Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windklimaat analyse 1950-2015

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
TSL
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Isonic, Severne Reflex en Sonntag fins

Windklimaat analyse 1950-2015

Bericht door TSL » vr mar 11, 2016 10:49 am

In deze windstille tijden twijfel ik wel eens of het Hollandse klimaat niet langzaam aan het veranderen is in de verkeerde (wind)richting.

Hieronder een interessante analyse van het windklimaat in NL tussen 1950 en 2015. Met als conclusie dat de gemiddelde windsnelheid inderdaad is afgenomen evenals het aantal stormen (maar niet zo dramatisch als het soms lijkt)

http://www.euronet.nl/users/e_wesker/windklim.html

Waver
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quad 86, Gaastra Manic 4.0 Gaastra Manic 4.7 Severne 5.4 Severne S-1 5.9 North RAM 5.8, GTX 7.5
Contacteer:

Re: Windklimaat analyse 1950-2015

Bericht door Waver » vr mar 11, 2016 11:01 am

Interessant. Misschien dat ik een keer hetzelfde probeer voor een station als IJmuiden, maar dan kijkend naar >= 5 en >= 6 bft.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr mar 11, 2016 1:56 pm

Ik vraag mij altijd af in hoeverre de vooruitgang in technologie word meegenomen.
Werd er in de jaren '50 veelal analoog gemeten, nu is alles digitaal.

Zou ook wel een leuk onderzoekje zijn :D

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » vr mar 11, 2016 3:13 pm

Ik wil er graag aan toevoegen dat het misschien wel zo is dat de gemiddelde windsterkte is afgenomen en dat het misschien ook niet altijd meer uit de westen of zuid westen hoek waait , maar daar staat toch tegenover dat wij (Waarschijnlijk) door de klimaatverandering, al een aantal winters achter elkaar bijna geheel hebben kunnen door surfen, en daarbij was ook vaak een zuid westen richting aanwezig. De winters waren zeker in de jaren 80 en ook begin van de jaren 90 veel te koud om überhaupt de hele winter te kunnen doorvaren. Ik denk als je dit aspect meeneemt in combinatie met het feit dat de kwaliteit van de surf pakken veel beter is als die van 15 - 25 jaar geleden, dat je eigenlijk in deze tijd als windsurfer veel beter af bent dan in de jaren 80 of 90. En dan laat ik de ontwikkeling van de planken en zeilen etc. nog buiten beschouwing.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » vr mar 11, 2016 7:13 pm

Positief trouwens dat de grafiek in 2015 weer een stijging laat zien.... Wellicht het begin van een trend breuk????

Olwe Sirfalas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish global wave 78, Tabou 3S 96, maui sails

Bericht door Olwe Sirfalas » ma mar 14, 2016 3:55 pm

ronaldstout1 schreef:Positief trouwens dat de grafiek in 2015 weer een stijging laat zien.... Wellicht het begin van een trend breuk????
Je ziet sowieso dat het elke keer een paar jaar wat hoger en dan weer wat lager zit dan het gemiddelde. Er zit wat mij best wel een duidelijke sinus beweging in the grafiek. Steeds twee jaar hoger en dan twee jaar lager.
Ik vind het best meevallen hoeveel de wind is afgenomen vanaf de jaren 70 het is redelijk stabiel.

Ik vraag me wel af of je de El Niño jaren inderdaad in die grafiek kunt terug zien als meer windrijke periode voor ons.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » vr apr 01, 2016 4:48 pm

Zonder gelijk de diepte in te gaan met dit onderwerp, is de bebouwing de laatste 65 jaar ook sterk toegenomen. Meetpunten die eerst nog in het weiland lagen, liggen nu aan de rand van nieuwbouw. Als voorbeeld wil ik Wageningen-NW geven, waar de minimumtemperatuur bij bepaalde windrichtingen wel 2 graden hoger is geworden.
Door meer bebouwing is bij sommige stations de gemiddelde windkracht afgenomen en de vlagerigheid juist toegenomen. Het lokale klimaat is dan veranderd en niet het globale klimaat.

Plaats reactie