks van.

Hoe kom je erbij dat als je op 2 km afstand materiaal pech hebt je er naar toe getrokken wordt? Lijkt me echt heel erg sterk. 2km is ver...

Hou er ook rekening mee dat dit plan er al heel lang is. Op internet kun je dan ook heel veel verschillende oplossingen tegen komen. Zowel kwa locatie als type doorlaat.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za mar 10, 2018 11:19 am

Volgens mij is het allemaal nog een beetje koffiedik kijken.
Ik ben net technisch genoeg om met een schroefmasjien een spijker in een muur te krijgen :+ en heb nog minder waterbouwkundige kennis maar als je ff naar eerdere projecten kijkt:
Maasvlakte2:
5km!! meer stroming bij het zwemmers strand als van te voren bedacht terwijl het bij het surfstrnd minder snel stroomt als men had verwacht.

Zandmotor:
Werkte goed, maar geeft afzetting op plaatsen waar men het totaal niet had verwacht en slijt sneller als bedacht.

IJmuidenhaven:
Niemand had voorzien dat de stroming zo veranderd zou worden dat bij Zandvoort er juist veel afzetting zou zijn en Bloemendaal min of meer zou worden opgegeten.

Texel
Zandsupletie en lichte aanpassing vd strekdammen bleek een perfecte versterking van de Razende Bol.
Oftewel er word oneerbiedig gezegd met enige marge aangekloot/niet alle factoren laten zich vangen in een voorspelbaar model.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » za mar 10, 2018 11:53 am

iSonic schreef:
za mar 10, 2018 10:21 am
@Spike_B Waar baseer je dat allemaal op? Al je scenario's zijn nogal 'zwart' en volgens mij baseer je het op wat eigen berekeningen en logica. De opening in de grevelingendam stroomt volgens mij veel harder dan 6 knopen en op de grevelingendam merk je er niks van.

Hoe kom je erbij dat als je op 2 km afstand materiaal pech hebt je er naar toe getrokken wordt? Lijkt me echt heel erg sterk. 2km is ver...

Hou er ook rekening mee dat dit plan er al heel lang is. Op internet kun je dan ook heel veel verschillende oplossingen tegen komen. Zowel kwa locatie als type doorlaat.
Het draait om de hoeveelheid water die er door moet, per uur. Dat bepaalt hoeveel water er gaat stromen en hoe ondieper de bodem, hoe hoger de stroomsnelheid.

Vergeleken met:
- de Oosterschelde kering: de nieuwe kering in de Brouwersdam zit ongeveer op 10 % (oppervlak = 3x, tijverschil = 3x)
- spuisluizen Afsluitdijk: IJssel = 400 m3/sec = 800 m3/sec af te voeren bij de Afsluitdijk als je de helft van de tijd kan spuien = 3 miljoen kuub/uur
Voor + en - 25 cm op de Grevelingen moet er in 1 tij, laten we zeggen in 6 uur 60/6 = 10 miljoen kuub/uur doorheen.

De situatie is qua schaal te vergelijken met de spuisluizen samen op de Afsluitdijk.
Ik heb veel ervaring als zeiler op stromend water, en ik ben zowel langs de Oosterscheldekering als de Afsluitdijk langs gevaren. Op een zeilboot heb je zeilen, motor en als beide het niet meer doen, 2 ankers. En zelfs dan voel je je in de buurt van dit soort keringen niet op je gemak. Als surfer ben je helaas kansloos bij materiaalpech en meer dan 1 knoop stroom.

Sorry dat ik niet optimistischer kan zijn :cry:
Rijkswaterstaat kan er wel iets aan doen: namelijk een diepe geul graven naar de nieuwe kering aan de zeezijde.
En nogmaals, als de stroom van de kering af gaat zit je veilig.
Laatst gewijzigd door Spike_B op za mar 10, 2018 2:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » za mar 10, 2018 12:11 pm

Is de locatie al vast? Het vergroten van de bestaande inloop heeft miste effect op sporters.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » za mar 10, 2018 12:36 pm

Surfrider schreef:
za mar 10, 2018 12:11 pm
Is de locatie al vast? Het vergroten van de bestaande inloop heeft miste effect op sporters.
Dat wel. Maar dat .... brouwerseiland als dat er komt spoelt dan weg. Daarom niet daar.

Blijft straks niets meer over hier.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » za mar 10, 2018 5:10 pm

Locatie staat volgens mij nog niet vast...

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » do mar 15, 2018 9:47 am

Als ik naar de grootte van de opening kijk die nodig is en ook "Brouwers-eiland' erbij betrek, is er maar een enkele lokatie geschikt. Dat is op de plek naast "De Punt" , of de "treinbaan" en Port Zelande.

Als je de opening ten zuiden van Port Zelande zou willen leggen dan ligt het nieuwe "Brouwers-eiland" behoorlijk in de weg en nog verder naar het zuiden, waar op dit moment de kleine doorstroomopening zit lijkt mij veel te weining ruimte of het gehele Grevelingenmeer te voorzien van eb en vloed.

De kabbelaarsbank is slechts een kleine uitloper van de Grevelingen en de stroming voor eb en vloed (al is het maar 25cm op en neer) zou behoorlijk uit de hand lopen in zo'n kleine uitloper. Zoals spike-B ook aangeeft. Er is een behoorlijke waterverplaatsing nodig.

Dus mijn conclusie is dat de enige geschikte lokatie tussen " De punt" en huidige Port-zelands is.

Daarmee is "De punt" gelijk afgeschreven als surfspot en " De Kabbelaarsbank" waarschijnlijk onmogelijk/niet fijn meer door het Brouwers-eiland. De Zeezijde waar de windsurfers nu varen (op de steile dijk parkeren) is dan ook niet meer mogelijk en we zullen het water moeten delen met de kite-surfers in de buurt van de strandtenten.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Kanarie » do mar 15, 2018 9:20 pm

Een paar highlights uit de haalbaarheidsstudies 2015:
(link: http://www.gcbd.nl/pf/default.aspx)

"om de zuurstofhuishouding in het Grevelingenmeer duurzaam te verbeteren het doorlaatmiddel een omvang moet hebben van minimaal vier tot acht keer de capaciteit van de huidige Brouwerssluis, resulterend in een getijdenslag van 30 tot 50 cm. De exact benodigde minimale omvang dient in vervolgstudies nader te worden bepaald;"

"De ontwerp-­Rijksstructuurvisie Grevelingen en VolkerakZoommeer schetst het volgende ontwikkelperspectief.
• Verbeteren van de waterkwaliteit van de Grevelingen door het terugbrengen van beperkt getij via een doorlaat in de Brouwersdam, die de Grevelingen verbindt met de Noordzee. Uitgangspunt is een getijdenslag van maximaal 50 cm bij een gemiddeld waterpeil van NAP ­0,20 m. In een marktconsultatie onderzoeken Rijk, regio en marktpartijen de mogelijkheden voor een doorlaat, of een doorlaat die is uitgerust met een getijdencentrale, en welke condities nodig zijn om een getijdencentrale rendabel te laten functioneren"

"Bovenstaande is aanleiding om in de topeisen een getijdenslag tussen de 30 cm en 60 cm op te nemen rondom het huidige middenpeil, om zo optimaal de creativiteit uit de markt te kunnen benutten voor een zo laag mogelijke prijs. Minder dan 30 cm is niet wenselijk met het oog op de noodzakelijke dynamiek voor menging van de zuurstofhuishouding. Meer dan 60 cm is niet wenselijk in verband met de effecten op de overige gebruiksfuncties, zoals natuur, recreatievaart en de beslaglegging op te veel fysieke ruimte. Dit laatste is niet wenselijk, omdat de Brouwersdam is aangewezen als recreatieve hotspot voor active leisure­activiteiten. "

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Kanarie » do mar 15, 2018 9:23 pm

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do mar 15, 2018 9:54 pm

Ik las ergens dat de spui in de grevelingendam 1/3 van het Grevelingenmeer van zuurstofrijk water voorziet. Als je dan beredeneert dat die in de Brouwersdam 3x zo groot moet zijn kom je niet aan 300 meter.... Zal ook aan de diepte liggen natuurlijk.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr mar 23, 2018 11:16 pm

Mooi dat waterkwaliteit verbeterd gaat worden in t grevelingen. Het is hard nodig. Meer is al erg zout door al die jaren nagenoeg stilgestaan te hebben. Vroegah als klein ventje een mooi schoon water gezien. Hopelijk komt dat weer terug

Plaats reactie