Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Windfinder Forecast vs. Superforecast brouwersdam e.o.

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
chopchop
Deur-surfer
Deur-surfer

Windfinder Forecast vs. Superforecast brouwersdam e.o.

Bericht door chopchop » di aug 08, 2017 12:18 pm

Aloha,

Welke forecast van Windfinder gebruiken jullie voor Brouwersdam/Ouddorp/Oostvoorne ?

Voor Donderdag geeft de superforecast voor bijvoorbeeld brouwersdam heel de dag 24 knopen uit het noordwesten aan terwijl de normale voorspelling niet verder komt dan 12 knopen uit noordoost....

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Re: Windfinder Forecast vs. Superforecast brouwersdam e.o.

Bericht door VolvoSurfer » di aug 08, 2017 8:13 pm

Gebruik meerdere wind site's, dan krijg je een beter beeld van wat de wind doet.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di aug 08, 2017 8:29 pm

Windfinder heeft er de laatste drie weken een paar keer heel erg naast gezeten, dus ik vertrouw er ook niet blind op.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo aug 09, 2017 7:12 am

Als je Windyty gebruikt, kun je gebruik maken van 3 weermodellen. Of meteoblue, die heeft een multimodel. Zie onderstaande link. Dan heb je ook direct een beeld hoe betrouwbaar een verwachting is.
https://www.meteoblue.com/en/weather/fo ... ds_2749330

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » do aug 10, 2017 5:04 pm

Ik val zelf vaak terug op buienradar die geeft per uur aan en dat klopt over het algemeen aardig. Zo ook gister. Volgens windfinder vanaf 11 uur tot 17 uur 13-20 knopen zuidwest. Op buienradar gaf hij pas vanaf 13 uur ZW 4 aan t/m 15 uur en daarna zou hij weer inkakken naar ZW3. Het klopte als een bus stond om half 1 op het water en het was het eerste half uur dobberen daarna lekker varen en toen ik er vanaf ging rond half 3 was het ook echt gebeurd.

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » vr aug 25, 2017 4:26 pm

Ik sluit me aan bij Kanarie, Windfinder heeft zijn voorspellingen sinds begin juli niet helemaal in orde lijkt het

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » vr aug 25, 2017 5:07 pm

Windfinder betaalde versie - superforecast werkt bij mij al het hele seizoen perfect voor Regio Zuid-Holland / Zeeland. Ik kijk alleen hier nog maar naar en werkt perfect.

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » za aug 26, 2017 2:30 pm

Ik heb ook de premium versie, ik woon in Drenthe en gebruik ook altijd superforecast. Helaas toch niet preciese voorspellingen laatste tijd. Het meest jammer is nog als de forecast over een week wind aangeeft maat dat het door de week heen afzakt 🙁

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL HW 88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za aug 26, 2017 3:47 pm

Superforecast houdt natuurlijk geen rekening met thermiek, dat was de afgelopen week iets waardoor er toch meer wind stond.
Windfinder, is op zich niet gek. Ik kijk altijd wel ff op webcams, zeker voor strand Horst handig.
En die verwachting over 7dgn zegt ook niets, die is zo onzeker. De superforecast doet het iets beter omdat die ook maar 3dgn laat zien volgens een ander verwachtingsmodel (althans zo omschrijft windfinder het)

Ik word moe van die mensen die maar blijven zeiken dat het weer een K dag was, kom op, je mag gaan surfen het is geen verplichting. En gelukkig hebben we de elementen niet voor het uitkiezen. Surfen is ook vrijheid, genieten ipv als een wannabee Kreisel de absolute topsnelheid proberen te halen

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » za aug 26, 2017 5:19 pm

oossie71 schreef: ↑
za aug 26, 2017 3:47 pm
Ik word moe van die mensen die maar blijven zeiken dat het weer een K dag was, kom op, je mag gaan surfen het is geen verplichting. En gelukkig hebben we de elementen niet voor het uitkiezen. Surfen is ook vrijheid, genieten ipv als een wannabee Kreisel de absolute topsnelheid proberen te halen
+1 :thumbup:

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » zo aug 27, 2017 10:05 am

Fijn dat je ff duidelijk stelt dat ik "zeik" dat het een k dag is. Ik heb op geen moment een beklag gemaakt over de wind. Alles wat ik heb gedaan is aangegeven dat wind finder er de laatste tijd een beetje naast zit. En dat het teleurstellend kan zijn dat zoals nu het ong 2 knopen waait. Iets waarmee je met surfen echt gewoon weinig kan. Zelf ben ik een beginner en zeur nooit over de windkracht. Echt heel jammer dat je zo'n negatieve insteek hebt.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL HW 88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma aug 28, 2017 7:36 am

Rwuijster schreef: ↑
zo aug 27, 2017 10:05 am
Fijn dat je ff duidelijk stelt dat ik "zeik" dat het een k dag is.
Nergens verwijs ik naar jouw, mn opmerking is ook meer algemeen van aard. Je leest op diverse draadjes/andere site maar ook aan de waterkant veel gezever over slechte wind, richting, te vlagerig etc etc.
Hoeveel al die sites er naast zitten, tja het is een verwachting en het heet niets voor niets: niets is veranderlijker dan het weer....

Ga uit van je eigen idee over wind, neem je gehele gear mee (tot 5mm wetsuit) en bepaal dan waar je mee gaat varen. Zo vaak ook al gehad dat een uurtje wachten me een hele mooi sessie opleverde :cheer:

FransD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door FransD » ma aug 28, 2017 8:32 am

Kijk ook eens op het weerkaartje van het knmi. Deze kan je best veel informatie geven over de wind en andere weers omstandigheden.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » ma aug 28, 2017 3:47 pm

In de huwelijkse voorwaarden opnemen dat het geoorloofd is alle afspraken te negeren zodra het waait en verder gewoon naar buiten kijken ipv al die reclame faciliterende weersites te raadplegen. Werkt al jaren feilloos. :lolno:
Voor het huwelijk volstond alleen naar buiten kijken al..... (en de windline bellen, maar dat is zo 80's )

FransD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door FransD » ma aug 28, 2017 4:49 pm

Zorgen dat je partner ook surft. Nooit geen problemen over; ga je nou alweer? :whip:

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » di aug 29, 2017 10:09 pm

Of nog makkelijker geen partner nemen :roll: :devil:

chopchop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door chopchop » vr sep 01, 2017 7:23 pm

Wie moet dan het zand uit mijn auto stofzuigen Rwuijster? 8)

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr sep 01, 2017 7:26 pm

laten liggen voor de ultieme windsurf beleving

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » ma sep 11, 2017 8:08 am

Wisuki is beter dan windfinder (gewoon en super) en windguru.

Maar de beste is de multi model voorspelling van meteoblue. 2e grafiek van onderen zie je alle modellen bij elkaar in 1 kaartje. Als de lijntjes dicht op elkaar liggen is de kans groot dat de voorspelling klopt. Lopen ze ver uit elkaar dan... flinke kans op teleurstelling.

De helder rode lijn is het GFS model, dat is wat windfinder en windguru gebruiken. Enige verschil is dat de betaalde variant verdere data gebruikt, die van de gratis variant is 6 uur oud.

Hier is de link voor Renesse. Wind is 2e van onderen. Het is in ms dus voor knopen het getal in de grafiek maal 2. Snap niet waarom ik hier op een Poolse pagina uitkom :-?

https://www.meteoblue.com/pl/pogoda/pro ... ia_2748240

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » ma sep 11, 2017 11:02 am

Superforecast gebruikt recente data en ik geloof een ander model. Hou er rekening mee dat voorspellingen puur gebaseerd op een model altijd minder betrouwbaar zijn dan als een meteoroloog er naar kijkt. Die kan rekening houden met de lokale situatie.

Plaats reactie