Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

De goorste surfspot van Nederland

Voor luchtige en serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

Moderator: super_ik

Plaats reactie
Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

De goorste surfspot van Nederland

Bericht door Hans Kleingeld » di jul 26, 2005 3:48 pm

Ik vraag me eigenlijk af wat de smerigste spot van Nederland is.
Ik ben zelf in de loop der jaren al op heel wat stekjes geweest, maar de spot die door het jaar heen echt het smerigste is, is toch echt de Merwede :r bij de haven van Werkendam (opstappunt bij de sluis het Steurgat in).

Kijk hier heb ik een foto van de spot. Je wandelt via de basaltblokken 3 mtr omlaag en als je ondertussen niet gevallen bent kom je in het water van de Merwede terecht. Tijdens de afdeling kom je allerlei soorten plastic, rubber, metaal en ander meurend ongerief (luiers, dooie vissen en etensresten tegen :r ) Met een beetje mazzel vind je nog een halfvol blikje bier van je favoriete merk :9~ of die overheerlijke afhaalchinees van 3 dagen over de datum onder je surfschoentje terug.

Hier stopt het nog niet. Het opstappunt is gelijk niet ;( sta diep. Als de wind marginaal is kun je een uitstekend basaltblok onder water gebruiken als opstapje. Op het water vind je soms drijfhout en een baal wier aan de oppervlakte. Als een schip de afgelopen nacht illegaal geloosd ;( heeft kun je je bodem van je board nog gladder maken door over de stookolie te varen en een mooi veelkleurig filmpje aan te brengen.

Voor de rest is het wel een topspot hoor, vooral een alternatief voor wavers in de regio die geen tijd hebben. Met ZW heb je sideshore met de wind tegen de stroming in. Bij 4 Bft lopen al behoorlijke golven en vanaf 6 Bft vraag je je af of je werkelijk op een rivier van 500 mtr breed zit :-? te varen. De hoogste golven die ik heb meegemaak zijn tijdens de storm van 25 januari 1990 geweest. Circa 2 mtr hoge rollers die vaak braken en over een lengte van zeker 10 km door orkaanwinden met stroming tegen opgezweept werden tot voor deze contreien uniek hoge golven!

Voorvereisten om hier te surfen: waterstart, goeie conditie bij afdrijven, goede weerstand en niet vergeten om je heen te kijken voor de beroepsvaart. Dat waren mooie tijden, maar Strand Horst is toch wat laagdrempeliger :lol: !

Guus
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Rocket 145LTD + 95, Starboard carve 111 en NP zeilen

Bericht door Guus » di jul 26, 2005 8:36 pm

En ik maar denken dat jij zo'n serieus weer type bent :lol:

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » di jul 26, 2005 8:44 pm

Jahaa, dit is echt gebeurt hoor en ik heb op de middelbare school altijd een zijscheiding gehad tot ik een kale knar heb. Nu draag regelmatig een pet tegen de zon, wind en regen. Ik ben wel serieus, maar het moet niet te worden hoor, daar houd ik niet van :+ :+ .

Nee, ik houd van een beetje lol in het leven hoor en heb een rijke fantasie :roll: !

Henkvistank
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Ride 277 + North Ice 6.2 + Gaastra Pulse 5.0
Contacteer:

Bericht door Henkvistank » di jul 26, 2005 9:24 pm

ik heb een keer in het veluwemeer gepist :oops:

Yeti
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Van Den Berg, Tabou, North Sails

Bericht door Yeti » di jul 26, 2005 9:31 pm

Oh, was jij dat....Viezerik!

Guus
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Rocket 145LTD + 95, Starboard carve 111 en NP zeilen

Bericht door Guus » di jul 26, 2005 10:40 pm

Henkvistank schreef:ik heb een keer in het veluwemeer gepist :oops:
vandaar al dat wier :lol:

Sebastiaan Mulder
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: NoveNove StyleWave99 // JP Single Thruster 82 // Challengersails 4.0 - 7.8
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan Mulder » di jul 26, 2005 10:43 pm

Henkvistank schreef:ik heb een keer in het veluwemeer gepist :oops:
Vandaar dat wij allemaal met citroen, appelmoes etc etc onze vergeelde boardjes weer origineel wit proberen te krijgen!!!!! :x :x

Ik heb het dan ook maar wat slimmer aangepakt en meteen een GEEL board gekocht. :+ Scheelt me weer wat poetswerk

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan Mulder op za jul 30, 2005 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Julian
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: 99 Chameleon 85L w/ Ezzy Wave Panthers
Contacteer:

Bericht door Julian » za jul 30, 2005 6:15 pm

h°ƒÆ’°‚© die heeft een vriendin van mij ook!

SpeedChaser
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: AHD Free Speed 275, Gun Mega-X 2 6.3, ART Ellips 5.4, ART Slalom blade 4.8,

Bericht door SpeedChaser » za jul 30, 2005 6:30 pm

werkendam, dat is 15 minuutjes van gorichem af (van mij af dus) wist niet dat daar gesurft werd...

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » za jul 30, 2005 7:02 pm

Wellicht nu niet meer, maar begin jaren 90 was dit de spot bij uitstek met flinke golven, bij meer wind niet eens chop meer, maar gewoon rollers. In dit tijd waren de locale toppers al flink bezig met loops te oefenen. Bepaald geen stek voor beginners en speeders, maar wel een windrijke spot vanwege ZW-NO ligging. Door de grote fetch vaak prima condities.

Surfpunk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: een Goya 81, Freewave 105CWS en een drietal Ezzy wave zeiltjes en een schuur vol oude zooi
Contacteer:

Re: De goorste surfspot van Nederland

Bericht door Surfpunk » ma apr 13, 2015 2:55 pm

.. laat ik gewoon maar even reageren..

Ja, Hans heeft gelijk.. Ongemakkelijk kloterig -euh- klauterig het water in via basaltblokken. Maar áls je niet bang bent van golven, is het voor mensen uit het de omgeving een pracht spot.

Oja, het ging om goorste... Euh.. Tja, het blijft een binnenvaart haven. Ik vind het meevallen.

Afbeelding

Bovenstaande foto is grofweg vanaf dezelfde plek genomen als de foto van Hans.

Gistermiddag (zondagmiddag 12 april) daar een vreselijke lastminute sessie gedaan (5,2).
Afbeelding

Zelf vaar ik er niet graag alleen, maar een app-groepje met andere idioten zorgt dan toch nog wel eens voor een maatje.

Afbeelding

En ja, omdat ik tijdens het varen niet zelf plaatjes kan maken, dan maar een plaatje van twee zeilen..

Vereisten:
- waterstarten
- goede ogen (oké de binnenvaart is daar Groot, maar je moet ze wel zelf zien)

Ideaal speelgoed:
- minimaal een eurowave boardje van +/- 90 liter en zeilen vanaf 5,5 en kleiner. (en een setjes voor de hele goede dagen!)

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » ma apr 13, 2015 9:20 pm

Op deze spot heb ik begin jaren 90 leren surfen. Ik ben daar wel eens wezen kijken met ZW 7-8 Bft en met de stroming tegen de wind in stonden er zulke hoge schansen dat zelfs surfers uit River Gorge hier graag eens willen varen.

Zo ziet de Merwede eruit bij ZW 7-8 (alleen Gorge als vergelijkingsmateriaal maar om een beeld te vormen):

Merwede ZW 7-8 gust 40+

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » ma apr 13, 2015 9:39 pm

Surfpunk schreef:Oja, het ging om goorste... Euh.. Tja, het blijft een binnenvaart haven. Ik vind het meevallen.
Ja, ik lees het nu nog eens na, maar heb het 10 jaar geleden ook wel wat aangedikt :oops: . Zou er iemand stiekem nog een filmpje hebben van dat het een keer echt hard waaide daar?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma apr 13, 2015 9:43 pm

Grappig, ik hoorde toevallig laatst dat bij lage zwaluwe de zelfde soort omstandigheden zouden zijn. Bij zw zelfs meer wind dan aan de kust door een lokale versnelling van de wind. Best leuk om eens te proberen aangezien het vlak bij is. Wie weet probeer ik een van deze spots eens.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » ma apr 13, 2015 11:15 pm

Tja ik woon 200 meter lopen van de boven merwede, waar de kruising is boven ,nieuwe en beneden merwede.
Soms met echt harde wind en juiste richting wil ik toch weer eens hier gaan.
Alleen denk ik dat het niet langer dan een uur moet zijn, gezien in gorinchem natuurlijk zo`n blauwe boot ligt met van de rare mannen met een pet, en die ja dan someren om sebiet van het water af te gaan en dan daarbij zo (denk geel briefje ) mee geeft van stort dit op de rekening van alle migranten , dan kunnen die ook genieten. En natuurlijk de heren in het torentje in den haag weer eens lekker eten kunnen bestellen.
Maar als het ooit kan ga ik het toch proberen. :lol:

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma apr 13, 2015 11:18 pm

De goorste spot ontstaat misschien pas na zeer, zeer hevige regenval waardoor de afvalwaterzuiveringsinstallaties niets anders kunnen dan het overtollige afvalwater de dumpen in zee. Ik verwacht dus ook, dat de goorste spot in deze gevallen aan zee ligt

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma apr 13, 2015 11:44 pm

Als ze na flinke regenval de overstort opzetten vaar je letterlijk door een open riool. Je ziet de stront drijven en ruikt het dwars door de zeelucht heen :x
Daar zijn bij Wijk aan Zee en Zandvoort mensen al goed ziek van geworden,dus die dagen probeer ik ff te vermijden hoewel het belachelijk is dat het blijkbaar nog steeds kan/mag.

Verder kun je als heel het strand dagen heeft vol gelegen en het windstil is geweest de eerste 200m zee ook beter mijden....de kwallen willen daar zelfs niet meer in zwemmen zo ranzig is dat. Gelukkig is dat na een dagje ZW of NO weer redelijk weg gespoeld, maar ook daarin gaan we niet netjes met de speeltuin om :(

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » di apr 14, 2015 9:44 pm

[quote="Jeroensurf"]Als ze na flinke regenval de overstort opzetten vaar je letterlijk door een open riool. Je ziet de stront drijven en ruikt het dwars door de zeelucht heen :x
Daar zijn bij Wijk aan Zee en Zandvoort mensen al goed ziek van geworden,dus die dagen probeer ik ff te vermijden hoewel het belachelijk is dat het blijkbaar nog steeds kan/mag quote]

herkenbaar, ben een aantal jaren geleden flink ziek geworden na het surfen op Katwijk. die avond ziek op bed, hoorde ik op het journaal van de overstort :r

Surfpunk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: een Goya 81, Freewave 105CWS en een drietal Ezzy wave zeiltjes en een schuur vol oude zooi
Contacteer:

Bericht door Surfpunk » wo apr 15, 2015 4:08 pm

Hans Kleingeld schreef:Ja, ik lees het nu nog eens na, maar heb het 10 jaar geleden ook wel wat aangedikt :oops: . Zou er iemand stiekem nog een filmpje hebben van dat het een keer echt hard waaide daar?
We hebben ooit wel eens een 'screening' gehad van de 8mm film die Bjorn gemaakt had op de loswal...

Mij is van die dag vooral fietsen bij gebleven. We waren net opgetuigd en omgekleed in onze wetsuits toen we bedachten dat het té veel west was... Aftuigen, zooi op de fietskarretjes en in de wetsuits verder fietsen. Staan schuilen voor de hagel!

ps: een wetsuit fietst k*t..

Surfpunk
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Surfpunk » wo apr 15, 2015 4:13 pm

Ouwe schreef:Tja ik woon 200 meter lopen van de boven merwede, waar de kruising is boven ,nieuwe en beneden merwede.
Soms met echt harde wind en juiste richting wil ik toch weer eens hier gaan.
Alleen denk ik dat het niet langer dan een uur moet zijn, gezien in gorinchem natuurlijk zo`n blauwe boot ligt met van de rare mannen met een pet, en die ja dan someren om sebiet van het water af te gaan en dan daarbij zo (denk geel briefje ) mee geeft van stort dit op de rekening van alle migranten , dan kunnen die ook genieten. En natuurlijk de heren in het torentje in den haag weer eens lekker eten kunnen bestellen.
Maar als het ooit kan ga ik het toch proberen. :lol:
Mij lokt de Merwede thv W**drichem (of Gork BWP). Met west (wnw) een waanzinnige mooie rivier. The Gorge in het klein. Dáár wil ik dolgraag eens varen. Máár... dat is een zichtlokatie van de organisatie waar jij op doelt. Tóch schijn je er niet afgestuurd te worden.

In WKD wel eens een discussie met de heren in blauw, maar altijd door mogen varen.

Of je in H'veld lekker te water kunt en hóe de heren in blauw reageren, weet ik niet. De rivier blijft dezelfde.

Plaats reactie