Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kilowatts van de wind!?

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC, Loft
Contacteer:

Kilowatts van de wind!?

Bericht door FonsvdHove » di aug 13, 2019 1:00 pm

Waar ik surf hebben nu diverse mensen mij verteld dat op onze 'stek' er in de zomer wel een Kilowatt minder vermogen in dezelfde m's/s is dan in de herfst. En hier snap ik geen snars van! Zijn niet de minste die dat hebben verteld: technische 'meester' en verkoop manager van Z-Fins. Heeft iemand hier nuttige opmerkingen over? Uitleg zelfs misschien?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: Kilowatts van de wind!?

Bericht door oossie71 » di aug 13, 2019 1:23 pm

Hetzelfde geldt voor surfstekken op hoogte zoals bv Silvaplana / Walchensee
De windsnelheid si er wel, de winddichtheid is anders zo lijkt het.

Dit zal ook wel spelen als het bij een hogedruk/lagedrukgebied (denk ik)

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove » di aug 13, 2019 1:30 pm

Oossie, winddichtheid? Ja hier noemen ze het ook wel 'lege wind'. Ik surf op de zee tussen Helsinki en Tallinn. En dit probleem komt vooral voor als hij aflandig is. Maar hoe druk je dan windKRACHT uit? In Kw?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di aug 13, 2019 1:42 pm

Ik denk dat er inderdaad verschil is in temperatuur, luchtdruk. Temperatuur en luchtdruk hebben ook effect op de snelheid van het geluid.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di aug 13, 2019 1:43 pm

Ik kan mij voorstellen dat vochtige lucht zwaarder is, en daardoor meer energie heeft dan droge lucht bij de zelfde snelheid. Geen idee of het merkbaar verschil maakt. Met wielrennen merk ik ook dat er dagen zijn die merkbaar sneller zijn dan andere windstille dagen, ik heb ook wel eens gedacht dat het door de "dikte" (luchtvochtigheid) van de lucht komt.

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove » di aug 13, 2019 1:46 pm

Zo ziet lege wind eruit: http://www.surf.ee/tuul-kaamera/
:D
Morgen wordt in ieder geval leuk.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di aug 13, 2019 2:15 pm

FonsvdHove schreef:
di aug 13, 2019 1:00 pm
Waar ik surf hebben nu diverse mensen mij verteld dat op onze 'stek' er in de zomer wel een Kilowatt minder vermogen in dezelfde m's/s is dan in de herfst. En hier snap ik geen snars van! Zijn niet de minste die dat hebben verteld: technische 'meester' en verkoop manager van Z-Fins. Heeft iemand hier nuttige opmerkingen over? Uitleg zelfs misschien?
Dichtheid van de lucht hangt af van de temperatuur (bij constante druk). Hoe hoger de temperatuur, hoe dunner de lucht dus is. En dat merk je want je hebt minder druk in je zeil (minder lucht moleculen die tegen je zeil botsen).

Dichtheid is evenredig met 1/T met T de temperatuur in Kelvin (nulpunt 0K = -273 C).

Stel het is in de zomer 27 graden warmer dan in de winter, dan is dit op de schaal van Kelvin een verschil van ongeveer 10% (27 op 273).
Dat is een verschil dat je zeker kan opmerken. 25 knoop wind betekent bv. in de zomer een 5.5 en in de winter een 5.0 zeil.

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove » di aug 13, 2019 2:17 pm

Spike_B, bedankt voor je uitleg!

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » di aug 13, 2019 6:27 pm

Het vermogen van de wind is evenredig met de dichtheid, maar veel belangrijker, de windsnelheid tot de 3de macht ! De dichtheid van de atmosfeer is weinig variabel (max +/- 10% op zeeniveau), waar de windsnelheid veel meer varieert ! Deze variatie gaat dan ook nog eens tot de 3de macht ! Vb verschil tussen 5m/s en 10 m/s windsnelheid geeft een 8 voudige verhoging van het vermogen !! Dus niet al te veel zorgen maken over luchtdruk en temperatuur....

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » di aug 13, 2019 7:38 pm

Volgens deze berekeningen https://www.engineeringtoolbox.com/wind ... _1775.html neemt de druk in het zeil toe met de 2e macht. Nog steeds is dan een variatie van +/- 10% druk door luchtdruk en temperatuur ondergeschikt.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di aug 13, 2019 7:44 pm

Klopt dat de kracht die de wind uitoefent met het kwadraat gaat (tot mach 0.8, daarboven neemt de kracht enorm toe).

Als je bij 15 knoop met een 8.5 vaart zou dat met 30 knoop wind eigenlijk een 4x zo klein zeil moeten zijn. Niet dus in de praktijk, je vaart een klein zeil veel meer open...

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » di aug 13, 2019 8:21 pm

heydude schreef:
di aug 13, 2019 7:38 pm
Volgens deze berekeningen https://www.engineeringtoolbox.com/wind ... _1775.html neemt de druk in het zeil toe met de 2e macht. Nog steeds is dan een variatie van +/- 10% druk door luchtdruk en temperatuur ondergeschikt.
Helemaal juist ! Vermogen wordt er pas ontwikkeld als de factor "vaarsnelheid" er bij komt kijken, en deze neemt uiteraard ook toe als de wind toeneemt. De formule voor vermogen is eigenlijk meer van belang voor windmolens, bij windsurfen wordt vrijwel nooit het maximale vermogen uit de wind gehaald.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo aug 14, 2019 9:53 am

Vermogen is best ingewikkeld om aan te rekenen als je het over surfzeilen hebt.
Back to school, wat zouden we kunnen weten:
* de lift in je zeil komt uit verandering van de bewegingsrichting van de wind rondom je zeil. Da's de wet van behoud van impuls.
* Die verandering van impuls hangt af van de snelheid van de wind en van de massa van de lucht die er langs stroomt.
* Die massa is evenredig met de luchtdruk en omgekeerd evenredig met de temperatuur ( p = n * V /T) T is dan de absolute temperatuur.
* In surfbaar weer varieert die van 273, tot (in de hittegolf) 315 Kelvin, zo'n 15%.
* Druk varieert van 950 tot 1050 hPa. da's 10%.
* Tussen 0 graden en extreem hoge druk en de hittegolf met extreem lagedruk zit dus een factor 1,10 x 1,15 = 1,27 ofwel 27%.
Nu zijn er geen hittegolven in de kern van een depressie en surf je niet midden in een hogedrukgebied dus in de praktijk zijn de verschillen nogal wat kleiner.

Plaats reactie