Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

beste site/app voor windvoorspelling

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

beste site/app voor windvoorspelling

Bericht door ronaldstolk »

Ik ben een beginnende surfer en het komt daarom best kritisch qua windkracht. Nu valt me op dat er behoorlijk verschil zit vaak in de voorspellingen op de verschillende weersites/apps. Is er iemand die hele goede ervaringen heeft met een bepaalde site/app, dus die meestal wel goed zit?

Ik ben benieuwd...

Groet Ronald

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; PD Slalom 125 v2 GET; Freeks 4.0->5.2; Loftsails SB 7.8 8.5

Re: beste site/app voor windvoorspelling

Bericht door theArthurrrr »

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ronaldstolk »

thx! ik surf momenteel op de binnenschelde in bergen op zoom, in de toekomst wellicht oesterdam. Welke zou je mij dan adviseren?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Tja, waar wil je gaan surfen als je gaat surfen. Voorspellingen zijn... voorspellingen. In die categorie kijk vooral naar https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps&r=west In jouw geval zou ik dan regio zuidwest kiezen. Alle modellen zijn ruk, maar deze is het minst ruk. Maar op de dag zelf gelden weer andere weten, vooral die van het raam en de webcam.

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Bij windguru kijk ik altijd naar COSMO, HARMONY, AROME voor de korte termijn verwachting. Lange termijn verwachting ICON. Als de verschillende weermodellen het niet eens met elkaar zijn, dan is dat al een goede indicatie dat het alle kanten op kan gaan. Daarnaast heb ik het idee dat bij erg regenachtig weer, de wind overschat wordt, wel weer met uitzondering van (herftst)stormen met meer dan 25 knopen wind. Daar heb ik weer het idee bij dat de hoeveelheid regen overschat wordt :lol: Meestal kijk ik ook van te voren op de buienradar om te kijken of het inderdaad veel regent. Buien maken de wind ook veel minder constant. Toename / Afname van wind gaat ook nog weleens gepaard met het overtrekken van een buienlijn.

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus2.0 »

ronaldstolk schreef:thx! ik surf momenteel op de binnenschelde in bergen op zoom, in de toekomst wellicht oesterdam. Welke zou je mij dan adviseren?
Ik ben zeer regelmatig aan de Oesterdam te vinden en gebruik de blauwe Windy app.
Ik vind die prima werken, je kan verschillende profielen instellen om verschillende data te krijgen, en is ook behoorlijk betrouwbaar.

Daarnaast check ik voor ik vertrek altijd de actuele wind op de site van Rijkswaterstaat, er staat een meetpunt voor de Oesterdam.
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/wind/
Afbeelding

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

ronaldstolk schreef: ma okt 12, 2020 2:57 pm Ik ben een beginnende surfer en het komt daarom best kritisch qua windkracht. Nu valt me op dat er behoorlijk verschil zit vaak in de voorspellingen op de verschillende weersites/apps.
Ja dat klopt. In vergelijking met de jaren negentig zijn de enorm veel beter geworden maar nog altijd blijkt het notoir moeilijk om wind te voorspellen veel moeilijker dan de temperatuur bijvoorbeeld. Ongeacht het model dat je gebruikt zul je wel eens op locatie ontdekken dat er wat meer of minder wind staat dan je had verwacht, troost vind je dan in de gedachte dat dát nog altijd veel minder erg is dan thuis zitten en later horen dat het perfect surfweer was.

Verder moet je je realiseren dat wind veroorzaakt wordt door soort van grote wervels die over het land trekken. De exacte richting en timing daarvan zijn lastig en het maakt veel uit waar ze precies over trekt. Ook wil de wind wel eens een uurtje eerde of later zijn dan verwacht. Het is bovendien niet uitzonderlijk dat het aan de ene kant van Nederland zuidenwind is en aan de andere kant noordenwind. Het kan lonen om een andere spot dan je home spot op te zoeken als daar betere wind is.

Ik kijk vaak naar zogenaamde hoge resolutie modellen Cosmo en Windfinder Superforecast met name voor de timing. Cosmo heeft rond IJsselmeer nogal de neiging de wind te onderschatten Windfinder Superforecast heeft de neiging de wind te overschatten. Dat geeft dan een globaal beeld maar op locatie wil de regen de boel nogal wel eens sterk beïnvloeden in positieve of negatieve zin.

Ik laad meestal drie zeilen in van verschillende maten en het komt geregeld voor dat ik ze alle drie gebruik. Soms wissel je op het verkeerde moment en is geen enkel zeil goed. Soms wissel je op het goede moment en ben je de envy van de plas :wink:

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Opgelet, sind 5 september is de meettoren in de Oosterschelde "Marollegat" afgebroken ! Je hebt daar dus geen meetpunt meer. Het goede nieuws : de meettoren zal vernieuwd worden ! Termijn is onbekend. Op "windy" kan je ook een aantal meetpunten zien, maar de meetpunten boven land zijn onbruikbaar (geven altijd veel te weinig wind aan).
Voor de Oosterschelde gebruik ik meestal de site xcweather, baseert zich ook op het GFS model en vrij betrouwbaar voor de Oosterschelde. Mijn limiet om te beslissen is 7m/s (14 knopen), en het gebeurt zelden dat er echt te weinig wind is dan.

Plaats reactie