Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Waarnemingen en weersites

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Re: Waarnemingen en weersites

Bericht door oossie71 »

en toch die Arome zijn niet slecht.
Het nieuw toegevoegde Harmonie is wel een aanwinst, en idd erg nauwkeurig.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

Gisteravond even de proef op de som genomen en inderdaad, Cosmo en Harmonie hadden het precies goed. Leverde een mooie after-dinner sessie bij Strand Horst op.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

ja op Amstelmeer ook. Meestal liggen cosmo en harmonie wel wat uit elkaar maar als je het gemiddelde neemt komt het meestal wel uit. Zeker met deze vroege avond winden op het Amstelmeer.

Die zag weatherpro echt niet aankomen ;-)

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North Volt's HD 3.7 t/m 5.9, Thommen wave 74

Bericht door jeroentvb »

Ik vind naast arome, harmonie en cosmo het 'nieuwe WG model' ook erg fijn. Die combineert alle weermodellen in één voorspelling zodat je een vergelijkend beeld krijgt. Als je een account hebt (ook gratis) kan je hem aanpassen en aangeven welke modellen je wel en niet mee wil nemen in de berekening en hoe zwaar je ze laat wegen. Ook neemt hij de resolutie en laatste update tijd mee in de berekening.

Zo heb ik hem zelf zo staan dat de 3 eerder genoemde modellen zwaar wegen, en om de lange termijn er in mee te nemen heb ik nog een aantal lange termijn modellen heel licht laten meewegen. Geeft een mooi genuanceerd beeld.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

jeroentvb schreef:
do mei 28, 2020 11:53 am
Zo heb ik hem zelf zo staan dat de 3 eerder genoemde modellen zwaar wegen, en om de lange termijn er in mee te nemen heb ik nog een aantal lange termijn modellen heel licht laten meewegen. Geeft een mooi genuanceerd beeld.
Welke percentage heb je ingesteld?

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North Volt's HD 3.7 t/m 5.9, Thommen wave 74

Bericht door jeroentvb »

NED 321 schreef:
ma jun 08, 2020 4:16 pm
jeroentvb schreef:
Dit zijn mijn instellingen
Schermafbeelding 2020-06-08 om 16.43.17.png

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Carrera 116L, Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, Goya nexus 5.4

Bericht door icecold »

jeroentvb schreef:
ma jun 08, 2020 4:46 pm
NED 321 schreef:
jeroentvb schreef:
Dat ziet er wel leuk uit, zo een beetje de modellen combineren. Ik zie in de andorid app echter het WG model (adjusted) niet terug. Klopt dat, of doe ik iets verkeerd? (Nieuwe gebruiker van WG hier)

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Carrera 116L, Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, Goya nexus 5.4

Bericht door icecold »

icecold schreef:
ma jul 13, 2020 4:20 pm
jeroentvb schreef:
ma jun 08, 2020 4:46 pm
NED 321 schreef:

Dat ziet er wel leuk uit, zo een beetje de modellen combineren. Ik zie in de andorid app echter het WG model (adjusted) niet terug. Klopt dat, of doe ik iets verkeerd? (Nieuwe gebruiker van WG hier)
Nevermind.

Ik zie zojuist dat je beter niet de app kunt installeren, maar gewoon de web app kunt gebruiken (snelkopeling naar de website toevoegen aan je homescreen)

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Leuk,
kunnen jullie mij ook vertellen of de initialisaties van WG in de pro versie anders(later) zijn dan de pro versie?
Geeft WG pro bij ensemble voorspellingen ook een indruk van waarschijnlijkheid of is het alleen het gewicht-gewogen gemiddelde?

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

ik bedoelde "in de free versie anders(later) zijn dan de pro versie?"

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold »

claus3 schreef:
ma jul 13, 2020 9:17 pm
Leuk,
kunnen jullie mij ook vertellen of de initialisaties van WG in de pro versie anders(later) zijn dan de pro versie?
Geeft WG pro bij ensemble voorspellingen ook een indruk van waarschijnlijkheid of is het alleen het gewicht-gewogen gemiddelde?
Bij het combineren van modellen in een voorspelling, wordt inderdaad een gewogen gemiddelde gebruikt.

Er is een standaard WG algoritme beschikbaar, maar je kunt het ook zelf instellen. Zoals @jeroentvb liet zien in een post hier boven.

Ik heb nog geen betrouwbaarheidsinterval o.i.d. gezien.

Je vraag over initialisaties begrijp ik niet helemaal.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Initialisaties; tijdstip van de dataset waarmee gerekend wordt. Die is voor pro gelijk aan gratis. Enige verschil is dat bij de pro de basis data eerder beschikbaar komt (want betaald) en daardoor is de berekening van het pro model meestal iets actueler. Dat heeft alleen zin op de korte termijn (<48h) op de langere termijn maakt het niets uit.

Allround waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD - THOMMEN CUSTOM - SIMMERSTYLE - AERON

Bericht door Allround waterman »

Ben ik nu gek of zijn de diverse windsites het de laatste tijd echt niet eens met elkaar.

Windy, windfinder en windguru geven zo nu en dan op 1 dag al compleet andere voorspelling, Mega frustrerend.

Ben ik enige die dit ervaart?

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo release wide 133, Angulo magnum 115, Tabou Rocket 115 i.c.m. Gun Sails Vector 6.5/7.5/8.6

Bericht door Herman05 »

+1
en of er nu een van de apps gelijk heeft betwijfel ik ook nog

Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Magnum 115 105 85 Neilpryde MkIII Evo V Evo VI

Bericht door Cleo »

racefoil
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Bolt 105 - 125 & Point-7 & Finish, Mistral & Ezzy

Bericht door racefoil »

Je bent niet de enige hoor. Ik kijk ook op meerdere sites en ervaar exact hetzelfde.
Sinds kort heb ik Windfinder op mijn smartphone en vond vandaag op mijn laptop een nog wat uitgebreidere versie (+ meer data, ziet er goed en compleet uit). De voorspelling op wind klopte vandaag exact. De regenvoorspelling klopte voor 80%. Ik heb vanmiddag het juiste zeil (8,5m2) opgetuigd en lekker gevaren. Het surfen begint met een betrouwbare windvoorspelling.
Vroeger, jaren 80, kon je de Windlijn bellen. Dit was een telefoonnummer wat je belde om af te luisteren en toen hoorde je op diverse locaties de windverwachtingen. Dat was destijds best betrouwbaar.

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Op Windy.com kan je de verschillende weermodellen naast mekaar zien, en hier zie je ook meestal grote verschillen. Voor mijn spots (Oosterschelde, Grevelingen) vind ik GSF meestal wel betrouwbaar, en dit is ook het model dat dikwijls de hoogste windkracht aangeeft. Dit model wordt wel maar om de 6h doorgerekend, maar geeft ook lange termijn voorspelling (7 dagen).
Meteo.png

Plaats reactie